Renault Mégane II GT
Renault brengt de Mégane uit als sportieve GT. Het model wordt onder de Mégane RS gepositioneerd en combineert volgens Renault de sportieve rij-eigenschappen met dagelijkse bruikbaarheid en comfort. De Renault Mégane GT is leverbaar met een benzine- en dieselmotor.
Waar autofabrikanten eerder met slechts één sportieve variant van een model kwamen zien we de trend steeds meer verschuiven. Volkswagen levert bijvoorbeeld de Golf als GT, GTI en R32. Maar ook Renault stapt in deze trend. De Mégane is leverbaar als sportief topmodel onder de naam Mégane RS. Daaronder komt eind dit jaar de Mégane GT. Hij is minder krachtig en sportief dan de RS, maar volgens Renault daardoor juist beter geschikt voor alledaags gebruik waarbij comfort zeer belangrijk is.
Hitteschild
Uiterlijk onderscheidt de Mégane GT zich subtiel van zijn minder sportieve soortgenoten. De donkere koplampbehuizing, de aangepaste grille en de voorspoiler verraden de GT. Aan de zijkant is het slechts een subtiele zijskirt en een set grijze lichtmetalen wielen die het verschil maken. De achterzijde oogt wat agressiever dankzij het aluminium hitteschild op de bumper en de centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Een klein spoilertje op de achterklep maakt het plaatje compleet.
GT-logo op het stuurwiel
Het subtiel sportieve sfeertje zien we ook binnenin de Mégane GT. De speciale sportstoelen zijn bekleed met geperforeerde stoffen bekleding en naar wens is leer optioneel leverbaar. De middenconsole is afgewerkt met een aluminium look en ook de pedalen zijn met dit materiaal uitgevoerd. Verder zien we aluminium lijsten op het dashboard en in de deurpanelen. Een sportstuurwiel met GT-logo zorgt voor de spreekwoordelijke puntjes op de i.
Benzine- en dieselmotor
Renault levert de Mégane GT met een tweetal motoren. De eerste is de 2.0 liter turbomotor die in de GT goed is voor een vermogen van 165 pk bij 5.000 tpm en een koppel van 270 Nm bij 3.250 tpm. Met deze viercilinder sprint de Mégane GT in 8,3 seconden naar 100 km/h. Tweede keuze voor de GT is een dieselkrachtbron. Renault levert de 2.0 dCi-motor met 150 pk en 340 Nm (bij 2.000 tpm). Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het prettige van de dieselkrachtbron is dat deze de sportieve prestaties combineert met een verbruik van slechts 5,4 liter per 100 km.
Comfort
Waar bij sommige GTI-achtigen het accent ligt op sportiviteit hamert Renault erop dat de Mégane GT vooral een combinatie is van comfort en sportiviteit. De rijhoogte is met 10 mm verlaagt voor minder bodyroll en een lager zwaartepunt. De voor- en achterveren zijn 24% stijver dan die van de ´standaard´ Mégane. Verder werd het ESP aangepast en de stuurbekrachtiging zo ingesteld dat er een directer stuurgedrag is gerealiseerd.
3- en 5-deurs
Eind 2006 zal de Renault Mégane GT bij de dealers staan. Het model wordt leverbaar als 3- en als 5-deurs. De prijzen en exacte uitrustingsniveaus zijn nog niet bekend.
Renault brengt de Mégane uit als sportieve GT. Het model wordt onder de Mégane RS gepositioneerd en combineert volgens Renault de sportieve rij-eigenschappen met dagelijkse bruikbaarheid en comfort. De Renault Mégane GT is leverbaar met een benzine- en dieselmotor.
Waar autofabrikanten eerder met slechts één sportieve variant van een model kwamen zien we de trend steeds meer verschuiven. Volkswagen levert bijvoorbeeld de Golf als GT, GTI en R32. Maar ook Renault stapt in deze trend. De Mégane is leverbaar als sportief topmodel onder de naam Mégane RS. Daaronder komt eind dit jaar de Mégane GT. Hij is minder krachtig en sportief dan de RS, maar volgens Renault daardoor juist beter geschikt voor alledaags gebruik waarbij comfort zeer belangrijk is.
Hitteschild
Uiterlijk onderscheidt de Mégane GT zich subtiel van zijn minder sportieve soortgenoten. De donkere koplampbehuizing, de aangepaste grille en de voorspoiler verraden de GT. Aan de zijkant is het slechts een subtiele zijskirt en een set grijze lichtmetalen wielen die het verschil maken. De achterzijde oogt wat agressiever dankzij het aluminium hitteschild op de bumper en de centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen. Een klein spoilertje op de achterklep maakt het plaatje compleet.
GT-logo op het stuurwiel
Het subtiel sportieve sfeertje zien we ook binnenin de Mégane GT. De speciale sportstoelen zijn bekleed met geperforeerde stoffen bekleding en naar wens is leer optioneel leverbaar. De middenconsole is afgewerkt met een aluminium look en ook de pedalen zijn met dit materiaal uitgevoerd. Verder zien we aluminium lijsten op het dashboard en in de deurpanelen. Een sportstuurwiel met GT-logo zorgt voor de spreekwoordelijke puntjes op de i.
Benzine- en dieselmotor
Renault levert de Mégane GT met een tweetal motoren. De eerste is de 2.0 liter turbomotor die in de GT goed is voor een vermogen van 165 pk bij 5.000 tpm en een koppel van 270 Nm bij 3.250 tpm. Met deze viercilinder sprint de Mégane GT in 8,3 seconden naar 100 km/h. Tweede keuze voor de GT is een dieselkrachtbron. Renault levert de 2.0 dCi-motor met 150 pk en 340 Nm (bij 2.000 tpm). Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het prettige van de dieselkrachtbron is dat deze de sportieve prestaties combineert met een verbruik van slechts 5,4 liter per 100 km.
Comfort
Waar bij sommige GTI-achtigen het accent ligt op sportiviteit hamert Renault erop dat de Mégane GT vooral een combinatie is van comfort en sportiviteit. De rijhoogte is met 10 mm verlaagt voor minder bodyroll en een lager zwaartepunt. De voor- en achterveren zijn 24% stijver dan die van de ´standaard´ Mégane. Verder werd het ESP aangepast en de stuurbekrachtiging zo ingesteld dat er een directer stuurgedrag is gerealiseerd.
3- en 5-deurs
Eind 2006 zal de Renault Mégane GT bij de dealers staan. Het model wordt leverbaar als 3- en als 5-deurs. De prijzen en exacte uitrustingsniveaus zijn nog niet bekend.
Comment