Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De Franse autoproducent Renault heeft de winst vorig jaar met 59 procent kunnen opvoeren, geholpen door sterke verkoopcijfers van het budgetmerk Dacia. Ook kostenverlagingen stuwden de winst.
De Franse autoproducent Renault heeft de winst vorig jaar met 59 procent kunnen opvoeren, geholpen door sterke verkoopcijfers van het budgetmerk Dacia. Ook kostenverlagingen stuwden de winst. Dat maakte Renault, na PSA Peugeot de grootste autofabrikant in Frankrijk, donderdag bekend.
De operationele winst kwam in 2013 uit op 1,24 miljard euro, vergeleken met 782 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst ging het afgelopen jaar wel hard omlaag, van 1,7 miljard euro in 2012, tot 695 miljoen euro. Dat werd veroorzaakt door eenmalige reorganisatiekosten.
De omzet klom vorig jaar met een half procent tot 40,9 miljard euro. Renault, voor 43 procent eigenaar van het Japanse Nissan, voorziet voor dit jaar een verdere groei van de winst en omzet. Volgens Renault-topman Carlos Ghosn stabiliseert de Europese automarkt dit jaar, maar zijn de vooruitzichten voor de opkomende markten - met China voorop - onzekerder geworden.
Het concern maakte vorige maand al bekend dat de groep in 2013 ongeveer 2,63 miljoen personenauto's en bedrijfswagens had verkocht. Dat komt neer op een groei van 3,1 procent vergeleken met een jaar eerder. De verkoop van de Roemeense dochteronderneming Dacia ging met bijna een vijfde (19 procent) omhoog.
,,De loyaliteit van alle Renault-medewerkers hebben het mogelijk gemaakt voor de groep om de doelstellingen in 2013 te halen, onder ongunstige marktomstandigheden'', aldus Ghosn in een toelichting op de cijfers.
Hij kondigde eind vorig jaar een overeenkomst gesloten te hebben met de Chinese autogigant Dongfeng. Daarmee wil Renault de gekrompen Europese automarkt compenseren. De omzet van Renault komt voor de helft van autoverkopen in Europa. Volgens auto-experts hebben de Fransen echter een forse achterstand met de productie in China ten opzichte van de concurrenten. Concerns als Volkswagen, Toyota en General Motors stortten zich al meer dan 10 jaar geleden op 's werelds grootste automarkt.
Omdat downsizing ook bij diesels belangrijk is, heeft Renault een 1,6 lter dCi ontwikkeld, met twee turbo’s, die 160 pk en een maximumkoppel van maar liefst 380 Nm ontwikkelt.
De 1.598cc kleine viercilinder is voorzien van twee sequentiële turbo-compressors: eentje levert koppel in de lage toeren en moet voor een goed middengebied zorgen, de tweede moet extra power in de hogere toerengebieden garanderen.
Het blok voldoet aan de Euro6b-emmissienorm, en Renault deelt mee dat hij een plekje zal krijgen in de aankomende D- en E-segmenters van het merk, dat wil zeggen: de nieuwe Laguna en de langverwachte Safrane-opvolger, die in Korea al als Samsung rondrijdt.
Een klein nadeel van een dergelijk klein blok is dat het maximumkoppel na de piek niet vastgehouden kan worden, we zien het voor de 2.000 toeren al een dalende lijn inzetten. Desalniettemin is bij 3.000 tpm nog zo’n 75-80% van het maximumkoppel beschikbaar.
Het is nog onduidelijk of ditzelfde motorblok ook een plekje krijgt in Mercedes’ nieuwe C-Klasse. Er is wel een 1.6 diesel voor aangekondigd, dus dikke kans dat dit dezelfde krachtbron is. Deze vraag staat nog uit bij de importeur.
Renault maakte bij de aankondiging niet bekend op wat voor termijn we de nieuwe motor kunnen verwachten.
Maar dat het max vermogen pas bereikt word bij 4000 toeren is wel heel laat bij een diesel.
Het is zelfs zo erg dat je aan 2000 toeren maar 2/3 van je max vermogen hebt
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Maar dat het max vermogen pas bereikt word bij 4000 toeren is wel heel laat bij een diesel.
Het is zelfs zo erg dat je aan 2000 toeren maar 2/3 van je max vermogen hebt
Dit slaat nergens op, dat is bij elke verbrandingsmotor zo
Waarom is dat laat? Mijn max vermogen wordt ook pas bereikt op 4000 TPM.
De F20 125d bereikt z'n max zelfs pas op 4400 TPM.
Uw C4 bereikt dat ook pas op 4000 TPM.
Ziet er mij eerder vrij normaal uit.
Aan 2000 toeren zit mijne al op 4/5de van zijn max vermogen ipv op 2/3de.
En hij zit al op ongeveer 3000 toeren aan zijn max vermogen.
Toch een aanzienlijk verschil dus.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment