Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
hé, de Renault Dauphine is ooit ook als Dauphine Alfa Romeo gebouwd, dat wist ik niet.
In de jaren 60 had Alfa wel productie capaciteit maar geen volume model.
De oplossing was een licentie overeenkomst met Renault.
Door die licentieoverenkomst kon men de Renault Dauphine in licentie bouwen.
Daar bleef het echter niet bij. Ook de Renault 4 werd bij Alfa in licentie gebouwd , o.a. te herkennen aan de afwijkende achterlichten.
Het is inmiddels een halve eeuw geleden dat Renault de eerste 16 produceerde. De Fransen leggen een extra dikke laag brie op het stokbrood en vieren 50 jaar Renault 16!
Het is 1965 als Renault tijdens de Salon van Genève de 16 presenteert. De vijfdeurs hatchback kan gezien worden als de opvolger van de Frégate, die tussen 1951 en 1960 in productie was.
De door Gaston Juchet getekende Fransman wist dankzij z'n destijds bijzondere vormgeving 346 tot 1.200 liter aan spul mee te nemen. De achterbank was zowel schuif- als uitneembaar, maar ook op ander gebied stak de R16 slim in elkaar. Zowel de motor als de versnellingsbak waren vervaardigd uit aluminium en in 1968 - toen de luxueuze Tourisme Sportif (TS) z'n intrede deed - beschikte de 16 zelfs over achterruitverwarming, centrale vergrendeling en een dimbare achteruitkijkspiegel. Een jaar later kwamen achteruitrijlampen, elektrische ramen voor, een elektrisch zonnedak en leren bekleding. In 1966 wist de auto Car of the Year te worden.
Het absolute topmodel werd tussen 1973 en 1980 - het laatste levensjaar van de 16 - aangeboden: de TX. Onder de kap een 93 pk sterke 1,6-liter viercilinder waarmee je tot 175 km/h kon rondzoeven. Centrale vergrendeling behoorde tot de standaarduitrusting.
Opvallend detail: de wielbasis aan de linkerzijde was - om plek te kunnen bieden aan de stabilisatorstang - 7 centimeter langer dan aan de rechterzijde.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Dendermonde, André Roosenboom, die in het verleden een aantal jaren instond voor het onderhoud van het voetbalterrein van KAVD, had er iets op gevonden om de grasmat te effenen...
Hij bouwde een oude wagen om en voorzag die van een 'pletrol'...
André toerde met het voertuig enkele malen het terrein rond, terwijl hij kon luisteren naar de autoradio...
Bij ons op het voetbalveld hadden ze ook zoiets ,een 30 tal jaar geleden.
Een Ford Capri met trekhaak met daarachter die "pletrol".
Hebben zo ooit eens de goal omvergereden door het natte gras.
Comment