Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VOLVO Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
    Akkoord maar kijk maar eens naar tweedehands sites. Het zijn bijna allemaal 1.6'en of 2 liters. De 5 cilinders zijn duurder in aankoop en ook in verzekeringen en taksen.
    Het kan zijn dat ik vanaf vogend jaar 50km/dag moet doen en dan zou er een auto voor mij moeten bijkomen. Het zal zo al genoeg kosten, laat staan dan nog eens een zwaardere motor op de baan te houden.


    ...
    Als je 50km/werkdag gaat rijden= 11.000km/jaar+ privé ritjes erbij kom je misschien aan 20.000 à 25.000km op jaarbasis
    als je dan weet dat een diesel in okkazie pakken duurder is en meer km heeft dan een benzine
    waarom dan geen benzine C30? met 't geld dat je uitspaart kan je enorm veel kilometers rijden en kan je geen problems hebben met de EGR klep, roetfilter etc want een benzine heeft dat niet
    neem dat je 8L verbruikt op benzine à 1,7€ = 13,6€/100km
    dieselken: 6,5L verbruik à 1,5€ = 9,75€/100km
    verschil:3,85€ per 100km
    als een diesel een 4000€ duurder is dan een benzine dan duurt 't 100.000km eer je dat het terug verdient
    mijn autootjes:

    Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
      Als je 50km/werkdag gaat rijden= 11.000km/jaar+ privé ritjes erbij kom je misschien aan 20.000 à 25.000km op jaarbasis
      als je dan weet dat een diesel in okkazie pakken duurder is en meer km heeft dan een benzine
      waarom dan geen benzine C30? met 't geld dat je uitspaart kan je enorm veel kilometers rijden en kan je geen problems hebben met de EGR klep, roetfilter etc want een benzine heeft dat niet
      neem dat je 8L verbruikt op benzine à 1,7€ = 13,6€/100km
      dieselken: 6,5L verbruik à 1,5€ = 9,75€/100km
      verschil:3,85€ per 100km
      als een diesel een 4000€ duurder is dan een benzine dan duurt 't 100.000km eer je dat het terug verdient

      Phil, moest het lukken dan zou ik in een hete adem mijn diesel omruilen voor een naft. Ik zat vorige week even in een C30 2012 R-design en ook al was zijn poepke nog niet zo schoon, de binnenkant is super. Moest ik break-even kunnen switchen met mijn huidige, ik zou niet lang treuzelen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
        Als je 50km/werkdag gaat rijden= 11.000km/jaar+ privé ritjes erbij kom je misschien aan 20.000 à 25.000km op jaarbasis
        als je dan weet dat een diesel in okkazie pakken duurder is en meer km heeft dan een benzine
        waarom dan geen benzine C30? met 't geld dat je uitspaart kan je enorm veel kilometers rijden en kan je geen problems hebben met de EGR klep, roetfilter etc want een benzine heeft dat niet
        neem dat je 8L verbruikt op benzine à 1,7€ = 13,6€/100km
        dieselken: 6,5L verbruik à 1,5€ = 9,75€/100km
        verschil:3,85€ per 100km
        als een diesel een 4000€ duurder is dan een benzine dan duurt 't 100.000km eer je dat het terug verdient
        True, heb er ook al aan gedacht dat een benzine even interessant kan zijn. Maar ik denk niet dat er met 50km/dag (25 heen en 25 terug) problemen met roetfilter kunnen optreden of bekijk ik dit verkeerd? De motor is toch al opgewarmd op +-10 km?
        Nadeel van de benzines is dat er slechts een beperkt aanbod is.

        Maar er staat nog niks vast momenteel. Ik heb daarnet ene getoond aan mijn ouders en die reageerden vrij positief. Het is toch nog niet voor direct maar als er een leuke benzine opduikt kan die ook zeker in aanmerking komen. Het hoeft zeker en vast geen diesel te zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
          True, heb er ook al aan gedacht dat een benzine even interessant kan zijn. Maar ik denk niet dat er met 50km/dag (25 heen en 25 terug) problemen met roetfilter kunnen optreden of bekijk ik dit verkeerd? De motor is toch al opgewarmd op +-10 km?
          Nadeel van de benzines is dat er slechts een beperkt aanbod is.

          Maar er staat nog niks vast momenteel. Ik heb daarnet ene getoond aan mijn ouders en die reageerden vrij positief. Het is toch nog niet voor direct maar als er een leuke benzine opduikt kan die ook zeker in aanmerking komen. Het hoeft zeker en vast geen diesel te zijn.
          op 25km is een diesel nog niet warm genoeg om een regeneratie te doen, regeneratie duurt meestal al 30km om 't goed te doen
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • Af en toe eens een langere afstand doen, doet veel waarschijnlijk?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              op 25km is een diesel nog niet warm genoeg om een regeneratie te doen, regeneratie duurt meestal al 30km om 't goed te doen


              De mijne is na een goede 10 km warm genoeg op een regeneratie te starten, en het regenereren duurt zeker niet meer dan 10 km.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                op 25km is een diesel nog niet warm genoeg om een regeneratie te doen, regeneratie duurt meestal al 30km om 't goed te doen
                En dan wordt de auto uitgelezen en geeft het rapport 50 afgebroken regeneraties aan en mag je de roetfilter vervangen (goeie 600 euro a la Volvo).

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                  Af en toe eens een langere afstand doen, doet veel waarschijnlijk?
                  10 - 20 km per dag rijden zonder regelmatig eens een langere afstand er tussenin, is nefast.
                  Tijdens weekdagen 20 km per dag rijden en in het weekend minstens eens 100 km rijden, is prima.

                  Het hangt trouwens niet alleen van de afstand af, toerental speelt ook een rol geloof ik. 20 km snelweg is dan al een pak beter dan 20 km filerijden.
                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                    True, heb er ook al aan gedacht dat een benzine even interessant kan zijn. Maar ik denk niet dat er met 50km/dag (25 heen en 25 terug) problemen met roetfilter kunnen optreden of bekijk ik dit verkeerd? De motor is toch al opgewarmd op +-10 km?
                    Nadeel van de benzines is dat er slechts een beperkt aanbod is.

                    Maar er staat nog niks vast momenteel. Ik heb daarnet ene getoond aan mijn ouders en die reageerden vrij positief. Het is toch nog niet voor direct maar als er een leuke benzine opduikt kan die ook zeker in aanmerking komen. Het hoeft zeker en vast geen diesel te zijn.
                    In mijn Touran is de olie pas op temperatuur na 20km, als ik file heb gaat dat soms iets sneller, maar dan is er zeker nog geen goed moment geweest voor een regeneratie. Ik bol 50 km enkele rit naar mijn werk en mijn familie woont op 75 km enkele rit, maar toch heb ik nog regelmatig een afgebroken regeneratie.

                    Ik zou enkel voor een diesel gaan als je 'niet anders kan', niet uitgaan van een diesel en dan kijken of een naft ook zou kunnen. Als je toch moet gaan dieselen ga dan eerder naar een iets oudere diesel met een beetje longinhoud, dat gaat je op langere termijn minder kosten. De 1.6 in mijn Touran rijdt wel ok, maar na 60 000 km zijn er al prullen aan, met dezelfde rijstijl met mijn vorige wagens heb ik nooit problemen gehad. Die kleine diesels zijn ook in de praktijk niet altijd de zuinigste
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                      10 - 20 km per dag rijden zonder regelmatig eens een langere afstand er tussenin, is nefast.
                      Tijdens weekdagen 20 km per dag rijden en in het weekend minstens eens 100 km rijden, is prima.

                      Het hangt trouwens niet alleen van de afstand af, toerental speelt ook een rol geloof ik. 20 km snelweg is dan al een pak beter dan 20 km filerijden.
                      Om precies te zijn is het 27km over grotendeels 70-banen met af en toe wat bebouwde kom en 90-stukken. Maar als ik wil kan ik ook een stuk autostrade nemen, dat is wel een kleine omweg maar als zo de roetfilter eens geregenereerd wordt is het maar zo.

                      Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      In mijn Touran is de olie pas op temperatuur na 20km, als ik file heb gaat dat soms iets sneller, maar dan is er zeker nog geen goed moment geweest voor een regeneratie. Ik bol 50 km enkele rit naar mijn werk en mijn familie woont op 75 km enkele rit, maar toch heb ik nog regelmatig een afgebroken regeneratie.

                      Ik zou enkel voor een diesel gaan als je 'niet anders kan', niet uitgaan van een diesel en dan kijken of een naft ook zou kunnen. Als je toch moet gaan dieselen ga dan eerder naar een iets oudere diesel met een beetje longinhoud, dat gaat je op langere termijn minder kosten. De 1.6 in mijn Touran rijdt wel ok, maar na 60 000 km zijn er al prullen aan, met dezelfde rijstijl met mijn vorige wagens heb ik nooit problemen gehad. Die kleine diesels zijn ook in de praktijk niet altijd de zuinigste
                      Hangt af van auto tot auto, in de E van mijn pa is de motor al warm na 10km.

                      Het "probleem" is dat je amper C30's vind in benzine variant met niet te veel km's voor een deftige prijs.
                      Maar het is nog niet voor de eerste maanden dus als er ondertussen nog een mooie benzine met niet te veel km's voor een goede prijs te koop komt wordt dat zeker een kanshebber.
                      Ik moet het met mijn ouders eerst allemaal praktisch nog eens bekijken.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid Bekijk Berichten

                        Phil, moest het lukken dan zou ik in een hete adem mijn diesel omruilen voor een naft. Ik zat vorige week even in een C30 2012 R-design en ook al was zijn poepke nog niet zo schoon, de binnenkant is super. Moest ik break-even kunnen switchen met mijn huidige, ik zou niet lang treuzelen.
                        Zat net even te kijken op de site van Caryncar.com. Staat daar toch wel een prachtige S60 2.4 Chrono editie, voor een mooi bedrag! Jammer dat er geen open dakje en bleek interieur in zit, anders stond m'n handtekening er al onder denk ik

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door exeres Bekijk Berichten
                          Zat net even te kijken op de site van Caryncar.com. Staat daar toch wel een prachtige S60 2.4 Chrono editie, voor een mooi bedrag! Jammer dat er geen open dakje en bleek interieur in zit, anders stond m'n handtekening er al onder denk ik
                          Dan staat voor mij die XC90 wel te lonken. BIV en jaarlijkse taks vallen goed mee, de verzekering zal waarschijnlijk niet zo erg meevallen

                          Comment


                          • Hoe merk je zo'n regeneratie eigenlijk?
                            Ik krijg nooit geen melding op dashboard, voel ook geen minder vermogen.
                            Nu reeds 3000 km op de teller, of is dit nog te vroeg daarvoor?
                            2013- Volvo V60 D3 R-Design
                            2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                              Hoe merk je zo'n regeneratie eigenlijk?
                              Ik krijg nooit geen melding op dashboard, voel ook geen minder vermogen.
                              Nu reeds 3000 km op de teller, of is dit nog te vroeg daarvoor?
                              Grootte-orde gebeurt dat om de 500 kilometer; stel dat het in een extreem geval maar om de 1000 km nodig is, dan heb je toch al een paar regeneraties achter de rug.
                              Hoe je het merkt: tijdelijk een wat hoger verbruik tijdens de regeneratie en wat hoger stationair toerental (pakweg een paar 100 t/min extra, dus niet zo opvallend) en normaal gezien zou je gemiddeld verbruik na zo'n regeneratie wat lager moeten liggen t.o.v. ervoor
                              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                                Grootte-orde gebeurt dat om de 500 kilometer; stel dat het in een extreem geval maar om de 1000 km nodig is, dan heb je toch al een paar regeneraties achter de rug.
                                Hoe je het merkt: tijdelijk een wat hoger verbruik tijdens de regeneratie en wat hoger stationair toerental (pakweg een paar 100 t/min extra, dus niet zo opvallend) en normaal gezien zou je gemiddeld verbruik na zo'n regeneratie wat lager moeten liggen t.o.v. ervoor
                                Motor draait ook iets onrustiger. Ik doe redelijk veel korte afstanden zodat ik altijd op de bc het momentaan verbruik kan aflezen zodat ik weet of hij regenereert of niet. In het eerste geval doe ik nog een (verplicht) ommetje van 5 km.

                                C'mon beperk je keuze niet tot een C30. Kijk ook eens naar een S40/V50 1.8. Of naar een S60. Als ik zie dat je veel 70 en 90-banen zou doen gaat een 2400 atmo ook maar 8 - 8,5L gem. verbruiken. Bij mijn vorige (2.2) merkte ik dat ook dat in het stad zijn verbruik naar de 12L gem. ging maar eenmaal op buitenbanen zakte dat naar 7,5 - 8L zelfs als je oplette.
                                (Er staat ook een mooie S60 2.0 turbo op autoscout).

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                  C'mon beperk je keuze niet tot een C30. Kijk ook eens naar een S40/V50 1.8. Of naar een S60. Als ik zie dat je veel 70 en 90-banen zou doen gaat een 2400 atmo ook maar 8 - 8,5L gem. verbruiken. Bij mijn vorige (2.2) merkte ik dat ook dat in het stad zijn verbruik naar de 12L gem. ging maar eenmaal op buitenbanen zakte dat naar 7,5 - 8L zelfs als je oplette.
                                  (Er staat ook een mooie S60 2.0 turbo op autoscout).
                                  Heb zo de indruk dat een S40/V50 meer kost dan een C30 met meestal meer km's op de teller. Heb al enkele C30's op het oog die tussen de 25k en 35k km hebben en max 14.500 euro kosten. Een S60 is ook een mogelijkheid maar ik heb wat schrik voor de taksen en de verzekering als 18 jarige met een 2400cc met 140pk (?).

                                  Comment


                                  • Eens een testritje doen met onze S60 2.4 140pk?
                                    Dan vergeet je de taksen... sound souplesse

                                    En de verzekering kan je laten berekenen he.
                                    __________________________

                                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                    Comment


                                    • Ik begrijp dat het even slikken is om als 18-jarige een 2.4 te moeten verzekeren. Natuurlijk mag je de running costs van een atmo benzine (> 2 liter) ook niet onderschatten. Maar ik kan bompa beamen wanneer hij zegt dat een dergelijk blok tonnen souplesse heeft. Zo'n atmo benzine als dagelijkse wagen, dat is een plezier om mee te rijden. (vb die S60 chrono edition, waarvan eerder melding gemaakt).
                                      Natuurlijk is een C30 zeker niet mis!

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                        Eens een testritje doen met onze S60 2.4 140pk?
                                        Dan vergeet je de taksen... sound souplesse

                                        En de verzekering kan je laten berekenen he.
                                        Als ik een testrit doe, ben ik sowieso verkocht.

                                        Veraekering kan idd berekent worden. Zal dat tijdens mijn vakantiejob doen, zit toch aan de bron dan.

                                        Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                        Ik begrijp dat het even slikken is om als 18-jarige een 2.4 te moeten verzekeren. Natuurlijk mag je de running costs van een atmo benzine (> 2 liter) ook niet onderschatten. Maar ik kan bompa beamen wanneer hij zegt dat een dergelijk blok tonnen souplesse heeft. Zo'n atmo benzine als dagelijkse wagen, dat is een plezier om mee te rijden. (vb die S60 chrono edition, waarvan eerder melding gemaakt).
                                        Natuurlijk is een C30 zeker niet mis!
                                        Het moet idd zalig zijn om met zoiets dagelijks te kunnen rijden. Zalige 5 cyl ronk en een leuk motorkarakter. Maar het moet betaalbaar blijven. Het is niet zo dat ik volgend jaar voltijds ga werken, enkel in de weekends zal er tijd zijn om te werken.
                                        Ik denk dat mijn ouders trouwens liever een kleine diesel of eventueel een kleine benzine zullen verkiezen dan dan een grote 5 cyl benzine.
                                        En een C30 als eerste auto lijkt mij zeker niet slecht. Als mijn ouders ermee willen doorgaan mag ik hen heel dankbaar zijn om met zoiets mogen rond te rijden.

                                        Comment


                                        • Maar men moet wel eens afstappen (en dan heb ik het vooral op de ouders van) van het idee "een zware auto kost veel meer geld".
                                          Mijn vrouw heeft het genoegen elke dag met de S60 te mogen rijden en doet er zo een 12 000 km per jaar mee. Om nu te zeggen dat hij zo veel duurder is dan een 2.0 benzine .... toch niet hoor. Het is maar een 2.4 he. Dat valt allemaal wel mee.
                                          __________________________

                                          2015 Volvo V60 D2 aut.
                                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                          Comment

                                          Working...
                                          X