Mededeling
Collapse
No announcement yet.
RENAULT Lovers
Collapse
X
-
RENAULT 12 - DACIA 1300
Wie wel eens in het voormalig Oostblok is geweest, zal ongetwijfeld een blijk van herkenning geven bij 'De Tweeling' van deze week. Deze keer behandelen we de Renault 12 en de Dacia 1300. Laatstgenoemde rijdt - vooral in Roemenië - nog altijd in behoorlijke aantallen rond. Zijn Franse voorbeeld is echter allang uit het straatbeeld verdwenen.
Tegenwoordig is Dacia onderdeel van Renault, maar in het verleden was het nog een zelfstandig Roemeens automerk. Toch was de link met Renault er lang geleden al. Eind jaren 60 was de Roemeense regering namelijk op zoek naar een betaalbare auto 'voor het volk' en daarbij trok Renault met haar splinternieuwe 12 aan het langste eind. Dacia, toen in handen van de Roemeens overheid, kreeg van de Fransen de licentie in handen en mocht onder haar eigen naam het model gaan produceren. De 1300 was geboren, in hetzelfde jaar als zijn Franse evenknie.
De Renault 12 was in zijn bestaan van elf jaar een flink verkoopsucces in Frankrijk én markten ver buiten het thuisland. Datzelfde gold voor de Roemeense tweelingbroer. Dacia wist de 1300 niet alleen goed te slijten in eigen land, maar ook aan andere staten achter het IJzeren Gordijn. Zelfs ver weg wonende communistische broeders tot in China en Noord-Korea schaften 1300's aan. Het no-nonsense karakter van de 1300, de eenvoudige techniek en de daarbij horende lage prijs waren perfect voor die markt.
De 1300 werd tien jaar na de introductie (in 1979) nog eens tegen het licht gehouden door Dacia en 'gemoderniseerd' voor een tweede ronde. Dat terwijl de Renault 12 ondertussen (na een facelift in 1975) langzaam op zijn einde liep. Waar de 12 het in 1980 voor gezien hield, ging de 1310 (zo heette de auto vanaf dan) vrolijk verder. De diverse varianten, een pick-up, stationwagon, coupé en hatchback, vonden nog altijd gretig afzet. In de jaren die volgden werden er constant vernieuwingen doorgevoerd op het alsmaar ouder wordende basisontwerp.
Richting de jaren 90 werd het de Roemenen duidelijk dat ze het prakje niet vaak meer konden opwarmen en werd er gewerkt aan een opvolger (de Nova). In de roerige periode, waarin het land een revolutie meemaakte en het voormalige Oostblok uit elkaar viel, bleek de 1310 voorlopig nog wat langer mee te moeten. De Nova kon het succes van de 1310 niet evenaren en dus werd de Roemeense Renault 12-kloon nóg een keer stevig opgefrist.
Uiteindelijk viel het doek voor de 1310 pas in 2004, maar de pick-up-versie werd nog tot 2006 verkocht. De productieteller stond op dat moment op bijna twee miljoen exemplaren. Met de Renault 12 erbij gerekend 2,5 miljoen. Een behoorlijk succesvolle tweeling dus. Waar de Renault 12, via opvolgers als de 18, 9, 11 en 19, uiteindelijk haar bloedlijn verder zag gaan tot aan de huidige Mégane, vond de Dacia haar opvolger in de Logan. Wat ooit begon met dezelfde auto, is dus behoorlijk verschillend geëindigd.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Die eerste generatie begint er zo cool uit te zien.
Comment
-
Wel opvallend dat van alle oudere modellen van Renault de oudere Espaces (de 4 inbegrepen) in sneltempo uit het straatbeeld verdwijnen, zelfs hier in 'La France Profonde' :/
Dat terwijl de Twingo 1, Clio 1, 19/21, etc eigenlijk nog best veel rondbollen hier
Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk
Comment
-
Geef mij de IV maar. Zwart, 2.0 dCi 175 pk met automaat, xenons en de achterste ruiten geblindeerd.
Reisbus!'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Zo: https://m.mobile.de/auto-inserat/ren...1.html?ref=srp
Check dat open dak en die tv-schermpjes...
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
helaas ,comfortabel,maar onbetrouwbaar volgens iemand in de familie
Comment
-
Renault Dauphine VR6
Le SEMA Show c'est aussi cela, l'alliance improbable entre une vénérable Renault Dauphine, la berline familiale populaire commercialisée en France de 1956 à 1967 et d'un moteur VR6 emprunté à une Volkswagen Golf MK4.
Cette cavalerie n'est pas logée au chausse-pied sous le capot arrière, non, elle est positionnée en lieu et place de la banquette arrière.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
Comment