autorijden in zijn puurste vorm
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PEUGEOT Lovers
Collapse
X
-
-
Die gaan al goed wat geld.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Één van de 200 homologatiemodellen van de 205 T16 wordt aangeboden op veiling.
En één van de weinige witte exemplaren, zie je niet vaak te koop.
Voor de catalogus liefhebbers: link naar de on line cataloog van de veiling : https://issuu.com/aguttes/docs/20210...MmRiNDQwNDk0MQ
Comment
-
-
Er was vorige week een veiling waar alle rally wagens van deze tijd verkocht werden.
Dat zal wel dezelfde wagen zijn zeker?
De wagen was winnaar geweest van enkele rally’s maar heeft niet de hoogste prijs behaald.
Die werd betaald voor de Audi Quattro.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenEr was vorige week een veiling waar alle rally wagens van deze tijd verkocht werden.
Dat zal wel dezelfde wagen zijn zeker?
De wagen was winnaar geweest van enkele rally’s maar heeft niet de hoogste prijs behaald.
Die werd betaald voor de Audi Quattro.
De meeste straatversies zijn in een grijsblauwe kleur, wit is eerder zeldzaam.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtendaar zijn er naar mijn weten 10 van gemaakt
Comment
-
neen 10 in het parelmoer wit, de andere homologatiemodellen zijn in het grijs gemaakt
Comment
-
VAN 309 NAAR 308
DE VOORGANGERS VAN DE NIEUWE PEUGEOT 308
Smaken verschillen, maar de gloednieuwe Peugeot 308 is misschien wel de meest flitsend vormgegeven auto uit z'n bloedlijn. Niet alleen omdat het de nieuwste is. Tijd om z'n voorgangers eens langs te gaan om te zien hoe ver Peugeot in de loop der jaren is gekomen.
Peugeot 309
We kunnen nog verder terug in de tijd gaan door met de Peugeot 305 te beginnen, maar dan komt er toch altijd een beetje ruis op de lijn. De 305 werd namelijk strikt genomen niet één op één opgevolgd door de 309, maar de 309 vond wel een directe opvolger in de 306. De 309 is dus in wezen de auto waar de bloedlijn van de 308 begint. De conceptie van de 309 was gelijk ook de reden dat er wat bijzonders gebeurde qua opvolging van de 305. De auto die uiteindelijk de 309 werd, was immers bedoeld als de opvolger van de Talbot Horizon, maar er ging een streep door Talbot en de Horizon-opvolger werd onder de naam van moederbedrijf Peugeot op de markt gebracht. De 305 was op dat moment echter nog niet uitgespeeld en daarom besloot Peugeot de auto onder de opmerkelijke 'naam' 309 naast z'n eigen compacte middenklasser op de markt te brengen.
Qua design wist Peugeot 'm goed in lijn te brengen met de 205 en 405 en hij deelde ook de nodige techniek en onderdelen met de 205. Zo waren de voordeuren bijvoorbeeld van de 205 afkomstig en stond de 309 op een verlengde versie van de 205-basis. De 309 was misschien niet helemaal van de klasse die Peugeot aanvankelijk voor ogen had voor een compacte middenklasser, maar het hinderde 'm niet op weg richting een aanzienlijk verkoopsucces.
Peugeot 306
Met het einde van de 309 kwam er voor Peugeot ook weer ruimte om op een wat logischere lijn door te gaan. Waar de Fransen qua naamgeving een zijstapje deden met de 309, gingen ze in 1993 weer verder waar ze gebleven waren door de opvolger 306 te dopen. Dit was uiteraard ook gewoon weer een model waar Peugeot van begin af aan van wist dat-ie onder de eigen merknaam op de markt zou komen en dat leidde ertoe dat het merk alles op alles zette om 'm zo modern en aantrekkelijk mogelijk te maken. De 306 werd gelukkig voor het merk goed ontvangen, niet in de laatste plaats omdat het qua ontwerp een enorme stap vooruit was. Daarbij zat het technisch ook wel goed en werd de 306 geprezen om z'n weggedrag. Een frisse neus dankzij een facelift en de tegelijkertijd toegevoegde 306 SW hield de 306 lang interessant. Ook kwam er een cabrioletversie van, waarvoor Peugeot - met goed resultaat - aanklopte bij designhuis Pininfarina.
Peugeot 307
Dat Peugeot niet bang is om bij een generatiewissel weer met een schone lei te beginnen, bewees de 307 wel. Die werd volgens een totaal andere ontwerptaal getekend dan z'n voorganger en was zowel optisch als op papier duidelijk groter dan de 306. Echt extravagant was Peugeot op dit punt in de geschiedenis nog niet en dat was eigenlijk maar goed ook. De 307 was modern, opvallend en toch 'braaf' genoeg om men in groten getale naar de showroom te trekken. Vooral de SW was een daverend succes. Met de 307 CC kwam er ook een opvolger voor de 306 Cabriolet, al zorgde het vrij lompe stalen dak voor wat onbalans in het lijnenspel. Het bleek een opmaat naar een ontwerpperiode van Peugeot waarover behoorlijk wat vuile woorden de revue zijn gepasseerd. De facelift van de 307 bracht 'm de veelbesproken grote grille en enorme koplampen, die Peugeot in de verkoopcijfers waarschijnlijk toch een beetje dwars hebben gezeten. Niet dat ze er in Frankrijk heel erg wakker van gelegen hebben, want de 307 overtrof z'n voorganger wel mooi qua verkopen.
Peugeot 308 (1e generatie)
Wie had gehoopt dat Peugeot na de opvallende 'leeuwenbek' van de gefacelifte 307 toch weer een stapje terug zou doen qua uitgesproken design, had het mis. De eerste 308 deed er zelfs nog een schepje bovenop. In tegenstelling tot voorheen koos Peugeot ditmaal opvallend genoeg voor een ontwerp dat in grote lijnen nog wel wat overeenkomsten vertoonde met dat van z'n voorganger, al zorgden ronde vormen, een dikkere kont én dus een nog forsere grille ervoor dat de 308 behoorlijk groot overkwam. Qua ruimte bewees-ie dat overigens ook wel. Een groot pluspunt van de 308 was dat het er als je eenmaal instapte opvallend netjes uitzag. Het interieur deed een stuk hoogwaardiger aan dan dat van z'n voorganger en heeft de tand des tijds zeker niet onaardig doorstaan. Maar goed, het oog wil meer en daarbij was de eerste 308 ook technisch zeker niet het meest rotsvaste product dat Frankrijk ooit voort heeft gebracht. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Peugeot bij een blik op de verkoopcijfers met weemoed teruggedacht zal hebben aan de 307 en 306.
Peugeot 308 (tweede generatie)
Dat het roer om moest om weer terug te keren naar de oude successen, drong begin vorig decennium bij Peugeot wel door. De opvolger van de eerste 308 droeg weliswaar dezelfde 'naam' - 309 was immers al eerder gebruikt - maar verder pakte Peugeot het compleet anders aan. Aan de tekentafel greep men terug op de meer ingetogen aanpak van de 306 en pre-facelift 307 en zo rolde er een auto de beursvloer op die conventioneel maar modern oogde. De grote grille en de enorme kijkers waren weg, de wulpse lijnen idem en deze keer moest je voor wat extravagantie eerst in de auto stappen. In het interieur van de huidige 308 liet Peugeot namelijk zien dat het echt nog niet verleerd was om eigenzinnig uit de hoek te komen. Vooral het kleine stuurwiel was opvallend, evenals de hoge plaatsing van het instrumentarium. Niet alles is even ergonomisch, al oogt het nog steeds redelijk fris. Wie een 308 uit 2014 (zoals op de foto hierboven) en een splinternieuwe naast elkaar zet, ziet dat Peugeot in de loop der jaren niet rigoureus met een gum over het ontwerp is gegaan. Dat zegt twee dingen: het ontwerp is behoorlijk bestand gebleken tegen de tand des tijds en Peugeot is wat voorzichtiger geworden.
En nu verder
Met de splinternieuwe 308 zit het toch weer even wat anders, want ook al kun je in de basisvormen de uitgaande generatie nog terugzien, het is wel beduidend meer een ontwerpstatement op wielen. Of Peugeot daarmee net als de eerste 308 de mist in gaat, of dat dit wél goed gepruimd wordt, zal de toekomst uitwijzen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De hele oudjes en later de 205, 309, 405, 605 en 306 vond ik plezant en mooi... daarna is er maar saaie kost gekomen.
Nu zijn ze weer goed bezig.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
Comment