Mededeling

Collapse
No announcement yet.

I love M's!

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten
    What are you waiting for?
    7 ballekes

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris Harris
      I’m having some M worries. It’s been happening for some time – like the gradual estrangement that creeps up on a couple who just aren’t getting on the way they used to.

Recent developments over at BMW M GmbH have made me wonder if the people running the joint fully understand what it is people like me – and by that I mean M obsessives - want from one of its products. Because so many of my favourite car memories include M products, and because I’m still in awe of most of its current range, I’ve shied away from saying anything until now, but the latest M3 Edition has tipped the balance.

Trouble has been brewing for some time. The first vestiges are hard to pin-point, but the company’s refusal to fit decent brakes to its cars since, well, 2004 is perhaps symbolic of the slight shift in focus. Don’t get me wrong, the current M5 and M3 are exceptional cars, but I don’t think either of them will be remembered as the best examples to have worn the badge. The fastest, yes - but not the best.

I suppose before one deconstructs BMW M and attempts to pinpoint what might be wrong with its current approach, we need to outline what ‘M’ stands for. In its original form it denotes a ‘Motorsport’ connection, but this is not something on which any car company can base an entire range of cars.

Please excuse the pedantry, but the first M-car was the 1978 M1, which was a pukka homologation exercise. This fits nicely with the designated ‘M’ meaning, but the lineage was broken almost immediately by the launch of the E12 M535i (complete with dog-leg ‘box, slippy diff and catastrophic wet-surface behaviour). This was a street car, and it also carried the ‘M’ badge. Homologation purity didn’t return until the 1986 E30 M3. And since then very little of what BMW M has produced has had anything to do with motorsport.

That in itself doesn’t worry me, because I’m not a purist. If brands evolve and change over time, it doesn’t worry me, as long as the products remain engaging. Accordingly, it didn’t bother me when Porsche fitted cupholders to the 911, nor was I especially concerned when Subaru sacrificed some harshness for a supple-riding WRX. But the announcement of the X5M and X6M crimped my colon: it made me exhale and wince - the way a well-executed spear tackle makes me shudder with horror.

I don’t understand these cars, and because of that I’m probably not qualified to comment on them. Obscenely rapid SUVs were an amusing folly 12-months ago, but they are a nonsense right now. If you happen to already produce one, I can understand why you might continue to market it at those people rich and tasteless enough to still want one. But why launch such a vehicle now? With an M badge on it? The Americans don’t want it, neither do we Europeans and Russia is skint which means BMW must be banking on the Emirate states taking several thousand of the things.

The M3 Edition may not, at face value, be in the same league when it comes to crimes-against-M, but sit and consider what it stands for and, if like me you feel strongly about these things, you’ll quickly work yourself into a reasonable froth.

As BMW itself proved, if you’re going to pimp an M car, you need to make it very different from the standard machine. The 2003 CSL was considerably different to the standard E46 M3, but not enough to justify the extra cost, and as a result it depreciated faster than the Zimbabwean Dollar. It also had the now-traditional margarine brakes.

All the M3 Edition offers over the standard car is a 10mm suspension drop and some extra cosmetic wotsits: it is a car in the mould of the late-80s Ford South-West Dealers Special Edition catalogue. For all I know ‘Edition’ means ‘Bonus’ in Bavarian.

Lesson one in the icono-sportscar rule book: never cock-about with brand heroes unless the result will blow peoples minds. Back in the day, us car-bores tore a strip off Porsche when the 996 RS didn’t display enough performance-related-vulgarity. And yet they’d gone to the lengths of fitting a plastic rear screen. What the hell are we supposed to make of a teensy reduction in ride height on an M3?

It’s not an edifying subject this: it’s the gradual erosion of a brand whose machines many of us ache to own. And what of the turbocharged future? Well, it’s not an especially appetising prospect, but needs-must. If the offer is turbo-M-cars, or no M cars: then the choice is simple. What sticks slightly in the throat is the patent U-turn from most of the last decade’s M-rhetoric. I’ve interviewed boss-man Herr Richter several times, and he’s always propounded the ‘high engine speed philosophy’. But in the space of six months, that’s disappeared.

Potential fixes? Well, some tangible motorsport crossover would be nice. A road car that could be linked to a works BMW racer: a return to the halcyon days of the mid '80s. Sounds terribly rose-tinted, but it worked back then. Personally, I think the future lies in having the balls to reduce the M entry-pricepoint. Sadly, the £50k-60k, 400bhp coupe is a dying breed; we need a 300bhp car that weighs 1250kg and looks the goolies. Not a brace of super-SUVs and a tarted-M3.

For now, I’m keeping the faith. But much more of this and I might begin to waver. In the meantime I shall make weekly visits to see my 1986 E28 M5: it will serve as a shrine to the virtues of M, and my hopes for its resurrection in the near future.
      .....

Comment

• Ik volg hem helemaal..

BMW moet dringend een M3 CSL bouwen!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
          Ik volg hem helemaal..

²²²²². N/A inline-6
          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
          ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

Comment

Ik volg hem helemaal..

Of iets deftig gedaan hebben met de 135i coupé, daar durven ze dan geen M badge op plakken. Dat ze die es strippen en extreem maken tegen een zoals ie zegt vrij normale prijs en geen prijs die enkel patsers aantrekt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
              Of iets deftig gedaan hebben met de 135i coupé, daar durven ze dan geen M badge op plakken. Dat ze die es strippen en extreem maken tegen een zoals ie zegt vrij normale prijs en geen prijs die enkel patsers aantrekt.
              Da's idd een ideaal platform..

Comment

• Er is min of meer bevestigd dat M het volgende 1-platform gaat aanpakken...

Comment

• Ze zouden beter bevestigen dat er een E9x CSL gaat komen.

Maar toch... Een 1-Reeks ///M...! Zalig!

Comment

• Ik vind de huidige 135i anders wel M-waardig met de nodige Performance parts uiteraard. Of vinden jullie dat er nog meer aan moet gebeuren?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                      Zo'n Z4 is toch wel een sterke wagen...

+ YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                      Is ook een bandenmuur hé. Ik zou niet willen weten hoe het zou aflopen, moest dat een betonnen muur zijn.

Comment

Ik volg hem helemaal..

Uhu.

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                        Uhu.

En dan nog gaat dat ding duur zijn. Plus om een M te zijn moet die een andere motor hebben. S54

Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten
                        Ik vind de huidige 135i anders wel M-waardig met de nodige Performance parts uiteraard. Of vinden jullie dat er nog meer aan moet gebeuren?
                        Nope, 135i is 135i. Maak die kar nog 100 kilo lichter en steek een S54 in 't voor onder en je hebt een "M1". (ouch, the name, maar hoe moét je 'm anders noemen)

Of ipv de '1 coupé de '1 sporthatch nemen en 'm dan "M compact" noemen, ofzo.

Comment

• Harris heeft gelijk! Dat is ook mijn idee sinds ik wist dat er een X5 en X6 M ging komen. En vooral dat ze een M3 CSL laten voor zo iets...

Comment

• Mijn idee?

'k Ben blij dat die X5M / X6M er komen. M.i. moet dat een model zijn waarop BMW ///M (voor zover de inkomsten daarvan nog apart gehouden worden, tenminste) een pak winst kan maken. De motor is in grote delen gelijk aan de gewone BMW 4,4-liter biturbo, en 't is niet dat die karren (zoals de E46 M3) bijna vanaf nul opnieuw zijn ontworpen (zelfs al was het een E46). Als men in de States en 't Midden-Oosten dit ding hard smaakt, gaan die verkopen ... ik begrijp Chris Harris z'n opmerking niet dat men in de States die auto niet zal moeten hebben. (i know, men let er ook al op verbruik, maar 't is toch nog altijd niet zoals hier). Als dat zo is, dan komt er budget vrij om andere projecten te financieren ook, dat kan enkel maar een goeie zaak zijn.

En waar ik nog altijd rotsvast in geloof, is in 't feit dat men bij BMW écht wel het "merk" ///M niet verloren zal laten gaan. Ze kregen klappen met de E65ev en E60ev en ook de E90ev aangezien die geen of nauwelijks nog voorsprong hadden op de concurrentie inzake rijplezier, terwijl ze op andere vlakken punten moesten inleveren. Als je weet hoe de nieuwe '7 rijdt ... gesteld dat 'ie rijdt ... en hoe de vorige reed, dan is het héél makkelijk om te geloven in 't feit dat men bij BMW bewust is van het feit dat op lauweren rusten niet meteen de juiste aanpak was, en nu weer alle registers opengetrokken heeft. De '7 is nogmaals zwaarder geworden (elektronica, veiligheid, enz.) maar rijdt een pak beter dan de vorige. Hopelijk wordt dat met de nieuwe '5 ook zo, en de andere modellen. Nog een punt dat lijkt te wijzen op het besef bij BMW dat ze op élk vlak goed moeten nadenken wat en hoe, is de tanende liefde voor het runflat-concept. Zo'n zware, logge, stugge banden maken het o zo moeilijk om de afstelling en het rijgedrag van de wagen up to par te krijgen... en ze zijn nog 'es duurder ook.

Ik zie 't niet slecht in, gegeven de situatie (stijgende eco-awereness, Damocles-situatie inzake uitstoot, ...). Ik sluit zelfs een M3 CSL geenszins uit, men zegt nú wel dat die er niet komt, maar ... minder dan een jaar geleden heette het ook dat er "nooit ofte nooit" een X5M zou komen. En kijk, driekwart jaar later is 'ie productierijp. En dat hoogtoerig atmosferisch motorconcept ... in zo'n zware slee als een '5 ... 't mag dan een prachtig compromis zijn, maar met die steeds zwaarder wordende auto's én het feit dat zelfs een M5-koper nog altijd daily ease of use en comfort wil, lijkt 't me toch geen slechte zaak dat er een geblazen motor in de volgende komt. Of je moet de cilinderinhoud gigantisch gaan vergroten, zoals bij de 6,2-liter AMG V8.

De M6 CSL zal er nu wel niet meer komen (oorspronkelijk zou die wél komen, en nu komt 'ie er niet en gelukkig is de pers en de consument dat vergeten, en wordt BMW er niet om gevraagd), er is nog dat sportpakket gekomen maar dat maakt van de M6 geen andere auto. Maar een M6 CSL is ook een model dat veel minder zin heeft dan b.v. een M3 CSL. 't Ding zou voorbij de 150k gekost hebben en nog altijd dik 1,6 ton hebben gewogen. What's the use? In tijden "waar het niet op kan" zou men zo'n model wel hebben gebracht, nu is dat eventjes anders.
                            Maar een M3 CSL ... ik blijf geloven dat die nog komt. De E46 M3 heeft ook een redelijke tijd op z'n eentje bestaan, 't was pas met de facelift van de E46 coupé dat de CSL in de pers begon op te duiken. Dat is, met de E92 dus, nog anderhalf jaar. En de M3 CSL heeft BMW opnieuw keihard op de kaart gezet wat betreft hypersportief rijdende auto's, en de auto was gezien z'n exorbitante prijs toch een succes.

Het zijn tijden van zware besparingen en van "Efficient Dynamics" geweest, bij BMW. Teveel besparen heeft hen niet enkel windeieren gelegd, zoveel is gebleken (mindere kwaliteit van kunststoffen in 't interieur b.v. met navenant lage scores op dat vlak in vergelijkende tests met de concurrentie), en een ///M kan je bezwaarlijk een efficiënte auto noemen. Maar dat komt nog wel, ik ben er rotsvast van overtuigd.

Men brengt wat de klant wil. De klant wou al meerdere jaren een ///M-versie van de X5, eerst wou BMW niet (en werd het de 4.#is), na zoveel tijd komt 'ie nu toch. Naar mijn gevoel zeer laat (té laat?), maar bon 'ie is er. Voldoende klanten willen ook een pure sportwagen van het merk, dus die komt er zeker ook nog.

Waar ik wél helemaal achter sta, is een downsizing van het ///M-gamma. Of beter : het uitbreiden van het ///M-gamma naar beneden. Een S54 M1 (excuse le mot) coupé zou nog altijd te duur geweest zijn, en met wat opties zou je over de prijs van de M3 (met V gaan, wat niet de bedoeling kan zijn (en z'n succes zou beperken imo), maar waarom straks geen M1 (excuse le mot) met een dik opgepepte 4-pitter turbo, een auto die zeer licht is, erg bruut rijdt, skills vereist, de rijder uitdaagt, en een overvloed aan beleving en plezier biedt? Die tii concept van de '1 coupé, naar mijn gevoel ook verwijzend naar de 2002 turbo, was toch niet helemaal zo verkeerd? Oké, 't was een proto om de BMW Performance lijn aan te kondigen, maar toch... 't laat alleszins hoop.

En dat BMW Performance ... men spreekt over een danige uitbreiding van de producten daarvan, ook sperdifferentiëlen en dergelijke. Ziet er ook niet slecht uit ... BMW lijkt toch te beseffen dat er mensen zijn die een gestegen sportiviteit erg weten te waarderen.

Do not despair.

Comment

• Aangename leesbaarheid!

Comment

• Alles komt goed zeg ik altijd

Comment

• OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• OO 00 OO

Comment

• OO 00 OO

Comment

• OO 00 OO

Comment

• OO 00 OO

Comment

Working...
                                          X