Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AMG Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenSL is een twijfelgeval. Als ik de SL 55 AMG vergelijk met de SL 63 AMG weet ik echt niet wat kiezen. De 55 is zo een beestige machine, op en top GT. Power genoeg, koppel genoeg, lekker comfy...
Maar de SL 63 was in mijn ogen nagenoeg een sportwagen. Zoveel meer sensatie tijdens het rijden, ophanging veel beter afgesteld op het vermogen, een magistrale automaat,...
hoewel ik moet bekennen dat ik de 65 wel het vetst vond, omdat dat eigenlijk de enige was waarbij de acceleratie mij deed verbazen. bij de 63 was ik eerder teleurgesteld op dat vlak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenDat zijn dan ook geen echte hoogtoerige blokken hé.
Al met een E60 M5 gereden? Dat gaat pas écht vooruit boven de 5000 rpm. Idem E9x M3.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenNu ga je zelf kort door de bocht. Niemand heeft ooit beweerd dat een atmo blok een hoogtoerige motor moet zijn. Dat heeft puur met het ontwerp te maken.
Comment
-
Ik heb toch al wat krachtige turbo wagens in de hand gehad evenals atmo bakken. Het kan misschien onnozel klinken maar een turbo geeft me een kunstmatig gevoel.
Buiten dat denk ik bij een turbo altijd : wanneer gaat de auto stuk...... Jaja ik weet dat er hier veel stoplichtsprintjes fanaten zitten en dan is er tegen een krachtige (bi) turbo weinig in te brengen. De snelste en meest krachtige wagen is niet altijd de leukste wagen heb ik al gemerkt. Maar ja het is toch zo leuk de rapste te zijn in al die veredelde drag races
En ja ik heb zelf zo een bi turbo monster ti's niet dat ik het zeg uit eigenbelang
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenDat weet ik. Ik haalde gewoon de E60 M5 als voorbeeld naar boven om aan te tonen dat echte hoogtoerige atmosferische motoren minder hun plaats hebben in zware limo's. De voorbeelden die Maxime geeft zijn motoren die allemaal veel koppel onderin hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenMaar dat was de basis van de discussie niet imo. En onderin voelt een turbo blok altijd kunstmatiger tov een atmo blok. Eens je wat op toeren zit valt de turbo lag wel zo goed als weg, maar laat nu net het voordeel van een turbo blok dat koppel onderin zijn, en net daar als je op zijn staart trapt vertrekt de auto in 2 keer.
Veel hangt ook af van het type transmissie en de basis motor. Wanneer je start met een motor die reeds vrij koppelrijk is en je daar turbo's op schroeft merk je daar toch bijna niks van? De power delivery is zo smooth en effortless, zeker met een automaat met koppelomvormer. Je zou eigenlijk eens moeten rijden met een 330i en 335i, back to back. Je merkt er niks van. Daarnaast vind ik nog altijd dat je uw rijstijl moet aanpassen aan de type aandrijving, de drivetrain 'aanvoelen' is ook een kunst. Een beetje chauffeur zal zijn best doen om altijd in die turbo-powerband te zitten.
Ik zou ook niet durven stellen dat hét voordeel van een turbomotor net dat vroeg beschikbare koppel is, een hoog piekvermogen is ook iets wat je met een turbo motor kan bereiken. Tegenwoordig vinden ze op alles wel iets, twin-scroll turbo's, sequentiële turbo's, common exhaust manifold, enz..
En trouwens wie zegt hier dat het om turbo's moet gaan? Een compressor is misschien zelfs nog beter..
Comment
-
De discussie is straks toch nutteloos, we zullen terug naar een tijdperk met turbo's moeten gaan, niks aan te doen.
Maar los van dat. Ik ben aan het cruisen en plots wil ik gas geven:
- turbo en consoorten: stamp, boem, bats. Met mijne plastron rond mijne nek geknoopt ben ik macho gewijs snel. Zit mijn versnelling is niet juist, no problem ik heb koppel genoeg.
- atmo: concentratie, dat spel in de juiste versnelling gooien, met een prachtige sound de juiste toeren opgezocht en knal......kippenvel.
Tis niet rationeel, I know, maar als ik iets geleerd heb, is dat auorijden meer dan cijferkes is. En sorry een Turbo rijden is nooit leuker dan een atmosferische motor. Enfin de techniek staat niet stil.
En als ik dan toch moet kiezen tussen turbo en compressor, compressor please......
Kijk naar de vergelijkingen tussen de GT3 en GT2 en hoe de macho rijder vs ervaren rijder dat vergelijken........
Kijk naar bv de weg die Jerain in zijn keuze van een auto maakte en uiteindelijk ook gezwicht is voor het atmosferisch gebeuren.
En als ik straks mijn turbo geweld inruil voor een "tragere" atmo, ja dan gaat de macho in mij dat toch even moeten doorslikken, het is niet dat ik de turbo fanaat niet begrijp. Maar toch zal het meestal gaan over power en koppel.....
Let wel: men werkt er aan om de nadelen zoveel mogelijk weg te werken, maar het blijft toch allemaal wat "kunstmatig".Last edited by Jokke_vlo; 19/06/2011, 10:43.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenDe discussie is straks toch nutteloos, we zullen terug naar een tijdperk met turbo's moeten gaan, niks aan te doen.
Maar los van dat. Ik ben aan het cruisen en plots wil ik gas geven:
- turbo en consoorten: stamp, boem, bats. Met mijne plastron rond mijne nek geknoopt ben ik macho gewijs snel. Zit mijn versnelling is niet juist, no problem ik heb koppel genoeg.
- atmo: concentratie, dat spel in de juiste versnelling gooien, met een prachtige sound de juiste toeren opgezocht en knal......kippenvel.
Tis niet rationeel, I know, maar als ik iets geleerd heb, is dat auorijden meer dan cijferkes is. En sorry een Turbo rijden is nooit leuker dan een atmosferische motor. Enfin de techniek staat niet stil.
En als ik dan toch moet kiezen tussen turbo en compressor, compressor please......
Kijk naar de vergelijkingen tussen de GT3 en GT2 en hoe de macho rijder vs ervaren rijder dat vergelijken........
Kijk naar bv de weg die Jerain in zijn keuze van een auto maakte en uiteindelijk ook gezwicht is voor het atmosferisch gebeuren.
En als ik straks mijn turbo geweld inruil voor een "tragere" atmo, ja dan gaat de macho in mij dat toch even moeten doorslikken, het is niet dat ik de turbo fanaat niet begrijp. Maar toch zal het meestal gaan over power en koppel.....
Let wel: men werkt er aan om de nadelen zoveel mogelijk weg te werken, maar het blijft toch allemaal wat "kunstmatig".
Comment
-
Ik lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.
Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.2012 E92 Bmw 335i DKG
1991 E30 320i
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk BerichtenIk lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.
Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.
Toen werden turbo's nog gebruikt om simpelweg meer vermogen te genereren.
Tegenwoordig is een turbo gewoon een hulpmiddel om koppel op lage toeren te hebben, verbruik te verminderen, kleinere motoren efficiënter te maken, uitstoot verminderen, ...
Dan heb je natuurlijk nog auto's zoals de GT2RS waar het uiteraard ook bedoeld is om dat enorme vermogen te krijgen, maar dat turbogat en onvoorspelbaarheid waar jij van spreekt is reeds lang verdwenen.
Over het gemak van rijden met een turbo tov atmo (in het voorbeeld: je hoeft al dan niet terug te schakelen): er zijn ook turbomotoren waarbij je zeker moet terugschakelen (bv een STI) en atmo's waar dit helemaal niet nodig is (bv een Z06). Hangt allemaal af van het aantal CC, bouw van de motor etc...
Het is inderdaad een kwestie van smaken en voorkeuren imo.
Voor mij is het simpel: atmo is veel leuker, en gelukkig blijft die ook in kleine sportieve wagens zoals de C-klasse.
Maar in een dikke limo zoals een S, geef mij maar een turbo... Zoals reeds eerder gezegd, elke belevenis heeft zijn plaats.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk BerichtenEen compressor heeft eigenlijk weinig nadelen, buiten wat parasitic losses en het gejank (ook sterk afhankelijk van auto tot auto en type compressor) dan. Power delivery is bijna gelijk met een krachtige atmo met grote longinhoud.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk BerichtenIk lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.
Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.
Wat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenBen ik toch niet volledig mee akkoord. Ik heb al nekeer met ene zijn appelsien-met-compressor gereden en dat blijft ge toch voelen ze. Als je opschakelt valt ook je toerental terug en dus ook de druk geleverd door de compressor. Het blijft opschakelen en dan terug planken met een stuk mousse op de pedaal geplakt. Dit is dan weer geen probleem als je een PDK bak hebt. Compressor kost wel wat vermogen natuurlijk.
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenWat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenSay what?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
Wat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....
Comment
Comment