Mededeling

Collapse
No announcement yet.

AMG Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flupke73 Bekijk Berichten
    +2
    als de naft niet zo gelachelijk duur was,
    'k haalde mij een G55 COMPRESSOR


    Kompressor



    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      SL is een twijfelgeval. Als ik de SL 55 AMG vergelijk met de SL 63 AMG weet ik echt niet wat kiezen. De 55 is zo een beestige machine, op en top GT. Power genoeg, koppel genoeg, lekker comfy...
      Maar de SL 63 was in mijn ogen nagenoeg een sportwagen. Zoveel meer sensatie tijdens het rijden, ophanging veel beter afgesteld op het vermogen, een magistrale automaat,...
      liever de 55. Vind de zachte opbouw van de 63 en de veel te zachte schakelovergangen meer bij een s passen. in een sl verwacht ik stampen in de rug en brute schakelovergangen. dus 55.

      hoewel ik moet bekennen dat ik de 65 wel het vetst vond, omdat dat eigenlijk de enige was waarbij de acceleratie mij deed verbazen. bij de 63 was ik eerder teleurgesteld op dat vlak.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
        Dat zijn dan ook geen echte hoogtoerige blokken hé.

        Al met een E60 M5 gereden? Dat gaat pas écht vooruit boven de 5000 rpm. Idem E9x M3.
        Nu ga je zelf kort door de bocht. Niemand heeft ooit beweerd dat een atmo blok een hoogtoerige motor moet zijn. Dat heeft puur met het ontwerp te maken.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Nu ga je zelf kort door de bocht. Niemand heeft ooit beweerd dat een atmo blok een hoogtoerige motor moet zijn. Dat heeft puur met het ontwerp te maken.
          Dat weet ik. Ik haalde gewoon de E60 M5 als voorbeeld naar boven om aan te tonen dat echte hoogtoerige atmosferische motoren minder hun plaats hebben in zware limo's. De voorbeelden die Maxime geeft zijn motoren die allemaal veel koppel onderin hebben.

          Comment


          • Ik heb toch al wat krachtige turbo wagens in de hand gehad evenals atmo bakken. Het kan misschien onnozel klinken maar een turbo geeft me een kunstmatig gevoel.
            Buiten dat denk ik bij een turbo altijd : wanneer gaat de auto stuk...... Jaja ik weet dat er hier veel stoplichtsprintjes fanaten zitten en dan is er tegen een krachtige (bi) turbo weinig in te brengen. De snelste en meest krachtige wagen is niet altijd de leukste wagen heb ik al gemerkt. Maar ja het is toch zo leuk de rapste te zijn in al die veredelde drag races
            En ja ik heb zelf zo een bi turbo monster ti's niet dat ik het zeg uit eigenbelang

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
              Dat weet ik. Ik haalde gewoon de E60 M5 als voorbeeld naar boven om aan te tonen dat echte hoogtoerige atmosferische motoren minder hun plaats hebben in zware limo's. De voorbeelden die Maxime geeft zijn motoren die allemaal veel koppel onderin hebben.
              Maar dat was de basis van de discussie niet imo. En onderin voelt een turbo blok altijd kunstmatiger tov een atmo blok. Eens je wat op toeren zit valt de turbo lag wel zo goed als weg, maar laat nu net het voordeel van een turbo blok dat koppel onderin zijn, en net daar als je op zijn staart trapt vertrekt de auto in 2 keer.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                Maar dat was de basis van de discussie niet imo. En onderin voelt een turbo blok altijd kunstmatiger tov een atmo blok. Eens je wat op toeren zit valt de turbo lag wel zo goed als weg, maar laat nu net het voordeel van een turbo blok dat koppel onderin zijn, en net daar als je op zijn staart trapt vertrekt de auto in 2 keer.
                Niet (helemaal) akkoord. Kern van de discussie is welke soort aandrijving wanneer het 'beste' is.

                Veel hangt ook af van het type transmissie en de basis motor. Wanneer je start met een motor die reeds vrij koppelrijk is en je daar turbo's op schroeft merk je daar toch bijna niks van? De power delivery is zo smooth en effortless, zeker met een automaat met koppelomvormer. Je zou eigenlijk eens moeten rijden met een 330i en 335i, back to back. Je merkt er niks van. Daarnaast vind ik nog altijd dat je uw rijstijl moet aanpassen aan de type aandrijving, de drivetrain 'aanvoelen' is ook een kunst. Een beetje chauffeur zal zijn best doen om altijd in die turbo-powerband te zitten.

                Ik zou ook niet durven stellen dat hét voordeel van een turbomotor net dat vroeg beschikbare koppel is, een hoog piekvermogen is ook iets wat je met een turbo motor kan bereiken. Tegenwoordig vinden ze op alles wel iets, twin-scroll turbo's, sequentiële turbo's, common exhaust manifold, enz..

                En trouwens wie zegt hier dat het om turbo's moet gaan? Een compressor is misschien zelfs nog beter..

                Comment


                • De discussie is straks toch nutteloos, we zullen terug naar een tijdperk met turbo's moeten gaan, niks aan te doen.

                  Maar los van dat. Ik ben aan het cruisen en plots wil ik gas geven:

                  - turbo en consoorten: stamp, boem, bats. Met mijne plastron rond mijne nek geknoopt ben ik macho gewijs snel. Zit mijn versnelling is niet juist, no problem ik heb koppel genoeg.

                  - atmo: concentratie, dat spel in de juiste versnelling gooien, met een prachtige sound de juiste toeren opgezocht en knal......kippenvel.

                  Tis niet rationeel, I know, maar als ik iets geleerd heb, is dat auorijden meer dan cijferkes is. En sorry een Turbo rijden is nooit leuker dan een atmosferische motor. Enfin de techniek staat niet stil.
                  En als ik dan toch moet kiezen tussen turbo en compressor, compressor please......

                  Kijk naar de vergelijkingen tussen de GT3 en GT2 en hoe de macho rijder vs ervaren rijder dat vergelijken........

                  Kijk naar bv de weg die Jerain in zijn keuze van een auto maakte en uiteindelijk ook gezwicht is voor het atmosferisch gebeuren.

                  En als ik straks mijn turbo geweld inruil voor een "tragere" atmo, ja dan gaat de macho in mij dat toch even moeten doorslikken, het is niet dat ik de turbo fanaat niet begrijp. Maar toch zal het meestal gaan over power en koppel.....

                  Let wel: men werkt er aan om de nadelen zoveel mogelijk weg te werken, maar het blijft toch allemaal wat "kunstmatig".
                  Last edited by Jokke_vlo; 19/06/2011, 10:43.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    De discussie is straks toch nutteloos, we zullen terug naar een tijdperk met turbo's moeten gaan, niks aan te doen.
                    Helaas wel. Maar ik ga er vanuit dat de technologie niet stil staat en dat die systemen altijd maar meer en meer de atmosferische kant gaan benaderen.

                    Maar los van dat. Ik ben aan het cruisen en plots wil ik gas geven:

                    - turbo en consoorten: stamp, boem, bats. Met mijne plastron rond mijne nek geknoopt ben ik macho gewijs snel. Zit mijn versnelling is niet juist, no problem ik heb koppel genoeg.

                    - atmo: concentratie, dat spel in de juiste versnelling gooien, met een prachtige sound de juiste toeren opgezocht en knal......kippenvel.

                    Tis niet rationeel, I know, maar als ik iets geleerd heb, is dat auorijden meer dan cijferkes is. En sorry een Turbo rijden is nooit leuker dan een atmosferische motor. Enfin de techniek staat niet stil.
                    En als ik dan toch moet kiezen tussen turbo en compressor, compressor please......
                    Dat klopt gewoon niet. Je hebt turbo motoren waar je moet terug schakelen om die boost te hebben, je hebt atmo motoren die een shitload aan low-end torque hebben waarbij terugschakelen ook niet nodig is. Je kan en mag dat niet veralgemenen. Wat is het leukst? Dat hangt allemaal af van situatie tot situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een dikke 7 liter atmo V8 gaat vergelijken met een turbogeblazen 4 liter V8 bijvoorbeeld (met gelijkaardige specs.) Geef mij ook maar die 7 liter dan Ook omwille van het karakter en die brute sound. Op dat vlak ga ik wel akkoord. Maar schroef een Roots-type of twin-screw type compressor op die 4 liter V8 en ik ga al weer beginnen twijfelen. Een compressor heeft eigenlijk weinig nadelen, buiten wat parasitic losses en het gejank (ook sterk afhankelijk van auto tot auto en type compressor) dan. Power delivery is bijna gelijk met een krachtige atmo met grote longinhoud.

                    Kijk naar de vergelijkingen tussen de GT3 en GT2 en hoe de macho rijder vs ervaren rijder dat vergelijken........

                    Kijk naar bv de weg die Jerain in zijn keuze van een auto maakte en uiteindelijk ook gezwicht is voor het atmosferisch gebeuren.

                    En als ik straks mijn turbo geweld inruil voor een "tragere" atmo, ja dan gaat de macho in mij dat toch even moeten doorslikken, het is niet dat ik de turbo fanaat niet begrijp. Maar toch zal het meestal gaan over power en koppel.....

                    Let wel: men werkt er aan om de nadelen zoveel mogelijk weg te werken, maar het blijft toch allemaal wat "kunstmatig".
                    De GT3 heeft dan ook één van de beste hoogtoerige atmo motoren op deze planeet. Ik zou ook wel zwichten, hoe zot een GT2 (RS) niet is. Mijn hart licht elders.

                    Comment


                    • Yep, ik ben ook fan van compressor boven Turbo, een compressor komt idd vrij kort bij het atmo gevoel. En dat gejank: I like it !

                      Comment


                      • Maar hebben wel een hoger verbruik in het algemeen. En leveren minder boost.

                        Comment


                        • Ik lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
                          Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
                          Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.

                          Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.
                          2012 E92 Bmw 335i DKG
                          1991 E30 320i

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                            Ik lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
                            Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
                            Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.

                            Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.
                            Dat was in de tijd dat auto's 1 gigantische turbo hadden, die een enorme boost creëert op hoge toeren.
                            Toen werden turbo's nog gebruikt om simpelweg meer vermogen te genereren.

                            Tegenwoordig is een turbo gewoon een hulpmiddel om koppel op lage toeren te hebben, verbruik te verminderen, kleinere motoren efficiënter te maken, uitstoot verminderen, ...
                            Dan heb je natuurlijk nog auto's zoals de GT2RS waar het uiteraard ook bedoeld is om dat enorme vermogen te krijgen, maar dat turbogat en onvoorspelbaarheid waar jij van spreekt is reeds lang verdwenen.

                            Over het gemak van rijden met een turbo tov atmo (in het voorbeeld: je hoeft al dan niet terug te schakelen): er zijn ook turbomotoren waarbij je zeker moet terugschakelen (bv een STI) en atmo's waar dit helemaal niet nodig is (bv een Z06). Hangt allemaal af van het aantal CC, bouw van de motor etc...

                            Het is inderdaad een kwestie van smaken en voorkeuren imo.
                            Voor mij is het simpel: atmo is veel leuker, en gelukkig blijft die ook in kleine sportieve wagens zoals de C-klasse.

                            Maar in een dikke limo zoals een S, geef mij maar een turbo... Zoals reeds eerder gezegd, elke belevenis heeft zijn plaats.

                            Comment


                            • Er gaat qua looks toch niks boven zo'n machtige M120? In dit geval de 6-liter met 441 pk/600 Nm AMG Werksleistungssteigerung.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                Een compressor heeft eigenlijk weinig nadelen, buiten wat parasitic losses en het gejank (ook sterk afhankelijk van auto tot auto en type compressor) dan. Power delivery is bijna gelijk met een krachtige atmo met grote longinhoud.
                                Ben ik toch niet volledig mee akkoord. Ik heb al nekeer met ene zijn appelsien-met-compressor gereden en dat blijft ge toch voelen ze. Als je opschakelt valt ook je toerental terug en dus ook de druk geleverd door de compressor. Het blijft opschakelen en dan terug planken met een stuk mousse op de pedaal geplakt. Dit is dan weer geen probleem als je een PDK bak hebt. Compressor kost wel wat vermogen natuurlijk.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
                                  Ik lees ook wel dat net die onefficientie van die turbo-motoren zo leuk kan zijn.
                                  Het turbogat met een escort cossie, maserati ghibli biturbo, focus rs, porsche 964 turbo,...
                                  Dat maakt die auto's net zo leuk die bruutheid, het is maar wat ik lees hé.

                                  Het is een heel andere manier van rijden, ik denk dat het een kwestie van smaak is.
                                  Alles hangt af van waar je met die auto wil rijden en welk soort auto. De oude VW groep diesels waren ook zo een mooi voorbeeld. (de 1.9TDI), laat die chippen en door de manier waarop de turbo erin komt krijg je het hier welbekende "duw in de rug" gevoel waardoor je auto nog sneller lijkt dan hij al is. Voor op straat kan dat wel leuk zijn maar echt efficient is het niet. Maar dat brengt ons bij het punt "waar je met die auto wil rijden". Met zo een 964 turbo gaan tracken is redelijk gevaarlijk omwille van dat turbo-gat. Maar denk niet dat er veel mensen een berline kopen met een dik turbo blok om mee te gaan circuitrijden, dus dan doet dat er minder toe.

                                  Wat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                    Mijn hart licht elders.
                                    Say what?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      Ben ik toch niet volledig mee akkoord. Ik heb al nekeer met ene zijn appelsien-met-compressor gereden en dat blijft ge toch voelen ze. Als je opschakelt valt ook je toerental terug en dus ook de druk geleverd door de compressor. Het blijft opschakelen en dan terug planken met een stuk mousse op de pedaal geplakt. Dit is dan weer geen probleem als je een PDK bak hebt. Compressor kost wel wat vermogen natuurlijk.
                                      De ene compressor is de andere niet. Ik weet nu wel niet wat voor type de Exige Cup heeft. Maar inderdaad, die boost valt eventjes weg.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      Wat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....
                                      Idd.. wanneer je die turbo aanspreekt stijgt je verbruik enorm. Ik merk dat vooral in de Cooper S.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Say what?
                                        Heb ik dat echt geschreven wtf

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten

                                          Wat me eigenlijk nog het meeste stoort in de hele turbo vs atmo discussie (en ik heb het al zelf mogen vaststellen en nog een paar anderen hier hebben dezelfde ervaring) is dat zo een dik atmosferisch blok vaak zuiniger is dan een turbo blok met kleinere cilinderinhoud als beide serieus worden op de staart getrapt. En dat is wel jammer, want een van de redenen om naar turbo's te grijpen is de zuinigheid van die blokken (zogezegd). Natuurlijk zijn ze wel zuiniger in de EU-norm cyclus, maar wie koopt er nu een auto met 300+ pk om daar op die manier mee te rijden ....
                                          Heel juist!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X