met de zf-4, goeie combo icm die volle 1.6...stuk beter als de clio op dat moment, zelfs de baccara automatique zat met die kleine 1400 opgescheept
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PEUGEOT Lovers
Collapse
X
-
toen ik 12 was 1984; had mijn 18 jarige broer een maat die net een 404ti automaat van zijn oud-tante had gekregen...de 404 was toen al een oude auto, liep tot 1975...maar het was wel een sjieke auto...die auto heeft het helaas geen 6 maanden uitgehouden omdat die maat die auto echt kompleet afbeulde...was echt zonde want zo'n ti was best een speciaal geval
Comment
-
Mijn grootvader had zo een aubergine kleurige met het knikkende hondje op de hoedenplank.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Peugeot trok alle registers open voor de Peugeot 604. Hij was er als GTI, hij was altijd prominent in beeld bij de Tour de France...
Voor grote Franse auto’s lijkt te gelden dat hoe verder de tijd vorderde, hoe kanslozer ze werden. Qua verkoopaantallen, bedoel ik. Neem nu Citroën. Een Traction Avant, daar reed voor mijn gevoel half Europa in. Hetzelfde beeld heb ik bij de DS en ook de CX kon nog op veel enthousiaste kopers rekenen. Maar na de XM liep de animo snel terug en hoe fraai het van nostalgische verwijzingen bij elkaar getekende koetswerk van de C6 ook is, verkopen deed hij nauwelijks. Eenzelfde scenario geldt voor Renault, na de 25 werd het daar nooit meer echt wat.
Eerste limo Peugeot sinds de jaren 30
Peugeot probeerde in 1975 de Europese directieleden te verleiden met de 604. De eerste limo van Peugeot sinds de jaren 30 en een model naar mijn hart, want lekker vierkant. Een stoer ontwerp van Pininfarina, dat kalm en zelfverzekerd de wereld in tuurt met zijn rechthoekige kijkers. Waarom heeft deze auto mij altijd zo geïntrigeerd? Niet omdat hij zo succesvol was, in ieder geval. In de tien jaar dat de 604 op de markt was, werden er krap 150.000 van verkocht. Nogal een contrast met tijdgenoot Citroen CX, die dik over de miljoen heen ging. Ik denk dat mijn bewondering voor de 604 te maken heeft met het feit dat je er ook een GTI van had. Zoiets maakt indruk op een kind. Een enorme limousine met dubbele uitlaatpijpen en die drie magische letters achterop, dat intrigeert.
Het kan niet anders of ik moet bewonderend naar de staatjes met technische gegevens en prestaties hebben gestaard in de jaarboeken van destijds. Daarin las ik dat de GTI een V6 had met 155 pk en 238 Nm en dat hij 190 km/h haalde. Nul tot honderd in 9,7 seconden. Van de CX had je ook een GTI, ik weet het. Maar dat vind ik op een of andere manier logischer, waarschijnlijk omdat dit model wél snelheid uitstraalde en dat kun je niet van de 604 zeggen. Het sportieve imago probeerde Peugeot aan te wakkeren door de 604 tussen de renners van de Tour de France door te sturen, die beelden staan me nog helder op het netvlies.
Commercieel een goede zet dus, maar Peugeot verkocht er vermoedelijk geen wieldop méér door. Of in ieder geval weinig. Waar de 505 nog tot in de eeuwigheid voortleeft in Afrika, lijken alle 604’s van de aardbodem verdwenen. En dat terwijl de auto destijds erg goed werd ontvangen door de internationale autopers. De 604 won het op diverse vlakken, waaronder rijeigenschappen en bouwkwaliteit, zelfs van BMW’s, Mercedessen en Jaguars. ‘Met zijn krachtige 6-cilinder injectiemotor in V-vorm kunt u glansrijk iedere verkeerssituatie aan’, ronkte de brochure. Het heeft de klandizie niet over de streep weten te trekken.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment