Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Leg eens wat meer uit aub? Ik heb namelijk nog wat kennis op te doen over zo'n dingen
Zoals je waarschijnlijk wel weet hebben vooral oudere auto's met (grote) turbo's een "turbogat", de turbo heeft uitlaatgassen nodig om z'n werk te doen, hoe meer toeren, hoe meer uitlaatgassen, hoe meer deze op toeren komt en er "geturbocharged" kan worden. Als je met zo'n auto een scherpe bocht ingaat, moet je afremmen, als je dit gewoon doet (met rechtse voet op de rem), gaat het toerental van de motor verlagen (als je in dezelfde versnelling blijft, dus zonder tiphielen), dus ook de turbo gaat wat "stilvallen". Door met de linkervoet te remmen, waardoor je met je rechtervoet de motor (en dus ook de turbo) op toeren kunt houden, heb je bij het uitaccelereren niet het probleem dat je moet wachten tot de turbo opspoelt, en in het turbogat terecht komt.
dat in minder mate hoor, is vooral om de neus van de auto in de bocht te duwen.
Ah dat is ook een mogelijkheid, maar ik weet dat ze het vroeger in de rallysport deden bij Turbo-Saabs, om niet in het turbogat te komen, daar is de techniek zelfs ontstaan denk ik.
Door met de linkervoet te remmen, waardoor je met je rechtervoet de motor (en dus ook de turbo) op toeren kunt houden, heb je bij het uitaccelereren niet het probleem dat je moet wachten tot de turbo opspoelt, en in het turbogat terecht komt.
Hopelijk is het wat duidelijk
Dat kan gewoonweg niet tenzij je
- door dit te doen de aangedreven wielen laat doorslippen
of
- Je koppeling aan gort is en die dus doorslipt
Je kan niet aan 2000rpm rijden aan 20km/h en dan dmv left-foot-braking aan 20 km/h rijden aan 4000 rpm
kan je die spoiler ook als assecoire krijgen op een "gewone" TT?
of wordt de TT-rs als geleverd? want in aalst heb ik al een paar keer een TT zien rijden met die spoiler, maar nog nooit op de rest kunnen letten.
Zoals je waarschijnlijk wel weet hebben vooral oudere auto's met (grote) turbo's een "turbogat", de turbo heeft uitlaatgassen nodig om z'n werk te doen, hoe meer toeren, hoe meer uitlaatgassen, hoe meer deze op toeren komt en er "geturbocharged" kan worden. Als je met zo'n auto een scherpe bocht ingaat, moet je afremmen, als je dit gewoon doet (met rechtse voet op de rem), gaat het toerental van de motor verlagen (als je in dezelfde versnelling blijft, dus zonder tiphielen), dus ook de turbo gaat wat "stilvallen". Door met de linkervoet te remmen, waardoor je met je rechtervoet de motor (en dus ook de turbo) op toeren kunt houden, heb je bij het uitaccelereren niet het probleem dat je moet wachten tot de turbo opspoelt, en in het turbogat terecht komt.
Dat kan gewoonweg niet tenzij je
- door dit te doen de aangedreven wielen laat doorslippen
of
- Je koppeling aan gort is en die dus doorslipt
Je kan niet aan 2000rpm rijden aan 20km/h en dan dmv left-foot-braking aan 20 km/h rijden aan 4000 rpm
Dat heldert heel wat op, maar als wat ir_fuel zegt klopt, dan zal dat moeilijk kunnen? Of heeft Audi (en hoogstwss. ook andere merken) daar een truukje op gevonden?
Dat kan gewoonweg niet tenzij je
- door dit te doen de aangedreven wielen laat doorslippen
of
- Je koppeling aan gort is en die dus doorslipt
Je kan niet aan 2000rpm rijden aan 20km/h en dan dmv left-foot-braking aan 20 km/h rijden aan 4000 rpm
De uitleg niet té letterlijk nemen.
Uiteraard ga je niet extra toeren maken zoals jij zegt.
Als je gas blijft geven (dit moet niet plankgas zijn uiteraard) kan je wel je turbodruk behouden laat je dan je rem los schiet je vooruit omdat de turbodruk reeds (gedeeltelijk?) is opgebouwd. Doe je dit niet moet je nog heel je turbodruk opbouwen = meer tijd nodig
Ik heb het ook al eens getest bij m'n diesel. Bij 2000 toeren zachtjes gas geven maar toch de snelheid houden door te remmen. Dan hoor je turbo al goed opspoelen (turbodruk is nu volledig beschikbaar), laat ik dan m'n rem los schiet die veel beter vooruit
De uitleg niet té letterlijk nemen.
Uiteraard ga je niet extra toeren maken zoals jij zegt.
Als je gas blijft geven (dit moet niet plankgas zijn uiteraard) kan je wel je turbodruk behouden laat je dan je rem los schiet je vooruit omdat de turbodruk reeds (gedeeltelijk?) is opgebouwd. Doe je dit niet moet je nog heel je turbodruk opbouwen = meer tijd nodig
Ik heb het ook al eens getest bij m'n diesel. Bij 2000 toeren zachtjes gas geven maar toch de snelheid houden door te remmen. Dan hoor je turbo al goed opspoelen (turbodruk is nu volledig beschikbaar), laat ik dan m'n rem los schiet die veel beter vooruit
Dat is idd wat ik bedoel; gewoon om de turbo niet te veel druk te laten verliezen dus
Comment