DAF 600/750/30/31 (1959-1965)
In februari 1958 ziet de eerste Daf personenauto, de 600, het levenslicht. De introductie – na een relatief korte ontwikkelingsperiode van 3 jaar – op de Autorai van dat jaar slaat in als een bom. Eindelijk is er weer een echte Nederlandse auto op de markt. De revolutionaire Variomatic automatische versnellingsbak met variabele overbrenging (‘het pientere pookje’) valt ook in de smaak.
Met meteen al 4.000 orders overtreft de vraag de stoutste verwachtingen van Hub en Wim van Doorne, zodat besloten wordt, de geplande productie te verdubbelen. Desondanks worden de eerste exemplaren pas in maart 1959 aan klanten uitgeleverd. De door Daf zelf ontwikkelde tweecilinder boxermotor levert 22 SAE pk. De 600 is leverbaar als Standaard en Luxe.
In 1960 maken de ‘oortjes’ genoemde uitklappende richtingaanwijzers in de B-stijlen plaats voor normale knipperlichten in het front van de auto. Tevens worden de koplampen vergroot voor meer lichtopbrengst. De interne typeaanduiding van deze tweede serie – 22 – geeft via het eerste cijfer ervan een verwijzing naar het aantal SAE pk’s onder de motorkap, in dit geval 22. Deze interne codering is sindsdien steeds gehandhaafd.
In januari 1961 verschijnt de pick-up versie van de 600. In september 1961 volgen de Daffodil (type 30) en de 750 de 600 op, die daarnaast nog enkele jaren in productie blijft. Het grootste verschil met de 600 zit ‘m in de tot 746 cc vergrote motor, die voortaan 30 SAE pk levert (26 DIN pk). Daarmee komt Daf tegemoet aan de kritiek dat de 600 in heuvelachtig gebied te weinig vermogen heeft. De Daffodil is eigenlijk de luxere versie van de goedkopere 750 en wordt ontwikkeld met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. Daffodil is het Engelse woord voor narcis, deze bloem staat dan ook in gestileerde vorm op de stuurwielnaaf. De bredere grille is voorzien van veel chroom, de achterlichten zijn groter uitgevoerd en bieden ruimte aan de optionele achteruitrijlamp. Ook een vouwdak behoort tot de leverbare extra’s.
Eén van de eerste Daffodils wordt geschonken aan het Koninklijk Huis. In 1963 worden de 750 en de Daffodil 30 opgevolgd door de gerestylede Daffodil 31. Voortaan worden alle Daf-modellen gesierd met de prestigieuze naam Daffodil. In 1965 krijgt het exterieur van de Daffodil een grote opfrisbeurt, het nieuwe design is van de hand van Michelotti. Op technisch vlak verandert er bij de nu Daffodil 32 genaamde auto weinig.
In februari 1958 ziet de eerste Daf personenauto, de 600, het levenslicht. De introductie – na een relatief korte ontwikkelingsperiode van 3 jaar – op de Autorai van dat jaar slaat in als een bom. Eindelijk is er weer een echte Nederlandse auto op de markt. De revolutionaire Variomatic automatische versnellingsbak met variabele overbrenging (‘het pientere pookje’) valt ook in de smaak.
Met meteen al 4.000 orders overtreft de vraag de stoutste verwachtingen van Hub en Wim van Doorne, zodat besloten wordt, de geplande productie te verdubbelen. Desondanks worden de eerste exemplaren pas in maart 1959 aan klanten uitgeleverd. De door Daf zelf ontwikkelde tweecilinder boxermotor levert 22 SAE pk. De 600 is leverbaar als Standaard en Luxe.
In 1960 maken de ‘oortjes’ genoemde uitklappende richtingaanwijzers in de B-stijlen plaats voor normale knipperlichten in het front van de auto. Tevens worden de koplampen vergroot voor meer lichtopbrengst. De interne typeaanduiding van deze tweede serie – 22 – geeft via het eerste cijfer ervan een verwijzing naar het aantal SAE pk’s onder de motorkap, in dit geval 22. Deze interne codering is sindsdien steeds gehandhaafd.
In januari 1961 verschijnt de pick-up versie van de 600. In september 1961 volgen de Daffodil (type 30) en de 750 de 600 op, die daarnaast nog enkele jaren in productie blijft. Het grootste verschil met de 600 zit ‘m in de tot 746 cc vergrote motor, die voortaan 30 SAE pk levert (26 DIN pk). Daarmee komt Daf tegemoet aan de kritiek dat de 600 in heuvelachtig gebied te weinig vermogen heeft. De Daffodil is eigenlijk de luxere versie van de goedkopere 750 en wordt ontwikkeld met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. Daffodil is het Engelse woord voor narcis, deze bloem staat dan ook in gestileerde vorm op de stuurwielnaaf. De bredere grille is voorzien van veel chroom, de achterlichten zijn groter uitgevoerd en bieden ruimte aan de optionele achteruitrijlamp. Ook een vouwdak behoort tot de leverbare extra’s.
Eén van de eerste Daffodils wordt geschonken aan het Koninklijk Huis. In 1963 worden de 750 en de Daffodil 30 opgevolgd door de gerestylede Daffodil 31. Voortaan worden alle Daf-modellen gesierd met de prestigieuze naam Daffodil. In 1965 krijgt het exterieur van de Daffodil een grote opfrisbeurt, het nieuwe design is van de hand van Michelotti. Op technisch vlak verandert er bij de nu Daffodil 32 genaamde auto weinig.
Comment