Oorspronkelijk geplaatst door WC-eend
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLVO Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door TheNxSyS Bekijk BerichtenSimoni kunde al u foto's van die grijze C30 hier plaatsen aub ?
Tis al achteraf gezien ni veel fotos der van genomen, enkel ng één die wat bewogen is van de neus...
De fotos staan op www.indetail.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten't is dan ook geen Golf he
*trekt knipoog naar golflex69golflex*
Wat ik me afvraag: hoe krijg ik het eruit (en ja ik laat het erin tot op de meeting ) - kan de pinker zelf open? Javel ingieten dan ofzo? Met siliconen dichten nadien?
Toch wel een zwak punt, onze S40 had er ook last van, mijn 440 destijds ook!
Comment
-
man man man... erjuist een onverwacht geschenk uit de hemel.
Pittaatje gaan halen voor 't vrouwke en ik (geen zin om te koken vandaag). Kom terug thuis, zie bij mijn overbuur in 't donker een nieuwe S80 staan. Vreemd.
Ik zet de V70 binnen en als ik de poort wil toetrekken komt de overbuur buiten met iemand anders en roepen me. Ik zwier de pitta's binnnen (roep dat ik direct terug ben ) en ga kijken... een kennis van hem heeft een testweekend (via laatste nieuws) gewonnen met een zo goed als full option S80 D5 aut. Ik zet er me in (een S80 gaat nog steeds boven een warme pitta ) en hup, krijg een rit aangeboden!
Met onze drietjes heb ik dan een toerke gedaan en ik moet zeggen: luxe! Rijdt zacht, maar toch sportief. Ik heb de indruk dat de V70 iets minder sportief is. Maar wat een stilte, wat een schoonheid.
Anthraciet grijs buiten (wat bruinachtig), combo donker dashboard en bleek leder binnenin.
Mooi geheel; zelfs in het donker.
Ik heb wel iets van: de oude S80 is meer mijn ding - onsportief zwalpend rijcomfort (ik overdrijf wel een beetje), maar ik zou er wel van genieten, van die wagen
(en toch, m'n V70 classic heeft die lekkere grom die ik mis bij de S80).
Niet onbelangrijk: ook al is het niet de meest aangename automatische versnellingsbak (heb ik ondervonden), het is een zaligheid, de volgende zal zo goed als zeker een automatiek worden.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten*spannend*
Ik vertel niks totdat ik 'm terug heb gebracht. Straks weer de baan op voor een uur of 5, dan kan ik m'n tweede reeks indrukken op doen.Senna, Driven To Perfection
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenOndertussen is 'ie al terug afgeleverd. Ik twijfel nog of ik een gedetailleerd testverslagje ga schrijven. 't Kan zijn van wel, 't kan zijn van niet.
Laten we zeggen: gTa is er niet kapot van?
Comment
-
Neen, dagje V50 D5 Geartronic. Basismodelletje, of toch zo goed als. Had wel de optionele audiokit (goed spelend systeem voor een aanvaardbare optieprijs). Stond ook op winterbandjes. Binnenin lichtgrijze stof/duikpakrubberen bekleding. Barentz-blauwe buitenkant.
Ach, nu ik toch bezig ben.- versnellingsbak
.
Die heeft me kunnen bekoren. Oké, 't is geen state of the art hypermodern adaptief 7-versnellingswonder, maar eerder een gewone, goeie ouwe 5-bak die zelf schakelt.
.
'Ie sluit héél goed aan bij mijn automatic-rijstijl : ik herneem graag net-niet-kickdown zonder dat er teruggeschakeld wordt, en wil kunnen accelereren met quasi-volgas (dus "tegen" de weerstand van de kickdown aan, niet eroverheen) zonder dat 'ie massa's toeren draait. De Volvo Geartronic doet dat ! Bij Audi, BMW en Mercedes schakelt 'ie dan automatisch terug, en dat hoeft voor mij niet.
.
Dat het een oude en domme bak is, voel je wel aan veel zaken. 'Ie ontkoppelt inderdaad en gaat de motor aan vrijloop laten draaien, bij snelheden onder de ca. 50 per uur. In AutoGids testten ze dat als "heel vervelend", ik vind dat eigenlijk niet erg. 't Is zelfs een voordeel want dan hoor je de motor niet meer en bolt 'ie muisstil verder. Nadeel ook voor mij is wel dat 'ie, als je zachtjes gas terg geeft, eigenlijk vrij bruut weer oppikt. Vreemd, want als je veel gas geeft doet 'ie 't beter. Rare bak wel.
.
En dan de "manuele ingrijpmogelijkheid". Ferm lachen, want de helft van de keren dat ik 'm wou 'n andere versnelling laten kiezen weigerde 'ie. Als je b.v. aan 60 in 3e rijdt en je vertraagt lichtjes door weinig gas te geven, en je wil al naar 2e schakelen om al toeren te maken voor de acceleratie die je daarna wil doen : jammer. Wil 'ie gewoon niét ! Eigenlijk heb ik ondervonden dat elke schakelbeweging die je zou willen maken om sportief te rijden (om dus een deftig en oordeelkundig geschakelde manuele auto na te bootsen, om dus ten allen tijde zo'n klein mogelijke reactiesnelheid te hebben en veel power), dan doet 'ie dat niet. Zou frustrerend kunnen werken, maar ik vind 't eigenlijk niet zo erg.
. - motor
.
Oei. Het geluid is helemaal niet zo mooi. De D5 klinkt mooi en ook in de V50, maar die auto is motorisch helemaal niet voldoende accoustisch geïsoleerd. De motor maakt veel teveel lawaai, eigenlijk, binnenin. Erg jammer, want dat geeft een goedkope indruk. Mijn BMW is 3 keer zo stil, en da's dan nog maar een 4-pittertje.
.
Qua power zit alles snor. Ik heb het geluk gehad om een aantal keer te kunnen sprinten tegen een V50 2.0D op de Ring rond Roeselare (sprinten = maximale acceleratie vanuit stilstand aan de rode lichten, tot soms 'es 90 en soms 'es 160 per uur). De D5 rijdt die 2.0D er écht af, zeker vanaf pakweg 80 per uur kan 'ie duidelijk gebruik maken van z'n grotere vermogen. Ik schat 'm ongeveer even krachtig in als een huidige 320d, maar die laatste weet z'n power wel beter in snelheid/acceleratie om te zetten (mede doordat de kracht van de Volvo door die ouwe gouwe Geartronic moet).
.
Verbruik lijkt me echter niet zo héél goed. Ik heb gedurende 2 uur gereden zoals ik zelfs met m'n BMW niet rijd (dus erg rustig eigenlijk), en kwam aan 7,6 liter / 100 km, iets wat m'n BMW klaarspeelt in maximaal 6,5 liter of zelfs minder. Aan 125 op tempomat op de autostrade deed 'ie gemiddeld 7,5 liter !! Ik heb datzelfde stuk autostrade 2 keer heen & weer gereden om echt een gemiddelde in 2 richtingen te kunnen doen. Yep, een dikke anderhalve liter gulziger dan mijn BMW. Nu, 't is dan ook een 5-pitter met 2,4-liter.
. - kwaliteitsindruk
.
Sorry, Volvisten, maar die V50 komt qua kwaliteit niet aan het niveau van de 3 "premium"-kisten in dat gamma (BMW '3, Audi A4, Mercedes C).- De deuren achteraan maken bij het openen en sluiten een geluid alsof 't Trabant-deuren zijn. Verschrikkelijk cheap, hol alu-geluid. Verschrikkelijk! Ik heb er videootjes van gemaakt, om 't te kunnen bewijzen. Maar ik vermoed dat de Volvo-kenners wel weten waarover ik 't heb...
- De plastics van de middenconsole, de paneeltjes erin, de dashboardbekleding, het paneeltje van de automatic, het stukje plastic op de versnellingshendel, het paneel rond de 12V-stekker ... die zijn allemaal van verschillende kleur en kwaliteit en korreling. Affreus : een mengeling van "samengeraapte plasticpanelen", vind ik het. Sorry, maar 't is zo. 'k Heb er foto's van, maar live is 't beter te zien uiteraard (maar je moet 't dan wel willen zien, ik ken er nu al zeker eentje hier die dat ten stelligste zal proberen tegen te spreken).
- Veilig al wat het wil : de in het gezichtsveld van de chauffeur gemonteerde brandblusser is lachwekkend lelijk. Véél te ver naar voor onder de passagiersstoel. Het rode ding ligt daar continu te blinken. In dat lichtgekleurde interieur zie je 'm zelfs in je perifere gezichtsveld als je rechtdoor kijkt.
- De plasticpanelen van de deuren (niet de bovenste en niet de deurinzetten, maar de "grote" panelen, die zich voornamelijk onderaan laten zien) zijn van een kwaliteit en stevigheid die je bij de premiummerken niet tegenkomt, en die - eerlijk gezegd - ik ook nog nooit bij Volvo heb gezien. Keihard, ruw geribbeld, en niet gedempt achterin dus als je erop klopt is 't alsof je op een plastic kist klopt, met het holle (goedkope) geluid vandien.
- De zetelverstelling voor de rugleuning... Onbegrijpelijk. Je moet je linkerhand tussen de zetel en de B-zuil duwen/squeezen om aan dat verstelwiel te kunnen. En het wiel is véél te weinig ontdubbeld : je kan je rugleuning (mede doordat je hand zo gekneld zit en je geen fijna handbewegingen kan maken) niet fijn afstellen, 't is altijd wel een beetje teveel of te weinig. Ik verstel m'n zetel geregeld, afhankelijk van hoe ik gekleed ben (enkel hemd, hemd + pull, hemd + jacket, hemd + pull + overjas, ...) en da's dus regelrecht de hel om te verstellen. "Koop dan elektrische zetelverstelling?" ... jaja.
- Ook het férm als een speer uit de kofferklep stekende slot (als de klep openstaat) is een blunder van jewelste. Een geluk dat ik het op voorhand heb opgemerkt, anders had ik me er een paar keer férm pijn aan gedaan. Onbegrijpelijk voor een merk dat "veiligheid" zo hoog in het vaandel draagt... ofwel heeft Volvo aandelen in één of ander bedrijf dat de draad maakt waarmee ze wonden dichtnaaien.
.
- Enkele andere minpunten.
.- Iets dat me van het hart moet, het irriteerde me mateloos : de knoppen van het multifunctioneel stuurwiel staan vollédig onlogisch, verkeerd opgesteld ! Dat Volvo dat niet beter heeft onderzocht...
De knoppen voor de radiobediening en de telefoon zitten rechts, en die van de cruise-control links. Wat is dat nou voor onzin !!! Als je aan 't schakelen bent (bij een manuele) dan heb je dus enkel je linkerarm aan het stuur. En in zo'n siuaties (schakelen) bedien je heus de snelheidsregelaar niet, daar kom je trouwens erg weinig aan. De rechterhand komt van de twee duidelijk het minste aan het stuurwiel (de linkerhand is er continu), en de toetsen voor radio en telefoon bedien je wel 100 keer meer dan die van de snelheidsregelaar. Maar neen ... als je de radio wil luider of stiller zetten, of de TMC wil uitzetten, of de telefoon wil bedienen, dan moet je toch je rechterarm gebruiken. Zinloos : als ik dan toch m'n rechterarm moet gebruiken, dan ga ik wel meteen naar de draaiknop om 't volume af te stemmen, die geen 20cm van het stuurwiel vandaan zit. Vreselijk irritant...
. - En trouwens : die middenconsole is helemaal niet zo overzichtelijk, laat staan makkelijk te bedienen. Jammer.
. - De V50 is trouwens ook duidelijk kleiner dan z'n concurrenten. Vandaag heb ik mezelf - op objectieve wijze - overtuigd van het feit dat deze auto niet ten volle in de klasse van de A4/3/C zit, maar half eronder. De auto is achteraan, qua zitcomfort en ruimte, duidelijk kleiner dan de (toch erg ruime) '3. De nieuwe C-klasse groeit tot op 't niveau van de '3, enkel de A4 blijft nog over maar die wordt dra ook vervangen. De Volvo's S40/V50 zijn qua grootte en feeling eerder te plaatsen in de klasse van de Focus berline (waar de S40 trouwens erg hard op lijkt) en de Focus tournier. Zeker achteraan, qua positie, grootte en stijl van achterbank, en voetenruimte e.d.
.
- Iets dat me van het hart moet, het irriteerde me mateloos : de knoppen van het multifunctioneel stuurwiel staan vollédig onlogisch, verkeerd opgesteld ! Dat Volvo dat niet beter heeft onderzocht...
- maar er zijn uiteraard ook goeie dingen !
.- De zetels zitten zéér zééér goed. Ik vind ze even aangenaam als mijn BMW sportzetels. Ze laten zich iets makkelijker in- en uitstappen, en dat compenseert de extra steun en verstelbaarheid die je bij die BMW-zetels hebt. Plus : ze zijn standaard !
. - Het optionele soundsysteem (500 EUR) speelt goed! Oké, misschien iets teveel bass, je moet de equalizer bij de lage tonen zelfs onder nul afstemmen om een "egaal" geluid te krijgen ... maar de set speelt goed ! Ook de radio doet z'n werk goed. Wel een nadeel : de ontvangst van de Volvo V50 is, in vergelijking met de BMW's die ik erg regelmatig rijd, slecht. De tunnen onder het vliegveld van Wevelgem is de ideale testplek, zeker met StuBru erop. Bij de Volvo valt die volledig weg en is 'ie pas terug zo'n 100m na de tunnel terug op sterkte ; bij m'n BMW valt die nooit volledig weg, en is 'ie 20m na de tunnel al terug optimaal. ... Maar de sound van mijn BMW-basissysteem is om te huilen vergeleken met de klankkwaliteit van die V50 met optioneel systeem.
. - Veilig aanvoelend weggedrag, dat voldoende stevig en "degelijk" is. De V50 voelt aan als een grote, stevige wagen. Een wegligging zoals bij (daar zijn we weer, maar 't is dan ook de benchmark) BMW heb je natuurlijk niet, maar 't is wel erg goed, ik was aangenaam verrast. Vooral omdat 'ie nog altijd erg veel comfort biedt. Enkel op korte dwarse slagen miskijkt 'ie zich steevast, en gaat de ganse voorbouw een paar keer doorsidderen. Da's wel typisch(er) bij een FWD dan bij een RWD. Voor de rest : pluim voor de wegligging !
- De zetels zitten zéér zééér goed. Ik vind ze even aangenaam als mijn BMW sportzetels. Ze laten zich iets makkelijker in- en uitstappen, en dat compenseert de extra steun en verstelbaarheid die je bij die BMW-zetels hebt. Plus : ze zijn standaard !
Concreet : 't is wat ik dacht dat die Volvo D5 Geartronic was. De test van de Autogids onderschrijf ik niet : de motor klinkt niet lelijker dan de modale 4-cilinder (ook al is die Volvo inderdaad te weinig motorgeluidgedempt), en de versnellingsbak mag dan oud en dom zijn, na 1 minuut heb je je er met wat goeei wil aan aangepast, en 'ie past heel goed samen met de koppelrijke D5 door z'n wat luie karakter.
De C30 zelf blijf ik erg knap vinden. Een aantal nadelen van de V50 erft 'ie over (kwaliteitsindruk, zetelverstelling, ...) en 'ie doet er nog een aantal bovenop (belachelijk kleine koffer met ridicuul afdeksysteem) ... maar 'ie staat daar ZOOOO knap te wezen dat je 'm 't quasi allemaal vergeeft.
Ik heb trouwens opnieuw de proef op de som genomen wat betreft laadcapaciteit, 'k heb de C30 opnieuw naast m'n touring gezet en gekeken of de C30 zich leent tot m'n beroep. En ja, toch wel. Vorige keer had ik twee Curvers mee die ik anders eigenlijk bijna nooit mee heb. En al de rest past perfect.
Een V50 komt er bij mij dus écht niet. 't Is een duidelijke stap achteruit vergeleken met een BMW '3, zowel qua motor (verfijndheid, souplesse, comfort), versnellingsbak, wegligging, driveability, afwerkingskwaliteit, personaliseringsmogelijkheden, uitrustingsmogelijkheden, ...
Maar de C30 ... die blijf ik zo graag zien ... omdat 'ie zo knap is.
Ik weet het dus wederom nog altijd niet. De combinatie D5+Geartronic, daar kan ik zeker mee leven. Ik was bang na de test van de AutoGids, die dus schromelijk overdreven is. Had ik echter hetzelfde gevonden als zij, dan was 't over & out voor de C30, en vloog 'ie van m'n kanshebberslijstje. Nu zet 'ie er zich, omdat de motor/bak-combo me wel ligt, zélf weer op.
Dat was het !
Comment
- versnellingsbak
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
Ach, nu ik toch bezig ben.
Neem nu dat dat preciés mijn bedoeling was???
Dank je gTa'tje
En nu even lezen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenNeem nu dat dat preciés mijn bedoeling was??? Dank je gTa'tje
Comment
-
O ja, nog even de slotsom. Deels, algemeen bekeken, vanuit het standpunt van de 2-liter dieselrijder, maar uiteraard ook deels afgewogen aan mijn ervaring met z'n "premium"-concurrenten (voornamelijk BMW '3 dan).
+ imago en merknaam
+ veilig, comfortabel, vertrouwenswaardig weggedrag
+ schitterende standaardzetels
+ voldoende krachtige maar vooral erg soepele motor
+ versnellingsbak voldoet ruimschoots voor soepel, stressloos rijden
+ een vijfpitter met automaat voor de prijs van een "premium" vierpitter met manuele bak
- kwaliteitsindruk
- onvoldoende geluidgedempt (motorgeluid)
- de romige D5-klank uit de grotere Volvo's (S60, V70, S80, XC90) is hier nergens te bespeuren
- enkele (onbegrijpelijke !!) onmiddellijk te herziene details : verstelling rugleuning, knoppen multifunctioneel stuurwiel, kofferslot, ...
- duidelijk voelbare nadelen van het kleine platform waarop 'ie staat (ruimte achterin, smalle breedte tussen de B-zuilen, ...)
That sums it up.
Comment
Comment