Oorspronkelijk geplaatst door Peba
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FIAT Lovers
Collapse
X
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
Fiat heeft grootse plannen. Benieuwd! Er mogen idd wel wat betaalbare EV's bijkomen.
'FIAT WORDT TESLA VOOR HET VOLK'
VOLLE KRACHT TERUG IN HET B-SEGMENT, PANDA WORDT CROSS-OVER
Fiat is van plan om 'op volle kracht' terug te keren in het segment van de Punto. Er zit een Punto-opvolger in het vat én een hele reeks elektrische nieuwe modellen, waaronder een nieuwe Panda. Het nieuwe modellenoffensief van Fiat moet van het merk het 'Tesla voor het volk' maken, aldus Fiat-topman Olivier Francois.
Het Engelse Autocar heeft om de tafel gezeten met niemand minder dan Fiat-topman Olivier François. François deed daarbij uitgebreid een boekje open over de toekomst van Fiat. Zo verkoopt Fiat waarschijnlijk al uiterlijk 2027 in plaats van in 2030 in Europa uitsluitend nog elektrische auto's. Bij een volledig elektrische toekomst hoort natuurlijk een vloot elektrische modellen. Momenteel heeft Fiat op dat vlak alleen de elektrische 500E in het aanbod. Tijd dus voor een reeks nieuwe EV's. En die komen!
De komende vijf jaar introduceert Fiat elk jaar een nieuw model, zo tekent Autocar op bij monde van Olivier François. Fiat keert in 2023 terug naar het segment dat het met het terugtrekken van de Punto in 2018 inmiddels al jaren geleden achter zich liet. Jawel, Fiat komt met een opvolger voor de Punto, al gaat die auto geen Punto heten. De 'nieuwe Punto' is niet de enige nieuwkomer van Fiat. In de drie jaar erna komt Fiat namelijk met drie nieuwe cross-overs.
Fiat Centoventi Concept (2019)
Panda wordt cross-over
Omstreeks 2027 zegt Fiat in totaal 10 modellen aan te willen bieden. Daar zitten vier bedrijfswagens bij, de Zuid-Amerikaanse Strada en vijf 'wereldauto's'. Die groep Global Cars bestaat uit de 500, de reeds aangekondigde Punto-opvolger en de drie cross-overs. De Fiat-topman zegt ook dat modelnaam Panda blijft bestaan, wat betekent dat de nieuwe Panda dus een van de cross-overs wordt. Reken op een auto die in ieder geval iets van de eenvoudige opzet van de Panda in ere houdt. In het design van een aantal nieuwkomers zijn elementen van de in 2019 gepresenteerde Centoventi Concept terug te zien, zo zegt Olivier François.
Het feit dat Fiat wereldwijd overal dezelfde modellen wil aanbieden, is opvallend. Momenteel heeft Fiat in bijvoorbeeld Zuid-Amerika een compleet ander aanbod dan in Europa. Zo verkoopt het daar de Pulse, de Mobi, Argo, Cronos Strada en Toro. Het lijkt erop dat slechts de Strada daarvan overblijft als 'specifiek Zuid-Amerikaans model'.
Het op stapel staande modeloffensief moet van Fiat 'het Tesla voor iedereen' maken, zo verneemt Autocar van Olivier François. "Ik wil dat we het eerste volumemerk worden dat volledig elektrisch is." We mikken erop dat de 'opvolger van de Punto' en de eerste nieuwe cross-over van Fiat op het CMP-platform en de elektrische eCMP-variant daarvan komen te staan dat je kent van auto's als de Peugeot (e-)208, Opel Corsa(-e), Peugeot (e-)2008 en Opel Mokka(-e). De nieuwe voor EV's bestemde STLA-platformen van Stellantis staan namelijk pas voor over enkele jaren gepland.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Nooit geweten dat Fiat ooit fabrieken in Duitsland had.
https://de.motor1.com/news/584054/fi...n-deutschland/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Deze Fiat Tipo 1.8 DGT met het stuur rechts was het miljoenste exemplaar van de serie en was ooit een geschenk voor Nigel Mansell
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Zo'n Tempra heb ik op 1 december 1995 (vergeet die datum nooit) nog in de prak gereden op een Duitse autosnelweg, een huurauto. Serieuze knal, gelukkig zonder erg voor de inzittenden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DANKZIJ 500E KAN FIAT WEER TESTEN OP BEROEMDE TESTBAAN OP DAK
HET DAK OP
EV’s kunnen het dak op. Dat bedoelen we niet als statement: op het begroeide dak van Fiats oude Lingotto-fabriek in Turijn bevindt zich een testbaan waar tegenwoordig alleen elektrische auto’s welkom zijn. We maken een paar rondjes.
Daar is de befaamde kombocht, we moeten hem even in ons opnemen. We stoppen, doen het raam naar beneden, steken ons hoofd naar buiten en sluiten onze ogen. We staan halverwege de kombocht en ademen diep in en uit, waarna we ons weer even in de jaren 50 wanen. Het is als een reis door de tijd. We denken terug aan het bont gekleurde spektakel dat zich hier vroeger knetterend voltrok. Het hese zingen van de tweecilindermotortjes, 600 cc, 16,5 pk, die zich achter in de kleine charmante karretjes bevonden. Ze waren felblauw, rood en groen. Het rook naar olie, naar gelode benzine, naar verbrand rubber. Ja, zo moet het er hierboven in de autohemel aan toe zijn gegaan. En nu? Nu is het doodstil. “Hé, wakker worden. En probeer de volgende ronde een beetje op je baan te blijven!”
Fotografen gaan niet altijd subtiel te werk als ze je weer met beide benen op de grond willen zetten. We zijn hier om te werken. Daar komt bij dat het bij hoge uitzondering is dat de medewerkers van Fiat ons op het testparcours hebben toegelaten, hier op een hoogte van 28 meter. We mogen de geschiedenis nieuw leven inblazen.
We bevinden ons in Lingotto, een stadsdeel van Turijn en de thuisbasis van de Italiaanse autofabrikant. Lingotto is ook de naam van een voormalige autofabriek, waarvan de bouw in 1916 begon. Je hoeft geen architectuurstudie te hebben afgerond om te zien dat we met een monumentaal pand van doen hebben. Het verhaal gaat dat Giovanni Agnelli (1866-1945) bij Ford in Detroit op bezoek was en onder de indruk raakte van wat hij daar zag. Hij besloot een moderne productielocatie te laten bouwen voor zijn Fabbrica Italiana Automobili Torino, kortweg Fiat. In de periode 1915 tot 1918 kocht de oprichter 378.000 vierkante meter land op aan de rand van Turijn, waarvoor hij 55 koopcontracten met grondeigenaren moest sluiten. In 1916 begon de bouw, tien jaar later was de fabriek klaar. En nu rijden wij hier rond, in een elektrische nakomeling van de aloude 500.
De elektrische versie moet zich eerst een weg naar boven banen, etage na etage. Daarbij blijkt hij stil, wendbaar en snel, als een soort mini-Ferrari. We beseffen dat hij in deze betonnen wereld ongeveer twintig uur sneller op het dak belandt dan de Fiats van vroeger. Die moesten immers eerst nog worden gebouwd. Daarbij schoven ze elke keer een etage op naar boven.
Van onder naar boven gebouwd
Fiat gaf indertijd ingenieur Giacomo Matté-Trucco (1869-1934) de opdracht zich te bekommeren om project Lingotto. Hij creëerde twee lange hoofdprofielen met een lengte van elk 507 meter en een breedte van 24 meter. Op vijf etages werden vanaf 1923 de auto’s ‘van onder naar boven’ gebouwd en als het productieproces was voltooid, reden de Fiat-medewerkers een rondje over het testparcours op het dak, dat een lengte heeft van circa een kilometer. Zo controleerden ze de kwaliteit. Als er iets klapperde of trilde, ging de auto terug naar beneden.
Laatste was een Lancia Delta
In nog net geen zestig jaar tijd werden in Lingotto zo’n tachtig automodellen gebouwd, waarvan de Fiat 500 natuurlijk het meest bekende voorbeeld is. Als laatste auto verliet in 1982 een Lancia Delta de fabriek, uiteraard na een rondje te hebben gereden over het vermaarde dak. In de jaren 30 zagen ze bij Fiat langzamerhand in dat een productieproces dat over meerdere etages is verdeeld niet bijster efficiënt is. Bovendien was de fabriek te klein geworden. Vier kilometer ofwel tien minuten verderop kwam in Mirafiori een nieuwe fabriek van de grond en daarin rolden vanaf 1939 de eerste auto’s van de band.
Emissieloos
Fast forward naar 2022. Geen tweecilinder achterin, nu drijft een elektromotor in het vooronder de Fiat 500 aan. En in plaats van 21 liter benzine in de tank hebben wij de beschikking over een accupakket met een bruikbare capaciteit van 37,3 kWh.
Dat we hier überhaupt mogen rijden, hebben we te danken aan deze auto: een Fiat 500e, oftewel een EV in plaats van een auto met verbrandingsmotor. Alleen emissieloze modellen mogen dit dak nog ‘betreden’, want benzine willen ze hier niet meer ruiken. Lingotto wordt groen! Het is een groots project dat La Pista 500 heet. De aanplant van 40.000 gewassen moet de voormalige testbaan omturnen in de grootste daktuin van Europa, die voor iedereen toegankelijk is. Het is de bedoeling dat hier uiteindelijk 300 verschillende plantensoorten groeien, waarbij vooral is gekozen voor snel groeiende soorten. En alleen elektroauto’s mogen als gezegd nog over de testbaan rijden. Zoals wij vandaag.
Als je alleen maar rondjes rijdt – 443 meter rechtuit, even naar links sturen, dan het stuur weer recht zetten en na 443 meter weer insturen – voel je je als een hamster in een looprad. Als je echter af en toe remt zonder het rempedaal in te trappen, oftewel de stroom recupereert en weer terug laat vloeien naar de accu om de stroom vervolgens weer te benutten voor vurige sprintjes, waan je je opeens Speedy Gonzales, of Jerry op de vlucht voor Tom.
De elektrische 500 voelt tijdens het rijden lekker lichtvoetig, vlot en brutaal aan. Dit zou in het benzinetijdperk niet mogelijk zijn geweest. Hij ligt in de kombocht zo strak op de weg dat je even twijfelt of ze hem niet per ongeluk hebben voorzien van Ferrari-veren en hij schiet met zijn koppel van 220 Nm zo enthousiast van zijn plek dat het voelt alsof de carabinieri ons op de hielen zitten.
Ons rode testexemplaar is een Fiat 500 Red, een speciale uitvoering met rode bestuurdersstoel. De Cabrio is uitgerust met een elektrisch bedienbaar vouwdak, hij komt met de grote accu 320 kilometer ver, hij laadt in 35 minuten met 85 kWh op van 10 naar 80 procent en hij staat voor een bedrag van €35.500 in de prijslijst. En hij wordt eindelijk weer in Turijn gebouwd, de bakermat van Fiat. Nee, niet in Lingotto, maar dat zal je gezien al het bovenstaande niet verbazen.
Winkelcentrum
Onder de testbaan bevinden zich vandaag de dag twee hotels, een winkelcentrum, een bioscoop en ruimtes die de universiteit van Turijn in gebruik heeft. Ons vlotte elektro-karretje zag het levenslicht in de fabriek in het nabijgelegen Mirafiori. Voordat we hem terugbrengen, drinken we eerst nog even koffie in een café naast de fabriek. We doen weer even onze ogen dicht. Als je hier zo midden in de stad diep in- en langzaam weer uitademt, is het alsof de nieuwe wereld aan je voorbijtrekt. Met een daktuin in plaats van een testparcours, rust in plaats van herrie, groen in plaats van grijs. Vroeger was echt niet alles beter.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenIs de mens zoveel groter geworden of zaten die vroeger allemaal bijna opgevouwen in die autootjes ?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Comment
Comment