Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RENAULT Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DE RENAULT LAGUNA II HERINNEREN WE ONS OOK OM DE SLEUTELKAART

    RENAULT CARD DEBUTEERDE BIJ MIDDENKLASSER

    Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Zo was er de sleutelcard van de Renault Laguna II. De Renault Laguna II is de auto die álles heeft. Een fantastisch uiterlijk, de nieuwste technologie én vijf sterren bij de botsproef. Bovendien tovert Renault een bijzonder konijn uit de hoge hoed: de Renault Card.

    Met de komst van de Renault Laguna II maken we ook kennis met de Renault Card. Die is er in twee varianten. De goedkope Laguna’s krijgen er één die je met knoppen bedient, maar de dure Laguna’s hebben de handsfree versie. Die houd je gewoon in je zak, want de auto herkent ‘zijn’ kaart wanneer je in de buurt komt. Sensoren in de deurgrepen ontgrendelen de Laguna vanzelf zodra je de deurgreep vastpakt. Het trucje werkt ook andersom: wanneer je wegloopt, gaat de auto vanzelf op slot.



    Eenmaal binnen steek je de kaart in een kaartlezer. Vervolgens kijkt de centrale computer of alles in orde is, ontgrendelt het stuurslot en off you go. De Renault Card is ook een digitaal paspoort waarop alle relevante gegevens worden bewaard, van bandenspanning tot en met onderhouds­historie. De Renault Card doet zijn kunstje dankzij een hypermodern multiplex-netwerk. Dat stuurt continu digitale signalen naar een centrale computer, die ingrijpt als er een storing optreedt. Het lijkt wel magie, de autopers raakt er niet over uitgepraat. En dat niet alleen: in no time dendert de knappe Renault met zijn digitale goocheldoos de verkoop-top-10 binnen.

    Problemen

    Maar what goes up, must come down … Al na een paar maanden komen de eerste Laguna-rijders in de problemen. De dunne sleutelkaart buigt te gemakkelijk, waardoor de kwetsbare elektronica kapotgaat en de Laguna de kaart niet meer herkent. En zonder kaart geeft de Laguna geen enkele reactie. Daarbij blijken de deursensoren gevoelig voor corrosie, waardoor het handsfreesysteem in de war raakt. Laguna-rijders worden door hun eigen auto buitengesloten, doordat die spontaan op slot springt. Tot overmaat van ramp slaat het ingewikkelde multiplex-netwerk regelmatig op hol. Al snel bestormt de Laguna een heel andere top-10: na een jaar staat hij met stip op één in de Pannenstatistik van de Duitse ADAC.



    Achteraf gezien verslikt Renault zich in de digitale technologie, die nog onvoldoende is uitgerijpt. Auto’s bouwen blijkt een heel ander vak dan computers programmeren. De Renault Card bestaat nog steeds en func­tioneert prima. Met de Laguna kwam het niet meer goed en uiteindelijk stopte Renault er zelfs helemaal mee.






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Renault 15 GTL ( 1978 )

















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • De voorganger van de Fuego.
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Ziet er nog goed uit om 44 jaar oud te zijn.

          Comment



          • Nog een sjiek eerste serie kangoo


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment


            • EEN REFURBISHED RENAULT: FABRIKANTEN ONTDEKKEN TWEEDEHANDS MARKT

              LEVENSDUUR BESTAANDE AUTO'S VERLENGEN ALS BUSINESSMODEL

              Een auto met gebruikssporen weer als nieuw maken of zelfs van een nieuwe, schonere aandrijflijn voorzien: Renault heeft er een speciale fabriek voor opgetuigd. Afdanken kan altijd nog. Weg met de wegwerpmaatschappij.

              Refurbished smartphones zijn inmiddels heel gewoon, banden van bedrijfswagens en trucks krijgen al vele jaren een nieuw loopvlak en shoppen bij de kringloopwinkel gaat van armoedig naar hip. Dus waarom zou je gebruikte auto’s niet weer als nieuw maken? Toyota kondigde het enige tijd geleden aan en Renault is er zelfs al zo’n anderhalf jaar heel druk mee.

              Refactory

              In het Noord-Franse Flins – een van de grootste Renault-fabrieken, waar op dit moment de Zoe en de Nissan Micra van de band rollen – is sinds begin vorig jaar Renault Refactory volop in bedrijf. Nu is Refactory nog een klein deel van de fabriek in Flins, waar 2.100 mensen werken (waarvan 600 op tijdelijke basis), maar op termijn moet het de teruglopende productie van nieuwe auto’s geheel hebben verdrongen en rond 2030 moeten er meer dan 3.000 mensen aan het werk zijn.

              Cynici denken nu misschien aan een grootschalig poets- en reparatiebedrijf, maar daarmee zouden we Refactory tekort doen, dus duiken we wat dieper in de verschillende disciplines. Refactory is opgedeeld in vier divisies: Re-Trofit, Re-Energy, Re-Cycle en Re-Start.

              Fris en fruitig

              Dat de gebruikte-automarkt in Nederland booming is, behoeft weinig betoog meer, maar ook in de meeste landen om ons heen is dat het geval. Dat maakt een project als Refactory nog eerder levensvatbaar. De Factory VO (véhicules occasion) draait sinds september vorig jaar en kan per jaar 45.000 gebruikte auto’s weer fris en fruitig maken.

              Inruilers van dealers maar ook handelaren

              Inruilauto’s van Renault-dealers en -occasionhandelaren uit de omgeving vormen de input en dankzij een slim logistiek systeem wordt de gemiddelde doorlooptijd van 21 dagen ingekort naar zes dagen tussen binnenkomst en verkoop-klaar, wat het voor de handelaar ook interessant moet maken. Immers: auto’s die in dat proces zitten, staan in de weg en kosten rente. Bovendien, zo claimt Renault tenminste, heeft de handelaar baat bij de optimale onderdelenvoorraad, het specifieke specialisme van de mensen bij Factory VO en de professionele manier waarop de auto aan het eind in beeld wordt gebracht.



              Het terrein buiten staat vol met auto’s van tussen de drie en vijf jaar oud, die inmiddels de ingangscontrole achter de rug hebben, getuige de vele ‘aantekeningen’ op en rond beschadigingen. Eenmaal binnen nemen specialisten de auto’s onder handen. Ze herstellen kleine deuken, sluiten delen opnieuw aan, vervangen onderdelen, poetsen de lak weer glanzend en doen alles wat nog meer nodig is gebleken tijdens de check.

              Volautomatische fotostudio

              Auto’s die daarna de eindcontrole hebben doorstaan, gaan door naar de volautomatische fotostudio. Daar rollen ze een cabine in, waar binnen zes minuten 41 foto’s plus een 360-gradenopname worden gemaakt. Tijdens het naar binnen rollen krijgen de bodem en het banden­profiel een scan. Op het moment dat de auto de cabine uitrolt, staat hij al online, zichtbaar voor mogelijke nieuwe eigenaren. Uiterlijk twee dagen later staat hij weer in de showroom van de Renault-dealer.

              Oude accu’s

              De tweede tak van Refactory heet Re-Energy en houdt zich bezig met het verwerken van oude EV-accu’s. Een van de toepassingen van die oude accu’s is de BetterGen. Dat is een unit op een steekwagentje die op plekken waar geen elektriciteit is energie kan leveren, in plaats van de welbekende generator met verbrandingsmotor. Het karretje is modulair opgebouwd en kan naar keuze van meerdere accu-units worden voorzien.

              Voor het zwaardere werk levert Refactory ook energiepakketten ter grootte van zeecontainers. Re-Cycle reviseert gebruikte onderdelen, zowel delen van brandstofmotoren als van EV’s. Denk dan niet alleen aan turbo’s, motor­blokken en transmissies, maar ook aan infotainmentsystemen. Renault zelf zegt dat de delen die deze fabriek verlaten zo goed als nieuw zijn, maar intussen wel 40 procent goedkoper. Bovendien bespaart een revisie 85 procent energie en 96 procent water in vergelijking met de productie van nieuwe onderdelen. Uiteraard gaat een deel van de gereviseerde onderdelen zo door naar Factory VO.



              Van nieuwe auto’s produceren naar bestaande levens verlengen: het is een omslag die ook van de medewerkers verandering vergt en dat is dan ook het doel van de vierde tak van Refactory, Re-Start. Deze afdeling houdt zich bezig met het omscholen van mensen naar een meer cyclische industrie, maar is meteen ook een kenniscentrum dat werkt aan 3D-printing, de bouw van prototypes, softwaretoepassingen en het refurbishen van fabrieksrobots.

              Verlengen levensduur is businessmodel

              We spreken tijdens ons bezoek aan Renault onder meer met Cléa Martinet, die als directeur Sustainable Development verantwoordelijk is voor de weg naar duurzaamheid binnen de Renault Group. We vragen haar of het verlengen van de levensduur van bestaande (ICE-)auto’s niet juist haaks staat op de klimaatdoelen: “Voor het Refactory-programma is het businessmodel inderdaad het verlengen van de levensduur van auto’s en waar mogelijk de auto’s zelfs te retrofitten. Daarbij kan ook de aandrijflijn worden vervangen, waardoor de auto zelf al duurzamer wordt. Door de levensduur van een auto te verlengen, stel je de aanschaf van een nieuwe uit. De doelgroep van zulke programma’s bestaat voornamelijk uit mensen die niet draagkrachtig genoeg zijn om een nieuwe elektrische auto te kopen. Zodoende dragen we bij aan het terug­dringen van nieuwe brandstofauto’s op de weg door de levenscyclus te verlengen van de exemplaren die er al zijn en ze zo veel mogelijk met een schonere motor uit te rusten.”

              Flexibiliteit nodig

              Vorig jaar verraste Renaults CEO Luca de Meo de wereld door te stellen dat de energietransitie wat té snel gaat, omdat de industrie de winst op brandstofauto’s voorlopig nog keihard nodig heeft om de ontwikkeling van EV’s te financieren. Martinet: “Wanneer CO2-neutraliteit je einddoel is, moet je daar wel goed over nadenken. Laat me je een voorbeeld geven: pak een elektrische auto in het C-segment, ongeacht merk of komaf: dat is een zware auto. Pak zijn LCA (life cycle assessment, de volledige milieubelasting van begin tot eind; red.) en carbon footprint erbij en doe datzelfde met bijvoorbeeld een conventionele Clio. Dan zul je ontdekken dat die ongeveer gelijk zijn. Dus om het doel van 2040 te halen, is het voorlopig ook belangrijk om kleine benzineauto’s en hybrides te blijven aanbieden, omdat die niet vervuilender zijn dan die vaak enorme EV’s die op dit moment populair zijn. Ook dat maakt deel uit van de transitie. Als tussenoplossing, want begrijp me niet verkeerd, over het einddoel is er geen discussie. Maar voor de koopkracht, de infrastructuur en de tijdlijn van de industrie is deze flexibiliteit voorlopig nodig. Kijk ook verder: in Europa gaat het al heel lekker met de EV’s, maar dat is in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en India wel anders. En ook dichterbij, landen als Marokko en verder in Afrika. Daar zie ik voorlopig nog geen laadpaal op elke straathoek.”



              Bruno Vanel, vicepresident Product Performances, heeft zich inmiddels bij ons gevoegd en vult Martinet aan: “Een van onze uitdagingen is het businessmodel laten werken ook zonder per se enorme volumes te produceren, of het nu EV’s zijn, wat natuurlijk beter is, of brandstof­auto’s. Daarbij moet je goed naar de totale value chain kijken. Wanneer je het leven van bestaande auto’s kunt verlengen, hoef je minder auto’s te produceren om hetzelfde aantal gebruikers te bedienen en dat heeft een positief effect op de milieubelasting.”

              Experiment

              Hoewel winstgevend is Refactory in Flins vooral een experiment voor Renault. Het is bovendien een vrij lokale aangelegenheid, want het hele proces van auto’s refurbishen is alleen winstgevend als het met auto’s uit de buurt gebeurt. Verder weg worden de transportkosten algauw te hoog om het proces rendabel te houden. Je hebt zowel een markt nodig als een fabriek. Toch is Renault al aan het nadenken over andere vestigingen. Ons land staat nog niet op de shortlist, maar onder meer Turkije, Spanje en Portugal maken goede kans binnen afzienbare termijn Z.G.A.N.-Renaults in de showrooms te krijgen.



              Bron: Autoweek
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Leuk initiatief van Renault. Wel benieuwd wat die dingen gaan kosten. Als je kijkt wat ze nog durven vragen bij NNC van MB, wel niet hetzelfde misschien, maar toch.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Leuk business model in ieder geval. Circulaire economie gaat de volgende jaren sowieso aan belangrijkheid winnen.

                  Comment


                  • renault zit net als de premiums ook met een hoop leasers (wrs ook daar grootste groep nieuwkopers) die ze voordeliger voor hen en onder vertrouwen zelf verkopen

                    Comment


                    • Comment


                      • RENAULT 5 DIAMANT: ELEKTRISCH VERJAARDAGSFEEST

                        50 JAAR RENAULT 5

                        De Renault 5 bestaat dit jaar 50 jaar en Renault is niet van plan dat verjaardagsfeest ongemerkt voorbij te laten gaan. Het schuift nu de 5 Diamant naar voren, een wel heel bijzonder uitgevoerd oer-vijfje.

                        Renault heeft grootse plannen met de 5. Het merk heeft namelijk een volledig elektrisch model in het vat zitten dat in 2024 op de markt komt en waar het met de 5 Prototype in 2021 al een concrete vooruitblik op gaf. De Renault 5 Diamant die in dit artikel de hoofdrol speelt heeft op het oog niets mee te maken, maar is zeker net zo opvallend en heeft een belangrijke overeenkomst met de toekomstige nieuwe elektrische Renault 5.

                        Deze speciale Renault 5 is de vrucht van een samenwerking tussen de Franse ontwerper Pierre Gonalons en de afdeling van Renault die zich voornamelijk bezighoudt met het ontwikkelen en combineren van kleuren en materialen. De opvallende showauto weesrpiegelt hoe Gonalons de toekomst van de auto voor zich ziet en is niet bang daarbij een stevige dosis interieurdesign te injecteren.


                        Renault 5 Diamant

                        Eerst de buitenkant. De Renault 5 Diamant is in de basis een oer-5 die behoorlijk is gladgestreken. De koplampen zijn vervangen door op stokjes geplaatste en dus uit de auto priemende koplampen die op edelstenen moeten lijken. Het reguliere bumperwerk is net vervangen voor vrijwel volledig gladgestreken exemplaren. Het met uit drie lagen roze lak met goudpigment bespoten 5'je heeft dichter frontje met erin een goudkleurig roostertje en ook de zijspiegels zijn met hun ronde vorm net even anders dan de exemplaren die je op een Renault 5 verwacht te zien. Net als de koplampen zijn ook de achterlichten vervangen door elementen die op grote geslepen diamanten of briljanten moeten lijken. De roosters in de C-stijlen die in het verlengde van de achterlichten liggen zijn vervangen door roosters die lijken op het exemplaar voorop.


                        Renault 5 Diamant

                        Interieur Renault 5 Diamant

                        Binnenin is de Renault 5 Diamant zo mogelijk nog extravaganter. Het tweespaaks stuurwiel heeft hier plaatsgemaakt voor een ornament dat zich wellicht nog het beste laat omschrijven als een veredelde wokkel. Het opvallende object waarmee je de R5 Diamant in letterlijke zin richting moet geven is gemaakt van met marmer omhuld koolstofvezel. Erachter zien we drie ronde in plaats van hoekige klokjes. In het verder volledig aangepaste dashboard zit onder meer een uitsparing waarin je je als infotainmentsysteem dienstdoende smartphone een plekje kunt geven en het zitmeubilair oogt alsof het in een jaren 70-interieur niet had misstaan. Zaken als de handgrepen in de deurpanelen en de versnellingspookknop ogen als afgevlakte bollen en zijn van met lichtgoud vergulde 'duurzame materialen' gemaakt.

                        Wat de Renault 5 Diamant dan gemeen heeft met de toekomstige nieuwe 5? Ook deze Renault 5 Diamant heeft een volledig elektrische aandrijflijn, al wordt die niet nader toegelicht.

                        Nieuwe Renault 5

                        De nieuwe elektrische Renault 5 die in 2024 op de markt komt maakt zeer waarschijnlijk gebruik van het CMF-B-EV-platform van Groupe Renault. Die 5, die in de vorm van de nieuwe Micra ook een Nissan-broertje krijgt, is niet de enige retro-Renault die het Franse merk in het vat heeft zitten. Zo keert ook de 4 terug. De 4 reïncarneert namelijk als 4ever, een elektrische cross-overachtige waar AutoWeek je eerder al de patentplaten van kon laten zien. Van die 4ever komt zelfs een bestelversie, een heuse Fourgonnette dus. Van de 4 heeft Renault overigens al tweemaal eigenwijze omgebouwde varianten laten zien: de Suite N°4 en de Air4.















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment



                        • 220cdi




                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • 50 jaar Renault 5

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Magnifieke kleur



                              Die groene was een ‘black’ efition


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • Comment




                                • prachtig exemplaar

                                  Comment


                                  • Dikke talisman




                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment


                                    • R16 (1972)






                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment





                                      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                        Comment


                                        • Renault 25 - 2.5 V6 Baccara (1990)





















                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X