Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Een bevriende, onafhankelijke garagist vertelde me gisteren nog dat die 1.6 HDI's inderdaad verre van zorgenvrij zijn: olie lekken aan 30.000 km, alternatoren, startmotoren,...
De PSA 2.0D die ze nog gebruikt hebben zijn ook niet zorgenvrij hoor. Iemand bij ons op het werk heeft een V50 2.0D en die heeft vorig jaar ook meer bij de garage gestaan dan wat anders.
Voor de 1.6D heb je ook nog de turbo die niet super is en de airco die gevoelig is.
Edit: dat doet me trouwens denken aan de "politiek" die in haar garage gevoerd wordt: zoveel mogelijk vervangen en hopen dat het opgelost is.
Zeker over die nieuw D2's heb ik al horrorverhalen gehoord. Ze hebben er 8 kleppen van gedaan en de turbodruk opgevoerd en toch pk's en koppel gewonnen..
Anders eens in Duitsland gaan kijken?
Een tweedehands auto is altijd een klein beetje een risico, maar dat is een nieuwe auto ook. Beste is altijd dat je iets kan kopen in vertrouwen (tweedehands dan). Ik heb aan die van mij ook al wat kosten gehad, maar gelukkig niet meer dan de kosten die normaal zijn voor zijn kilometers (240000km). Maar dan reken ik natuurlijk de 'pleziertjes' niet mee en de kosten die ik heb gehad door eigen toedoen ;-)
Zeker over die nieuw D2's heb ik al horrorverhalen gehoord. Ze hebben er 8 kleppen van gedaan en de turbodruk opgevoerd en toch pk's en koppel gewonnen..
Anders eens in Duitsland gaan kijken?
Inderdaad, 8 kleppen minder en hogere turbodruk. Kan niet veel goeds betekenen. Op de vorige meeting in april was er overigens een mecaniciën bij die samengewerkt had met wijlen Maarten en hij wist toen ook niets goed te vertellen over de 1.6D (gelijk welke). Duitsland is zeker een optie. Natuurlijk zou ik het wel zien zitten om bij de huidige dealer (of zelfs Volvo) te blijven, maar bijvoorbeeld voor Fiat of Alfa kan ik ook een ferme korting krijgen (familie werkt in die garage) dus dat hou ik als optie zeker open. Heb familie langs kant van vriendin die bij VCG werkt ook, maar via hun is er geen korting te rapen...
Een tweedehands auto is altijd een klein beetje een risico, maar dat is een nieuwe auto ook. Beste is altijd dat je iets kan kopen in vertrouwen (tweedehands dan). Ik heb aan die van mij ook al wat kosten gehad, maar gelukkig niet meer dan de kosten die normaal zijn voor zijn kilometers (240000km). Maar dan reken ik natuurlijk de 'pleziertjes' niet mee en de kosten die ik heb gehad door eigen toedoen ;-)
Bij een auto met 240.000km vind ik kosten redelijk normaal, maar volgens mij heb ik er voor mijn 110.000km minder al meer opzitten in een korte periode. Is het overigens niet tijd voor een nieuwe roetfilter en distributieriem bij jou? Het feit is dat ik jou niet hoor klagen ondanks de kosten, ik blijf met kleine kwelgeesten zitten die ook de garage niet kan verhelpen zonder dat het me een arm en een been kost.
Voor de 1.6D heb je ook nog de turbo die niet super is en de airco die gevoelig is.
Airco is toch niet enkel bij die 1.6D neem ik aan ?
Op 160.000 km heb ik buiten de normale kosten de airco gehad (waar de garage voor de helft tussen kwam). Nu zit ik met mijn probleem van minder vermogen dat nog niet echt opgelost is en mij ook wel al véél geld heeft gekost.
Al is het wel verbeterd sinds hij bij een andere dealer is binnen geweest.
Idd, airco is dacht ik door die open ruimte aan de radiator waar zomaar van alles kan invliegen.
Lmm is getest en is het niet.
Alles is al getest denk ik bij 2 verschillende dealers.
Laatste conclusie was dat de variabele schoepen van de turbo last hebben van roetafzetting waardoor de druk niet meer naar behoren wordt geregeld.
Ze hebben er toen een produkt in gekapt dat misschien zou helpen.
'T is een pak verbeterd, maar nog niet zoals vroeger.
Misschien kun je ook eens een onafhankelijk expert opzoeken? Als het om een PSA gaat kunnen er uiteindelijk toch veel aan werken (Fiat, Peugeot, Citroen, ...).
Ik heb het voorlopig een beetje gehad. Heb geen zin om er nog is geld aan te geven om misschien terug tot dezelfde conclusie te komen.
En 't is al fel verbeterd, dus voorlopig zo houden en wie weet komt er nog verbetering in. Ik probeer hem nu ook op de autosnelweg regelmatig "proper te blazen" in 4 de.
Iemand anders zou het verschil nu misschien zelf niet meer merken. De mijne was vroeger altijd véél vinniger dan de S40 van mijn ouders.
Bij een auto met 240.000km vind ik kosten redelijk normaal, maar volgens mij heb ik er voor mijn 110.000km minder al meer opzitten in een korte periode. Is het overigens niet tijd voor een nieuwe roetfilter en distributieriem bij jou? Het feit is dat ik jou niet hoor klagen ondanks de kosten, ik blijf met kleine kwelgeesten zitten die ook de garage niet kan verhelpen zonder dat het me een arm en een been kost.
De pleziertjes reken ik ook niet mee hoor ;-)
Nieuwe roetfilter en distributieriem heb ik al gehad. 2 zware kosten die mij overtuigd hebben mn auto echt helemaal op te rijden. Heb de rekensom eens gemaakt, en het komt me echt nog steeds goedkoper uit om de onderdelen te vervangen ipv een nieuwe/tweedehands te kopen. Hou er wel rekening mee dat ik niet bij een officiële volvo-garage ga, wat héél wat in de prijs scheelt en het dus mogelijk maakt alles te vervangen.
Heb ook het gevoel dat hij nu minder trekt dan vroeger, maar voor een diesel met mijn kilometers gaat het toch nog vlot hoor. Maar lmm is al vervangen, turbodrukregelaar ook, vrees dus dat ik komende zomer eens op de (financiële) pijnbank moet en m'n uitgestelde herstellingen/kosten eens moet laten uitvoeren ;-)
Ik krijg de ruitenwisserarm niet van de as. Moertje er af gedraaid, maar de basis van de arm zit vast op de as. Iemand een idee?
hoe ze 't bij mij gedaan hebben:
inspuiten met WD40
opwarmen met verfafbrander
met 2 hamers (eentje ertegen houden met andere lichtjes tikken) veel geduld
spel zit goed vast...
aja: pinnetje waaruit de 2 stralen spuiten eerst voorzichtig losmaken
heb je nieuwe arm nodig? of isset om recht te zetten?
't Is gewoon om recht te zetten.
WD40 had ik al, verfbrander zou ik nog willen vervangen door haardroger, maar die hamers op iets wat door mijn achterruit gaat .... hmmmm.
Nu dreigt de arm op m'n koetswerk terecht te komen. Moet een halve cm omhoog.
't Is gewoon om recht te zetten.
WD40 had ik al, verfbrander zou ik nog willen vervangen door haardroger, maar die hamers op iets wat door mijn achterruit gaat .... hmmmm.
Nu dreigt de arm op m'n koetswerk terecht te komen. Moet een halve cm omhoog.
hamers nie recht op da spel gebruiken hé: ene hamer op de ronding van de arm die rond de vijs zit, andere lichte tikjes geven er recht tegenover
probleem is dat je zo goed als geen druk kunt zetten op die vijs omdat anders 't motortje durft de geest geven
hamers nie recht op da spel gebruiken hé: ene hamer op de ronding van de arm die rond de vijs zit, andere lichte tikjes geven er recht tegenover
probleem is dat je zo goed als geen druk kunt zetten op die vijs omdat anders 't motortje durft de geest geven
En 't is opgelost!
Dank voor de hulp, alletwee!
Een beetje opwarmen, extra wd40, en een vise-grip die ik voorzichtig op de losgedraaide bout zette en de arm, en dan de twee zijden afwisselend lichtjes onder spanning zetten. Veel geduld inderdaad, en ineens kwam het los.
Is conisch, met vertanding.
Een beetje opwarmen, extra wd40, en een vise-grip die ik voorzichtig op de losgedraaide bout zette en de arm, en dan de twee zijden afwisselend lichtjes onder spanning zetten. Veel geduld inderdaad, en ineens kwam het los.
Is conisch, met vertanding.
Comment