Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Waar zijn die foto's genomen? De Fiat 1100 is in een aantal ontwikkelingslanden nog wel een poos verder gebouwd nadat het doek in Italië gevallen was eind jaren '60 (1969 is laatste productiejaar in Italië voor deze 1100R, met de rechte kofferbak en de kleine ronde achterlichten.
Waar zijn die foto's genomen? De Fiat 1100 is in een aantal ontwikkelingslanden nog wel een poos verder gebouwd nadat het doek in Italië gevallen was eind jaren '60 (1969 is laatste productiejaar in Italië voor deze 1100R, met de rechte kofferbak en de kleine ronde achterlichten.
Foto's komen van bobo maar ik veronderstel in Thailand aan de nummerplaat te zien. Heb wel nog een mooi ander exemplaar uit 1968 gevonden op het web.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Fiat speelt tegenwoordig maar een kleine rol, ook nog grotendeels dankzij de charmes van de kleine 500. Ten tijde van de Fiat Uno hing de Italiaanse autovlag er heel anders bij. De razendpopulaire hatchback viert dit jaar zijn veerstigste verjaardag.
Fiat is zo vriendelijk om ons zelf te wijzen op de bijzondere verjaardag van de Uno, die in 1983 werd gelanceerd. We schamen ons wel een beetje dat we er zelf niet aan hebben gedacht, want de Uno is zonder meer een belangrijke auto in de geschiedenis van Fiat. De 500 en Panda zijn legendarischer, maar de Uno introduceerde veel nieuws en trok veel klanten en was in alles lichtjaren moderner dan zijn voorganger, de 127.
Het design van de Uno is simpel, maar toch typisch Italiaans. Niet gek, want het is een ontwerp uit de koker van Giugiaro. Op het eerste gezicht deelt hij veel met de Punto, bijvoorbeeld de traditionele opstelling van (vierkante) koplampen en grille. Mar daarachter is de Uno duidelijk anders. Hoger, bijvoorbeeld, met een schuiner oplopende neus en natuurlijk gewoon een grotere koets. Zijn kont is lekker typerend. Zeker niet op een rare of geforceerde manier, maar de aan de onderzijde ogenschijnlijk wat naar binnen weglopende klep, hoge rechthoekige achterlichtunits en direct boven de bumper gemonteerde kentekenplaat doen ook veertig jaar na dato aan niets anders dan een Uno denken.
De (uiteraard) voorwielaangdreven Uno arriveerde in een segment dat in die tijd druk bevochten werd. De Peugeot 205 verscheen eveneens in 1983, de Opel Corsa in 1982 en de in 1976 gelanceerde Ford Fiesta ging in 1983 zijn tweede fase in. Fiat kwam dus bepaald niet in een gespreid bedje terecht, maar gooide desondanks hoge ogen. Wat heet: in 1984 werd de Uno prompt uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment