Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RENAULT Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault Laguna 3.0 V6 Baccara (1995)

















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Renault 16



























      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Renault Floride - Caravelle Cabriolet (1962)













        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Cool bakske

          Comment


          • Clio 3.0 V6



























            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Comment


              • WAAROM DE EERSTE RENAULT ESPACE BRILJANT WAS

                OPKOMST VAN DE RENAULT ESPACE

                Vandaag de dag is de MPV bijna opgeslokt door de SUV en de cross-over. Hoe anders was dat aan het begin van de jaren 80, toen de MPV nog moest worden uitgevonden! Eén van de pioniers op dat gebied is Renault, hoewel de credits voor de eerste MPV niet naar dat merk gaan.

                Welk merk had nu uiteindelijk de eerste MPV? Dat is een regelmatig terugkerende vraag. Feitelijk moet je dan ook de definitie MPV meteen onder de loep nemen. De afkorting staat voor Multi Purpose Vehicle. Die veelzijdigheid is een eigenschap die je ook een stationwagon, hatchback of terreinauto zou kunnen toedichten. Die zijn toch ook breed inzetbaar? Maar goed, bij de term MPV denken we aan een soort klein busje met vijf of zeven zitplaatsen en een hoge instap. En bij MPV denken we al snel aan de Renault Espace en de Chrysler Voyager, twee prille vertegenwoordigers van hun soort. Maar dan moeten we de Mitsubishi Space ­Wagon (1983), de Nissan Prairie (1981) en de Honda Civic Shuttle (1983) ook noemen. Die Nissan vond zijn bron overigens in een al eerder verschenen ontwerp. We gaan nóg weer een paar jaar terug in de tijd, en wel naar 1978, toen Italdesign, de ontwerpstudio van Giorgetto Giugiaro, de Lancia Megagamma presenteerde en daarmee de basis legde voor de MPV. Sterker nog: dat deed hij al in 1976, toen hij een New York Taxi ontwierp op basis van een Alfa Romeo. Een auto die we ook niet onvermeld mogen laten, is de Fiat 600 Multipla uit 1956. En wat te denken van de DKW Schnellaster, die er al in 1949 was? Een mono­space met voorwielaandrijving, net als de Renault in dit artikel. Kortom, het blijkt nog lastig om exact vast te stellen wie de ware uitvinder van de MPV is. Maar kijken we naar die van de meest recente era, dan kunnen we niet anders dan Giorgetto Giugiaro als de grondlegger betitelen.

                Renault, dat zichzelf de titel ‘créateur d’automobiles’ toekende, had met de 16 in de jaren 60 ook al een multifunctionele auto in huis. De Renault 16 vormde een mix van een sedan en een stationwagon. En laten we de 4, 5, 6 en Twingo niet vergeten. Maar waar kwam bij die fabrikant dan het idee voor die Espace vandaan? Daarvoor gaan we naar de jaren 70. Ontwerper Ferrus Pollock kwam in de VS in aanraking met het T115-project van Chrysler en borduurde daar in de Engelse designstudio van dat merk op voort. Zo werd op basis van de Simca 1307 en in samen­werking met Matra een zevenzitter ontworpen.


                Matra P18

                Overigens tekende de Franse designer Philippe ­Guédon in die tijd ook al een soort MPV, die als ­opvolger van de Talbot-Matra Rancho moest dienen. In die auto, gepresenteerd onder de naam ‘design orange’, zie we stijlelementen van de Rancho terug, evenals de lijnen van Pollocks MPV. Ook de lijnen van de New York Taxi die Italdesign in 1976 had getekend, zijn te herkennen. We hebben het dan over een monospace, vrij vertaald een ‘éénruimtevoertuig’. Alles wijst erop dat elke designer zich door ontwerpen of ideeën van anderen heeft laten inspireren, zoals dat in de muziek ook gebruikelijk is. Pollock heeft het project niet voltooid, hij vertrok naar Citroën toen Chrysler Europe werd verkocht aan PSA. Samen met Matra werd er verder gewerkt aan project P16, dat later evolueerde naar project P18, een MPV op basis van een Peugeot, zoals te zien is aan bijvoorbeeld de koplampen en de deurgrepen.

                Inmiddels zijn we al een aardig eind op dreef en de oplettende lezer zal hebben gemerkt dat de naam Renault in relatie tot de MPV nog steeds niet in beeld is. Dat klopt. Matra’s project P18 zou een Peugeot worden. Maar PSA durfde uiteindelijk niet door te zetten. Het dacht dat de markt niet klaar was voor zo’n auto. Bovendien ging het Peugeot ook niet zo voor de wind in die jaren (de kentering kwam pas met de komst van de succesvolle 205 in 1983). Matra moest kortom op zoek naar een nieuwe partner voor project P18 of alles domweg in de prullenbak gooien. Dat laatste gebeurde gelukkig niet, want Renault bleek namelijk wél het lef te hebben om door te zetten. In 1982 sloegen Matra en Renault de handen ­ineen en op basis van de Renault 18 ontstond project P23. Twee jaar later zag de eerste productierijpe ­Espace het levenslicht, met onder de kap een 110 pk sterke tweelitermotor. De koplampen en de achterlichten stammen van de bestelwagen Trafic en in het interieur zien we knoppen, hendels en schakelaars uit andere Renaults uit die tijd. De productie, die in augustus 1984 van start ging, werd uitbesteed aan Matra Automobile in Romorantin, waar tot die tijd de Talbot-Matra Murena werd gebouwd. Omdat Renault geen enorme verkoopaantallen verwachtte, durfde men het wel aan deze taak bij een betrekkelijk kleine ­fabrikant neer te leggen. In het eerste jaar werden er inderdaad niet veel exemplaren van verkocht, maar het jaar erop kwam de vaart erin en moest de ­Renault-fabriek (voorheen Alpine) in Dieppe bij­springen. De Espace modelcode J11 stond op de rails!


                Renault Espace

                Het is geweldig dat we voor dit artikel een zeer fraai en goed bewaard exemplaar van de eerste generatie hebben gevonden. Goed dat er liefhebbers zijn die dit automobiele erfgoed in stand houden! Arno Elshof is Renault-liefhebber in hart en nieren en is in het bezit van een Espace van het bouwjaar 1984, een zeer vroege dus. En dat in de prachtige kleur Yucca Groen. Niet te geloven dat we hier naar een 37 jaar oude auto staan te kijken. Hij is in de jaren 80 waarschijnlijk minstens zo bewonderend aanschouwd als de eerste Citroën DS in 1955. Als er een aardse versie van Star Wars had bestaan, dan zou de Espace wel eens het ruimteveer van Luke Skywalker geweest kunnen zijn waarmee hij Han Solo bevrijdde. Niet alleen het design is bijzonder, ook de constructie. Het koetswerk is namelijk van kunststof (een mix van glasvezel, minerale stoffen en polyesterhars) en rust op een frame en chassis van gegalvaniseerd staal. Dat maakt de Espace ook nog eens een zeer duurzame auto. En de Cw-waarde van 0,32 valt ook alles mee, gezien de hoogte en hoekigheid. In eerste instantie stond alleen de tweeliterbenzinemotor op het programma, in 1985 werd daar een turbodiesel (2,1-liter, 88 pk) aan toegevoegd. Het mag dan een erg grote auto lijken, hij is met zijn lengte van 4,25 m net zo lang als een Opel Ascona uit die tijd of als de hedendaagse Volkswagen Golf. De laatste generatie Espace is met zijn 4,85 m 60 cm langer dan zijn oervader. Die J11 is van 1984 tot in 1991 in productie geweest, in 1988 kreeg hij een facelift.



                Tijd om een blokje om te gaan met de groene dame. De stoel is lekker zacht maar zou voor mij wel een tandje verder naar achteren mogen. Dat komt trouwens ook doordat de wielkasten letterlijk in het interieur staan, waardoor er voor je linkerbeen domweg geen ruimte is. Maar doordat je wat hoger zit, is dat niet al te hinderlijk, blijkt later. Het zicht rondom is werkelijk fenomenaal, dankzij de enorme glasoppervlakken. Aan die ruiten en raamstijlen zie je trouwens wel dat dit een handgebouwde auto is, het doet een beetje denken aan de ramen in een touringcar. De vloerbedekking lijkt van de lokale tapijtdiscounter te komen. De tweelitermotor heeft ruim voldoende pit voor de niet heel zware Espace. Het is een heerlijk soepele en bovendien stille machine. Hij pakt vanaf elke toerental lekker op en ook op snelwegtempo is het uitstekend uit te houden in de Franse MPV. Daarbij willen we nog even opmerken dat er al bijna drie ton op de klok staat. De achtervering voelt stug aan en navraag leert ons hoe dat komt: Arno heeft een set hulpveren gemonteerd, omdat de koets wel erg ver doorzakte met zes man aan boord.



                Opmerkelijk is ook de enorme hoeveelheid beenruimte op de twee achterste rijen dankzij de slimme constructie van de stoelen. Iedereen kan zijn benen strekken! Maximale ruimte op een toch vrij compact oppervlak. Geniaal. Zelfs hedendaagse MPV’s evenaren dit niet. Op lange afstanden haalt het oude beestje zonder moeite 1 op 12. Oké, je jakkert dan niet met 180 km/h naar het zuiden, maar gewoon met 130 km/h, maar wat zou dat? Feit is wel, dat de Espace zes of zelfs zeven mensen in alle comfort vervoert. Chapeau! En Peugeot? Dat kwam pas tien jaar later met de eerste 806, die nog altijd wat weg heeft van de Lancia Megagamma.















                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Het perfecte recept | Renault 19 16V (1992)

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Klokje rond, een Laguna III in nagenoeg onberispelijke staat na 500.000km

                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                    Comment


                    • RENAULT VANAF 2030 IN EUROPA HELEMAAL ELEKTRISCH

                      AANGESCHERPTE DOELSTELLING

                      Renault heeft zijn elektrificatieplannen aangescherpt. In Europa verkoopt Renault vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto's. Dat zegt Renault-CEO Luca de Meo tegen Automotive News.

                      Steeds meer autofabrikanten hangen een harde deadline aan de overstap naar de verkoop van enkel volledig elektrische auto's. Renault had al een redelijk concreet elektrificatieplan uitgestippeld, maar scherpt dat nu aan. Topman Luca de Meo vertelt in Automotive News dat Renault vanaf 2030 in Europa alleen nog elektrische auto's verkoopt.

                      Renault gaf medio 2021 aan zich als doel te hebben gesteld om in 2030 grofweg 90 procent van zijn verkoopmix uit volledig elektrische auto's te laten bestaan. De doelstelling 'negentig procent EV in 2030' is dus aangepast in 'honderd procent EV in 2030'. Voor andere markten waar Renault actief is, geldt deze doelstelling niet. Renault verkoopt onder andere in Zuid-Amerika en Rusland diverse Dacia's onder de merknaam Renault. Ook Dacia zelf lijkt vanaf 2030 geen volledig EV-merk te worden. Mogelijk gaat Dacia pas vanaf 2035 net als alle andere autofabrikanten in Europa voor de EV-bijl. De Europese Unie ziet het liefste dat er vanaf 2035 alleen nog EV's verkocht mogen worden en werkt aan serieuze plannen om dit wetmatig vast te leggen.

                      Renault heeft in ieder geval een aardige reeks elektrische auto's in de ontwikkelingskamers staan. De Fransen komen met de elektrische 5 en met een op de oer-4 geïnspireerde cross-over die luistert naar de naam 4ever. Tot 2025 brengt Groupe Renault negen nieuwe EV's op de markt. Zes daarvan zijn een Renault.

                      Bron: Autoweek


                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment





                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • Renault 25 (1986)













                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Renault 5 (1990)





                            Last edited by Jocar; 26/01/2022, 10:48.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • R 5 is 50 JAAR

                              De oer R5















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • R5 was mijn eerste autootje op mijn 18de, samen met mijn zus.

                                Op zijn 5 jaar, keek je echt letterlijk door de vloer heen, rond de pedalen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                  R5 was mijn eerste autootje op mijn 18de, samen met mijn zus.

                                  Op zijn 5 jaar, keek je echt letterlijk door de vloer heen, rond de pedalen
                                  Hahaha, er zullen er dan ook niet veel bewaard gebleven zijn Roest, hèt probleem bij Franse auto's destijds
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • RENAULT STOPT EIND MAART MET TALISMAN, SCÉNIC EN ESPACE VOLGEN

                                    NU ECHT

                                    Renaults EV-plannen verdringen een aantal andere modellen uit het wereldwijde aanbod. Dat begint in maart met de Talisman, maar zal daarna ook gelden voor de Scénic en uiteindelijk de Espace.

                                    In 2020 riepen we ook al dat het einde van de Talisman, Scénic en Espace in zicht was. In dat kader hebben de modellen het nog lang uitgehouden, maar inmiddels weten we hoe lang het feest nog duurt. De Talisman gaat als eerste op het hakblok. Al in maart 2022, volgende maand dus, stopt de productie van dit model. Een directe opvolger hoeven we niet te verwachten, want het traditionele D-segment is rap aan het uitsterven. Onlangs viel het doek al voor de Volkswagen Passat sedan en ook de Ford Mondeo loopt op zijn laatste benen. In Nederland is de Talisman overigens al van de site van Renault verdwenen.

                                    Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de Scénic en de Espace. De Espace is in als grote cross-over/MPV eigenlijk een segment op zichzelf, terwijl de Scénic ondanks zijn grote wielen in feite één van de allerlaatste midi-MPV’s is. De productielijn van de ‘korte’, vijfzits Scénic zal in juli worden stopgezet. De langere Grand Scénic en de Espace mogen nog even door en zullen de jaarwisseling naar 2023 gewoon meemaken. Toch geeft Renault al wel aan dat ook deze auto's uiteindelijk het veld gaan ruimen, alleen hangt er nog geen concreet moment aan.

                                    Behalve een teruggelopen vraag is ook Renaults elektrificatiestrategie een directe oorzaak voor het verdwijnen van de Talisman, Scénic en Espace. De fabriek die ze bouwt, in het Franse Douai, is al gestart met de productie van de geheel elektrische Renault Mégane E-Tech Electric. Ook zal hier vanaf 2024 de eveneens elektrische Renault 5 worden gebouwd, op hetzelfde platform. De twee EV’s krijgen op termijn gezelschap van nog twee exemplaren, waaronder een SUV. Er gaat dus het een en ander verdwijnen, maar we krijgen er ook wat voor terug.

                                    Bron: Autoweek




















                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • RENAULT WEER WINSTGEVEND NA TWEE JAREN VAN VERLIES

                                      OVERTROFFEN VERWACHTINGEN

                                      Renault kan tevreden terugkijken op 2021. Hoewel het voor de auto-industrie over het algemeen geen fijn jaar was, noteerde de Franse autofabrikant voor het eerst sinds twee jaar weer zwarte cijfers. Dat is voornamelijk te danken aan de hervormingen die topman Luca de Meo doorvoerde.

                                      Met het 'Renaulution'-plan van Luca de Meo had Renault een paar belangrijke doelstellingen: het volume moest niet langer leidend zijn, in plaats daarvan kwam de focus te liggen op het verhogen van de winstmarge en het verlagen van de variabele en vaste kosten. Dat lijkt te werken, want Renault kon over het afgelopen jaar een winst van €888 miljoen in de boeken noteren. De winstmarge lag op 3,6 procent, waarmee Renault voorloopt op zijn eigen targets. Het concern had zichzelf namelijk als doel gesteld om in 2023 een winstmarge van 3 procent te behalen.

                                      Ook behaalde Renault met €46,2 miljard 6,3 procent meer omzet dan in 2020. Voor dit jaar voorziet Renault dat het chiptekort vooral in het eerste halfjaar nog impact heeft op de productie. Renault verwacht dat het dit jaar 300.000 minder auto's kan produceren dan het eigenlijk had gewild. Ook verwacht de autofabrikant dat de materiaalkosten hoger komen te liggen. Desondanks mikt Renault voor 2022 op een winstmarge van 4 procent of hoger. Daaraan moet onder meer de introductie van de Austral gaan bijdragen.

                                      Met de investeringen is het nog niet klaar, want Renault-Nissan-Mitsubishi steekt de komende jaren €23 miljard in elektrisch rijden. De kosten kunnen echter wel gedrukt worden omdat de autofabrikanten de platformen gaan delen. In 2030 wil Renault in Europa helemaal elektrisch zijn. Tot 2025 brengt Groupe Renault maar liefst negen nieuwe EV's op de markt.

                                      Bron: Autoweek


                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Record: Renault Clio V6 werd voor ruim 100.000 euro verkocht

                                        Dit is waarschijnlijk de duurste Clio V6 in de geschiedenis

                                        Een van de in 2004 geproduceerde exemplaren is op 01.01 geleverd.Geveild in het VK in maart van dit jaar. Met 17.270 mijl (27.793 km) op de teller vond deze Renault Clio V6 in de zeer speciale kleur (Acid Yellow) een koper voor £ 90.000, wat precies € 108.687 is tegen de huidige wisselkoers.




























                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Renault 19 RN 1.4 (1995)











                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X