Mededeling

Collapse
No announcement yet.

SEAT Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • sjiek, die 2-deurs

    Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
    seat 1430 bocanegra
    ik wou van deze toch ook nog eens de voor mij 'speciale' achterkant showen



    was't model eigenlijk alweer helemaal vergeten, leuk om nog eens terug te zien, mersie

    Comment


    • seat 124 sport coupe
      die velgjes

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

        ik wou van deze toch ook nog eens de voor mij 'speciale' achterkant showen
        waarom speciaal ?

        Comment


        • ik vond dat echt een maffe achterkant, erg atypisch voor die tijd imo, was ook een 'echte' seat, en geen rebadge fiat

          (de ritmo 1 had ook zo'n maffe kont vond ik, was ook gewoon een maffe auto mss, alhoewel die redelijk goed verkocht is geweest)
          Last edited by bobo; 18/03/2020, 23:11.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            ik vond dat echt een maffe achterkant, erg atypisch voor die tijd imo, was ook een 'echte' seat, en geen rebadge fiat
            dit is toch nog een rebadge van de fiat 128 coupe.
            Ik denk niet dat er in die tijd ‘originele’ seat modellen geweest zijn. Ik kan mij er geen voor de geest halen.

            Ik geloof dat er zo’n fiat versie was met 3 smalle verticale lichtblokjes. Vond ik knap en sportief.

            Comment


            • ah oke, maar die 128 coupe ziet er toch een stuk anders (en banaler) uit, ttz toch nog meer als een ronda tov een ritmo, soit ik ben aan het muggeziften

              Comment


              • SEAT BOEKT NIEUWE RECORDS OVER 2019

                Voor het vierde jaar op rij kunnen de heren en dames bij Seat een tevreden glimlach laten zien. Opnieuw heeft het een nieuw financieel recordjaar achter de rug en ook de verkopen zijn aanzienlijk toegenomen.

                Het gaat goed met Seat. De afgelopen jaren werd het modellengamma gemoderniseerd en uitgebreid en dat ziet het merk terug in de cijfers. Er werd in 2019 maar liefst 17,5 procent meer winst geboekt dan een jaar eerder. Het record van 2018 is daarmee alweer verbroken. In totaal blijft er over 2019 gezien € 346 miljoen aan de strijkstok hangen. Ook nam de omzet stevig toe naar € 11,16 miljard (+ 12 procent). Een wereld van verschil met tien jaar geleden, zo lichtten we al uit.

                Seat plukt nu de vruchten van flinke investeringen eerder in het voorgaande decennium. Het grotere modellenaanbod wist in 2019 11 procent meer klanten over de streep te trekken dan een jaar eerder. Vooral betrekkelijk nieuwe modellen als de Arona, Ateca en Tarraco doen het volgens de Spanjaarden erg goed en zijn verantwoordelijk voor 44 procent van de verkopen. Dit jaar moet de gloednieuwe Leon uiteraard ook een belangrijk steentje bij gaan dragen. Ook van de volledig elektrische el-Born wordt veel verwacht.

                Uiteraard hangen er wel donkere wolken boven een verdere voortzetting van deze successen. Het coronavirus houdt flink huis in Seat's thuisland Spanje en de gevolgen wereldwijd kunnen een enorme stempel gaan drukken op de auto-industrie in haar geheel. Seat gaat de toekomst ondanks de positieve trend dan ook met onzekerheid tegemoet: "We zien ons geconfronteerd met uiteenlopende uitdagingen die onze activiteiten gaan beïnvloeden, zoals een teruglopende markt en met name de effecten van COVID-19. Een betrouwbare inschatting van de impact op de wereldeconomie en Seat’s verkoopprestaties in 2020 is vanwege deze Coronapandemie niet mogelijk."

                Bron: Autoweek


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • 19 MILJOEN AUTO'S VERDER

                  JUBILEUM: 70 JAAR SEAT

                  Hoewel feestjes nu even verboden zijn, mogen in het Spaanse Martorell de slingers nu toch wel even uit de kast worden gehaald. Seat blaast vandaag namelijk 70 verjaardagskaarsjes uit.

                  Begin jaren 40 ziet SIAT onder leiding van de Spaanse bank Banco Urquijo het levenslicht. Het bedrijf wordt opgericht met als doel de massaproductie van van de grond af in Spanje ontwikkelde auto's. Door gebrek aan kennis wil het bedrijf echter niet echt van de grond af komen en tot overmaat van ramp gooit ook de Tweede Wereldoorlog roet in het eten. Op 9 mei 1950 gaat het roer dan ook om en wordt in de vorm van Fiat toch een buitenlandse partner met de nodige kennis aangetrokken. Het leidt tot de oprichting van Sociedad Española de Automóviles de Turismo (SEAT). Volkswagen dient zich ook nog aan als geïnteresseerde voor een partnerschap, maar omdat Spanjaarden al bekend zijn met de auto's van Fiat gaan ze liever met de Italianen in zee. Seat neemt drie jaar de tijd om een hele productielijn op te starten, want op 13 november 1953 ziet in de Zona Franca-fabriek de allereerste Seat het levenslicht. Het gaat om de Seat 1400.

                  Seat 127

                  Seat begint met een erg lage dagelijkse productie van slechts vijf Seats 1400. Dat gebeurde met 925 man; de efficiëntie kon nog flink verbeteren. Vier jaar later dient een succesnummer zich aan: de Seat 600. Deze compacte telg deelt al zijn genen met de Fiat 600. De Italianen stemden in met deze deal onder voorwaarde dat Seat de auto enkel voor de Spaanse markt zou bouwen. Dat gebeurde tot 1973. De goedkope auto wordt door veel Spanjaarden gezien als het symbool van vrijheid en mobiliteit. De 600 wordt in 1972 opgevolgd door de Seat 127. Bij deze auto doet Seat precies hetzelfde kunstje als hiervoor, want de Fiat 127 geldt als basis voor de Spanjaard. De auto groeit uit tot één van de populairste modellen ooit, want Seat verkoopt in totaal 1.253.604 exemplaren.

                  Volkswagen

                  Als Seat en Fiat in de jaren 80 door kwesties rondom geld uit elkaar groeien, klopt Volkswagen nogmaals aan bij de Spaanse fabrikant. Dr. Carl Horst Hahn is verantwoordelijk voor deze actie, maar het duurt dan nog vier jaar voordat er definitief een handtekening onder een samenwerkingscontract wordt gezet. In de tussentijd was Seat al begonnen met het zelfstandig ontwerpen van auto’s. De allereerste Ibiza uit 1984 en de daaropvolgende Malaga zijn hier het resultaat van. Sindsdien weet Seat steeds verder te groeien.

                  Martorell

                  In 1991 volgt de introductie van de eerste Toledo en in 1993 opent Seat de nieuwe, grotere en modernere fabriek in Martorell, net buiten Barcelona. Bij de opening wordt gelijk het startschot gegeven voor de productie van de nieuwe tweede generatie Ibiza en de gloednieuwe Cordoba. Dagelijks zien 1.500 auto’s het levenslicht. In 1995 viert Seat feest, want de 10.000.000e auto wordt geproduceerd. Daarna gaat het nog wat rapper met de introductie van bijvoorbeeld de Arosa, de nieuwe Toledo en de Leon. Mede hierdoor staat 2000 te boek als het beste productiejaar na de productie van 516.146 auto's. In het decennium dat volgt, gaat het langzaam aan iets minder en rond 2010 zijn er grote zorgen over het voortbestaan van Seat. De tot Exeo gerebadgede oude Audi A4 was het dieptepunt van een vrij visieloze periode van het merk. Uiteindelijk weet Seat met wat meer spraakmakende auto's toch het tij weer te keren.

                  El Born

                  Momenteel beschikt Seat over drie fabrieken: in Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell. Met alle productielijnen op volle toeren worden er elke dag 2.300 auto’s gebouwd. De productieteller staat ondertussen op 19.142.657 auto’s en in totaal werk(t)en 72.945 mensen voor de fabrikant. Het meest verkochte model is met afstand de Ibiza. In 26 jaar tijd klopten 5.861.728 klanten aan voor een exemplaar. De Leon volgt met 2.333.116 verkochte exemplaren. Met de komende productieversie van de volledig elektrische El Born wordt een nieuw tijdperk voor de fabrikant ingeluid.



























                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Blijf een zwak hebben voor die ST Cupra's. Zeker met het performance pack.

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                    Comment


                    • Ondertussen ook 20 jaar oud


                      In vorst gebouwd


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • Ondertussen ook 20 jaar oud


                        In vorst gebouwd



                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • Seat Panda/Marbella ( 1980-1998 )



























                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Seat Tango Concept (2001)

























                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • COMMUNISTISCH ENTREPRENEURSCHAP

                              SEAT TOLEDO BEZORGDE VOLKSWAGEN JETTA LANGE LOOPBAAN

                              Soms zijn de verschillen niet meer dan een naamplaatje, een enkele keer is er iets meer fantasie gebruikt, maar auto’s die om wat voor reden dan ook onder verschillende merknamen verkocht worden, het is bepaald niet iets van de laatste tijd. Met de eerste Toledo weet Seat de houdbaarheid van het Volkswagen Jetta-platform op te rekken. Op zijn beurt zorgt de incarnatie van het Chinese Chery er voor dat die Toledo een tijdloze klassieker wordt.

                              In 1983 komt Volkswagen met de tweede generatie van de Golf en een jaar later met de daarvan afgeleide Jetta. Het duo staat op het Volkswagens A2-platform en gaat als warme broodjes over de toonbank, althans in Europa. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wil de verkoop een stuk minder vlotten, laat staan dat de successen van de Kever geëvenaard kunnen worden. Het leidt in 1988 zelfs tot de sluiting van de Volkswagen-fabriek in Westmoreland (Pennsylvania). Dit staat in schril contrast met de expansiedrift die Volkswagen in die dagen in Europa aan de dag legt door stukje bij beetje het Spaanse Seat in te lijven Het eerste nieuwe Seat-model onder Duits bewind is in mei 1991 de Toledo, een vijfdeurs middenklasser die technisch gebaseerd is op het A2-platform van de inmiddels aan het eind van zijn carrière verkerende VW Jetta II.


                              Seat Toledo

                              Eveneens in 1991 start Volkswagen een joint venture met het Chinese FAW om in de Volksrepubliek VW’s en Audi’s te bouwen. FAW bouwt tot die tijd alleen vrachtwagens en bussen plus een handjevol staatscarrossen van het type Rode Vlag, wat eigenlijk niets anders is dan een voortboorduursel op de Chrysler Imperial C69 uit 1955. De Chinese automarkt stelt in de tijd niet veel voor. Dus investeren in een nieuwe model en een daarbij behorende nieuwe fabriek … nee, daarin heeft Volkswagen niet veel trek. De risico’s zijn veel te groot. Er is echter wel een andere oplossing: de Jetta II. Die ‘Golf met kofferbak’ staat in Europa op het punt opgevolgd te worden door de Vento.


                              Volkswagen Jetta China

                              Gedreven communisten

                              Bij FAW werkt de net afgestuurde ingenieur Yin Tongyao. Yin komt uit Wuhu (provincie Anhui), in die dagen een onbeduidende stad in de middle of nowhere met een bescheiden textielindustrie en een regiofunctie in de handel van landbouwproducten. Een paar duizend
                              kilometer van huis krijgt de nog jonge ingenieur bij FAW de opdracht de VW-fabriek in Pennsylvania te documenteren, te ontmantelen, te verschepen en op het FAW-terrein in het Noord-Oostelijke Changchun weer op te bouwen. Met de hierbij opgedane kennis wordt Yin
                              in China al snel gepromoveerd tot manager van de assemblagefabriek. Wanneer Yin een paar jaar later op familiebezoek gaat in Wuhu komt-ie Zhan Xialai tegen. Zhan is de lokale secretaris generaal van de communistische partij en tevens locoburgemeester in Wuhu. Het is een gedreven man met grote plannen voor z’n stad. Bij die plannen hoort ook een autofabriek, dat zal de stad aanzien geven. En het zou natuurlijk helemaal mooi zijn wanneer Yin mee wil doen? Zhan zal voor de formaliteiten zorgen en andere randvoorwaarden regelen als Yin het produceren van auto’s voor zijn rekening neemt. Het Centrale Partij-bestuur geeft echter geen toestemming voor een autofabriek, dat kan iedereen wel willen, het zou maar een onnatuurlijke wildgroei van autofabriekjes opleveren. Wel mag Zhan Xialai van Peking een motorenfabriek beginnen. Zodoende komt Yin bij Ford in Engeland terecht om de productiefaciliteiten over te nemen van de inmiddels verouderde 1.6 liter CVH-motor uit de Escort. Op 18 mei 1997 gaat de eerste paal de grond in voor de Chery motorfabriek en op 19 mei 1999 rolt de eerste motor van de band. Alleen klanten voor hun motoren hebben Zhan en Yin niet, wie zit er te wachten op verouderde Ford-motoren?

                              Inpakken en wegwezen

                              Het is net op dat moment dat bij Seat in Spanje een nieuwe Toledo zijn opwachting maakt. Met andere woorden er komt een kant en klare autofabriek beschikbaar waarmee de oude Toledo gebouwd kan worden. En laat die oude Toledo nu juist gebaseerd zijn op de Jetta II,
                              toevallig de auto met het A2-platform waarmee Yin voor FAW-VW al de nodige ervaring heeft opgedaan. Zodoende pakt Yin in Spanje de oude Toledo-fabriek in, om hem in Wuhu weer op te bouwen. Overigens zonder dat Seat dit met Wolfsburg communiceert. En de onderdelenvoorziening? Dat probleem is ook keurig getackeld, de leveranciers die materiaal aan FAW-VW leveren voor de Chinese Jetta II kunnen die componenten ook aan Chery leveren. En dat doen ze ook, zonder problemen. Handel is handel. Ze kunnen het later altijd nog aan Volkswagen meedelen, mocht het nodig zijn. Zodoende heeft Chery niet alleen een fabriek en een onderdelennetwerk, maar zonder ontwikkelingskosten ook een auto.


                              Chery Fulwin

                              Stap voor stap legaal

                              Wanneer eind 1999 de eerste Chery CAC6430 (zoals de auto aanvankelijk heet) van de band loopt hebben ze in Wuhu officieel nog steeds geen toestemming om auto’s te bouwen, goedkeuring is er alleen voor motoren en onderdelen (die Chery dan wel al voorgemonteerd tot complete auto’s verkoopt). Via een connectie in Peking die hem nog een gunst verschuldigd was, weet secretaris generaal Zhan het zo te spelen dat SAIC (de autofabriek in Shanghai die samenwerkt met GM en VW) met enige tegenzin een belang van 20 procent moet nemen in de onderneming. Vervolgens meldt Zhan zich weer bij de centrale overheid met de mededeling dat wanneer SAIC auto’s mag bouwen, Chery als onderdeel van SAIC dat toch ook zou moeten mogen … In Peking is er niemand die dat durft tegen te spreken en zo krijgt de Chery Fengyun (de naam CAC6430 is overboord gezet) een legale status. Tenminste voor de lokale markt. De rest van China is voor Chery verboden terrein, althans voorlopig. Zhan weet het in Peking echter zo te brengen dat het van weinig communistisch gedrag zou betuigen wanneer je auto’s die voor iedereen zouden kunnen zijn slechts voorbehoudt voor een selecte groep. En weer gaat Peking overstag.


                              Chery Amulet

                              Bij SAIC zien ze de hele affaire met Chery als een interne aangelegenheid tussen staatsbedrijven en vinden ze het niet de moeite waard om het te communiceren met partners GM of VW. Het geval Chery zal wel weer voorbij gaan. Maar bij Chery zelf denken ze daar heel anders over. Die zien zich pas aan het begin van iets groots. En dat wordt het ook. Voor omgerekend $ 10.000 is de Fengyun beduidend goedkoper dan de Jetta van FAW-VW die voor $ 15.500 in de prijslijst staat. Nu dringt de aanwezigheid van de auto ook bij Volkswagen door die zich uiteraard door SAIC, Seat en de diverse leveranciers in zijn hemd gezet voelt. En of het allemaal nog niet erg genoeg is voor de Duitsers wordt de auto niet alleen geëxporteerd naar landen in Azië en Zuid Amerika maar wordt hij (inclusief een versie met een 18 centimeter langere wielbasis) in Egypte gebouwd en verkocht als Speranza A11 en loopt-ie in Rusland van de band als Vortex Corda. Chery is dus absoluut niet zomaar iets van voorbijgaande aart. Na tal van facelifts en naamswijzigingen (onder andere Fulwin, Cowin,
                              A168, Amulet, Flagcloud en Qiyun) blijft de auto tot 2012 in China in productie en is Chery inmiddels met eigen modellen een serieuze speler geworden waaruit ook het merk Qoros is ontsproten en een joint venture met Jaguar Land Rover is opgezet voor de bouw van die Engelse auto’s voor de Chinese markt. En dat allemaal dankzij iets wat begon met een op een uit 1984 stammende VW gebaseerde Seat Toledo.


                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • Lang geleden nog gezien


                                    Zelf ook zoeen gehad 1700 fiat diesel
                                    Goeie auto, maar zwaar servoloos stuur dat te horizontaal stond

                                    Knap karreke, ook giugiaro getekend


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                      Werkte gij op Volvo Trucks misschien
                                      Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                                      Audi S3 '02 sold => topic
                                      Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                                      Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                                      Comment



                                      • Comment


                                        • edit.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X