Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PEUGEOT Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • PEUGEOT VERWACHT DAT TRADITIONELE SUV'S HET VELD RUIMEN

    'ZOEKTOCHT NAAR MEER AERODYNAMISCHE SILHOUETTEN'

    ​Wil je een zo efficiënt mogelijke (elektrische) auto, dan kun je er maar beter geen SUV van maken. Dat begrijpt Peugeot ook. Daarom verwacht het Franse merk dat de traditionele SUV verdwijnt, maar dat betekent allerminst dat het gedaan is met hoge modellen.


    Met aerodynamische hoogstandjes als de Mercedes-Benz EQE en Hyundai Ioniq 6 zien we dat de sedan(achtigen) als EV aan een soort comeback beginnen. Die carrosserievorm leek tot voor kort immers nog haast ten dode opgeschreven. Een elektrische aandrijflijn combineren met een aalgladde sedankoets, dat zien meer merken wel zitten. Peugeot laat met de Inception Concept ook iets dergelijks zien, maar toch is Peugeot er nog niet van overtuigd dat we echt kunnen spreken over de terugkeer van de sedan.

    Peugeot-ceo Linda Jackson verklaart, na navraag van AutoWeek hierover, uit dat ze niet zeker weet of we de 'traditionele sedan' terug zullen zien bij Peugeot. Wat dat betreft zijn de dagen van de 508 zoals we die nu kennen mogelijk geteld. "Wat wel zo is, is dat de silhouetten veranderen, omdat die meer gedicteerd worden door aerodynamica." Ze denkt dat daarom ook SUV's verder zullen veranderen, meer richting een soort hoogpotige sedanachtigen. "Ik denk dat niemand zegt dat SUV's gaan verdwijnen, maar we kijken wel allemaal naar manieren om ze meer aerodynamisch te maken." Daarbij haalt Jackson de 408 aan: "Dat is een mix tussen een sedan en een SUV." Reken er maar op dat er meer hoge Peugeots komen die deze lijn doortrekken, mogelijk wel wat gestroomlijnder en lager.

    Bron: Autoweek

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 – 2001 – 333.314 km - Klokje Rond

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • ZONDER SLEUTELERVARING RESTAUREERDEN DEZE BROERS VADERS PEUGEOT 404

        SELFMADE MEN MAKEN OUDJE WEER PRACHTIG

        ​Ze zijn de ultieme selfmade men, de Belgische broers Denis en Rudy Cnudde, postbode van beroep. Niet gehinderd door enige voorkennis begonnen ze aan de restauratie van een Peugeot 404 Diesel. Die geniet nu stralend van zijn tweede jeugd, net als Denis en Rudy, want de Peugeot was de auto van hun vader Léon, die iedereen kende onder zijn tweede naam Maurice.


        “Met wat zijde gij bezig?” Denis Cnudde krimpt een stukje in elkaar bij die woorden, uitgesproken door een politieman. Begrijpelijk, want op dat moment zit hij in een Peugeot 404 zonder deuren, met slechts één stoel en een bidon met diesel aan de brandstofpomp, terwijl de diesel enthousiast op straat lekt. Het is oktober 2010 en Denis maakt de eerste proefrit met de 404, waaraan hij en zijn broer op dat moment al zo’n zeven jaar werken. “Die rit was een compleet drama”, verzucht Denis. “We hadden grote moeite om de auto aan de praat te krijgen, hij wilde maar niet draaien. Dus maakten we een bidon aan de brandstofpomp, om zo de filters te kunnen omzeilen. Toen draaide de motor wel, dus besloot ik een proefritje van honderd meter door de straat te maken. Binnen die honderd meter werd ik dus staande gehouden. Omdat wij postbode zijn, kennen we gelukkig iedereen en zien we alles. Niet alleen kennen we dus ook de politie, we voorzien die bovendien regelmatig van nuttige tips. Daarom was de agent me gunstig gezind, maar ik rijd nóóit meer zonder nummerplaat. Ik schrok me een hoedje!”

        Peugeot 404 van 1973 was een diesel, want dat was stabiel


        Deze Peugeot begint zijn leven in 1973 als een doodgewone gezinsauto bij een doodgewoon gezin. Rudy en Denis weten nog waarom hun vader destijds voor een diesel kiest: "Vader reed met vrachtwagens. Hij vervoerde brandstof en bouwmaterialen. Door zijn werk wist hij dat een dieselmotor een stabiele factor was." In deze Peugeot blijkt die factor iets minder stabiel; de 404 ondergaat namelijk twee keer een motorwissel. Desondanks tuft de Peugeot vrolijk door tot 1989. In dat jaar, 16 jaar oud, wordt hij stilgezet, na een lang en bij vlagen zwaar leven. "In de tijd dat we de Peugeot hadden, heeft mijn vader twee huizen gebouwd, dus de 404 heeft heel wat aanhangers voortgetrokken", zegt Denis.


        De aankoopfactuur van de Peugeot 404.


        404 staat gestald

        Vader Cnudde wil de Peugeot verkopen, maar op aandringen van zijn zoons stalt hij de auto bij de woning van de familie. "Liefde voor de Leeuw", anders kunnen Rudy en Denis de drang om de Peugeot te behouden niet verklaren. Terwijl de Peugeot naast het ouderlijk huis van zijn rust geniet, tikt de tijd door. Vader en moeder Cnudde worden ouder, krijgen gezondheidsproblemen en vader Cnudde overlijdt vrij plotseling. Op slag verandert de gestalde Peugeot daarmee van een wrak in een liefdevolle herinnering. Denis en Rudy weten niet hoe, maar dat de 404 in oude glorie moet worden hersteld, weten ze zeker, desnoods eigenhandig en zonder kennis. Waar een wil is, is immers een weg.


        Geduld en boeken helpen de 404 er bovenop

        13 september 2003 is een belangrijke dag voor de gebroeders Cnudde. Het is de dag waarop de 404 met behulp van een tractor tevoorschijn komt uit de slaapplaats waar hij dan al jaren vertoeft. Vanaf dat moment staan veel weekeinden in het teken van de oude Peugeot. De eerste twee jaar stort het hele gezin zich op wat ze ‘de grote opkuis’ noemen. Dat is wat ingewikkelder dan het klinkt, want het is niet alleen een kwestie van reinigen, maar vooral ook van het verwijderen van roest en het herstellen van de carrosserie. “De onderste portierranden waren erg rot”, vertelt Rudy. “Maar ook de rand van het kofferdeksel moesten we volledig opnieuw maken. Dat was nogal een uitdaging.”






        In 2007 staat de 404 weer op zijn wielen

        In 2007 staat de Peugeot voor het eerst weer op zijn wielen en in 2008 wordt de motor weer gemonteerd. Dan neemt het project een onverwachte wending. Denis: “Eind 2008 ging onze moeder naar een rustoord en moesten we het ouderlijk huis verkopen. Het probleem was dat we daarmee meteen onze werkruimte kwijt waren.” Met de nodige pijn en moeite vindt Denis een plekje voor de 404 bij zijn eigen woning en kunnen de broers verder met plamuren en afwerken. “Het heeft niemand meer verbaasd dan ons”, zeggen de broers. “Maar met geduld en een berg technische boeken bleek eigenlijk geen probleem onoplosbaar.” Dat betekent niet dat er niets mis gaat. Denis en Rudy maken gebruik van verschillende donor-404’s en monteren zo bijvoorbeeld een benzinetank in hun auto, en dat is nu juist een diesel. Niet onoplosbaar, maar wel een hoop extra werk. Gelukkig zijn de broers daar niet vies van, ook niet van dubbel werk. “In 2009 waren we al een flink eind op weg, maar met het nodige geluk konden we toen een 404 Diesel op de kop tikken die weliswaar een ongeval had meegemaakt, maar slechts 12.000 kilometer had gelopen en roestvrij was. Daar hebben we veel goede onderdelen uit kunnen halen. Dat was soms dubbel werk, maar we denken gewoon positief. In die jaren hebben we immers iets moois bereikt, zeker voor twee postbodes die alleen als jongens wel eens wat aan auto’s hebben gesleuteld.”




        Lang op zoek naar de juiste zonneklep

        Na de proefrit en het beruchte gesprek met de politieagent staat weinig de 404 meer in de weg. Een gepensioneerde carrosseriehersteller, een bekende van de broers, voert vakkundig het spuitwerk uit. Halverwege 2016 gaat de Peugeot eindelijk naar de keuring en in de zomer maakt hij zijn debuut op de zestigste verjaardag van Denis’ echtgenote. Perfect is hij dan nog net niet, vertelt Denis: “We zochten nog een oranje zonneklep voor op het schuifdak, maar die is lastig te vinden. Tot een kennis van ons bij een openbare verkoop stuitte op het wrak van een 404, waar een oranje zonneklep op zat. Hij wist dat wij die zochten en gaf ons adres aan de curator, die het weer doorgaf aan de koper van de 404. Lange tijd later nam die contact op. Hij wilde slechts € 30 voor die zonneklep. Kenners weten dat dat een heel mooie prijs is.”




        Diesel, maar ze blijven rijden

        Het vormt de afronding van een project dat de broers sowieso met een bijzonder beperkt budget weten te voltooien. “Wat we hebben uitgegeven?”, zegt Denis. “Enkele duizenden euro’s, hooguit. Voor een expert is deze wagen heus niet perfect gerestaureerd, maar wij zijn amateurs en schamen ons niet. En dat hoeft ook niet, want het is ongekend hoeveel mensen ons aanspreken. Een Peugeot 404 heeft een zeker cachet dat ook de Citroën DS heeft. Hij maakt als vanzelf nostalgie bij mensen los. Ontelbare keren zijn we al aangesproken door mensen die vertellen dat hun ouders vroeger ook een 404 hebben gehad. Dat is precies waarom deze auto voor ons zo belangrijk is. Het mooiste is misschien wel dat onze moeder nog heeft gezien hoe we de restauratie zijn begonnen. Zij vond het respect dat we voor deze auto hebben erg mooi. Het is en blijft natuurlijk een oude diesel, maar zolang het met de regelgeving niet echt problematisch wordt, blijven we ermee rijden. De geur van vroeger zit er nog in en die is ronduit onbetaalbaar.”











        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Mijn schoonvader destijds had krek dezelfde 404 zoals hierboven, ook in deze kleur. Alleen geen diesel. De opvolger was een zilveren 504 GL uit 1978 zoals deze:

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Heerlijk verhaal van die 404.

            Moet zalig zijn om samen met je broer zo'n project te kunnen doen.

            Comment


            • Elke keer onder de indruk als ik een nieuwe 308 tegenkom.
              Ik heb zowel de eerste als tweede 308 gehad maar de nieuwe is zo duur dat hij zichzelf uit de markt prijst. Voor dat bedrag verwacht ik een Duitse premium wagen. Die tijden zijn spijtig genoeg voor altijd voorbij.

              Voor de echte auto liefhebbers (drivers) zou een auto zonder toeters en bellen en een toffe motor ideaal zijn. Tegenwoordig betaal je al snel 10.000 euro voor gps, sensoren en sportzetels. De logica van een GT3, alles gestript om kosten en gewicht te besparen maar dan in een GTI.

              Comment


              • Op de Rollenbank - Peugeot 3008 VTi
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Peugeot 106 1.0 (1999) - Ein AUTO für einen SCHEIN! Was bekommt man für sein Geld?


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • PEUGEOT 205 40 JAAR: VAN REDDER NAAR ICOON

                    'N STERK NUMMER

                    ​Het is veertig jaar geleden dat de wereld kennismaakte met de Peugeot 205. Een auto die niet alleen een plekje in het hart van veel automobilisten wist te veroveren, maar die ook van levensbelang was voor het merk Peugeot.


                    Het is op de kop af veertig jaar geleden dat Peugeot het doek trok van misschien wel zijn belangrijkste model ooit: de 205. De auto die Peugeot mogelijk heeft gered van de ondergang en die in de maar liefst ruim vijftien jaar die volgden uitgroeide tot een waar icoon. Van betaalbare eerste auto tot rallykanon, van bestelauto tot hot hatch, van praktische vijfdeurs tot stijlvolle cabriolet: de 205 was het allemaal. Een ware voltreffer van Peugeot, op het moment dat het die heel goed kon gebruiken.

                    Voor het begin van het 205-verhaal moeten we terug naar de jaren 70. Peugeot probeerde een graantje mee te pikken van de booming markt voor compacte auto's en zag met lede ogen aan dat concurrenten als Ford, Volkswagen en vooral ook rivaal Renault daarin hoge ogen gooiden. Peugeot deed het met de eigen 104 ook niet per se slecht, maar die auto kende een lastige beginfase. In tegenstelling tot de concurrenten was dat aanvankelijk namelijk geen hatchback, in wezen vanwege een deal met Renault. Ook had het met de 204 Break in eigen huis nog een alternatief voor wie een compacte vijfdeurs zocht. De 104 was een ietwat onwennige poging om aan te haken in het vrij jeugdige compacte segment, dat niet helemaal bij het toen toch nog wat conservatiever ingestelde Peugeot paste. Met de jaren 80 in zicht kwam echter het besef dat er toch een auto moest komen die zowel een jonger publiek aan moest spreken en van meet af aan ook als vijfdeurs leverbaar zou worden.

                    Lef tonen

                    In 1977 begon het werk aan de auto die zou opdrogen als de Peugeot 205. De 104 werd nog wel gebruikt als een grove basis voor het ontwerp, maar het was duidelijk dat de nieuwe Peugeot een veel scherpere en frissere uitstraling moest krijgen. De doorgaans zo succesvol gebleken samenwerking tussen Pininfarina en Peugeot wierp in dit geval zijn vruchten niet af; het ontwerpvoorstel uit Italië werd afgewezen door Peugeot omdat het te conservatief werd geacht. Van de eigen designafdeling, onder leiding van Gérard Welter, kwam een ontwerp dat meer in de smaak viel. Daarop zou men voortbouwen.


                    Dit prototype van Pininfarina voor 'project M24' was te conservatief naar Peugeots smaak

                    Dat Peugeot besloot om met het lijnenspel voor de 205 niet te conservatief te werk te gaan, liet wel blijken dat de Fransen doorhadden dat het tijd was om een beetje lef te tonen. Dat bleek ook uit de sportieve ambities die voor de nieuwkomer werden neergezet. Onder leiding van Jean Todt ging Peugeot Sport aan de slag met een rallyversie van de nieuwkomer voor de befaamde Groep B. De straatauto moest ook klaargestoomd worden voor het sportievere werk.

                    Klaar voor de start...

                    Terwijl de financiële top van Peugeot zich afvroeg wat het merk zich op zijn hals had gehaald door Citroën en vervolgens ook Chrysler-Simca over te nemen, werd er hard gewerkt aan het klaarstomen van de Peugeot 205. Die moest in één klap de 104- en 305-klanten zien te overtuigen en vooral zoveel mogelijk mensen die nog geen Peugeot reden. Het geld was immers hard nodig. Falen was geen optie, dus zette Peugeot voor het 205-project de druppelende geldkraan nog één keer open op hoop van zegen. 23 februari 1983 was het dan zover en werd de 205 T16 voor het eerst publiekelijk getoond. Een dag later, op 24 februari, verscheen de reguliere vijfdeurs 205. Met de T16 had Peugeot de aandacht natuurlijk al wel naar zich toegetrokken, maar ook de straat-205 wachtte een enthousiast ontvangst. De eerste tekenen waren goed en Peugeot had in de coulissen bij diverse dealers al wat 205-jes klaargezet om de kas te gaan spekken.


                    Zo leerde de wereld de Peugeot 205 kennen; als vijfdeurs

                    In tegenstelling tot de 104 was de 205 er wél gelijk als vijfdeurs. Sterkers zelfs: de driedeurs zou grofweg een jaar later pas verschijnen, al gaf de 205 T16 stiekem al een hint van hoe Peugeot de C-stijl daarvan zou vormgeven. De Peugeot 205 maakte niet alleen met zijn lijnenspel gelijk een goede indruk. Hij bleek ook behoorlijk ruim voor zijn formaat, vooral in de kofferbak. Dat was te danken aan de draagarmen met torsiestaven achteraan. Over ophanging gesproken, de volledig onafhankelijke wielophanging met MacPhersons vooraan droeg eraan bij dat de 205 met zijn wegligging en comfort de handen ook wel op elkaar wist te krijgen. Wel had de 205 aardig neiging tot overhellen als het harder ging in de bochten.

                    Peugeot 205 GTI

                    Motorisch gezien was de 205 minder spraakmakend, want in het begin hevelde Peugeot er immers nog gewoon de reeds van onder meer de 104 bekende carburateurmotoren in die nog uit samenwerking met Renault voort waren gekomen. In 1984 verscheen niet alleen de driedeurs 205 maar ook meteen de versie die onder meer op motorisch vlak wel een nieuw hoofdstuk inluidde: de 205 1.6 GTI. Met de GTI liet de 205 zich natuurlijk van zijn beste kant zien (als we de T16 even buiten beschouwing laten). Hij had niet alleen wat dikkere aankleding en een sportiever onderstel dan de reguliere driedeurs, maar had ook de nieuwe 1.6 van de XU-motorenfamilie in zijn neus. Aanvankelijk leverde die injectiemotor 104 pk, dat zou later dankzij een andere cilinderkop en grotere kleppen 117 pk worden. Met de 205 GTI kon je érg snel zijn als het wat bochtiger werd en hij nam in hot hatch-land dan ook de leiding over van voormalig ijkpunt Volkswagen Golf GTI. Wel was het bij de 205 GTI oppassen geblazen bij gas loslaten in een snelle bocht. Door plotselinge overstuurmomenten kreeg de 205 GTI ook wel de reputatie een widowmaker te zijn.


                    Peugeot 205 GTI

                    'n sterk nummer

                    Uiteindelijk zouden de XU-motoren (later opgevolgd door de TU) over het hele gamma worden uitgestrooid en natuurlijk waren er ook de diesels nog. Vooral de geblazen 1.8 diesel, die later verscheen, trok er flink aan. De atmosferische diesels wisten ook al aardig raad met de lichte 205, al moesten hadden die vooral als onderscheidend vermogen dat ze haast eeuwig mee leken te kunnen. Überhaupt bleek de 205 aardig voor de langere termijn te zijn. Niet alleen als model, maar ook qua bouwkwaliteit. De 205-jes uit de eerste jaren waren op het gebied van roestpreventie nog niet de beste, later zou de 205 echter (zeker vergeleken met eerdere modellen van Peugeot) vrij makkelijk uit handen van de roestduivel blijken te blijven. Noemenswaardige technische problemen staken eigenlijk ook niet echt de kop op, mits de boel goed onderhouden werd.

                    In een tijdbestek van maar liefst ruim vijftien jaar zouden we kennismaken met tal van verschillende versies en uitvoeringen. De crème de la crème van de serieproductie-205 was natuurlijk de 1.9 GTI van vóór de katalysatorverplichting. Wie het wat betaalbaarder wilde houden, kon ook al veel lol hebben met de Rallye of de XS, die ieder op hun eigen manier een sportieve inborst hadden. Wilde je open rijden? Dat kon ook: Pininfarina mocht dan weliswaar niet de 205 hebben getekend, wel zette het de cabriolet op papier. Die kon je overigens ook als CTI krijgen, waarmee je de sportieve prestaties van de GTI kon benaderen met je haar in de wind. Actiemodellen en speciale uitvoeringen waren er ook genoeg, denk aan de Accent, Roland Garros, Trophy, Gentry, Forever en uitzwaaiversie Génération.


                    Peugeot 205 Accent

                    5,3 miljoen

                    Met die laatste viel in 1998 dan toch echt het doek voor de 205. Na ruim 5,3 miljoen verkochte exemplaren was het daarna toch echt gedaan en liet de 205 een Peugeot achter met een goed gevulde kas en een sterk verbeterd imago.

































                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • een lijn die nog steeds niet verouderd is
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • Kennis van mijn vader had een van de eerste 205GTI gekocht voor zijn vrouw. Eens mee mogen rijden. Wat was die snel destijds.

                        Comment


                        • Was dat ook geen 'tof nummer' vroeger?
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • en in zijn taal le sacre numero

                            Comment


                            • PEUGEOT 405 T16 (1994)




                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Wat een juweeltje
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Zeg dat wel...staat van die bestuurderszetel ook nog

                                  Comment


                                  • Peugeot 406 Coupe 3.0 V6 (1997)





























                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Prachtig! Spijtig dat Peugeot geen coupé meer in het gamma heeft. Ze hebben nochtans ooit prachtige types gebouwd.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • deze is een automaat. veel zeldzamer zijn de handgeschakelde varianten vd v6
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment





                                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                          Comment

                                          Working...
                                          X