Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hangt er van af wat je ermee wil doen. De Z8 rijdt op erg zware 18" velgen met erg zware 18" runflat-banden, en na een paar jaar is gebleken dat het aluminium koetswerk ergens vooraan in de buurt van de veerkoepels, hard afziet als de auto hard gereden wordt (= track use of spirited ritjes met hoog gehalte 1G-bochten). BMW heeft dan achteraf een "Performance Pack" uitgebracht voor de Z8, met o.a. een veerpootbrug erin. Die zorgt ervoor dat de Z8 ook bij zeer intens gebruik intact blijft ... want er zijn gevallen bekend van scheurend aluminium bij exemplaren die echt "afgebeuld" werden.
De ophanging, die is afgestemd op de droge, zware runflat-wielen, is eigenlijk niet zo bijster. De Alpina V8 roadster rijdt op 20" lichtmetaal (velg is niet veel lichter dan de 18" oem BMW-velg) met gewone banden, en is een pak comfortabeler dan de gewone Z8. En bovendien reageert 'ie ook veel homogener bij ritten met afwisselend tempo. Een Z8 heeft de neiging om te stampen in sneller genomen bochten, en boezemt niet zoveel vertrouwen in als je zeer snel door een bocht gaat omdat 'ie zelfs diagonaal durft te wiegen (binnen/achter <-> buiten/voor). De Alpina doet dat niet, die ligt superstrak op de weg.
Als je 'n Z8 wil om ook wat sportiever mee te rijden (ook al is 't voornamelijk een cruiser, eigenlijk), dan ben je 't meest gebaat bij een goeie ophanging (de meeste harde varianten van de gekende ophangingsmerken, die ook nog 'es best wel veel verlagen, zijn luidens eigenaars eigenlijk iets te hard), en de Alpina-ophanging is dan zo goed als de beste keuze. Daarbij nog lichte wielen (ideaal voor de Z8 zou een staggered 19" setup zijn waar met vooraan 255 of 265 en achteraan 285), en je hebt een onderstel onder die kar die het op alle vlakken drie keer zo goed doet als standaard. BMW had toen, in het begin van het runflat-tijdperk, helemaal nog niet goed onder de knie om die runflat-karren deftig af te stellen, en daar lijdt de Z8 onder.
Om te cruisen en af en toe 'es rechtdoor een volgassprintje te doen, volstaat alle standaardmateriaal uiteraard ruimschoots. Bijkomend probleem als je echt hard met dat ding wil gaan rijden, zijn de zetels : die bieden zo goed als geen zijdelingse steun. En andere zetels in zo'n kar proppen is toch een beetje vreemd.
Jij hebt al Z8 gereden zeker?
*jaloers*
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
M'n maat zijn 320d, volledig wit gespoten na herstel van carrosserie (had er een ongeval mee gemaakt) met replica M6-velgen en remus uitlaat.
Binnenkort nog een chipje erin ...
Comment