Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
WAAROM ALLE SUPERRIJKEN EIND JAREN 50 EEN FIAT 500 JOLLY WILDEN
DUUR SPEELGOED
Een Fiat die de begeerte van de allerrijksten opwekt, dat móet er wel één uit de jaren 50 zijn. Ghia bouwde destijds voor Fiat een hippe, open 500-variant, de 500 Jolly. Destijds was het een hebbeding voor vips, nu is de auto een zeldzaam investeringsobject.
In de wereld der superrijken draait veel om kleine dingen. Om details waarmee welgestelden laten zien hoe smaakvol ze hun rijkdom kunnen etaleren. De juiste klok om de in de juiste tint gebruinde pols. Het perfect bij de designjurk passende tasje, voorzien van de juiste subtiel glimmende logo’s. Het dek van Birmees teakhout op je jacht, dat net iets langer is dan de honderdvoeter van je buurman. Enfin, je begrijpt waar we naartoe willen.
Fiat 500 Jolly voor tussen loopplank en restaurant
Die houding van ‘ik heb iets wat jij niet hebt’ moet ook ten grondslag hebben gelegen aan de geboorte van de Fiat 500 Jolly. Volgens de ontstaanslegende van dit dakloze dwergje besloot Fiat-baas Giovanni Agnelli zelf dat het wel erg knullig was om helemaal te moeten lópen van de loopplank van zijn zeiljacht Agneta naar de dichtstbijzijnde bar, het hotel of zijn auto – al werd die laatste door het personeel naar het einde van de pier gereden. Hoe dan ook, dat kon en móést natuurlijk chiquer. Agnelli, de in 1921 geboren telg van één van de rijkste families van Italië en destijds vicepresident van het Fiat-concern, gaf carrosseriebouwer Ghia opdracht een kleine ‘strandauto’ te bouwen waarin hij zijn luiheid in stijl kon botvieren. Het autootje moest uiteraard aan boord van Agnelli’s jacht passen. Dat was ‘slechts’ 82 voet lang, dus koos Ghia de Nuovo 500 als basis voor zijn nieuwe creatie.
De uit 1957 stammende Fiat 500 maakte niet alleen Italië stormenderhand mobiel, maar is als designicoon tot op de dag van vandaag één van ’s werelds beroemdste auto’s. Ghia wilde een zo licht mogelijk autootje maken, dat door Agnelli’s personeel met gemak van boord kon worden gehesen. Daarnaast moest het model uiteraard een statement zijn. Eén waarmee de eigenaar zijn imago op adequate wijze kon ondersteunen. Dus ging de zaag in de Nuovo 500. Het dak verdween, evenals de deuren. De hoogte van de voorruit werd gehalveerd, delen van de achterschermen werden weggezaagd.
Binnen vier maanden presenteerde Ghia de Jolly, een snoepje op wielen, de ultieme mooiweerauto. Waar de Jolly van boord werd geladen, scheen onmiddellijk het zonnetje. Een dak was dus niet nodig; Ghia monteerde in plaats daarvan een gezellige parasol op flinterdunne spijltjes. Ruitenwissers kreeg de Jolly eveneens niet, hoewel er naar verluidt in 1958 en ’59 exemplaren mét zijn geproduceerd. En dan die stoelen: bij zon, zee en strand horen natuurlijk rieten zetels. Ideaal om met natte badkleding op plaats te nemen voor het korte ritje van het strand naar het dichtstbijzijnde horeca-etablissement.
Uiteraard ontstond bij bezitters van dikgevulde portemonnees al snel dermate veel belangstelling voor Agnelli’s autootje, dat Fiat besloot hem in beperkte oplage in productie te nemen. Vrienden van de grote Fiat-baas stel je immers niet teleur. Zo bestelde de steenrijke scheepsmagnaat Aristoteles Onassis maar meteen drie Jolly’s. Maar ook de Amerikaanse jetset omarmde de kleine flaneerauto van Fiat. Yul Brynner, John Wayne, Mae West, zelfs prinses Gracia van Monaco en president Lyndon B. Johnson bestelden een exemplaar – wie in de late jaren 50 iemand was in de showbizz, of simpelweg veel geld had, schafte een Fiat Jolly aan. Daarbij maakte het de doelgroep weinig uit dat het wagentje in de Verenigde Staten bijna tweemaal zo duur was als een gewone Fiat 500. Of dat hij aan die kant van de Atlantische Oceaan meer kostte dan een Volkswagen Kever. Iedereen wilde er één om, gezeten op de rieten stoeltjes, in open comfort korte tripjes te kunnen maken.
500 Jolly is levensgrote speelgoedauto
Hoe zit het nú, een halve eeuw na dato? Tja, de Jolly was natuurlijk een peperdure hobby-auto; netjes in elkaar geschroefd en schattig, maar toch ... Inmiddels appelleert de auto dan ook vooral aan de hebzucht van verzamelaars; uiteindelijk is het een levensgrote speelgoedauto. De rieten stoeltjes zijn allesbehalve comfortabel en lenen zich absoluut niet voor langere ritten. De rijwind blaast dankzij de halve voorruit voluit in je gezicht en via de openingen waar de portieren zouden moeten zitten, trekt een orkaanwind aan je badhanddoek. Een paar honderd meter, dat is genoeg om een aardige indruk te krijgen van de Fiat 500 Jolly. Wil je verder rijden, neem dan een echte auto. Aan de andere kant: veel cooler dan met een Jolly kun je niet voorrijden bij je favoriete strandtent. Je rijdt immers in een klassiek rijkeluisstatement. Daarnaast is het vrijwel zeker dat niemand de boulevard op zal rijden in dezelfde auto. En daarmee is de openlucht-Fiat nog steeds wat hij was in zijn hoogtijdagen: een exclusief en peperduur stukje speelgoed.
Technische gegevens
Motor 2-cil. in lijn, luchtgekoeld, Weber-carburateur Cilinderinhoud 499 cc Max. vermogen 13,2 kW/18 pk bij 4.600 tpm Max. koppel 30 Nm bij 3.000 tpm Topsnelheid 100 km/h Aandrijving voorwielen Remmen v/a trommelremmen Ophanging dwarsarmen, voor met bladveren, achter met schroefveren Verbruik gem. ca. 5 l/100 km Leeggewicht 520 kg Afm. l/b/h 2.970/1.320/ca. 1.200 mm Wielbasis 1,84 m
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
STELLANTIS BOEKT RECORDWINST IN EERSTE HALFJAAR 2023
WIND IN DE RUG
Stellantis sluit het eerste halfjaar van 2023 af met recordcijfers. Het enorme concern boekte niet alleen veel meer winst dan vorig jaar, maar ook meer dan eerder in H1.
Stellantis heeft in de eerste zes maanden van het jaar een recordwinst behaald. Het zag de nettowinst in het eerste halfjaar stijgen met 37 procent tot €10,9 miljard. De omzet steeg ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar met 12 procent tot dik €98 miljard. De flinke stijging is te danken aan goede verkopen in Europa en Noord-Amerika. Ook in het Midden-Oosten en Afrika was de vraag groter dan het bedrijf had verwacht. De operationele marge kwam uit op 14,4 procent.
In totaal leverden de merken onder Stellantis het afgelopen halfjaar bijna 3,33 miljoen auto's af. Dat waren er 9,6 procent meer dan vorig jaar in het eerste halfjaar. In Europa, de grootste markt voor het concern, werden bijna 1,5 miljoen auto's afgeleverd. Een groei van zo'n 8,5 procent. De groei zat vooral bij de Fiat 500 (ook de 500e), Opels Astra, Corsa en Mokka, Citroën ë-Berlingo en ook de nieuwe Alfa Romeo Tonale en Jeep Avenger stuwden de totale verkopen op.
Stellantis, dat in 2021 is ontstaan uit de fusie tussen PSA Group en Fiat Chrysler Automobiles, profiteerde behalve van hogere verkoopprijzen ook van de afnemende problemen in de toeleveringsketen, waardoor meer auto's afgeleverd konden worden. Ook kostenbesparingen wisten de winst op te krikken. Topman Carlos Tavares sprak van 'uitstekende prestaties, die het bedrijf zullen helpen om de plannen voor de lange termijn te realiseren'.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Niet Peugeot of Citroën maar Fiat was vorig jaar het grootste merk van Stellantis. Het ziet er niet naar uit dat het merk die positie binnenkort opgeeft. Ook in de eerste helft van dit jaar mag Fiat zich binnen het gigantische Stellantis het grootste merk noemen.
Voor ons Europeanen en zeker voor ons Nederlanders is het bijna ongelofelijk dat Fiat binnen Stellantis het grootste merk is. In Nederland werden vorig jaar immers 5.683 nieuwe Fiats geregistreerd waarvan bijna 80 procent een 500 was. Ter vergelijking: Peugeot wist in Nederland vorig jaar 12.643 nieuwe auto's op kenteken te zetten. Ook op Europees niveau moest Fiat vorig jaar met 467.017 registraties Stellantis-genoot Peugeot (556.591 stuks) voor zich dulden. Wie verder kijkt dan zijn of haar autoneus lang is, ziet dat Fiat echter een enorme speler is. Samen met Abarth verkocht Fiat met name dankzij de Zuid-Amerikaanse automarkt wereldwijd namelijk 1,2 miljoen auto's. Daarmee was het het grootste merk binnen Stellantis en met een vleugje Italiaans gelukt houdt Fiat die positie dit jaar vast.
De voortekenen zijn voor Fiat in ieder geval prima. In de eerste helft van dit jaar verkocht het merk wereldwijd namelijk ruim 645.000 auto's. Tien procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Geen ander merk van Stellantis wist in de eerste zes maanden van dit jaar meer auto's aan de man te brengen. Opnieuw heeft Fiat vooral de Zuid-Amerikaanse markt te danken voor zijn succes. Ruim de helft van de bijna 650.000 auto's die Fiat het afgelopen halfjaar verkocht, vond namelijk buiten Europa een eigenaar. 271.800 Fiat's werden wél in Europa geregistreerd.
In heel Zuid-Amerika had Fiat een marktaandeel van 14,1 procent. Net als in Italië en Turkije was Fiat ook in Brazilië (weer) marktleider. Het merk had er een marktaandeel van maar liefst 22 procent, meer nog dan in thuisland Italië (12,8 procent).
Benieuwd naar wat Fiat in Zuid-Amerika allemaal verkoopt? Dan hebben we goed nieuws. AutoWeek volgt het internationale autonieuws namelijk al jaren op de voet en dus lees je hier meer over hier onbekende modellen als de Mobi (afgebeeld), Argo, Cronos, Strada, Pulse,Fastback en Toro.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Wat meer kleur is altijd leuker en mooier maar om nu de productie van grijze auto's stop te zetten vind ik wel wat vergaand, grijze auto's waren er in de jaren 70 ook.
Je kunt de kleurrijke exemplaren ook promoten met kortingen of andere voordelen. Denk niet dat veel andere merken op die kar van grijs stopzetten gaan springen. Allez, ik hoop het toch niet want zo'n zilvergrijze kleur is gemakkelijk te onderhouden en je ziet er bijna geen vuil op. Maja, da's persoonlijk hé
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment