Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Goede, slechte? Waar op te letten bij aankoop? Chippen?
Dank!
Mijn schoonvader heeft een XC60 met de D3 (is eigenlijk krek hetzelfde als een D5, alleen minder krachtig) en dat ding rijdt als een trein. De motor is heel soepel en aangenaam om te rijden. Ook om dingen te trekken (vb. caravan) is dat een ideale krachtbron. Verbruik is 9L gem. (hij doet veel korte afstanden).
Mijn schoonvader heeft een XC60 met de D3 (is eigenlijk krek hetzelfde als een D5, alleen minder krachtig) en dat ding rijdt als een trein. De motor is heel soepel en aangenaam om te rijden. Ook om dingen te trekken (vb. caravan) is dat een ideale krachtbron. Verbruik is 9L gem. (hij doet veel korte afstanden).
Hier thuis hebben we ook een XC60 D4 rondrijden, is dus ook een toegeknepen 5cilinder, met in ons geval 163 pk. Vlot is die zeker genoeg, gemiddeld verbruik ligt rond de 8 liter, en dat 5 cilinder geluid is altijd mooi meegenomen.
Goede, slechte? Waar op te letten bij aankoop? Chippen?
Dank!
euro 3 D5 (tot 2005), goede motoren, zeer zuinig. Enige wat je vroeger wel 's hoorde bij deze motoren waren verstuivers die kapot gingen. Chippen kan, tot zo'n kleine 200pk en 450Nm. Grootste nadeel van de euro 3 D5's is dat je ze enkel met een 5-bak kunt krijgen.
euro 4 D5 (vanaf 2005 tot 2009), idem, goede motoren maar hebben een DPF dus je moet er zeker voor zorgen dat je de laatste software-update hebt gehad bij de dealer. Er zijn problemen geweest met de oude dealersoftware.. te veel bij-inspuiting voor de DPF waardoor de olie te veel verdund kon worden met alle gevolgen vandien voor de motor. Verder zegt Volvo om de 30k olie te wisselen, maar het wordt aangeraden dit minstens om de 20k km's te doen. De euro 4 D5 (en euro 4 2.4d 163pk) zijn met 6-bak. Chippen kan ook, je kan ver gaan met deze motor omdat de internals enorm berekend zijn en een zéér ruime marge hebben ( de euro 4 D5/2.4d is bvb uitgerust met een gt2056v turbo, die o.a. ook op een mercedes cls320 cdi zit). Er zijn maar een paar tuners die hier van op de hoogte zijn (velen gaan stoppen bij 200 à 220PK en gaan nog steeds niet veel verder dan de euro 3 D5) maar het blok kan op zijn sokken 230+pk en 550+Nm aan.
Hier een voorbeeld van een tuner in de UK die een euro 4 D5 helemaal "open" gezet heeft met enkel software en een open uitlaat (zonder DPF) met 260pk en 620Nm.
Dan heb je nog de nieuwe D5 (205 en 215PK) met twee turbo's, hier kan ik nog weinig over zeggen, nog niet veel ervaring mee en deze motoren zijn nog maar een paar jaar op de markt.. Maar als je met chippen in het hoofd zit kan ik je zeggen (afgaand van de hardware) dat je uiteindelijk niet echt meer pk's zult scoren dan bij de "oude" euro 4 D5 maar je vermoedelijk een nog lineairder verloop zult hebben (daar zijn die 5-cylinders sowieso wel zeer goed in!) door de twee turbo's.
Als je een 2.4D/D5 5-pitter goed onderhoudt, dan voelt deze op 200 of zelfs 300k km's nog als nieuw aan, super soepel en vinnig.
In uw buurt.. Dat antwoord zal ik u schuldig moeten blijven, hier weet ik wel een paar van die toffe "klankkasten" zijn . Anders de waasdlandtunnel @ a'pen (konijnenpijp) .. ?
motor
Motor byggd av autotech
Verdi Stakar
Spec kolvar
Autotech kammar med hårdare fjädrar
Portad topp från 2.3 T5 -04 (250hk original)
1000cc spridare
Ombyggt soppasystem
Wallbro 255l/m
Turbo gt3076 bytt till ny modifierad 2012
Växellåda M66
Quafie diff
Fast svänghjul
Tryckplatta från bmw
Intercooler frontmatad 600x300x76
2,5 tums tryckrör
Övre tryckrör från do88 + lite ombyggt
3 tum avgassystem ferrita
Öppet filter KN med egenbyggd avskärmning
Powerflex övre motorfäste m.m
Div powerflexbussningar i framvagn/motorrum
m.m
Ik denk dat er inderdaad wel een samenwerking is voor originele Volvo onderdelen. Dat was in ieder geval zo voor Aalst overgenomen werd door D'hondt (de naam van de vroegere garage ontsnapt me even, iemand?)
Goede, slechte? Waar op te letten bij aankoop? Chippen?
Dank!
Wat Wouter zegt dus.
Ik heb de D5 185pk met geartronic. Was tot vorig jaar getuned, nu is die standaard 185 pk, omwille van de reden die Wouter aanhaalde: laatste versie van de dealersoftware, dus tuning overschreven.
Heb nu bijna 250 000 km en die voelt qua motor inderdaad nog jong aan.
Heb eens een weekend met een V60 1.6d gereden, en qua prestaties is die uiteraard een pak minder dan de mijne, maar wel zeer goed doenbaar. Maar qua beleving, qua gevoel, qua lineair rijden, .... was m'n D5 toch wel de superieure. Maar dat zijn al geen appels en peren meer, da's kersjes en peren vergelijken.
De motor op zich: voor mij dus geen enkel probleem, integendeel, lof.
Comment