Mededeling
Collapse
No announcement yet.
I love M's
Collapse
X
-
Last edited by order66; 23/11/2022, 09:44.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Slechts 50 stuks:
BMW 3.0 CSL IS TERUG EN GAAT IN PRODUCTIE
MET BMW'S STERKSTE ZES-IN-LIJN OOIT
Maak kennis met de splinternieuwe BMW 3.0 CSL, een hommage aan de 3.0 CSL uit lang vervlogen tijden. Het is niet voor het eerst dat BMW een moderne herinterpretatie van die coupé presenteert. Wat deze dan zo bijzonder maakt? Deze gaat wél in productie!
Medio dit jaar slingerde de topman van BMW's M-divisie een stel foto's via de digitale kanalen de wereld in, waarop een tot dan toe onbekende gecamoufleerde coupé van BMW was te zien. We vermoedden destijds al dat we op die foto's een moderne interpretatie van de 3.0 CSL zagen, dat zou namelijk mooi aansluiten op het M-jubileum dat BMW al even aan het vieren is. Vandaag kunnen we je eindelijk de jongste knipoog naar de 3.0 CSL van weleer laten zien. Dit is de nieuwe BMW 3.0 CSL, en hij gaat in productie!
BMW
De BMW 3.0 CSL is zeer waarschijnlijk gebaseerd op de M4 Coupé. De nieuwe coupé is slechts tot op zekere hoogte voorzien van designelementen die verwijzen naar het verleden. Een retromodel is het dus niet direct. De 3.0 CSL biedt in tegenstelling tot de M4 Coupé slechts plaats aan twee inzittenden. De sportcoupé borduurt vooral voort op het concept van de 3.0 CSL uit het verleden. CSL staat immers voor Competition, Sports en Lightweight en dus is het niet heel verwonderlijk dat de kersverse 3.o CSL een prima pk-per-kilo-verhouding heeft. Waar elke pk in de oorspronkelijke 3.0 CSL 6,2 kilo in beweging moest zetten, hoeft elke pk in de nieuwe 3.0 CSL slechts 2,9 kilo te verplaatsen. Het lage wagengewicht is onder meer gerealiseerd door de veelvuldige toepassing van met koolstofvezel versterkt plastic. Nagenoeg alle carrosseriedelen zijn uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigd.
De BMW 3.0 CSL heeft ook nog eens de krachtigste zescilinder die de Duitsers ooit in een straatauto legden. De 3.0 zes-in-lijn stampt er namelijk 560 pk en 550 Nm uit. Dat vermogen vindt zijn weg via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Fijn nieuws voor de puristen dus. De sportcoupé heeft een actief M-differentieel, koolstofkeramische remmerij, een speciaal afgestelde ophanging en meer technische lekkernijen uit de trukendoos van BMW's M-divisie.
BMW produceert slechts 50 exemplaren van de 3.0 CSL. Dat aantal is uiteraard een verwijzing naar het 50-jarig bestaan van de M-divisie.
Het is overigens niet de eerste keer dat BMW een hommage aan de 3.0 CSL heeft klaarstaan. Zo liet het in 2015 nog de 3.0 CSL Hommage R zien, een heftigere variant van de eerder dat jaar getoonde 3.0 CSL Hommage. Ook van de 2002 heeft BMW eens een dergelijk 'Hommage'-model gemaakt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten750k euro
Matt van Carwow hierboven denkt dat 250k Pounds wel zou kunnen. Nog veel te duur uiteraardEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenbecker in een bmw, nice“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
In zo'n M1 zat meestal een Becker Mexico.
In onze Benzen destijds werd voor aflevering altijd een Blaupunkt ingebouwd, met de Mercedes knoppen erop
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
WAAROM DE BMW Z3 MET V12 TOCH NIET ZO’N GOED IDEE WAS
EENMALIGE VINGEROEFENING
Bij bezoeken aan klassiekercollecties van automerken loop je soms tegen bijzondere one off-modellen aan van automerken. Zo ook bij BMW. Daar staat bijvoorbeeld een Z3 V12. BMW M trad er een keer mee in het openbaar, door in 2012 alleen wat foto’s op Facebook te plaatsen. Bij een recent bezoek voor een reportage over de omvangrijke collectie van BMW Classics kwamen de collega’s van AutoBild iets meer te weten over de Z3 met V12.
De Z3 met een motor uit de toenmalige 750iL is niet de enige verrassing tussen al die mooie, bekende klassiekers van BMW. Zo is er een auto die verdacht veel lijkt op een 7-serie, en ook weer niet. Hij lijkt op een E32 uit 1987, maar dan net een beetje anders. De neus is langer, zodat er een 16-cilinder (!) in het vooronder past. Zijn zustermodel heeft zelfs een soort kieuwen aan de achterzijde voor de koeling en luistert naar de naam ‘Goldfisch’.
De BMW-studie op basis van een 7-serie, net als de wat 'bekendere' Goldfisch voorzien van een V16-motor.
Z3 met V12 was een vingeroefening
BMW Classics-woordvoerder. Thiesbürger legt uit: “Er staan hier verschillende auto’s die eigenlijk gewoon een vingeroefening waren.” Om te kijken waar de grenzen lagen. BMW heeft zijn ingenieurs wat dat betreft altijd de nodige bewegingsvrijheid gegeven; ze experimenteerden in 1991 al met een elektrische auto en twee jaar later met een driezitter voor in de stad, aangedreven door een motorfietsmotor. Ze monteerden zelfs een twaalfcilinder in een Z3 Roadster. “BMW laat onze technici altijd de grenzen opzoeken”, aldus de klassieker-man. De 326 pk sterke Z3 was in 2016 echter wat te veel van het goede. Zijn beoordeling: “Uitdagend om mee te rijden, maar te veel gewicht op de vooras.” De BMW-technici wisten een reusachtige twaalfcilinder in de compacte Z3 te krijgen. Deze bijzondere creatie stamt uit 1999.
M Roadster net zo sterk als one off Z3 V12
Meer dan zes cilinders leverde BMW nooit in de Z3 en met de Z3 M Roadster met M3-blok had het merk overigens die V12 helemaal niet nodig. En last van een zware neus had die heftige roadster bepaald niet.
AC Schnitzer hing een V8 in een Z3
Toch liepen niet alleen bij BMW mensen rond met het idee een Z3 met meer dan 6 cilinders te leveren. BMW-tuner AC Schnitzer uit het Duitse Aken had de V8 Roadster. Precies, een Z3 met V8. Op de IAA van 1997 presenteerde AC Schnitzer de Z3 met de V8 van de BMW 540i, en ook de handbak werd overgenomen die je bij de E39 in combinatie met de 286 pk sterke krachtbron in sommige landen kon krijgen. Het tunersbloed van de firma zorgde ervoor dat dankzij aanpassingen het vermogen steeg naar 310 pk. Maar ook deze V8 roadster kon de M Roadster met zes-in-lijn niet voorblijven. De sprint van 0 naar 100 km/h ging in 5,4 seconden, wel lag de topsneheid van de V8 Roadster hoger: 265 km/h. De Z3 M Roadster was begrensd op 250 km/h.
De V8 Roadster van tuner AC Schnitzer.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
DE HISTORIE VAN DE BMW M5 TOURING, DE STATIONWAGEN WAAROVER BMW BLEEF TWIJFELEN
VAN ZESPITTER, NAAR V10, NAAR PLUG-IN
De aanstaande BMW M5, uiteraard op basis van de geheel nieuwe BMW 5-serie, komt er ook als M5 Touring. Bijzonder? Jazeker, want in de zes voorgaande generaties kwam dat slechts tweemaal eerder voor!
BMW en snelle stationwagens, het was altijd een ongelukkige combinatie. Terwijl Mercedes en met name Audi juist volop profiteerden van de magie van de moddervette über-station, hield BMW het bij de M5 op sedans. Desgevraagd werd er dan wat gemurmeld over stijfheid van de carrosserie, maar sinds er auto’s bestaan als de X5 M en X3 M, gaat die smoes natuurlijk niet meer op. De ‘ultieme M’ is volgens BMW (en niemand anders) zelfs de XM, een enorme SUV. Kom dan ook maar door met die M-Tourings!
Het goede nieuws: dat gebeurt ook. Tegenwoordig staat er voor het eerst in de geschiedenis een M3 Touring op de prijslijst bij BMW, terwijl de M5 Touring binnenkort zijn langverwachte vervolg krijgt. De allereerste M5 Touring, en allereerste BMW M-Touring überhaupt, verscheen in 1992. De auto werd met de hand gemaakt op basis van de destijds vier jaar oude tweede generatie van de BMW M5, die van modelreeks E34. Net als bij de eerste M3 was er met die M5 wat raars aan de hand, want anders dan je zou verwachten was dit níét de modelvariant met de grootste motor. De 530i, 535i en 540i kregen een V8 mee, maar de M5 deed het ‘gewoon’ met een zescilinder.
Eigenlijk zelfs met twee zescilinders, want halverwege de levensloop van deze M5 werd de oorspronkelijke 3.5 vervangen door een 3.8. Dit gold ook voor de Touring, wat iedere individuele versie nog zeldzamer maakt dan de M5 Touring E34 als geheel. Dat zegt wat, want in totaal werden er slechts 891 M5 Tourings van dit type gebouwd. Met 315 of 340 pk, afhankelijk van de motor, is deze M5 naar hedendaagse begrippen niet eens zo heel snel meer. In de eerste helft van de jaren 90 was dat natuurlijk wel anders, en kon je er je medeweggebruikers serieus mee verrassen.
De E34 M5 kreeg altijd een handgeschakelde versnellingsbak mee, die met een stevige hand van verzet naar verzet moest worden geleid. De zespitter geeft een heerlijk rauw geluid en de auto zelf is zo ingetogen dat een moderne XM er gewoonweg lachwekkend van wordt. Subtiele bumperrandjes, bescheiden logo’s en unieke 17- of 18-inch wielen onderscheidden hem van andere E34’s, maar alleen voor wie er oog voor had.
E61: in alles een supercar
Hoezeer BMW twijfelde over dat hele concept van de M5 Touring, bleek wel toen de E39 M5 ervan verstoken bleef. De eerstvolgende en vooralsnog laatste M5 Touring diende zich pas aan in 2007. Daar hebben we mazzel mee, want daarmee belandt de auto middenin de levenscyclus van wat zonder twijfel de gestoordste M5 ooit is: de E60. De stationwagenversie staat trouwens te boek als E61, omdat de nummers vanaf deze generatie per carrosserievorm verschillen.
Wie graag een supercar in stationwagenvorm wil, moet zeker eens een E61 proberen. Daarmee bedoelen we de prestaties, maar zeker ook de ongemakken die bij het bezit van een exoot komen kijken. Kapotlopende lagerschalen, storingsgevoelige SMG-bakken, knetterdure en akelig modelspecifieke onderdelen en een astronomisch verbruik vergen het uiterste van de toewijding van de eigenaar, maar dan héb je ook wat. Een vijfliter V10 helpt hier 507 pk op de been en maakt dit een stationwagen die tot op de dag van vandaag bizar snel is.
Met name de topsnelheid is bijzonder, want zonder begrenzer loopt zo’n M5 tot vér boven de 300 km/h door. Ondergetekende weet dat als geen ander, want hij zag achter het stuur van precies zo’n Touring de teller doorstomen tot 315 km/h – met nog kracht over. Door de nukkige bak en het hoogtoerige karakter van de motor is dit trouwens wel een auto die zijn kunstjes niet zómaar vrijgeeft, maar dat maakt hem ook duidelijk anders dan de veel gemakkelijker RS6 uit deze periode. Ook met V10, trouwens. Wat een tijd.
BMW M5 E61 naast zijn veel bekendere, veel populairdere V10-rivaal uit die tijd: de Audi RS6
Van de BMW M5 E61 werden er iets meer gebouwd dan van de E34 Touring, maar met 1.009 stuks is ook dit een zeer zeldzame auto. Dat zien we uiteraard terug in de prijzen: waar een sedan de reparatiekosten op het dieptepunt van zijn prijsverloop soms niet meer waard was, is het oplappen van een M5 Touring eigenlijk altijd de moeite geweest. Áls je er het budget voor had, uiteraard.
De nieuwe M5 Touring wordt wederom een heel ander beestje. In plaats van een rauwe zes-in-lijn of een beestachtige V10 verwachten we nu de combinatie van een V8 en elektrokracht, oplaadbaar met een laadkabel. Aan pk’s ongetwijfeld geen gebrek!
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Last edited by The Pretender; 13/08/2023, 22:10.There are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
Comment