Mijn favoriete GTI nog altijd..
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PEUGEOT Lovers
Collapse
X
-
-
cijfers kloppen niet
0 tot 100 in 10.4
topsnelheid bijna 180 km/h
en de xy8 motor is bijna niet kapot te krijgen
Comment
-
lange tijd waren deze versies een vogel voor de kat. geen stukken te krijgen voor het 4x4 mechanisme... tot over een paar jaar iemand terug is begonnen met de productie van onderdelen in de buurt van parijs.
Comment
-
BIJ 40 JAAR PEUGEOT 205 HADDEN ZE BEST DE ELECTRIQUE MOGEN NOEMEN
MAAR 100 KILO ZWAARDER
Natuurlijk ging bij het vieren van veertig jaar Peugeot 205 alle aandacht uit naar de vele sportieve versies, de Roland Garros en bij de viering in Nederland natuurlijk ook naar de Accent. De 205 Electrique uit 1984 werd niet genoemd. Er zijn er maar twintig van gemaakt, maar voor die tijd was de elektrische 205 zeker indrukwekkend.
Terwijl zijn even oude wereldberoemde broers en zusters ter gelegenheid van hun veertigste verjaardag royaal in de schijnwerpers werden gezet, stond hij van een afstandje bedremmeld toe te kijken – als hij al aanwezig was. Van GTI tot Turbo 16 en van Rallye tot Roland Garros: alle bekende 205’s kregen lauwerkransen om de spiegels en bij de feestelijke redevoeringen werd het smakelijke verhaal opgediend hoe zij het merk Peugeot van een wisse dood hadden gered. Hulde alom, en terecht. Het gold kennelijk niet voor die ene, stille 205, de versie die het niet was gelukt om het tempo van zijn gevierde familieleden bij te benen. Letterlijk, want het betreft hier de 205 Electrique uit 1984.
Peugeot 205 met 12 accu's in de neus.
Jazeker, een geheel elektrische 205, die jammerlijk absent is in de communicatie van Stellantis over veertig jaar 205. Vreemd, want gezien zijn volwassen eigenschappen verdient de 205 Electrique absoluut meer eer. Dan hier maar. Let wel: de term volwassen geldt nog niet voor de acceleratiecijfers en de actieradius, want die waren gezien de accutechniek van veertig jaar geleden logischerwijs nog niet van hetzelfde hoge niveau als tegenwoordig. Nee, de 205 Electrique moest het hebben van de kunstige manier waarop zowel twaalf accu's als de elektromotor en de aandrijving gewoon in de bestaande motorruimte waren weggewerkt. Ergo: hij had dezelfde binnenruimte en gebruiksmogelijkheden als een reguliere 205 GL. Met 850 kilo was hij bovendien maar 100 kilo zwaarder. Bij rustig remmen werkte de elektromotor als generator en werd de accu bijgeladen; pas bij harder trappen trad het remsysteem zelf in werking.
Dan de kerncijfers: Peugeot beloofde een actieradius van 140 kilometer in louter stadsverkeer en eveneens 140 bij constant 70 km/h. Academische waarden, maar praktijkcijfers van de twintig gebouwde exemplaren zijn niet te vinden. Hoe dan ook deed de 205 Electrique het op papier veel beter dan de tien jaar later verschenen elektrische 106, die slechts 80 kilometer haalde. Alleen ging die wél in productie. Niet eerlijk? Ach, het is alleen de elektrische 205 gegeven om een opvolger te krijgen in de vorm van de Peugeot e-208.
TECHNISCHE GEGEVENS
Peugeot 205 Electrique
Motor elektromotor
Max. vermogen 17 kW/24 pk
Max. koppel g.o.
Gewicht 850 kg
0-50 km/h 11,2 s
Topsnelheid 100 km/h
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment