Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FIAT Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • FIAT PANDA 4X4 NIEUW LEVEN INGEBLAZEN (slechts 1 exemplaar)

    ​De oer-Panda is een van die modelletjes die bij slechts weinigen geen schrijntje sympathie weet op te wekken. De iconische kleine Fiat is door vriend-van-de-show Niels van Roij Design op bijzondere wijze opgekalefaterd.


    De eerste generatie Fiat Panda kwam inmiddels 43 jaar geleden op de markt en hield het 23 jaar vol. In 2003 moest de hoekige, maar aaibare Panda het veld ruimen en dus zijn gebruikte exemplaren tegenwoordig veelal flink op leeftijd en meer dan eens niet meer zo fris. Niels van Roij Design heeft samen met Kaeve Cars een zogenoemde restomod van de oer-Panda klaargestoomd. Als basis diende niet zomaar een Panda, maar de Panda 4x4. Dit is de Fiat Panda 4x4 Piccolo Lusso.

    De Fiat Panda 4x4 Piccolo Luso is in de kleur Azzurro Blu gespoten, volgens Niels van Roij Design een kleur die "teruggrijpt op de allure van het azuurblauwe water dat de pittoreske Italiaanse kusten siert". Dat weet de ontwerper maar weer mooi te vertellen. Het interieur is net zo spartaans als dat van het origineel, maar is wél met materialen afgewerkt die je bij Fiat zeker niet in de Panda kon krijgen. We nemen lederen afwerking waar op de deurpaneeltjes, de stoelen, het dashboard, het stuurwiel en bij de zonnekleppen. Het meubilair is overigens niet volledig met leer bekleed. Zo zijn delen van de voorstoelen en het middendeel van de achterbank met stof met geweven vierkantjes bekleed.


    Fiat Panda 4x4 Piccolo Lusso.

    De Fiat Panda 4x4 Piccolo Lusso begon zijn leven als een Panda 4x4 Sisley en heeft zijn badges met daarop een kerel in een kano mogen houden. Je komt er zelfs meer van tegen dan in het origineel. We nemen de watersportende meneer ook waar op de hoofdsteunen, in de deurpanelen en op het stuurwiel. Maar er zijn meer opvallende details. Exterieurdelen zoals de zijspiegels, stootstrips, bumpers, de deurknoppen en zelfs de drukknop op de achterklep zijn in carrosseriekleur uitgevoerd. Maar we zijn er nog niet. Wie de kofferklep opent ziet dat de vloer van de bagageruimte is afgewerkt met teakhout.

    Van de Fiat Panda 4x4 Piccolo Lusso komt maar één exemplaar. Hij kost €30.000.
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment







    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Fiat 128 1,3 - 3p (1977)





















          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Fiat 125S - 1,6 (1970)




















            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Fiat Seicento 900 i.e. ( 1998 )





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • DE OPMERKELIJKE FIAT MULTIPLA WAS ZEER DOORDACHT EN REED UITSTEKEND

                MAAR WAT WERD EROM GELACHEN...

                ​De controversiële Fiat Multipla is een voorbeeld van de vele bijzondere nieuwkomers in het jaar 1998. Een kwart eeuw na de komst van die bijzondere MPV maakt de auto met zijn dolfijnachtige snuit nog altijd veel los. Vraag iemand naar wat hij of zij de lelijkste auto ooit vindt en de kans is groot dat ze de Multipla noemen. 25 jaar later blikken we nog eens terug op de zeszitter die erg goed doordacht was en gewoon goed reed.


                Hoe zag het aanloop­traject eruit?

                Misschien is het niet bij iedereen bekend, maar de Multipla van 1998 is niet de eerste Fiat met die naam. In de jaren 50 is de 600 een van 's werelds eerste MPV's, zo niet dé eerste. Op basis van de Fiat 600 ­bouwen de Italianen een guitig zespersoons busje met een lengte van amper 3,5 meter. Begin 1993 krijgt de designafdeling van Fiat het verzoek een auto te ontwerpen die zes personen kan vervoeren, genoeg bagageruimte heeft en niet meer dan vier meter lang is. Het eerste voorstel heeft, net als de oer-Multipla, een indeling met drie zitrijen van twee stoelen. Later in het traject wordt dat twee rijen van drie stoelen. Het idee de bestuurder de middelste voorstoel te geven sneuvelt, omdat de auto dan de heilige viermetergrens zou overschrijden. Het eind­resultaat is een relatief brede, korte en hoge auto, die in 1996 als concept-car voor het eerst te zien is op de autosalon van Parijs. De productieversie volgt in april 1998 op de show van Turijn. Het design wordt toegeschreven aan Roberto Giolito, die later ook tekent voor de gereïncarneerde Fiat 500.




                De concept voor de Fiat Multipla die in 1996 getoond werd.

                Hoe revolutionair was hij eigenlijk?

                Met een koetswerk uit de categorie ‘Nooit eerder vertoond’, een flexibel interieur met twee ­rijen van drie stoelen, een uitstekende praktische bruikbaarheid, verschillende soorten aandrijflijnen en een ­dashboard – met in het midden een soort apenrots van instrumenten – dat minstens zo bijzonder is als de rest van de auto, mag je de Multipla gerust zeer ­revolutionair noemen. Misschien is er wel zo goed over nagedacht dat Fiat uit het oog verloor dat ook het uiterlijk nog enigszins moet aanspreken ...



                Hoe werd hij onthaald?

                ‘De één vindt hem ronduit monstrueus, volgens de ander is hij uitsluitend functioneel en weer een ander verwacht dat je er gewoon even aan moet wennen’, schrijven we in oktober 1996 nadat we in Parijs voor het eerst oog in oog hebben gestaan met de ­concept-car, die uiterlijk nauwelijks ­afwijkt van het productiemodel. Vergeleken met een ‘monospace’-MPV zoals de Renault Scénic is de Multipla met zijn dolfijnenneus, lage schouderlijn, rechte flanken, extra lampen onder de voorruit en enorme glasoppervlakken een zeer opvallende verschijning. ‘Een bijzonder kind’, dat tot op de dag van vandaag de tongen losmaakt. Het controversiële ­uiterlijk overschaduwt vaak de ingenieuze doordachtheid van de Multipla en het feit dat hij verdraaid goed rijdt.



                Wat waren zijn concurrenten?

                De Renault Scénic heeft tot dat moment zo’n beetje de alleenheerschappij in het segment van compacte MPV’s, dus die is sowieso van de partij. Nummer drie van de triotest is de Citroën Berlingo Multispace, een MPV-achtige (‘een veredelde besteller’, concluderen we). Het geeft aan dat de keuze in dit segment begin 1999 nog beperkt is. Dat verandert in de jaren die volgen, waarin we auto’s als de Opel Zafira, Citroën Picasso, Kia Joice, Ford C-Max, Volkswagen Touran en Honda FR-V (eveneens met drie stoelen voorin en ook al geen doorslaand succes) verwelkomen.



                Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?

                Er zijn weinig auto’s met zo’n grote keuze aan brandstoffen als de Multipla. De meest gangbare versies zijn die met de 1.6-benzinemotor van 103 pk en de 1.9 JTD-­diesel met 105 pk. Dan heb je de Blupower, waarbij de 1.6-motor 95 pk levert op ­aardgas (cng), én de Bipower-versie, die behalve op aardgas ook gewoon op benzine loopt. Van die laatstgenoemde twee uitvoeringen zullen er hooguit een handjevol zijn verkocht. Wat betreft uitrustingsniveaus is het overzichtelijk: je hebt de SX en de luxere ELX. Multipla-rijders zijn over het algemeen geen grijze muizen en de ­kleurenkaart voorziet dan ook in zo ongeveer alle kleuren van de regenboog. Het meubilair is rood of blauw.



                Hoe werd hij ontvangen door de consument?

                In 1999, het eerste volledige verkoopjaar van de Multipla, hebben 1.295 Nederlanders het lef zo’n multifunctionele Fiat te verkiezen boven een conservatiever gelijnd model van een ander merk. De ­eigenaren zijn vaak zeer tevreden over hun aankoop, maar worden ­ondertussen doodmoe van al het commentaar op hun auto. Je hebt als Multipla-bestuurder continu iets uit te leggen, terwijl je ondertussen hardop wordt uitgelachen. Na 1999 neemt de animo voor de Multipla dan ook in rap tempo af. In 2000 worden er nog maar 761 op kenteken gezet, in 2001 nog slechts 399. Ter vergelijking: bij Renault staat de teller voor de Scénic in die jaren op 15.780 en 12.564 stuks.



                Nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?

                Meest opvallend is de facelift van 2004, waarmee Fiat de Multipla probeert te ‘normaliseren’ in de hoop een breder publiek aan te spreken. De karakteristieke ­dolfijnenneus maakt plaats voor een veel braver front en de bolle Barbapapa-achterlichten zijn voortaan recht en vierkant. Op zich een begrijpelijke zet van Fiat, maar ook een zwaktebod. Die maffe vormen van het oermodel maakten de Multipla juist tot iets bijzonders; nu is hij verworden tot een saaie auto met vreemde proporties. Gelukkig wordt het ­bijzondere dashboard grotendeels ongemoeid gelaten. Opmerkelijk feitje: de facelift-Multipla wordt in de periode 2008-2013 ook door het Chinese Zotye gebouwd, dat het model eerst als Multiplan en later als Langyue in de brochure heeft staan. De Chinezen maken zelfs een elektrische versie.



                Welke uitvoering spreekt het meest tot de verbeelding?

                De Multipla spreekt van zichzelf al tot de verbeelding, dus ga dan ook voor een exemplaar met een lekker kleurtje, zoals ‘Zonsondergang-rood’ of ‘Bio turquoise’. Voor een Multipla van de eerste generatie kreeg je nog niet zo lang geleden geld toe, tegenwoordig moet je ze met een lampje zoeken en dien je voor een goed exemplaar zelfs geld mee te nemen. En dan nog: vind er maar eens eentje! Een rondje langs de ­occasionwebsites levert slechts één hit op, een gare 1.9 JTD uit 1999 voor 1.250 piek. De rest van het aanbod bestaat uit gefacelifte Multipla’s en die zijn natuurlijk lang niet zo maf als het origineel. Ook in het buitenland is het aanbod bijzonder schaars. Een oer-Multipla 600 is nog gemakkelijker te vinden.



                Wat is de impact van de multipla geweest?

                Iedereen kent de Multipla, maar zelden om de juiste redenen. Jarenlang is het model het lachertje van autoland geweest, hoe doordacht de Multipla ook in elkaar zat en hoe goed hij ook reed. Zijn controversiële uiterlijk heeft hem een reputatie bezorgd die hij nooit meer is kwijtgeraakt. De ironie is dat destijds bijna niemand er dood in gevonden wilde worden, terwijl de Multipla nu een echte cult-car is. Een goed geconserveerd exemplaar van de eerste generatie is een zeldzaamheid. Overigens zag het Museum of Modern Art in New York in 1999 al dat Fiat iets bijzonders had gedaan; het nam de Multipla, ­samen met de Toyota Prius, de Honda VV en de EV1 van General Motors, op in de expositie ‘Different Roads – Automobiles for the Next Century’.











                m1dyvtgbecwl.jpg
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Fiat 750 - Vignale Coupé (1963)





























                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Fiat 131 Mirafiori 1,6 ( 1978 )



















                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Fiat Uno - 899cc (2000)











                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Mijn schoonmoeder had zo een blauwe driedeurs in die jaren.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment
















                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment





                          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                            Comment


                            • FIAT PUNTO 60 SX (1996)















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Fiat Dino Coupé 2.4 V6 (1973)



















                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Wat een beauty!
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Fiat Panda 169 1.2 8V (2003) - ARM aber SEXY! Der erobert HERZEN und die Großstadt
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment




                                    • Zebra-500


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                      Comment


                                      • Fiat 1100 TV Spider Allemano (1955)

























                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Fiat Bertone Ritmo Cabrio (1983)










                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X