Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
RENAULT Lovers
Collapse
X
-
Zou het dan toch?
NIEUWE RENAULT ESPACE OP KOMST: VERRASSING!
MEER SUV DAN OOIT
Steeds meer autofabrikanten zetten een streep door door jarenlang gebruikte modelnamen. Ford stopte in Europa al met de Mondeo en de Fiesta lijkt eveneens geen lang leven meer beschoren. Renault knipte in Europa de Talisman uit zijn portfolio, maar opvallend genoeg blijft de Espace wél in leven. Er komt namelijk een geheel nieuwe generatie van!
Renault kondigt aan dat het in het voorjaar het doek trekt van een volledig nieuwe generatie van de Espace. Dat betekent dus dat de huidige in 2014 in Parijs gepresenteerde vijfde generatie Renault Espace een opvolger krijgt. Niet geheel verrassend wordt de nieuwe zesde generatie Renault Espace geen MPV meer.
Het wordt namelijk een SUV met vijf of zeven zitplaatsen. Inderdaad, een SUV. Maar ook dat zal niemand écht verbazen. De huidige generatie Renault Espace die sinds 2021 in Nederland al niet meer wordt geleverd werd al doorspekt met cross-overachtige invloeden. De nieuwe Renault Espace lijkt meer SUV dan ooit te worden.
De eerste vier generaties Renault Espace op een rij.
Dit voorjaar nog stelt Renault de nieuwe Espace aan pers en publiek voor. Dat de nieuwe Espace in 2023 verschijnt hangt samen met het feit dat modelnaam Espace dit jaar veertig jaar bestaat. Hoewel de eerste generatie van de Espace in 1984 op de markt kwam, toverde het merk in 1983 al de Espace Concept uit de hoge hoed. De nieuwe Espace belooft in ieder geval weer een ruimtereus te worden. DeFransen spreken van een 'topklassemodel dat vooral comfortabel en innovatief is'.
De laatste Renault Espace vertoonde al SUV-invloeden.
De nieuwe Renault Espace komt op het CMF-CD-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie te staan. Dat is geen specifiek EV-platform zoals het CMF-EV platform waarop Renault de Megane E-Tech Electric en de productieversie van de Scénic Vision vanaf 2024 op huisvest. De CMF-CD-basis wordt ook gebruikt door de uitgaande Espace en door de Mégane, Kadjar, Scénic en Talisman. Komt er dan geen elektrische variant? Wie weet. We vinden het platform immers ook onder de Kangoo en daarvan is wél een elektrische versie. De aankondiging van de nieuwe Renault Espace gaat hand in hand met een afbeelding waarop de laatste E van de modelnaam Espace koperkleurig is gemaakt. Renault verwijst daarmee ongetwijfeld naar elektrokracht, al valt nog maar te bezien of er ook een elektrische uitvoering komt.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
RENAULTS 4, 5 EN TWINGO KRIJGEN ELEKTRISCHE AANDRIJFLIJN
KLAAR VOOR DE TOEKOMST
Steeds vaker worden klassieke auto's omgetoverd tot EV. Nu wordt dat ook bij de Renaults 4, 5 en de eerste Twingo mogelijk. Renault slaat de handen ineen met R-Fit, dat eerder ook al de Citroën 2CV elektrisch maakte.
Het Franse R-Fit legt zich toe op het elektrisch maken van klassieke (vooralsnog enkel Franse) auto's. Dat begon met de Citroën 2CV en nu heeft het bedrijf ook officiële goedkeuring van Renault. Dat was ongetwijfeld niet nodig om klassieke Renaults om te kunnen toveren tot EV, maar Renault zet de inspanningen van het bedrijf graag even in de spotlights op zijn stand op Retromobile. Daar parkeerde Renault een drietal iconische kleintjes met een elektrische aandrijflijn van R-Fit.
De elektrische Renault 4 wordt door Renault vooral even belicht, want die conversie is met ingang van deze maand namelijk al te bestellen. R-Fit voorziet de R4 van een elektromotor met een piekvermogen van zo'n 65 pk en de brandstoftank maakt plaats voor een 10,7 kWh lithium-ijzerfosfaataccu. Een actieradius van zo'n 73 km moet vervolgens mogelijk zijn. Dat is bepaald niet veel, maar bijvoorbeeld wel bruikbaar voor in stedelijk gebied als daar straks eventueel emissievrije zones in komen. Opladen kan gewoon via een regulier stopcontact en duurt zo'n 3,5 uur. Goedkoop is de ombouw overigens niet: €11.900 vragen de Fransen ervoor.
R-Fit werkt ondertussen ook al aan elektrische aandrijflijnen voor de R5 en de eerste Twingo, vandaar dat die ook al op de stand stonden. De getoonde Twingo is direct even extra dik aangekleed en van het nieuwe Renault-logo voorzien. In september verwacht R-Fit de conversie voor de R5 klaar te hebben, de Twingo volgt later.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MET DIT RIJDENDE UFOOTJE WERKTE RENAULT TOE NAAR DE SCÉNIC
CONCEPTCAR UIT 1991
De eerste Renault Megane Scenic was de aanjager van een trend. Hoewel het vaak lastig is om de oorsprong van een bepaald auto-concept aan te wijzen, wordt de compacte MPV over het algemeen toegeschreven aan Renault. Al in 1991 gaf het Franse merk gestalte aan de ideale gezinsauto. De naam: Scenic, zonder accent!
Het zou onterecht om in dit verband, bij de beschrijving van de compacte (of midi-) MPV dus, voorbij te gaan aan de Nissan Prairie. Voor de beeldvorming: een hoekige Japanse auto uit begin jaren tachtig, met bescheiden afmetingen voor lengte en breedte en een contrasterend hoog dak. Dat laatste was op zich al bijzonder. Het werd nog bijzonderder, want die gekke Nissan bleek in plaats van achterportieren een set heuse schuifdeuren te hebben. Bovendien schitterde – met alle deuren geopend – de B-stijl door afwezigheid. Een leuk concept, dat niettemin bar weinig navolging kreeg.
En toen was daar in 1991, op de IAA in Frankfurt nota bene, ineens Renault met zijn concept-car Scenic. Let wel, de naam werd nog geschreven zonder accent op de letter e, waardoor de naam nog als ‘sienik’ werd uitgesproken. Bij de introductie van het seriemodel in 1996 verscheen het accent alsnog en werd het Scénic, uit te spreken als ‘seeniek’. Tja. De naam is trouwens niet helemaal uit de lucht gegrepen, maar staat voor Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Zo wilde Renaults toenmalige designchef Patrick le Quément de wereld althans doen geloven.
Ivo Groen als stagiair gewerkt aan Scenic
Ivo Groen, de huidige designbaas van Lynk & Co en columnist van AutoWeek Classics, herinnert zich: “In de zomer van 1988 liep ik stage bij Renault Style Avancé in Nanterre. Dat gaf mij de mogelijkheid om de eerste versie van het 1/5-schaalmodel van de mini-MPV te gebruiken voor mijn stageproject. Omdat de Renault-designers verwikkeld waren in een competitie voor de toekomstige Alpine – een van de vele pogingen die uiteindelijk niet doorging – doopte ik mijn MPV ‘Alpine’, met schuifdeuren en een sportieve twist. Het kleimodel heb ik gepresenteerd aan Patrick le Quément. Hij vond het wel interessant, maar vond de achterkant te extreem en te ‘hol’. ‘Alsof je in een citroen bijt’, zei hij. Later heeft hij Anne Asensio gevraagd de ‘juiste’ modificaties door te voeren en dat werd de Scenic-concept-car van Frankfurt. Een paar jaar later was Anne de designmanager van de productieversie van de Scénic. Als jonge moeder legde ze op televisie uit dat deze MPV door een vrouwelijke ontwerper voor jonge moeders was bedacht. Toen Wayne Cherry van General Motors hoorde over deze coole vrouwelijke ontwerper plukte hij haar weg bij Renault en bood haar het tienvoudige salaris van wat ze bij Renault kreeg …”
Renault was met Espace MPV-pionier
Renault was begin jaren 90 een Grote Naam in de markt van de ‘ruimtewagens’, die het samen met Chrysler (Voyager) zo’n beetje had ontgonnen. De Espace gold als gewaardeerde reisgenoot voor grote gezinnen en andere gezelschappen, en op basis van daarvan zou de Scenic als kleinere broer wel eens een grote rol als het slimme alternatief kunnen gaan spelen, zo was de opinie anno 1991. Een gedachte die helemaal is uitgekomen.
Scenic uiteindelijk op basis Mégane
Dat geldt niet voor de destijds door Renault geuite voorspelling dat het merk in 1996 ‘in elk segment’ een ruimtewagen zou kunnen aanbieden. Dat de Scenic een ruimte-variatie op de Renault 19 zou worden, klopte evenmin, maar alleen omdat dat model toen al was vervangen door de Mégane. Wanneer we nu zowel de concept car Scenic als het seriemodel Mégane Scénic tegen het licht houden, blijkt dat Renault hun visie uit 1991 redelijk goed overeind heeft kunnen houden.
Het uiterlijk veranderde in detail weliswaar flink, maar de contouren en afmetingen komen goed overeen. Helaas werden enkele leuke features van de Scenic niet (of pas veel later) toegepast in de praktijk. Zoals daar zijn: een systeem dat de bestuurder waarschuwt als deze volgens de auto in slaap dreigt te sukkelen, een aan de dakrand scharnierende ruitenwisser die de gehele ruit bestrijkt en cameraatjes die de omgeving van de auto op een display in beeld brengen – handig bij achteruit inparkeren. Nog een leuke: bediening van de automatische transmissie via een uitneembaar toetsenbordje. Uitneembaar? Ja, want je kunt de auto er op afstand mee starten. Maar niet als de kinderen er al inzitten natuurlijk. De ontwerper: “Een auto waarin het prettig toeven moet zijn. Het is een grote teddybeer.”
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment