Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane
Bekijk Berichten
a) Weet niet wie met wie contacten/contracten heeft, maar ik denk niet dat je daarvan moet uitgaan dat dat zo is. Wat ik wel weet is dat bij sommige motoren de mechanische constructie mee bepalend is voor de pingelgrens onder hoge en langdurige belastingen. Dat het motormanagement alleen maar kan aanpassen in een bepaald regelgebied. De compressieverhouding van een motor, of het al dan niet aanwezig zijn van drukvulling (en dan nog in welke mate), zijn allemaal mechanisch bepaalde factoren die daarin een rol spelen.
Maar dat wil niet zeggen dat die B200 turbo van Simoni naar de kloten gaat als je een bak 95 oprijdt, of zelfs moest je continu op 95 rijden...
Je moet er ook steeds vanuit gaan dat een constructeur liefst zo groot mogelijke marges neemt inzake veiligheid. Dus het is niet omdat ze dat in het boekje schrijven dat je 98 'moet' tanken, dat de motor per definitie kapot zal gaan als je 95 tankt.
Nog een punt is: de constructeur weet niet waar de auto zal rijden. En aangezien ook weersomstandigheden (temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, etc) een rol spelen voor de pingelgrens van een motor, zullen ze zich dus altijd indekken tegen 'worst case scenario' op dat gebied (bijvoorbeeld als je plankgas met zo'n B200Turbo door Death Valley gaat knallen, dat is iets héél anders dan dat je hier in België even plankgas optrekt op de oprit van de autostrade, als het net even gemiezerregend heeft en het 8° Celsius is).
b) Dat ligt in principe voor iedereen in eigen handen. Als jij een heel rustige rijder bent, die mooi 120 bolt, nooit boven 4000 rpm komt, en zelden meer dan 40% vollast geeft, dan maakt het echt geen zier uit of je nu 95 of 98 tankt.
Als jij een sportief chauffeur bent, die graag hard rijdt of graag gebruikt maakt van de maximale prestaties van je auto, dan kan het je inderdaad ook schelen of je motor 10pk meer levert door op 98 te rijden.
c) Dat meerverbruik van 95 t.o.v. 98 is puur theoretisch een waarheid. Ook weer hetzelfde als in punt a), het hangt af van zoveel factoren, van je rijstijl, van de motor, drukvulling ja of neen, etc etc...
En ALS dat in praktijk bewezen is dat een welbepaalde motor minder verbruikt op 98 dan op 95 met een welbepaalde rijstijl, dan zal dat verschil tussen de twee nog steeds erg klein zijn. Je gaat nooit een liter minder verbruiken op 98 dan op 95.
Comment