Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
't is dan ook geen Golf he
*trekt knipoog naar golflex69golflex*
Wat ik me afvraag: hoe krijg ik het eruit (en ja ik laat het erin tot op de meeting ) - kan de pinker zelf open? Javel ingieten dan ofzo? Met siliconen dichten nadien?
Toch wel een zwak punt, onze S40 had er ook last van, mijn 440 destijds ook!
Bij mij kon je dat kapje er gewoon afvijzen, maar hij is ook 10 jaar ouder natuurlijk...
man man man... erjuist een onverwacht geschenk uit de hemel.
Pittaatje gaan halen voor 't vrouwke en ik (geen zin om te koken vandaag). Kom terug thuis, zie bij mijn overbuur in 't donker een nieuwe S80 staan. Vreemd.
Ik zet de V70 binnen en als ik de poort wil toetrekken komt de overbuur buiten met iemand anders en roepen me. Ik zwier de pitta's binnnen (roep dat ik direct terug ben ) en ga kijken... een kennis van hem heeft een testweekend (via laatste nieuws) gewonnen met een zo goed als full option S80 D5 aut. Ik zet er me in (een S80 gaat nog steeds boven een warme pitta ) en hup, krijg een rit aangeboden!
Met onze drietjes heb ik dan een toerke gedaan en ik moet zeggen: luxe! Rijdt zacht, maar toch sportief. Ik heb de indruk dat de V70 iets minder sportief is. Maar wat een stilte, wat een schoonheid.
Anthraciet grijs buiten (wat bruinachtig), combo donker dashboard en bleek leder binnenin.
Mooi geheel; zelfs in het donker.
Ik heb wel iets van: de oude S80 is meer mijn ding - onsportief zwalpend rijcomfort (ik overdrijf wel een beetje), maar ik zou er wel van genieten, van die wagen
(en toch, m'n V70 classic heeft die lekkere grom die ik mis bij de S80).
Niet onbelangrijk: ook al is het niet de meest aangename automatische versnellingsbak (heb ik ondervonden), het is een zaligheid, de volgende zal zo goed als zeker een automatiek worden.
Neen, dagje V50 D5 Geartronic. Basismodelletje, of toch zo goed als. Had wel de optionele audiokit (goed spelend systeem voor een aanvaardbare optieprijs). Stond ook op winterbandjes. Binnenin lichtgrijze stof/duikpakrubberen bekleding. Barentz-blauwe buitenkant.
kwaliteitsindruk .
Sorry, Volvisten, maar die V50 komt qua kwaliteit niet aan het niveau van de 3 "premium"-kisten in dat gamma (BMW '3, Audi A4, Mercedes C).
De deuren achteraan maken bij het openen en sluiten een geluid alsof 't Trabant-deuren zijn. Verschrikkelijk cheap, hol alu-geluid. Verschrikkelijk! Ik heb er videootjes van gemaakt, om 't te kunnen bewijzen. Maar ik vermoed dat de Volvo-kenners wel weten waarover ik 't heb...
De plastics van de middenconsole, de paneeltjes erin, de dashboardbekleding, het paneeltje van de automatic, het stukje plastic op de versnellingshendel, het paneel rond de 12V-stekker ... die zijn allemaal van verschillende kleur en kwaliteit en korreling. Affreus : een mengeling van "samengeraapte plasticpanelen", vind ik het. Sorry, maar 't is zo. 'k Heb er foto's van, maar live is 't beter te zien uiteraard (maar je moet 't dan wel willen zien, ik ken er nu al zeker eentje hier die dat ten stelligste zal proberen tegen te spreken).
De plasticpanelen van de deuren (niet de bovenste en niet de deurinzetten, maar de "grote" panelen, die zich voornamelijk onderaan laten zien) zijn van een kwaliteit en stevigheid die je bij de premiummerken niet tegenkomt, en die - eerlijk gezegd - ik ook nog nooit bij Volvo heb gezien. Keihard, ruw geribbeld, en niet gedempt achterin dus als je erop klopt is 't alsof je op een plastic kist klopt, met het holle (goedkope) geluid vandien.
En trouwens : die middenconsole is helemaal niet zo overzichtelijk, laat staan makkelijk te bedienen. Jammer. .
De V50 is trouwens ook duidelijk kleiner dan z'n concurrenten. Vandaag heb ik mezelf - op objectieve wijze - overtuigd van het feit dat deze auto niet ten volle in de klasse van de A4/3/C zit, maar half eronder. De auto is achteraan, qua zitcomfort en ruimte, duidelijk kleiner dan de (toch erg ruime) '3. De nieuwe C-klasse groeit tot op 't niveau van de '3, enkel de A4 blijft nog over maar die wordt dra ook vervangen. De Volvo's S40/V50 zijn qua grootte en feeling eerder te plaatsen in de klasse van de Focus berline (waar de S40 trouwens erg hard op lijkt) en de Focus tournier. Zeker achteraan, qua positie, grootte en stijl van achterbank, en voetenruimte e.d. .
Veilig aanvoelend weggedrag, dat voldoende stevig en "degelijk" is. De V50 voelt aan als een grote, stevige wagen. Een wegligging zoals bij (daar zijn we weer, maar 't is dan ook de benchmark) BMW heb je natuurlijk niet, maar 't is wel erg goed, ik was aangenaam verrast. Vooral omdat 'ie nog altijd erg veel comfort biedt. Enkel op korte dwarse slagen miskijkt 'ie zich steevast, en gaat de ganse voorbouw een paar keer doorsidderen. Da's wel typisch(er) bij een FWD dan bij een RWD. Voor de rest : pluim voor de wegligging !
Concreet : 't is wat ik dacht dat die Volvo D5 Geartronic was. De test van de Autogids onderschrijf ik niet : de motor klinkt niet lelijker dan de modale 4-cilinder (ook al is die Volvo inderdaad te weinig motorgeluidgedempt), en de versnellingsbak mag dan oud en dom zijn, na 1 minuut heb je je er met wat goeei wil aan aangepast, en 'ie past heel goed samen met de koppelrijke D5 door z'n wat luie karakter.
De C30 zelf blijf ik erg knap vinden. Een aantal nadelen van de V50 erft 'ie over (kwaliteitsindruk, zetelverstelling, ...) en 'ie doet er nog een aantal bovenop (belachelijk kleine koffer met ridicuul afdeksysteem) ... maar 'ie staat daar ZOOOO knap te wezen dat je 'm 't quasi allemaal vergeeft.
Ik heb trouwens opnieuw de proef op de som genomen wat betreft laadcapaciteit, 'k heb de C30 opnieuw naast m'n touring gezet en gekeken of de C30 zich leent tot m'n beroep. En ja, toch wel. Vorige keer had ik twee Curvers mee die ik anders eigenlijk bijna nooit mee heb. En al de rest past perfect.
O ja, nog even de slotsom. Deels, algemeen bekeken, vanuit het standpunt van de 2-liter dieselrijder, maar uiteraard ook deels afgewogen aan mijn ervaring met z'n "premium"-concurrenten (voornamelijk BMW '3 dan).
+ imago en merknaam
+ veilig, comfortabel, vertrouwenswaardig weggedrag
+ schitterende standaardzetels
+ voldoende krachtige maar vooral erg soepele motor
+ versnellingsbak voldoet ruimschoots voor soepel, stressloos rijden
+ een vijfpitter met automaat voor de prijs van een "premium" vierpitter met manuele bak
- kwaliteitsindruk
- onvoldoende geluidgedempt (motorgeluid)
- de romige D5-klank uit de grotere Volvo's (S60, V70, S80, XC90) is hier nergens te bespeuren
- enkele (onbegrijpelijke !!) onmiddellijk te herziene details : verstelling rugleuning, knoppen multifunctioneel stuurwiel, kofferslot, ...
- duidelijk voelbare nadelen van het kleine platform waarop 'ie staat (ruimte achterin, smalle breedte tussen de B-zuilen, ...)
Comment