Oorspronkelijk geplaatst door Jules_w
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW Lovers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Voor jou een twijfel, voor ons ondertussen proefondervindelijk een feit. En Bert (130i) zal bevestigen.
Een koppelrijke diesel is trouwens ook langer en wat minder inspannend even snel te rijden als een benzine, je kan b.v. veel schakelluier rijden. Zelfs op circuit (heb nu toch al een paar duizend km circuit gedaan met de mijne, en dat is dan nog "maar" een 120d en dat speelt perfect mee met op papier zoveel sneller materiaal), waar diesels "per definitie" niet thuis horen, blijft dat uitermate efficiënt.
Bert z'n 130i met aftermarket sperdifferentieel, een steengoeie Intrax ophanging, semislicks en een beheerste en kundige piloot ... mijn 120d met chip (215pk/490Nm), PSS9, wat nukkiger silent blocks en semislicks, meestal met het mes tussen de tanden ... en Steve z'n E36 M3 3.2 op semi's en met PSS9, met aan 't stuur iemand die bij 't karten de meesten van de tabellen rijdt ... alledrie gepassioneerde en toegewijde piloten ... maar op circuit op een zuchtje na even snel.
Nog 'es (en dat zijn feiten, geen vermoedens): verschillen op papier zijn in realiteit altijd ontnuchterend klein.
Comment
-
Ik had jouw bovenstaande reactie nog niet gelezen , ik wist dus ook nog niet dat het effectief al was getest . Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd ben , zo'n 130i is echt , echt snel . Gezien ik zelf een gechipte 120d heb ben ik nu wel een beetje gedesillusioneerd in dat verhaal .
Je hebt wel heel hoge waardes met die van jouw , 490Nm Waar is die gechipt ? Want ik heb wel eens gehoord dat het niet echt verstandig is meer als 210pk te gaan draaien .
Comment
-
Power Plus Engineering, Stef is een krak. Laatste meting gaf 499,5 Nm maar aangezien 'ie toen op winterrubber stond (18") en wat scheef trok op de bank, vermoedt Stef dat de meting niet helemaal betrouwbaar was. Anderzijds: mijn KKK-turbo heeft al last van een (licht) mankerende turbodrukregelaar en daardoor heb ik zo'n 500 tpm vroeger dan normaal al een hoger koppel dan normaal, en dat wordt geaccentueerd door de chip. Vandaar de ietwat vreemde resultaten wat 't koppel betreft. Vermogensmeting is wel betrouwbaar, dacht dat dat 216 pk was (ben toen printout vergeten bij 'm).
Zwak punt bij onze kar is de versnellingsbak. Ik zit eigenlijk een tikje te ver te spelen, ja. Is al m'n tweede koppeling (125.000 km, waarvan ca. 60.000 km zonder chip) en vliegwiel.
Met PerformanceBox zeer constant gemeten op 6,7-6,8-6,9 seconden van 0 naar 100, één keer zelfs (op video, niks getruckeerd) een perfect launch gehad van 6,4 seconden van 0 tot 100. Op standaard rubber (geen semi's). Zolder 2:00,7 en Francorchamps 3:08,1 (wel op semi's). Deze zomer op Folembray liep ik, als ik foutloze rondjes reed, minimaal in op de 130i en bleef ik op exact dezelfde afstand van de E36 M3 3.2. Op Mas du Clos zat ik op versleten standaardrubber en moest die beide auto's (op semi's) wel 2 à 3 seconden per ronde geven.
Een 130i is sneller, don't be mistaken. Maar 'ie is vooral vééél leuker en voelt nog 'es zoveel sneller aan dan 'ie sneller is. De facto zal je echter hard moeten peren om een 30-40 pk minder sterke diesel (120d met chip, 123d) echt eraf te rijden (tenzij je vrije baan hebt uiteraard, dan loopt die uit, maar het verschil is niet zo denderend groot ... uitvoerig getest met een C 350 CDI als derde speler op terugweg van circuit deze zomer in Frankrijk).
Da's waarom men zo vaak (terecht) "die verdomde diesels " zegt onder liefhebbers: weinig spectaculair maar zeer efficiënt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jules_w Bekijk BerichtenDat wil ik dan toch eerst wel eens zien , in reëel verkeer .
Comment
-
Hier een voorbeeldje waar je kunt zien waartoe een gechipte 123d in staat is. Het enige voordeel van de twijfel zou kunnen zijn dat die Z4 wat zwaarder is dan een 130i maar dat weet ik niet zeker..maar desalnietemin, niet slecht met 253pk.
Kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=xtz8xBspGGA
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHalf litertje frituurolie drinken en daarna doen wat Vincke Verstuyft aanraadt in De Zaak Alzheimer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten..Wat een SUKKEL..Huidige wagens:
- In order: 2015 F80 M3 Mineral Grey / Individual Amaro
- 2009 E91 BMW 325d Mpack (TE KOOP)
- 2006 Mini Cooper GP Nr 0952 Trackcar
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten..Wat een SUKKEL..
Maar het trekt inderdaad op niks.2012 E92 Bmw 335i DKG
1991 E30 320i
Comment
-
2012 E92 Bmw 335i DKG
1991 E30 320i
Comment
-
Met een beetje geluk onthult BMW in september, tijdens de IAA in Frankfurt, de opvolger van de 3 Serie. En dus beginnen er langzaam steeds meer stukjes informatie bekend te worden. Het laatste nieuwtje is dat we onder de motorkap van de F30 een 1,5 liter grote driecilinder zullen kunnen vinden. Dat klinkt niet meteen […]
150pk is wel netjes..BMW X5 45e
Comment
Comment