Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LAMBORGHINI Lovers
Collapse
X
-
EXTREEM BIJZONDER
LAMBORGHINI ESPADA SERIES III (1975)
De Lamborghini Espada was niet alleen bloedmooi en razendsnel was, maar ook comfortabel. Bovendien bood hij plaats aan vier personen plus bagage. We maken een proefrit met de derde incarnatie van de Espada, een witte met een automaat.
De lijst van excentrieke, bijna krankzinnige creaties van Lamborghini is tamelijk indrukwekkend, met de Miura en Countach als hoogtepunten en de Jarama als een type om snel te vergeten. De Espada past perfect in deze parade van exoten. Een vierzits GT met een twaalfcilindermotor. Niet zo’n oogstrelende schoonheid als de eerste auto die Lamborghini bouwde en lang niet zo sensationeel als de bloedstollende Miura, maar wel een heel bijzondere. De Espada – Spaans voor zwaard – is breed, laag en lang en oogt daardoor log. Het ontwerp is van Gandini, een meesterlijke ontwerper die nogal graag de niet-platgetreden paden bewandelde. Spraakmakende auto’s van deze Italiaanse meester zijn de Citroën BX, de Lancia Stratos en ook de eerste generatie BMW 5 Serie (de E12).
Met de Lamborghini Marzal, een concept-car, legde Gandini midden jaren 60 al de basis voor de Espada. Er moest een grote GT komen, met plaats voor vier volwassenen en hun bagage. Maserati had de Quattroporte en Ferrari had de 365 GT 2+2. Wie zich een beetje in de geschiedenis van Ferruccio Lamborghini heeft verdiept, weet dat deze eigenzinnige Italiaan er alles aan deed om de concurrentie te overtreffen. Hij moest en zou de betere auto bouwen. Qua design, qua prestaties en ook in kwalitatief opzicht. En voor zijn tijd was de Espada een moderne en vooruitstrevend ogende auto, typerend voor de creaties van Gandini. De Espada maakte zijn debuut in 1968, op de salon van Genève. Het is een soort opvolger van de 400 GT 2+2. De Series I is gebouwd van 1968 tot 1970, de Series II tot 1972, de derde is tot 1978 geproduceerd.
Astronomisch verbruik
Wat de auto die wij rijden behoorlijk zeldzaam maakt, is de automatische transmissie, die wel bij het karakter van een snelle reiswagen past. In elke andere Lamborghini wil je natuurlijk een handbak, in dit geval is de transmissie van Borg Warner wel op zijn plaats, ook al haalt zo’n oude automaat het levendige karakter van een auto er wel uit. Er zijn slechts 55 Espada’s met deze versnellingsbak geleverd, de vraag was klein. Met de wetenschap dat er twee nieuwe cilinderbussen in het motorblok zijn geplaatst, zijn we voorzichtiger dan ooit. Na die ingreep is er namelijk nog nauwelijks met de auto gereden, dus de boel moet nog een beetje inlopen.
De twaalf verbrandingskamers worden gevoed door zes enorme Webers en er gaat per kilometer bijna acht keer zo veel brandstof door zijn aderen als bij een nieuwe Prius. Om nog maar te zwijgen over de dampen die uit de vier verchroomde rookkanalen komen. Die bevatten waarschijnlijk nog genoeg voedingsstoffen om daarmee de motor van diezelfde Prius te laten draaien. Het moet trouwens een behoorlijke kunst zijn om die zes gasfabrieken precies synchroon te stellen. Is dat niet het geval, dan loopt de motor ronduit beroerd omdat niet alle cilinders dezelfde hoeveelheid brandstofmengsel krijgen. Zo te voelen, is dat bij deze Espada in orde, ook al heeft de techniek even nodig om op temperatuur te komen en bereik je nooit de perfectie van een moderne injectiemotor, maar die heeft dan weer niet het enigszins brute en ongeslepen karakter van deze oude V12.
Bijzonder geluid
Het mag dan een twaalfcilinder met 350 pk zijn, dit is niet het soort auto waarin je wordt afgeschoten, wat ook deels aan de automaat ligt. Bovendien durven we niet voluit te gaan, met een motor die onlangs uit elkaar is geweest. Bij middelmatige belasting klinkt hij een beetje als een zes-in-lijn uit een oude BMW 530d, hoe vreemd dat ook mag lijken. En het is best bijzonder om te realiseren dat de auto qua concept al vijftig jaar oud is. Het was destijds ongetwijfeld een sensatie om in te rijden, nu is het vooral een luxe GT. De besturing is gelukkig bekrachtigd, anders zou inparkeren een ramp zijn, met die enorme motor op de vooras.
Het interieur is al net zo waanzinnig als de buitenkant. Een enorme hoeveelheid klokjes, de radio links in het dashboard, een deel van het instrumentenpaneel staat naar de bestuurder geknikt en er is veel rood leer. Achterin zijn er twee zitplaatsen met daar tussenin een hoge tunnel met daarin een asbak en een aansteker. De bagageruimte is niet al te groot en goed toegankelijk via de te openen achterruit. Een ander bijzonder detail is het voetenbankje aan de passagierskant en ook de grote hendels waarmee de achterste zijruitjes kunnen worden geopend, zagen we nooit eerder. En kijken we nog even naar de achterkant, dan zien we niet alleen een extra ruitje, maar ook achterlichten die afkomstig zijn van de Alfa Romeo 2000 Berlina, wat ook meteen de minst extravagante onderdelen van deze auto zijn. Het is niet zo’n woeste stier als de Miura, maar de Espada is in alles zó extreem, dat hij juist daardoor een grote aantrekkingskracht uitoefent.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Héérlijk die gele met spoiler, zoals een Lambo moet zijn!
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
TERUGKEER VAN EEN LEGENDE
LAMBORGHINI COUNTACH KOMT TERUG
Verrassend nieuws uit de koker van Lamborghini. Als een donderslag bij heldere hemel kondigt het merk de terugkeer aan van de Countach. Meer informatie is er niet, maar het feit dat Lamborghini de iconische modelnaam terugbrengt doet de Lambo-fans waarschijnlijk al een sprongetje van geluk maken.
Lamborghini plaatst op zijn sociale kanalen een teaservideo waarin het geheel onverwachts aankondigt dat het modelnaam Countach weer gaat gebruiken. De Countach is de voorloper van de Diablo en daarmee dus ook de verre voorvader van de Murciélago en diens opvolger Aventador. De Aventador loopt nu op zijn laatste benen. Het model werd in 2011 tijdens de Autosalon van Genève voorgesteld en onlangs trok Lamborghini het doek van de ultieme incarnatie en uitzwaaiversie van het model: de Aventador Ultimae. Lamborghini grist nu voor de opvolger van de Aventador de modelnaam Countach uit zijn rijke geschiedenis.
In de teaservideo geeft Lamborghini verder eigenlijk niets prijs. In de 'Een icoon keert terug' geheten video zien we onder meer een met posters van de Countach volgehangen muur in de kamer van een jong kereltje, ongetwijfeld een scene waarin meerdere Lambo-liefhebbers zich herkennen. Lamborghini spreekt verder van 'de terugkeer van een droom' en sluit de video af met een zinsnede die weinig ruimte openlaat voor interpretatie: "De nieuwe Countach komt eraan".
Ondanks dat het er aanvankelijk alle schijn van had dat de opvolger van de Aventador geen twaalfcilinder meer zou krijgen, lijkt de Countach toch een machtige V12 achter de voorstoelen te krijgen. Die twaalfcilinder zou ditmaal echter bijgestaan worden door een elektromotor, wat van de auto net als bijvoorbeeld de Sian een hybride zou maken. De door designhuis Bertone getekende eerste Countach werd van 1974 tot 1990 geproduceerd en werd gedurende zijn levensloop steeds fanatieker volgehangen met uitbundig spoiler- en over de top bumperwerk dat de jaren tachtig definieerde. Met name de 25th Anniversary editie staat bekend als variant waarbij nog weinig van het platte, minimalistische ontwerp is overgebleven.
Het eerste prototype van de oer-Countach werd in 1971 tijdens de Autosalon van Genève aan het publiek getoond. Dat is dit jaar exact 50 jaar geleden. Het zou ons dan ook niet verbazen als Lamborghini de nieuwe Countach nog dit jaar laat zien, al dan niet in conceptvorm.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Officieel: Lamborghini komt met nieuwe Countach! [UPDATE]
We kregen het al eerder ingefluisterd, maar nu weten we het zeker: Lamborghini komt met een moderne Countach.
Het is niet ongebruikelijk dat een model na decennialang afwezig te zijn weer nieuw leven wordt ingeblazen.
We zagen het bijvoorbeeld met de Mini en met de Fiat 500.
Maar een nieuwe Lamborghini Countach: dat is wel even andere koek.
Toch is dat wat Lamborghini gaat doen, ter ere van het 50-jarig jubileum van dit icoon.
We kregen het nieuws vorige maand al ingefluisterd door de man in de regenjas, maar toen was er nog niets officieel.
Nu laat Lamborghini echter van zich horen.
Ze laten een auto onder een doek zien met de niet mis te verstane boodschap dat de nieuwe Countach er aan komt.
Helaas is dat ook meteen de enige informatie die Lamborghini prijsgeeft.
Dus wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Echt een compleet nieuw model?
Of toch een special edition?
Het 50-jarig jubileum van de Miura werd namelijk alleen gevierd met wat speciale kleurtjes voor de Aventador.
Nu pakt Lamborghini het echter serieuzer aan.
Aan het silhouet onder het doek kun je al zien dat dit niet gewoon een Aventador is.
Dankzij de man in de regenjas weten we ook al wat meer dan dat.
Die wist ons namelijk te vertellen dat de nieuwe Countach gebaseerd zal zijn op de Sián.
Dit betekent dat deze een hybride aandrijflijn krijgt met in totaal 818 pk.
Wat we onder het doek zien vertoont ook sterke overeenkomsten met de Sián.
och zal de nieuwe Countach een geheel eigen ontwerp krijgen dat uiteraard sterk geïnspireerd zal zijn op de oude Countach.
De auto is namelijk één grote hommage.
Aangezien de Sián is gebaseerd op de Aventador, is de nieuwe Countach uiteindelijk alsnog een afgeleide van de Aventador.
Maar dat mag de pret niet drukken: een moderne interpretatie van de Countach is hoe dan ook interessant.
UPDATE: Lamborghini heeft nu de eerste detailfoto’s de wereld ingestuurd, om de spanning op te voeren.
Nu weten we dus ook zeker dat deze de welbekende V12 krijgt, maar we hadden niet anders verwacht.
De details zien er in ieder geval veelbelovend uit, nu hopen dat het totaalplaatje ook klopt.
There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Voor de zekerheid toch nog maar effe wachten met een topic te openen. Dit zou de nieuwe Countach op gelekte foto's zijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment