Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Weinig, gezien driekwart van de chippers hedentendage (voor sommige modellen) met de gekopieerde Noelle-software werken. Viavia uiteraard, en eventueel een tikje aangepast (of zelfs niet).
Althans, dat wordt toch beweerd, hier en daar. Ergens 'es een threadje over gelezen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichtenvroeger remmen of harder op de rem drukken dan normaal?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk BerichtenHard en kort remmen ipv zacht en lang.
Comment
-
Zijn er mensen die ervaring hebben met een E38 728iA ('01)? Gekende problemen etc? Zaken om op te letten? Blokje dat wat km's aankan?
En is dit nog steeds dezelfde x28i als in de E36, maw. kan je het vermogen nog steeds eenvoudig opvijzelen via een of ander onderdeel uit een M3 (dacht ik)? gTa heeft hier eens iets over gepost, en een lid met een E36 328i heeft dat toegepast, maar de klepel weet ik niet precies meer hangen.
Thx!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk BerichtenZijn er mensen die ervaring hebben met een E38 728iA ('01)? Gekende problemen etc? Zaken om op te letten? Blokje dat wat km's aankan?
En is dit nog steeds dezelfde x28i als in de E36, maw. kan je het vermogen nog steeds eenvoudig opvijzelen via een of ander onderdeel uit een M3 (dacht ik)? gTa heeft hier eens iets over gepost, en een lid met een E36 328i heeft dat toegepast, maar de klepel weet ik niet precies meer hangen.
Thx!Oorspronkelijk geplaatst door gTaDe E36 compact is weldegelijk een volwaardige E36, no question about that. Het is inderdaad wel zo dat de E36 modellen (ook de Z3 is een E36 !) verschillende achterassen hebben. De touring en de limousine hebben een lichtjes andere achteras dan de coupé en de cabrio, en de Z3 en de E36 compact hebben nog 'es een andere, compactere achteras waarin gedeeltes zitten die érg veel weg hebben van stukken achteras E30. Maar dat wil niet zeggen dat de achteras dezelfde is als die van de E30, er zijn gelijkenissen (geen enkel stuk van de E30 past op een Z3 of een '3 compact) maar dat is het ook.
Vaak wordt gezegd "dat de '3 compact de achteras van de E30 kreeg om wille van budgetredenen". Dat is eignlijk onjuist. De hoofdreden waarom 'ie niet de "nieuwe" E36 achteras kreeg, was plaats. De E30-achteras was compacter, dus hebben ze de compact van 'n achteras voorzien die veel weg heeft van die van de E30. Idem met de Z3 trouwens. Bijkomend voordeel is uiteraard ook de lagere kostprijs.
En die andere achteras zou van de '3 compact en de Z3 onvolwaardige E36 maken ? Geenszins. De M coupé met 325 pk (met de S54 in 't vooronder, zijnde de motor van de huidige M3) heeft quasi dezelfde achteras als de E36 '3 compact, dus 't is niet dat die achteras de auto "slecht" zou maken, wel integendeel.
Wees er maar zeker van dat, als je je een E36 compact in huis haalt, zeker met sixpack, je een dijk van een auto in huis haalt, waar menig E46 325i of 328i nagenoeg geen verweer tegen hebben.
Nu, specifiek je vraag over de E36 6-cilinders. Je hebt inderdaad de generatie met de M50 en die met de M52.- De eerste generatie (M50) E36 6-cilinders benzine had je als 320i (met M50B20 150 pk) en als 325i (M50B25 192 pk). Er bestaat ook een 3-liter versie van (de M50B30), maar die vond in Europa geen plaats en werd in de States in de E36 M3 gelegd (in plaats van de bij ons ingezette S50B30 met 286 pk), naar keuze gekoppeld aan een automaat zelfs.
.
De M50 zijn de eerste 24-kleppers "kleine" zes-cilinders (in de gewone BMW-modellen). Het zijn nog motoren zonder variabele nokkenasverstelling, en ze worden de "gouwe ouwe" sixpacks genoemd. Immers, ze zijn met hun gietijzeren motorblok en relatief "simpele" techniek nagenoeg onverslijtbaar (met de overgang van de tweekleps M20 naar de vierkleps M50 verviel de distributieriem en werd 'r een ketting ingezet), en héél erg betrouwbaar. Ze gaan makkelijk 300.000 km mee. En ze waren duivels snel ...
.
De 325i was héél érg krachtig voor z'n tijd (je had een 5-liter V8 nodig van een ander merk, om 'm bij te benen), en ja zelfs de 320i was even snel als de 2,5-liters (of groter !) van de concurrentie toen (b.v. Mercedes-Benz 190E 2.6, C 240, Audi 2.6, ...). Nadeel was/is dat de 320i naar huidige maatstaven niet erg koppelrijk is, en dus vrij mak in de lage toeren, het is een motor die je in toeren moet houden om goed vooruit te gaan (gelukkig is de E36 nog relatief licht).
. - Met de vervangende motorreeks, de tweede generatie (de M52), deed het aluminium motorblok z'n intrede. Meteen werd de 325i vervangen door een grotere motor, een 2,8-liter (M52B2. Die was in theorie maar één pk krachtiger (193 pk ... maar dat is eigenlijk een afrondingsfout), maar was wél duidelijk vinniger onderin. Niet enkel de grotere cilinderinhoud droeg daartoe bij, ook z'n variabele nokkenasverstelling (single-VANOS van de inlaatkleppen) maakte 'm duidelijk pittiger onderin. Met deze motorenreeks zag ook de ultra-zuinige zescilinder het levenslicht (tot 2 liter zuiniger dan de concurrentie + duidelijk sneller).
.
Deze motor kwam in de E36 als 320i (M52B20 150 pk), 323i (M52B25, inderdaad dit is een 2,5-liter, 170 pk) en als 328i (M52B28 193 pk). Ze zijn ook steengoed, zoniet nog beter dan de M50. Even betrouwbaar, maar nog 'es pokkezuinig en homogener ook. Ze zijn wel een tikkie duurder, gezien de hogere techniciteit van de ganse motor.
.
En nu het leukste nieuws. Bij tests bleek die duivelse 328i altijd zoveel sneller te zijn dan de concurrentie, dat men in Duitsland vermoedde dat die 193 pk niet reëel waren ... en men heeft 'es een steekproef genomen. Wat bleek : de gemiddelde E36 328i strooit bijna 8% naar boven, i.e. het gemiddelde vermogen van de M52B28 is niet 193 pk maar 208 pk. En dat is nog niet het enige...
De M52 kregen in vergelijking met de M50 een inlaatcollector met smallere diameter. Maar de inlaatcollector van de M50 past perfect op de M52 (dus de single-VANOS M52, de dubbel-VANOS M52 die pas later kwam in de E46 heet officieel M52TU), en als je een inlaatcollector neemt van een M50B25 en die op een M52B28 plaatst, dan mag je rekenen op een vermogenswinst van ca. 15 pk, vaak zelfs 20 (in combinatie met een degelijke luchtfilter). Kostprijs : € 50 (tweedehands inlaatcollector) + € 50 (werk, duurt geen half uurtje). € 100 om van je 328i met 193 pk een ultravinnig blok te maken met doorgaans iets van een 225 pk. Schitterend. Met een goeie uitlaat er nog onder, zijn vermogens van tot een kleine 230 pk perfect mogelijk, en zo rijden er (in Duitsland althans) heel wat rond. Leuk detail : het grotere vermogen is de motor niet aan te zien, immers het is een "stinknormale" inlaatcollector die op de motor zit.
Die "fabrieksgetunede" E36 328i zijn nu nog altijd even snel als een E46 330i, en ze zijn uitermate plezant om mee te rijden. Schitterende machines, en een echte aanrader. Ik heb ooit één E36 compact gezien met zo'n "getunede" M52B28, en die volgde een E36 M3 (met S50B30, i.e. de 286 pk versie) perfect, zonder een centimeter te lossen (duidelijk minder gewicht).
. - De M52-motorenreeks leefde ook door in de E46 (320i, 323i, 328i), aanvankelijk nog altijd met single-VANOS, later met dubbel-VANOS (M52TU). Op de modellen met dubbel-VANOS is de "tuning"-maatregel met de inlaatcollector van de M50 niét mogelijk, let daar dus op.
728i is inderdaad de M52B28
Comment
- De eerste generatie (M50) E36 6-cilinders benzine had je als 320i (met M50B20 150 pk) en als 325i (M50B25 192 pk). Er bestaat ook een 3-liter versie van (de M50B30), maar die vond in Europa geen plaats en werd in de States in de E36 M3 gelegd (in plaats van de bij ons ingezette S50B30 met 286 pk), naar keuze gekoppeld aan een automaat zelfs.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenEn Geeteethree heeft nog een E38 728i gehad (die kerel met zijn GT3 en CSL, en nu die X5)
728i is inderdaad de M52B28
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gregoryjoseph Bekijk BerichtenBij welke manier slijten je remmen het hardste?
Hard en kort remmen: meer slijtage voor de remblokken
Zachter en lang remmen: meer slijtage voor de schijven
Ik ben niet zeker dus als ik fout ben mag er gerust iemand me verbeteren
't is relatief natuurlijk...beide slijten
En op zich maakt het (voor mij dan) niet zoveel uit, remmen zijn nu niet dé kost om te vervangen.
Tenzij je aftermarket remblokken van EBC hebt steken ofzo, dat kost meer. Of je hebt al een deftig origineel remsysteem à la M3 of M5 ofzo...ok daar kosten blokken en schijven wel wat meer van
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk BerichtenWeet hier iemand van buiten de stylingnummers van de 3 types E36 M3-velgen?
Styling 23
Styling 39
Styling 24
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenJe hebt ook nog die 10-dubbelspaaks met Motorsport schrift op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk BerichtenZalig, thx!
Zijn die gemakkelijk te vinden op tweedehandssites? (nog niet de moeite gedaan om te zoeken...)
M3'tje kopen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk BerichtenZalig, thx!
Zijn die gemakkelijk te vinden op tweedehandssites? (nog niet de moeite gedaan om te zoeken...)
Lamzak
Open ebay ofzo
Comment
Comment