Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mannekes...die macadamia 997 S was maar bij wijze van voorbeeld hé
Mijn punt is gewoon dat je tegenwoordig al vrij makkelijk een 997 (S) kan vinden onder de 50k (en heb je een btw nr. dan is het al helemaal feest)
Als ik na 30sec. op mobile al een mooie S kan vinden uit 2006 (weliswaar met relatief veel km), dan zijn er zeker betere deals uit '04 of '05 te rapen.
interessant Dimas
ipv binnen enkele jaren een Mini te kopen voor mijn vrouw en de E36 buiten is het misschien interessanter om de 535d prive over te kopen van mijn zaak ( kan dit ? ) en een Porsche te kopen via de zaak ...
dan moet ik toch niet wachten tot ik 50 ben om dagelijks Porsche te rijden
ipv binnen enkele jaren een Mini te kopen voor mijn vrouw en de E36 buiten is het misschien interessanter om de 535d prive over te kopen van mijn zaak ( kan dit ? ) en een Porsche te kopen via de zaak ...
privé overkopen? dat is zeker mogelijk
2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler
Ga je die Porsche dan proberen (volledig) af te schrijven via je vennootschap? Want ik kan me voorstellen dat dat niet zomaar gaat, ten eerste niet omdat het een Porsche is, en ten tweede omdat het mogelijk een tweedehandse Porsche zou zijn? Nu, aan alles valt een mouw te passen he
Ga je die Porsche dan proberen (volledig) af te schrijven via je vennootschap? Want ik kan me voorstellen dat dat niet zomaar gaat, ten eerste niet omdat het een Porsche is, en ten tweede omdat het mogelijk een tweedehandse Porsche zou zijn? Nu, aan alles valt een mouw te passen he
waarom zou dit niet gaan ?
ik ken daar niet veel van dus alle tips zijn welkom
Ja ik ken er ook niet zo heel erg veel van, maar ik kan me voorstellen dat wie bijvoorbeeld een BVBA De Slagerij heeft, niet zomaar een Porsche Turbo kan kopen en die dan volledig afschrijven. Zoiets aanvaardt de fiscus vaak niet. Je wordt wel verondersteld vanaf een bepaald inkomen ook een bepaalde wagen te hebben, en deze dan ook te kunnen afschrijven op je vennootschap. Stel dat je'n wagen van 120k euro koopt, is het goed mogelijk dat ze je maar voor de som van 50k euro laten afschrijven.
't zou maar al te mooi zijn he: een P kopen van circa 5miljoen oude franken, en die volledig als kosten inbrengen
Met betrekking tot dat tweedehandse kantje kan ik je niks vertellen, maar ik meende daar ooit iets van opgevangen te hebben.
Je kan heel zeker de 535d privé overkopen, maar waarom zou je dat wel doen? Laat die wagen toch op de firma staan en reken u privé het nodige voordeel in natura aan. Zo is de fiscus ook content en blijft het goedkoper.
Je kan heel zeker een Porsche op de firma kopen. Als je de fiscale aftrekbaarheid beperkt tot 50% en je alweer een voordeel in natura naar de privé aanrekent is er niets aan de hand.
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Met betrekking tot dat tweedehandse kantje kan ik je niks vertellen, maar ik meende daar ooit iets van opgevangen te hebben.
Correct me if I'm wrong?
Tweedehands of nieuw maakt boekhoudkundig niets uit. Let er wel steeds op dat de wagen die je koopt een BTW-wagen is. Zoniet zal er geen BTW terug te vorderen zijn. Wel denk ik dat je bij een tweedehands wagen met een leeftijd van meer dan 3 jaar de wagen best afschrijft over max. 3 jaar ipv 5 jaar.
OO 00 OO
Ja ik ken er ook niet zo heel erg veel van, maar ik kan me voorstellen dat wie bijvoorbeeld een BVBA De Slagerij heeft, niet zomaar een Porsche Turbo kan kopen en die dan volledig afschrijven. Zoiets aanvaardt de fiscus vaak niet. Je wordt wel verondersteld vanaf een bepaald inkomen ook een bepaalde wagen te hebben, en deze dan ook te kunnen afschrijven op je vennootschap. Stel dat je'n wagen van 120k euro koopt, is het goed mogelijk dat ze je maar voor de som van 50k euro laten afschrijven.
't zou maar al te mooi zijn he: een P kopen van circa 5miljoen oude franken, en die volledig als kosten inbrengen
Correct me if I'm wrong?
is dit ook niet een beetje afhankelijk van het bruto inkomen ?
want ik kan perfekt begrijpen dat de fiscus moeilijk doen als je bv maar 10.000€ per/maand inkomsten hebt en dat je dan een Porsche koopt via de zaak
Je kan heel zeker de 535d privé overkopen, maar waarom zou je dat wel doen? Laat die wagen toch op de firma staan en reken u privé het nodige voordeel in natura aan. Zo is de fiscus ook content en blijft het goedkoper.
gaan ze niet moeilijker doen als er 2 auto's op de zaak staan dan ?
het is maar een simpele beenhouwerij he dat ik heb
Je kan heel zeker een Porsche op de firma kopen. Als je de fiscale aftrekbaarheid beperkt tot 50% en je alweer een voordeel in natura naar de privé aanrekent is er niets aan de hand.
Dat kan zeker, alleen is het niet de meest optimale oplossing.
Als uw firma die 535d doorverkoopt aan jou privé, dan moet er BTW worden aangerekend (ik ga er vanuit dat je btw plichtig bent).
Bijv. 20.000€ + 21% btw = 24200€
Uw firma ontvangt 20.000, jij (privé) betaalt 24.200
4.200€ verdwijnt in het gigantische zwarte gat genaamd 'Belgische staatskas'.
Dit is de normale gang van zaken, maar het kan dus beter.
Efkes terzijde: voor zij die denken, ik ga die 535d aan mezelf verkopen aan een prijs die de helft bedraagt van de marktwaarde, vergeet het maar, dit pakt niet (meer).
Er is dus een alternatief, zijnde 'onttrekking aan de vennootschap'
Dit houdt in dat je de auto 'onttrekt' aan je vennootschap om bijv. te 'schenken' aan je vrouw of zoon of dochter.
Uw vennootschap ontvangt geen geld hiervoor (er wordt bij onttrekking geen factuur uitgeschreven), maar jij privé moet er dus ook niets voor betalen. De BTW regeling is dan als volgt dat je vennootschap eenmalig BTW moet afdragen ten belope van de helft van de geschatte marktwaarde, in het voorbeeld dus 2.100€.
Je moet dan wel opnieuw BIV betalen als je vrouw/zoon/dochter die als privé-persoon opnieuw inschrijft
Hoeft het gezegd dat je dergelijke stunt niet elk jaar moet uitvoeren
Maar het kan dus wel heel interessant zijn.
Er is op zich niks mis met een Porsche op de vennootschap (of een M3/M5/M6 for that matter).
Je moet er gewoon voor zorgen dat de autokosten niet de pan uitswingen tegenover andere cijfers als omzet, bedrijfresultaat,...
Als uw belastbaar inkomen heel laag is wegens disproportioneel hoge autokosten, dan zal de fiscus daar een deel van verwerpen.
Maar als je goed verdient en redelijk wat belastingen afdraagt, zal er geen haan naar kraaien.
Bottom line: leef niet teveel boven je stand.
Je houdt dat wel een tijd vol maar het blijft nooit duren (merk ik de laatste tijd helaas meer en meer).
Dat kan zeker, alleen is het niet de meest optimale oplossing.
Als uw firma die 535d doorverkoopt aan jou privé, dan moet er BTW worden aangerekend (ik ga er vanuit dat je btw plichtig bent).
Bijv. 20.000€ + 21% btw = 24200€
Uw firma ontvangt 20.000, jij (privé) betaalt 24.200
4.200€ verdwijnt in het gigantische zwarte gat genaamd 'Belgische staatskas'.
Dit is de normale gang van zaken, maar het kan dus beter.
Efkes terzijde: voor zij die denken, ik ga die 535d aan mezelf verkopen aan een prijs die de helft bedraagt van de marktwaarde, vergeet het maar, dit pakt niet (meer).
Dit houdt in dat je de auto 'onttrekt' aan je vennootschap om bijv. te 'schenken' aan je vrouw of zoon of dochter.
Uw vennootschap ontvangt geen geld hiervoor (er wordt bij onttrekking geen factuur uitgeschreven), maar jij privé moet er dus ook niets voor betalen. De BTW regeling is dan als volgt dat je vennootschap eenmalig BTW moet afdragen ten belope van de helft van de geschatte marktwaarde, in het voorbeeld dus 2.100€.
Je moet dan wel opnieuw BIV betalen als je vrouw/zoon/dochter die als privé-persoon opnieuw inschrijft
Wat als je die wagen aan (bijvoorbeeld) je moeder verkoopt voor een belachelijk lage prijs en daarna privé terugkoopt?
(Ik herinner mij dat dit een populaire methode was in onze familie, mijn bomma heeft al heel wat wagens op haar naam staan.. Doch heeft ze al 40 jaar niet meer gereden..)
deze tips had mijn boekhouder mij ook al meedegedeeld
dus ben ik "verplicht" om binnen 2,5 jaar mijn 535d te vervangen dus
Waarom vervangen? Het is niet omdat de wagen afgeschreven is en geen fiscaal voordeel oplevert dat die verkocht moet worden hé. De gebruikskosten kan je sowieso blijven inbregen. Mijn 530d is ondertussen ook al afgeschreven...
Trouwens, als je de 535d privé overkoopt moet je opnieuw BIV betalen...
OO 00 OO
Ik heb hier weer iets bijgeleerd...
Toch heb ik hierbij m'n bedenking. Met zo'n onttrekking ga je boekhoudkundig verlies lijden (lees: geen winst maken door een meerwaarde in verkoop) en ga je privé mooi winst maken, want je kan de wagen onmiddellijk aan marktwaarde verkopen. Wel een gemakkelijke manier om geld aan de firma te onttrekken, of om wit geld zwart te maken...
Ik ga het eerdaags eens aan onze boekhouder vragen...
OO 00 OO
Comment