Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best
Bekijk Berichten
xDrive.
De BMW vierwielaandrijving xDrive denkt niet alleen mee, maar ook vooruit. Door de variabele verdeling van de aandrijfkrachten kunt u op elk moment op de beste tractie rekenen. En u zult erover verwonderd zijn hoe wendbaar, precies en veilig uw wagen zich in snel genomen bochten gedraagt.
xDrive is de permanente vierwielaandrijving van BMW die in normale rijomstandigheden de aandrijfkracht in een verhouding van 40-60 procent over de voor- en achteras verdeelt. Zodra de omstandigheden veranderen of de grip links en rechts verschilt, wordt de aandrijfkracht variabel over de assen verdeeld.
Zo goed als onmerkbaar en in fracties van een seconde wordt de kracht, als dat nodig is, tot 100% naar één as gestuurd. Daardoor kan de bestuurder ook op gladde en steile stukken veilig en snel wegrijden, wanneer bv. de wielen van één as op ijs staan. xDrive stuurt de volledige aandrijfkracht naar de as met de beste tractie (met de hoogste grip op het wegdek). Anderzijds wordt bij het manoeuvreren de xDrive koppeling totaal geopend door spanningen in de aandrijflijn te vermijden. Dat gebeurt wanneer het systeem bij een lage rijsnelheid een grote stuurhoek opmerkt.
Zodra het systeem onderstuur vaststelt, wordt het motorvermogen dat naar de vooras gaat, verminderd. Bij overstuur daarentegen wordt het aandeel van het vermogen dat naar de vooras overgedragen kan worden, verhoogd. Door die dynamische ingrepen wordt de wagen gestabiliseerd, nog voor de bestuurder de nieuwe situatie opgemerkt heeft.
Vooral in snelle bochten of op bochtige wegen is de wendbaarheid die de wagen dankzij xDrive meekrijgt, goed te merken. Elke kilowatt vermogen wordt in acceleratie omgezet. De bestuurder heeft de indruk alsof zijn BMW met een grote windas uit de bocht getrokken wordt.
xDrive wordt permanent door Dynamic Stability Control (DSC) gestuurd en heeft dus ook invloed op het fijngevoelige sensorsysteem en de interpretatie van de rijsituatie door het systeem. Een aanvullende functie bij de langsblokkering tussen vooras en achteras is de eenzijdige opbouw van het blokkeerkoppel. Dat gebeurt door opbouw van de remdruk via DSC om te voorkomen dat de wielen in µ-splitsituaties doordraaien (intelligente blokkering).
Comment