Oorspronkelijk geplaatst door toerke
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
PORSCHE Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk heb hier weer iets bijgeleerd...
Toch heb ik hierbij m'n bedenking. Met zo'n onttrekking ga je boekhoudkundig verlies lijden (lees: geen winst maken door een meerwaarde in verkoop) en ga je privé mooi winst maken, want je kan de wagen onmiddellijk aan marktwaarde verkopen. Wel een gemakkelijke manier om geld aan de firma te onttrekken, of om wit geld zwart te maken...
Ik ga het eerdaags eens aan onze boekhouder vragen...
Ik denk wel dat gecontroleerd wordt of de onttrokken wagen effectief ingeschreven wordt (en niet onmiddellijk doorverkocht). In dit laatste geval zou het een pseudo-onttrekking zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk BerichtenDe BTW regeling is dan als volgt dat je vennootschap eenmalig BTW moet afdragen ten belope van de helft van de geschatte marktwaarde, in het voorbeeld dus 2.100€
Bij jongere auto's geldt de regel: btw op de heft van de aankoopprijs verminderd met 20%/jaar
Dus een auto van nieuwprijs 40.000€ en 3 jaar oud = btw betalen op (40.000*60%)/2
Enfin, sorry voor de off-topic maar de meeste Porsche mannen zullen er direct of indirect toch wel iets aan hebben denk ik
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichteninteressant Dimas
ipv binnen enkele jaren een Mini te kopen voor mijn vrouw en de E36 buiten is het misschien interessanter om de 535d prive over te kopen van mijn zaak ( kan dit ? ) en een Porsche te kopen via de zaak ...
dan moet ik toch niet wachten tot ik 50 ben om dagelijks Porsche te rijden
Je klinkt alsof het een onwaarschijnlijke revelatie is. "Gadver, kon ik eigenlijk gewoon een P gekocht hebben?!" Euh, ja.
De hele boekhoudkundige winkel staat hier al netjes onder, dus niets daar over. Overweeg wel, het opnieuw BIV betalen op je privé 535d, het opnieuw BIV betalen voor de P, de rijtaks is hoger, dat de verzekering waarschijnlijk ook wat meer is.
Enkel de brandstofkosten zitten bij jou nu al op P niveauLast edited by ICM; 08/07/2009, 08:17.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vicious Bekijk BerichtenJa ik ken er ook niet zo heel erg veel van, maar ik kan me voorstellen dat wie bijvoorbeeld een BVBA De Slagerij heeft, niet zomaar een Porsche Turbo kan kopen en die dan volledig afschrijven. Zoiets aanvaardt de fiscus vaak niet.
Ma bon, zelfs al verwerpen ze 50% van die auto, wil dat zeggen dat je met volgende situatie zit:
(we gaan uit van 60% aftrek voor een auto, aangezien het over een P gaat)
Zonder verwerpen:
100€ vennootschapsgeld in je auto pompen kost:
60€ fiscaal aftrekbaar + 40€ niet
op die 40€ betaal je 25% belastingen (als je aan het verminderd tarief voldoet) -> 10€
totaal:
110€ kost + belastingen
Met verwerpen:
100€ vennootschapsgeld in je auto pompen kost:
50€ is sowieso verworpen, dus daar moet je 25% op betalen
50€ niet, die mag je voor 60% aftrekken, dus op 20€ moet je 25% betalen
Totaal:
100€ + 12.5 + 5 = 117.5€ kost + belastingen
Als je die kar nu privé zou kopen moet je 100€ netto hebben
reken 45% belastingen, 22% soc bijdragen:
100 = X * 0.78 * 0.55 =
kostprijs aan vennootschap = 233€
Dus:
Ideaal geval kost elke 100€ je 10€ extra
minder ideaal kost elke 100€ je 17.5€ extra
privé kost elke 100€ je 133€ extra
....
tja
(let wel dat ik geen rekening heb gehouden met voordeel allerlei aard voor privé gebruik bedrijfswagen, alsook de winst die je maakt door de helft van de btw te recupereren als je op je firma koopt, maar anders zit ik hier morgen nog te tellen )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenAls jouw vennootschap genoeg inkomsten heeft om die Porsche te betalen zonder de vennootschap verlies te laten leiden of de laatste frank van de inkomsten in die auto te steken zie ik het probleem niet.
De fiscus heeft niet het recht te beslissen in jouw plaats wat jij moet gebruiken om je werk uit te voeren
Let wel, kosten zijn pas kosten (en aftrekbaar) wanneer ze rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen aan het genereren van (toekomstige) belastbare inkomsten. Ze kunnen dus moeilijk doen over een auto voor een slager, maar over de vorm hebben ze niets te zeggen. (zoals in 'een Porsche is niet nodig om...')
Je bent natuurlijk wel wat iets meer ingedekt door de vennootschap. De auto is voor de vennootschap, en niet voor een eenmanszaak slager.
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichtenmaar anders zit ik hier morgen nog te tellen )
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenWaarom vervangen? Het is niet omdat de wagen afgeschreven is en geen fiscaal voordeel oplevert dat die verkocht moet worden hé. De gebruikskosten kan je sowieso blijven inbregen. Mijn 530d is ondertussen ook al afgeschreven...
Trouwens, als je de 535d privé overkoopt moet je opnieuw BIV betalen...
binnen 2,5 jaar heb ik mijn 535d 3 jaar dus tijd om te veranderen dan
de 535d zou ik wel liever houden dan , en eventueel een Porsche kopen dan maar kan ik die 535d dan gewoon in de zaak laten zitten EN de Porsche daarbij ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
en redelijk wat belastingen afdraagt
ik betaal zeker genoeg belastingen want elk kwartaal is er zelfs een teruggave van de belastingen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenJa maar toerke, zeg nu niet dat je daar niet bij stilgestaan hebt toen je ging shoppen voor je 535d...
Je klinkt alsof het een onwaarschijnlijke revelatie is. "Gadver, kon ik eigenlijk gewoon een P gekocht hebben?!" Euh, ja.
De hele boekhoudkundige winkel staat hier al netjes onder, dus niets daar over. Overweeg wel, het opnieuw BIV betalen op je privé 535d, het opnieuw BIV betalen voor de P, de rijtaks is hoger, dat de verzekering waarschijnlijk ook wat meer is.
Enkel de brandstofkosten zitten bij jou nu al op P niveau
eigenlijk heb ik er niet bij stil gestaan dat ik voor 50.000€ al een Porsche ging hebben naar mijn gedacht + had ik ook gedacht dat de 535d wel ietsjes minder ging verbruiken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichteneigenlijk heb ik er niet bij stil gestaan dat ik voor 50.000€ al een Porsche ging hebben naar mijn gedacht + had ik ook gedacht dat de 535d wel ietsjes minder ging verbruiken
Die 535d hoeft niet zoveel te verbruiken, dus ik vrees dat die rechtervoet in een P ook wel 'petrol zal geven'.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichtenik betaal zeker genoeg belastingen want elk kwartaal is er zelfs een teruggave van de belastingen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichteneigenlijk heb ik er niet bij stil gestaan dat ik voor 50.000€ al een Porsche ging hebben naar mijn gedacht + had ik ook gedacht dat de 535d wel ietsjes minder ging verbruiken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenOfwel hebt ge het over BTW, ofwel kan ik ni volgen
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenOfwel hebt ge het over BTW, ofwel kan ik ni volgen
ow ja het is BTW die ik terug krijg per kwartaal
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenAan hoeveel zit ge qua verbruik?
gemiddeld bijna 14 L met de 535d en ik moet niet echt zot doen daarvoor
Comment
Comment