Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Onze Punto van thuis. Een Fiat-lover ben ik niet meer (niet dat ik dat ooit echt geweest ben). Dit is de eerste Fiat die we thuis hebben en hopelijk ook de laatste. De wagen heeft ons wel nog nooit in de steek gelaten maar wat mij vooral verveeld is het eindeloze gerammel aan alles wat maar kan rammelen, een boordcomputer die zich af en toe vanzelf reset, lichtjes die gaan branden op het dashboard terwijl er eigenlijk niets aan de hand is. Zo gaat bijvoorbeeld heel vaak het lampje branden dat aangeeft dat de achterlichten niet zouden werken terwijl die werken en dit terwijl (volgens de garage) de bekabeling al 3x vervangen is. De waterpomp is ook al stuk geweest en dit al na 6 maanden dienst. De motor is een 1.2 8v met 60pk. Het is een heel vinnige motor waarvan je niet zou denken dat die maar 60 pk heeft. Maar hij verbruikt wel redelijk veel, tussen de 7-8 liter gemiddeld en dat vind ik toch wel wat veel voor zo'n motor.
Nog effe iets toevoegen: kapotte joint de culasse (ik hoop dat ik het goed schrijf:s) en thermostaat op 59000 km. Mijn nonkel is nu al bijna 20 jaar automechanicien en dat van de joint de culasse die zo vroeg kapot gaat had hij nog nooit meegemaakt. Volgens een vriend van hem die een garage heeft waar ze enkel herstellingen aan Italiaanse wagens doen (zeer lucratieve businnes denk ik) komt dit omdat omdat Fiat slechte onderdelen gebruikt, want nu heeft hij er een 'namaak' joint de culasse erin gezet en die is volgens hem veel beter dan het origineel van Fiat...
Nu blijft er van het eens zó gigantische Fiat nagenoeg niks meer over .
Maar toch, er is hoop, denk ik. Ik heb al een paar keer de nieuwe Fiat Croma gezien, en ik moet zeggen: "Da's niet slecht, verre van slecht zelfs !!". Echt, dat interieur is superknap (vooral met donkerkleurige houtinleg en beige lederen zetels ), en da's iets wat we van Fiat niet gewoon zijn. De designers van klein broertje Lancia hadden duidelijk wat in de pap te brokken bij het ontwerpen van deze Croma.
Het exterieur is niet lelijk, maar echt knap zou ik het nu ook niet noemen. Het is gewoon een anonieme wagen, die aan zijn passagiers toch veel luxe en comfort kan bieden, en dat voor een toch aanvaardbare prijs.
Ook kwalitatief hebben ze een reuzesprong gemaakt, vermoed ik. Het ziet er nu allemaal solide en degelijk uit. Iets wat ik bij de Stilo bvb. niet zag.
En dan zie ik vandaag de eerste foto's van de nieuwe (grotere) Punto: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=3850
Mooi, een echt mooi wagentje is dat !! En met de nieuwe 1.3 MJ-diesel van 75 of 90pk moet dat toch een best-seller worden, niet? Zelfs de 1.9 MJ-diesel van 120 of 130pk steken ze erin. Dat zullen bommetjes op wielen zijn, denk ik .
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
ROME - Fiat lijkt de juiste koers teruggevonden te hebben. De Italiaanse autobouwer boekte in het derde kwartaal een nettowinst van 818 miljoen euro tegenover een verlies van 404 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsverlies bij Fiat Auto, de grootste divisie, verkleinde van 282 tot 85 miljoen euro.
Het is het derde opeenvolgende kwartaal waarin het concern winst kan neerzetten. De kwartaalomzet steeg met 2 procent tot 10,6 miljard euro. Bij Fiat Auto, de divisie die de afgelopen vier verantwoordelijk was voor de grootste verliesbijdrage, werden dit jaar al voor 500 miljoen euro aan kostenbesparingen in gang gezet. Afgevaardigd bestuurder Sergio Marchionne zette een nieuwe topman aan het hoofd van de divisie en schrapte er 19.000 banen.
Bij de truckdivisie Iveco steeg de bedrijfswinst met 38 procent tot 102 miljoen euro.
Fiat heeft op jaarbasis 1,1 procent aan marktaandeel verloren op de Europese automarkt. Nieuwe modellen, zoals de compacte Punto, moeten voor een ommekeer zorgen. Marchionne verwacht dit jaar 80.000 exemplaren van de nieuwe Punto, die in september werd gelanceerd, te verkopen. Vanaf 2006 mikt het bedrijf op 360.000 per jaar.
mijn eerste autootje was zo'n Fiat Bravo GT 1.8 met die originele Abarth Kit. Grandioos autootje, immens veel plezier aan beleefd.
Vervolgens mij een BMW 323 Ci gekocht (1 van de allereersten geleverd), niks dan problemen meegehad. Waterinsijpeling langs praktisch elk raam (vervangen rubbers), thermostaat kapot na 40000 km, elektro dat opeens maar uitvalt, opgesloten zitten in auto (deuren gingen niet meer open), enfin om de 2 maanden stond ik wel in de garage.
Nu heb ik tot januari een Saab 9-3 Vector 2.2 DTI.
Maar kan niet wachten tot het januari is, dan heb ik de nieuwe Fiat Croma Emotion JTD (150 pk) met nog een aantal opties erop (zoals de 18"). Kon nochtans makkelijk BMW of Audi A6 nemen, maar jan en alleman heeft dat al.
Mensen hebben gewoon teveel vooroordelen, is BMW slecht omdat ik er zo'n slechte ervaringen mee heb gehad?
Mijn vriendin heeft zelf de Fiat Coupe gehad (1.8 wel), zalige wagen en wat een lijn. Haar broer rijdt er nu nog mee rond.
De Toyota Land Cruisers en andere Touaregs in Dakar krijgen dit jaar tegenstand uit erg onverwachte hoek. Twee Fiat Panda's Cross zullen de 8.696 kilometer lange tocht door de woestijn tot een goed einde proberen brengen.
De kleine Panda's beschikken over een 1.3 multi-jet turbodiesel die tot 105pk kan opwekken. Niet bepaald indrukwekkende cijfers met een van de zwaarste woestrally's ter wereld voor ogen. Toch zijn ze bij het italiaanse Fiat sterk overtuigd in het welslagen van de onderneming.
Comment