Ervaring leert mij dat een 2.4 D3 (163pk) al goed begint te trekken vanaf 1500 tpm tot bijna 4000 tpm. Echt een topmotor, grote souplesse.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLVO Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Bij de 2 l./5-cil. gaat het na 3000 tpm redelijk bergaf vond ik.
Met een automaat maakt dat inderdaad niet uit. Ik geef nooit volgas omdat je dan snel boven die 3000 tpm blijft hangen, maar als ik de pedaal zo gebruik dat het toerental tussen 1250 en 2500 à 3000 max. blijft, dan gaat hij er als een speer van door .
(edit: Net even opgezocht: een 2.4 l./5-cil. heeft inderdaad een wat langere adem. Het toerentalbereik waarin hoge koppelwaarden beschikbaar zijn is minstens 500 tpm ruimer.)Last edited by K2; 01/10/2013, 14:03.
Comment
-
Kromme op zich interesseert me ook niet hoor Wat me interesseert is dat het leuk rijden is. Ik ben dus gewoon tevreden dat ik nu wel een automaat heb terwijl dat bij de vorige (Mondeo dus) niet zo was (en dat kwam veelal neer op rijden met één hand omdat de andere voortdurend moest schakelen (tenzij op snelweg).
(En dat verschil met een 2.4l. haalde ik enkel maar aan omdat ik zoiets begrepen had van een collega die onlangs de overstap van 2.0 naar 2.4 gemaakt heeft.)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door LeemansJ Bekijk Berichten
Comment
-
thx
hij staat momenteel een beetje "face down, ass up" endat stoort me wel
dus achteraan ga ik regelpotjes weghalen om nog beetje meer te zakken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door LeemansJ Bekijk Berichtenthx
hij staat momenteel een beetje "face down, ass up" endat stoort me wel
dus achteraan ga ik regelpotjes weghalen om nog beetje meer te zakken
Ik vind het wel mooi zo, ook de velgkeuze trouwens.
Comment
-
Zetels zijn 80% van de tijd plat gelegd en koffer ligt vol werkgerief
Velgen zijn tijdelijk, hoewel ik ze mooier en mooier begin te vinden...
Velgen lagen op zolder van kameraad en mocht ze plaatsen. Enige kost welke ik had waren nieuwe banden.
Vanwege andere zware kosten heb ik dit dus overwogen ipv nieuwe velgen + nieuwe banden...
Comment
-
voor de technisch geinteresseerden : op het volvo-forum staat een uitprint van de vermogens- en koppelcurve.
De cijfers geven eigenlijk een perfect geherprogrammeerde D4 (5 cyl - 163 pk) weer.
Concreet :
* vermogen van 163 pk bij 3000 rpm zoals voorheen stijgt nu verder door tot 181 pk bij 4000 rpm (5-cyl werd hierop toegeknepen)
* boven de 3000 rpm zakt het koppel niet in mekaar. Blijft tot 4000 rpm ruim meer dan 75 nm extra leveren.
Op basis van deze gegevns zou dit een mooie aandrijflijn moeten zijn.
Af te wachten :
* sound v/d motor
* effectief praktijkverbruik
Nog een fijn w-e aan alle leden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichtenvoor de technisch geinteresseerden : op het volvo-forum staat een uitprint van de vermogens- en koppelcurve.
De cijfers geven eigenlijk een perfect geherprogrammeerde D4 (5 cyl - 163 pk) weer.
Concreet :
* vermogen van 163 pk bij 3000 rpm zoals voorheen stijgt nu verder door tot 181 pk bij 4000 rpm (5-cyl werd hierop toegeknepen)
* boven de 3000 rpm zakt het koppel niet in mekaar. Blijft tot 4000 rpm ruim meer dan 75 nm extra leveren.
Op basis van deze gegevns zou dit een mooie aandrijflijn moeten zijn.
Af te wachten :
* sound v/d motor
* effectief praktijkverbruik
Nog een fijn w-e aan alle leden.
Maar vergelijken zal moeilijk zijn, een 6-bak tegen een 8-bak.
In elk geval zijn de acceleratietijden een stuk korter.
Geluid interesseert mij minder, trouwens in die klasse kan je toch geen 5 of 6 cilinder meer vinden.
Comment
Comment