Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PORSCHE Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door CH. Bekijk BerichtenMartini Racing
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk BerichtenThe RS4 moest er telkens aan geloven en geen klein beetje...mijn beste tijd 1.57.23 (wel no riks en 2 x van t gas bij de geluismeting...)
De RS 2.03 - 2.05.
De piloot doet ook wat natuurlijk
1'57" is heel knap, benieuwd of ik dat ooit ga halen.
Vrijdag met de 997 naar Abbeville, privé trackday !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk BerichtenThe RS4 moest er telkens aan geloven en geen klein beetje...mijn beste tijd 1.57.23 (wel no riks en 2 x van t gas bij de geluismeting...)
De RS 2.03 - 2.05.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten1'57" is heel knap, benieuwd of ik dat ooit ga halen.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenZeker wel. 1:57 is met een stock 997S eigenlijk goed te doen, als je goeie lijnen rijdt met die auto. Ik doe 2:02 met mijn 120d op Zolder, so...
De mensen van Floral-racing haalden met de nieuwe focus RS rond de 2 minuten... (wel met 3 of 4 personen aan boord, dus veel extra gewicht).
1.55 zou volgens Ruben Maes (kampioen Belcar 2008 met GT3 RSR) +/- de normtijd van een stock 997S zijn.
Comment
-
Klopt weldegelijk, meting met PerformanceBox (i just love that thing). Op semi's, yep. Met goeie standaardbanden ben je max 2-3 seconden trager dan op nieuwe semi's. Die hoge 2:02 was op versleten semi's, een bagger afgestelde PSS9 en met een passagier aan boord. Voordien draaide ik al een lage 2:02 op halfweg versleten semi's, ook met passagier, op standaardophanging.
(gloeiende remmetjes )
Er zit nog meer in, mocht ik echt agressief de kleine chicane nemen (voor de Sacramentsheuvel) en op de limiet de Bianchi insturen... maar dat zijn twee dingen die ik niet meteen ga proberen, het eerste voor de slijtage (en kans op mooie Abflug als 't verkeerd gaat), het tweede omdat de muur aan de binnenkant bij 't uitkomen van Bianchi dichtbij staat en hard is. Op dit moment zijn m'n R888 toast, als 'k nieuwe heb, en met (waarschijnlijk) BMW Performance remmen, kan ik eindelijk ook 'es de Bilstein PSS9 goed testen. Al één keer op Zolder gereden met die ophanging, maar stond toen bagger afgesteld (veel te laag achteraan, huppelde alle kanten op en bij momenten raakten de banden de binnenkassen) en met versleten R888... Een perfect lap, ik alleen in de auto, nieuwe semi's, goed afgestelde PSS9 en betere remmen, dan moet dan net sub-2-minutes kunnen, denk ik. Zeker met sper, maar dat komt er hoogst waarschijnlijk nooit op.
Eerste keer Spa nieuw tracé (en meer dan 8 jaar geleden sinds ik de laatste keer op Spa heb gereden) draaide ik een hoge 3:08 op versleten semi's en degelijk afgestelde PSS9. En da's met een zeer conservatieve en een mooie marge in acht nemende Raidillon. Daar 10 per uur sneller in en bovenop de Raidillon mooi de binnenkant van de kerb nemend moet daar makkelijk 1 tot 2 seconden af te doen zijn. Maar wederom : risico's, marges, enzovoort.Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk Berichten1.55 zou volgens Ruben Maes (kampioen Belcar 2008 met GT3 RSR) +/- de normtijd van een stock 997S zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
(gloeiende remmetjes )
Er zit nog meer in, mocht ik echt agressief de kleine chicane nemen (voor de Sacramentsheuvel) en op de limiet de Bianchi insturen... maar dat zijn twee dingen die ik niet meteen ga proberen, het eerste voor de slijtage (en kans op mooie Abflug als 't verkeerd gaat), het tweede omdat de muur aan de binnenkant bij 't uitkomen van Bianchi dichtbij staat en hard is.
Maar zoals jouw remmen gloeien... Zover wil, kan en durf ik de p echt niet pushen. Ooit op Dreux 1 keer de afrastering gekust met veel kosten tot gevolg... Zoveel is het me niet meer waard.Ik weet dat mijn tijdsverlies ligt bij het te vroeg remmen. Dat is kwestie van durf en liefde voor t materiaal.
Hoewel de verleiding om almaar sneller te gaan wel groot is...
Vermits ik ook maar 1X/jaar op circuit rijd neem ik weldegelijk marges in acht... Kwestie van met vrouwlief vriendjes te blijven...
Eens ongedwongen met een echt circuitbeest rijden zou de max zijn
Fantastische prestatie trouwens!Last edited by beltar; 05/05/2009, 08:26.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenKlopt, sneller is mogelijk maar dan moet er hard geduwd worden, en dan wordt het uiteraard weer geen hobby meer maar risicovol breekwerk.
Precies of sneller rijden op circuit heeft enkel en alleen te maken met meer risico's pakken (het algemeen gekende "ik rijd vlot sportief en iedereen die sneller rijdt met gelijkaardig materiaal is ne zot die nog wel eens in den decor gaat steken"). Dat vind ik redelijk nonsens eerlijk gezegd. Het gaat meer om wat het materiaal kan en wat jij met het materiaal kan aanvangen dan wat anders. Als voor jou nog een paar seconden eraf pitsen risico's pakken is is dat geen algemene stelling. Dan ga je er ook bv vanuit dat je lijnen de meest efficiënte zijn die je kan rijden op dat circuit.
imho
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenWaarom noem je onder een bepaalde tijd rijden met een kar risicovol breekwerk?
Precies of sneller rijden op circuit heeft enkel en alleen te maken met meer risico's pakken (het algemeen gekende "ik rijd vlot sportief en iedereen die sneller rijdt met gelijkaardig materiaal is ne zot die nog wel eens in den decor gaat steken"). Dat vind ik redelijk nonsens eerlijk gezegd. Het gaat meer om wat het materiaal kan en wat jij met het materiaal kan aanvangen dan wat anders. Als voor jou nog een paar seconden eraf pitsen risico's pakken is is dat geen algemene stelling. Dan ga je er ook bv vanuit dat je lijnen de meest efficiënte zijn die je kan rijden op dat circuit.
imho
Er is altijd iets dat beter kan waardoor je de nodige tienden van je tijd kan pitsen zonder superveel risico's te moeten nemen. (bocht al dan niet iets later/vroeger aansnijden, vroeger of net iets later op 't gas, maar mogelijk ook gewoon een meter naar links of naar rechts op de baan rijden)
Beste raad om je tijd op de baan te verbeteren: naast de baan praten met mensen die sneller zijn dan jou en hun raad opvolgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk BerichtenFantastisch!
Maar zoals jouw remmen gloeien... Zover wil, kan en durf ik de p echt niet pushen. Ooit op Dreux 1 keer de afrastering gekust met veel kosten tot gevolg... Zoveel is het me niet meer waard.Ik weet dat mijn tijdsverlies ligt bij het te vroeg remmen. Dat is kwestie van durf en liefde voor t materiaal.
Hoewel de verleiding om almaar sneller te gaan wel groot is...
Vermits ik ook maar 1X/jaar op circuit rijd neem ik weldegelijk marges in acht... Kwestie van met vrouwlief vriendjes te blijven...
Eens ongedwongen met een echt circuitbeest rijden zou de max zijn
Fantastische prestatie trouwens!
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenWaarom noem je onder een bepaalde tijd rijden met een kar risicovol breekwerk?
Precies of sneller rijden op circuit heeft enkel en alleen te maken met meer risico's pakken (het algemeen gekende "ik rijd vlot sportief en iedereen die sneller rijdt met gelijkaardig materiaal is ne zot die nog wel eens in den decor gaat steken"). Dat vind ik redelijk nonsens eerlijk gezegd. Het gaat meer om wat het materiaal kan en wat jij met het materiaal kan aanvangen dan wat anders. Als voor jou nog een paar seconden eraf pitsen risico's pakken is is dat geen algemene stelling. Dan ga je er ook bv vanuit dat je lijnen de meest efficiënte zijn die je kan rijden op dat circuit.
imho
Ik heb nu in totaal zo'n 200 ronden Zolder gereden met Performance Box, en analyseer m'n lijnen en sectoren nadien altijd. Ik weet dus waar ik tienden van seconden laat liggen, en liet liggen, en zo ben ik gaandeweg m'n rijtijden beginnen verbeteren. Er zijn echter plaatsen waar ik de tienden die ik laat liggen, niet wil gaan pakken, omdat het dan de risico's teveel verhoogt. Er zijn ook plaatsen waar ik tienden laat liggen, en die ik niet kan nemen omdat m'n auto niet mee wil (b.v. uitaccelereren van bepaalde bochten met lichte wielspin door afwezigheid van sper, of voortrein die niet genoeg bijt bij 't insturen van bepaalde bochten aan een snelheid die doorheen de ganse bocht mogelijk zou moeten zijn).
Specifiek was die opmerking van me ivm. "risicovol breekwerk" bedoeld op de kleine chicane, waar ik nog harder door kan als ik nog harder over de kerbs knal. Ik ga er nu al vrij hard over, geloof me, en ik kan dat nog opschroeven maar daar heb ik echt geen zin in.
Ik zeg niet dat mijn lijnen perfect zijn, of dat ik enkel nog maar sneller kan gaan door te gaan "breken". Maar m'n lijnen zijn wel goed, en de progressie die ik met gelijke setup maak wordt steeds kleiner en kleiner. De laatste halve seconde (maximum) heb ik gewonnen door in twee (of eigenlijk drie) bochten links te gaan remmen om de auto minder te unsettlen, en niet alleen ik ben van mening dat er (met gelijke setup) nog maar weinig tijdswinst in m'n auto zit mits inachtname van dezelfde (mijn eigen opgelegde) veiligheidsmarges.
Twee jaar geleden (in 't begin dat ik m'n PB had) was het verschil tussen m'n snelste rondetijd en m'n snelste virtuele rondetijd (alle snelste sectoren aan elkaar gekoppeld) meer dan 4 seconden. De laatste 2 keer dat ik voluit ging op Zolder rijd ik continu ronden die binnen de halve seconde van elkaar liggen (continu lage 2:03 en hoge 2:02), en m'n virtuele snelste ronde zit zelfs niet eens in de 2:01. De consistentie is er dus zeker. En nog altijd zoek ik andere lijnen, de laatste tijd begin ik me vooral toe te leggen op de verschillen qualificatielijn - racelijn. En ik analyseer nog altijd sommige bochten om te zoeken of ik nog - m'n veiligheidsmarge in acht nemend - tijd zou kunnen winnen. Maar ik vind er steeds minder.
Ik nader stilaan de grens van m'n auto op Zolder, en daarom zei ik wat ik zei. Sneller kan zeker nog, dat staat vast, maar ik weet ook waar en hoe ik nog tienden kan pakken, en dat vereist zaken die ik niet meteen wil doen. Bianchi is een bocht (en ook de straight erna) waar ik zeker nog een seconde laat liggen, maar ik ben als de dood voor 't prakken van m'n kar. Er is daar zeer weinig ruimte, en ik blijf liever van de grindbak én de muur weg daar.
Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk BerichtenSo true.
Er is altijd iets dat beter kan waardoor je de nodige tienden van je tijd kan pitsen zonder superveel risico's te moeten nemen. (bocht al dan niet iets later/vroeger aansnijden, vroeger of net iets later op 't gas, maar mogelijk ook gewoon een meter naar links of naar rechts op de baan rijden)
Beste raad om je tijd op de baan te verbeteren: naast de baan praten met mensen die sneller zijn dan jou en hun raad opvolgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenZo rij ik ook rond, met (te) veel marge, 't is ook een kostelijk beestje hé, om (te) veel risico's te nemen. Maar 't zal gaandeweg wel sneller gaan, gewoon door ervaring en tips van anderen, en da's 't leuke eraan.
Nadeel is dat je toch snel verleid wordt tot het halen van hopups die je toestaan om sneller te gaan met dezelfde auto. Ik heb dat altijd zo lang mogelijk uitgesteld, omdat het een veel betere leerschool is om eerst jezelf bij te schaven met hetzelfde materiaal, en pas nadien stap voor stap wijzigingen door te voeren, waar je dan ook de tijd neemt om je eraan aan te passen en de gewijzigde hardware ten volle te gaan/leren benutten.
Racepiloten die de hele weg hebben afgelegd (karten, minder powerful reeksen, en zo geleidelijk aan hogerop) en die vaak met gelijk of zelfs iets minder materiaal hebben moeten strijden tegen piloten met iets beter materiaal, om de plaatsen te halen die ze haalden ... zijn doorgaans de betere piloten dan die die gesteund door een dik sponsorkapitaal in één keer instappen in een hoge klasse.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenNadeel is dat je toch snel verleid wordt tot het halen van hopups die je toestaan om sneller te gaan met dezelfde auto. Ik heb dat altijd zo lang mogelijk uitgesteld, omdat het een veel betere leerschool is om eerst jezelf bij te schaven met hetzelfde materiaal, en pas nadien stap voor stap wijzigingen door te voeren, waar je dan ook de tijd neemt om je eraan aan te passen en de gewijzigde hardware ten volle te gaan/leren benutten.
Racepiloten die de hele weg hebben afgelegd (karten, minder powerful reeksen, en zo geleidelijk aan hogerop) en die vaak met gelijk of zelfs iets minder materiaal hebben moeten strijden tegen piloten met iets beter materiaal, om de plaatsen te halen die ze haalden ... zijn doorgaans de betere piloten dan die die gesteund door een dik sponsorkapitaal in één keer instappen in een hoge klasse.
Niettemin zal de volgende circuituitstap op R888 zijn, ik heb ze nu toch...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk BerichtenDat besef is intussen nu ook tot mij doorgedrongen
Niettemin zal de volgende circuituitstap op R888 zijn, ik heb ze nu toch...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk BerichtenWeet iemand waar men uitlaat-tips kan kopen voor een goede prijs?
4 uitlaatjes à la S ... Moet kunnen geïnstalleerd worden op een ander uitlaatsysteem.
Alvast bedankt
?
Comment
Comment