Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PEUGEOT Lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Comment

• 404L Familiale 1.6 (1964)

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        404L Familiale 1.6 (1964)

De 404 was, als ik me niet vergis, de eerste auto met een motor met directe injectie.

Comment

• De 300sl gullwing was de eerste auto met DI, de 404 was - denk ik - de eerste auto met kugelfisher injectie zoals de Mercedes 600 iets daarna, een systeem uit de luchtvaart wat voor een enorm directe gasrespons zorgde omdat de benzine tot aan de cylinder door dat bepaald principe op druk wordt gehouden

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

De 404 was, als ik me niet vergis, de eerste auto met een motor met directe injectie.
            Werd ook ooit in België geassembleerd, in Mechelen dacht ik. Mijn ex schoonpa had vroeger een exemplaar in deze kleur. Nog leuke herinneringen van op de achterbank

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Peugeot 405 Mi-16 (1989)

Comment

• de laatste had mijn grootvader voor hij naar zijn laatste auto ging...de eerste audi 100

Comment

• E-partner van particuliere buren

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• De Peugeot 504 Familiale was niet zo elegant als de sedan, maar wat was hij ruim

Voorganger 5008

​Met zeven personen reizen kan tegenwoordig in een royale SUV zoals de Peugeot (e-)5008. In de jaren 70 zou de keuze van grote gezelschappen bij dat merk zijn gevallen op de 504 Familiale, de familie-auto bij uitstek.

In een oude Amerikaanse advertentie wordt haarfijn uitgelegd dat Peugeot veel werk heeft gemaakt van zijn nieuwe stationwagon: “The Peugeot 504 Wagon. It’s not just a squared-off sedan.” Vrij vertaald: dit is niet zomaar een sedan met een rechte achterkant. De foto die erbij staat, is verhelderend: een gewone 504, die we recht van opzij zien, staat pal voor een 504 Wagon geparkeerd, zodat je meteen het verschil tussen de twee modellen opvalt. De Peugeot, die in Europa verkrijgbaar is als vijfpersoons Break, zevenpersoons Familiale en als bestelauto Commercial, is niet alleen aanzienlijk langer, maar ook stukken hoger dan de reguliere 504. Het lijken zelfs wel twee totaal verschillende auto’s, want alleen het gedeelte tussen de voorbumper en het dak is hetzelfde. Een beetje alsof de actuele 3008 en 5008 naast elkaar staan. Terwijl het dak van de 504 sedan vanaf de voorruit al wat daalt, klimt dat van de Break juist gestaag, en heeft het zelfs een extra verhoging boven de eerste achterbank. Pas helemaal bij de grote achterklep duikelt de lijn weer omlaag. “Dankzij dat hoge dak ga je niet door je rug als je de auto belaadt”, zegt de advertentie daarover. De naakte cijfers: de 504 Break is maar liefst 32 centimeter langer en 9 centimeter hoger dan de sedan.

Verlenging wielbasis

De belangrijkste ingreep om tot een veel grotere auto te komen, is er eentje die Peugeot nog altijd toepast: een significante verlening van de wielbasis. Bij de huidige 308 SW gaat het om een toename van 5 centimeter, terwijl dat bij de 504 zomaar eventjes 16 centimeter was – met 2,90 meter is die exact gelijk aan die van de 5008. De elegantie is bij de 504 al met al ver te zoeken, maar die speelt nu eenmaal een ondergeschikte rol. In dezelfde advertentie wordt verder met onverholen trots van het aangepaste onderstel gerept: “De onafhankelijke achterwielophanging van de sedan heeft plaatsgemaakt voor een heavy-duty starre as, met vier in plaats van twee schroefveren.” Een extra foto laat het effect daarvan zien: beladen met zestien zakken cement heeft de 504 nog aardig wat bodemvrijheid. De twee even zwaar beladen, gigantische Amerikaanse stationwagons naast hem liggen nagenoeg op de grond.

TECHNISCHE GEGEVENS

Peugeot 504 Familiale - Peugeot e-5008

Afmetingen (l x b x h) 4,80 x 1,69 x 1,55 m 4,79 x 1,89 x 1,69 m

Aandrijflijn verbrandingsmotor elektromotor

Verbrandingsmotor 2,0-liter 4-cil. in lijn -

Max. vermogen 68 kW/93 pk bij 5.200 tpm 157 kW/210 pk

Max. koppel 160 Nm bij 3.000 tpm 345 Nm

Topsnelheid 158 km/h 170 km/h

0-100 km/h 16,0 s 9,7 s

CO2-uitstoot g.o. 0 g/km

Comment

• mijn toen al oude lerares aardrijkskunde reed met zoeen mid 80-ies, een witte...met roestgaten mid-deurs als ware het kogelgaten, een echte zalige maffia-bak, nadien vervangen door een witte opel senator 2.8s van haar nog oudere vader...na die 2 zescylinder automaten ging ze over op een donkerblauwe nagelnieuwe opel calibra 2.0i automaat...topwijf op autogebied

zalige wisserbeweging ook op de 604

Comment

• Zo wild waren de jaren nul bij Peugeot: 1007 en RCZ

Laat Peugeot maar schuiven

Peugeot staat niet bekend om zijn rare strapatsen, en in de jaren nul zeker niet. Met een degelijk en doordacht modellengamma doet het merk ‘lekker z’n ding’, totdat plots iemand de kolder in de kop krijgt. Een compact wagentje met twee schuifdeuren, de 1007, dat is wat de wereld nodig heeft! Of toch niet? En oh ja, op de valreep van de zero’s verschijnt zomaar de heerlijke RCZ.

We weten het, je mag iemand niet op zijn of haar uiterlijk beoordelen maar stiekem moeten we nog altijd een beetje gniffelen om die bijzondere 1007 met zijn bijzondere voorkomen. Hoe inventief en vooruitstrevend het idee op papier ook geweest zal zijn, het model is een regelrechte flop. De 1007 is kort, hoog en ziet er daardoor een beetje koddig en onbeholpen uit.

Interessanter is om na te gaan waarom Peugeot dacht dat het een goed idee was om een compact autootje te bouwen met twee schuifdeuren in plaats van normale portieren. Waarschijnlijk omdat de reacties op de concept-car Sesame uit 2002 overwegend positief waren. Maar zoals zo vaak is er een verschil tussen theorie en praktijk. Zo zijn schuifdeuren zwaar, die hebben elektro-assistentie nodig. In een van de eerste testauto’s hebben we het continu aan de stok met de deurgrepen, die niet altijd begrijpen of we erin of eruit willen. Als ze al reageren, want echt snel gaat het openen en en sluiten allerminst. Het spreekt voor zich dat in- en uitstappen met zo’n grote opening (de schuifdeuren zijn 1,37 m breed) erg prettig gaat, zeker als je met je 1007 in een smal parkeervak staat.

Daarmee heb je de voordelen wel zo'n beetje gehad. Omdat de B-stijl ver naar achteren zit, moet je behoorlijk flexibel zijn om de gordel te kunnen pakken. De trage, weinig subtiele 2Tronic-automaat - een gerobotiseerde handbak - doet het rijplezier geen goed en de slechts 3,73 meter lange/korte 1007 is bovendien stevig geprijsd in vergelijking met de concurrentie (voor zover die er is, feitelijk is de 1007 zijn eigen segment). Als na verloop van tijd blijkt dat de betrouwbaarheid te wensen overlaat, laat de consument de 1007 definitief links liggen. Tussen 2005 en 2010 verkoopt Peugeot in Nederland nog geen 3.000 exemplaren. Toen dus al een zeldzaamheid, en nu helemaal. Inmiddels is de 1007, de eerste Peugeot met de ‘dubbel nul’ aanduiding voor ‘ruimtelijke’ modellen, stilletjes tot cultcar verworden. Dat dan weer wel.

RCZ doet denken aan TT-concept

Op de valreep van de zero’s komt Peugeot met een auto die qua concept doet denken aan de Audi TT. Net als die sportieveling uit Ingolstadt is de RCZ een lage tweezits sportcoupé met een motorengamma dat uiteenloopt van ‘adequaat’ tot ‘beresnel’. Belangrijk verschil is dat de RCZ er alleen met voorwielaandrijving is, terwijl de TT eveneens met vierwielaandrijving verkrijgbaar is. De basismotor van de RCZ, die bij Magna Steyr in Oostenrijk van de productieband rolt, is een 1.6 THP van 156 pk, daarboven zit de versie met 200 pk. Nu bijna niet meer voor te stellen: je had deze sportcoupé (net als de 1007 trouwens) ook met dieselmotor! Een 163 pk sterke 2.0 HDi verschaft de RCZ een top van 216 km/h en een 0-100-tijd van 8,7 seconden. Wie een beetje kalm aan doet, haalt er zomaar 1 op 20 mee.

Beresnel gaat de met een heus ‘double bubble’ dak getooide RCZ (die prachtig overliep in de achterruit) pas na de facelift van 2013, wanneer Peugeot met de RCZ R op de proppen komt. 270 pk en 330 Nm, uit dezelfde 1.6 THP, doen recht aan de uitstekende rijeigenschappen van de RCZ, hoewel de voortrein het zwaar heeft met zoveel vermogen en koppel. De RCZ is tot op de dag van vandaag een beetje onder de radar blijven hangen. Terwijl hij wat betreft rijplezier zeker niet onderdoet voor een TT. Achilleshiel is de THP-motor, die bepaald niet de geschiedenis is in gegaan als de betrouwbaarste krachtbron ooit. Maar wie eens iets anders wil dan een Audi TT, doet zichzelf met een RCZ een groot plezier. Met de RCZ, technisch gebasserd op de in 2007 gelanceerde 308, neemt Peugeot gaandeweg afscheid van de 07-reeks. Na tijdloze klassiekers als de 206, 306 en 406 raakt Peugeot bij de opvolgers het designspoor enigszins bijster.

Comment

Working...
                        X