Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zo'n knappe bak dit ..alleen heb ik dat rubberen spoilertje nooit begrepen. Ziet er altijd zo cheap after market uit vind ik.
Idd! Was 1 van mijn dreamcars in die tijden
Dat spoilertje was eigen aan die tijden imo. Ik heb destijds ook eentje op mijn 260E laten plaatsen, wel geen rubberen maar meegespoten in koetswerkkleur.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Zo'n knappe bak dit ..alleen heb ik dat rubberen spoilertje nooit begrepen. Ziet er altijd zo cheap after market uit vind ik.
Dat was zoals Jocar hierboven schreef idd eigen aan die tijd. Vind het zelf ook (heel) cheap en Johnny-achtig. En tot op vandaag staat op elke Alpina ook zo'n ding, wel in carroseriekleur meegespoten en niet uit rubber. Maar past ook niet (imo) bij de anders wel klasse/verfijnde uitstraling van een Alpina. Helaas tegenwoordig is bijna elke BMW enorm lomp/massief/lelijk geworden en dus ook de meest recente Alpina's
Plus ja, een spoiler is maar van nut bij heel hoge snelheden. Dus wie wilt kan altijd achteraf een plaatsen. Bij echt goede (sport)wagens is er voldoende grondeffect (via diffusor en bodemplaat) zodat de achterkant bij heel hoge snelheden niet (te)veel begint te 'zweven'. Cfr. bij de 911 GT3 die Porsche al een tijdje aanbiedt zonder de normale (grote) spolier.
The BMW M635 CSi was powered by the same M-Power straight six used in the BMW M1 and M5, giving it a top speed of 158mph. It was also a highly successful rac...
CHECK OUT CARS & BIDShttp://carsandbids.comThe BMW Z8 is a special BMW -- and good examples are selling for well over $200,000. Today I'm reviewing the Z8, a...
CHECK OUT CARS & BIDShttp://carsandbids.comIn today's money, the BMW 850CSi cost $175,000 when it was new. Today, I'm reviewing a BMW 850CSi to show you all ...
evt. een BMW M635Csi
Porsche 911 50 Jahres Jub. (991.1 dus laatste atm !!) of 997 Speedster (maar anno 2040 zal die onbetaalbaar zijn)
Porsche 911 GT3 (bij voorkeur een 991) met (uiteraard MT) voor op circuit
Oude Jaguar
Misschien blijft het bij dromen...
Als het realiteit wordt zal ik ook elke wagen inschrijven om er effectief mee te rijden.
RAYMOND HEEFT AL 23 JAAR EEN E28 BMW M5: 'VORIG JAAR TIKTE HIJ NOG DE 270 KM/H AAN'
PUURDER DAN ZIJN E34 M5
De overtreffende trap van een BMW is een M, hoewel ook een Alpina de feestvreugde flink weet te verhogen. Purist Raymond Woertman is BMW-liefhebber in hart en nieren en ging voor het origineel. Bijna 23 jaar geleden wist hij de hand te leggen op een eerste generatie M5 die al voor heel wat uurtjes onversneden Fahrfreude heeft gezorgd, maar ook voor de nodige technische hoofdbrekens.
Afgezet tegen de 635 pk die de laatste M5 Competition levert, is de 286 pk van de BMW in dit artikel misschien weinig indrukwekkend. Toch weet de E28 het liefhebbershart het meest te raken. Een auto die je in alle opzichten volledig bij het rijden betrekt: bijna alle zintuigen worden geprikkeld.
Raymond kan daarover over meepraten. Zijn dagelijkse auto is een E39 530i Touring, waarin hij al twaalf jaar naar volle tevredenheid stuurt. Dat wil hij zo lang mogelijk blijven doen. En er staat nóg een M5 in de garage. “Dat is een E34 van 1990 met de 3,6-liter motor; die heb ik al 25 jaar. Ik vond hem in Zwitserland. Een bijzondere auto, hij is pas in 1994 op kenteken gekomen en heeft nog nooit in de winter gereden. Als je ermee rijdt, voel je dat hij in alles beter is dan de E28 en tegelijkertijd heeft hij ook dat pure en mechanische karakter.”
De twee M5's van Raymond, links de E34, rechts de E28.
Toch wilde hij die eerste M5 en het viel niet mee om een mooie, eerlijke te vinden. “Uiteindelijk kwam ik in 2001 terecht bij iemand die Alpina’s verzamelde en van de vele M5’s die tot dan toe de revue hadden gepasseerd, had deze de mooiste buitenkant. Niet verprutst, eerste lak en een redelijke kilometerstand. Op 18 oktober 1985 heeft BMW Motorsport GmbH hem afgeleverd. Voor mij was het in eerste instantie een collector’s item, waaraan ik heel veel heb verbeterd en vernieuwd. Zo nu en dan kocht ik net over de grens in Duitsland een zogeheten Kurzzeitkennzeichen om wat langere trips te kunnen maken, onder meer naar de Eiffel. In 2008 is het kenteken aangevraagd, mede vanwege de nieuwe bpm-regels.”
Motorrevisie in 2010
Voorzien van gele platen kon de M aan de grotere ritten beginnen, maar helaas sloeg een maand na registratie het noodlot toe. “Op 8 juni 2008. Ik voegde in op autobahn A1 en voelde ineens dat het vermogen iets afnam. Dat duurde een paar seconden en even later tikte hij met gemak 260 km/h aan. Pas toen ik later de snelweg verliet, kwam er een luid getik vanuit de motor. Ik wist meteen dat er iets goed mis was.”
Eind juni was de M5 terug in Nederland en kon nader onderzoek beginnen. Bij het ontmantelen van de motor ontdekten Raymond en de zijnen dat er al eens eerder aan was gesleuteld, ergens tussen 1985 en 1993. Op het motorblok stond de code ’00’ in plaats van een enkele nul, wat verwijst naar een iets grotere boring van de cilinders. “Dat kwam niet overeen met de maat zuigers die in het blok zaten. Daarop heb ik in overleg met meerdere deskundigen besloten de motor volledig opnieuw op te bouwen. Een van de uitlaatkleppen was verbrand en we ontdekten scheurtjes in de cilinderkop, tussen de uitlaatkleppen en de verbrandingskamers. En je raadt het al: een nieuwe kop is niet meer leverbaar. Samen met een revisiebedrijf ben ik aan de slag gegaan. De cilinderkop is vakkundig hersteld, de cilinders zijn opgeboord, de juiste maat zuigers is gemonteerd en alle draaiende delen zijn nieuw.”
De motor ging na de M1 in de eerste M5.
Raymond is nu 23.000 kilometer verder en stelt achteraf vast dat de motor pas sinds de revisie echt perfect loopt. “Ik heb ooit op een dag ruim 1.500 kilometer gereden, regelmatig tussen de 200 en 230 km/h, geen centje pijn. Vorig jaar in Duitsland nog de 270 aangetikt op de teller, zelfs dan heeft hij nog over.”
73 pagina's tellend rapport over zijn M5
Dat Raymond een pietje-precies is, blijkt wel uit een 73 pagina’s tellend rapport dat we in handen krijgen. Daarin beschrijft hij stap voor stap het proces van een losgelopen krukaspoelie, maar ook iets over de achtergrond van zijn E28, de revisie van de motor en informatie over de M88/3, zoals de zescilinder van de eerste M5 heet. “Ja, ik houd graag alles nauwkeurig bij, ben ik gewend vanuit mijn werk. Twee jaar geleden ontdekte ik dat de krukaspoelie niet goed vastzat. Gelukkig net op tijd. Hij zat er nog met twee boutjes aan, dat had erg slecht kunnen aflopen. Bij die reparatie is meteen het koelsysteem verbeterd, onder meer door de montage van een ventilator met elf bladen in plaats van de oorspronkelijke negen.”
Zo pakte hij door de jaren heen talloze zaken aan. Alle remklauwen zijn gereviseerd en de voorschokdempers zijn nieuw. Achter zitten nog altijd de originele: Bilstein B6. “Verder is het vooral genieten. Die motor is fenomenaal. Je kunt vanaf 50 km/h in de vijfde versnelling zonder schokken optrekken. En dat terwijl die vijf best lang is. Als je er gewoon mee rijdt, voelt en klinkt hij als een normale 5-serie.”
Twee jaar geleden stond hij ermee op Zandvoort, in het kader van vijftig jaar BMW M. Het was bloedheet op de terugreis, vertelt hij, op de N200 wees de thermometer 43 graden aan. “Gelukkig kon het koelsysteem dat prima aan. De motorolie laat ik controleren door een laboratorium in de VS en uit de laatste monsters bleek dat de motor kerngezond is. Er is een minimale lekkage bij een keerring, dat komt doordat ik de auto weinig gebruik. De eerstvolgende klus is overspuiten, daarna is hij echt perfect.”
De M5 was sensationeel bij zijn aantreden.
Geschiedenis: Eerste BMW-diesel, eerste M5
De tweede generatie 5-serie, de E28, kwam in 1981 op de markt en is tot december 1987 gebouwd. De instapper is een 518 met viercilindermotor voor de boekhouder die de stad nooit uitkomt, verder zijn het alleen maar zescilinders. In 1983 gaat BMW de concurrentie aan met Mercedes-Benz en komt voor het eerst in de historie met een diesel: de 524td. Andere bijzondere versies zijn de 525e met een zuinige 2,7-liter motor en de M535i.
De E28 vormt tevens de basis voor de eerste echte M: de M5. Voorlopers zijn er in de vorm van de M1, de M535i op basis van de E12 en de M635 CSi. Extra leuk detail is dat de M5 zijn werelddebuut maakte op de Amsterdamse AutoRAI in 1985. Hij heeft dezelfde 3,5-liter zes-in-lijn als de M1, maar dan met iets meer vermogen, en Bosch Motronic in plaats van mechanische injectie. Een auto die zijn gelijke niet kende in die tijd en daarmee was de M5 bij voorbaat al ronduit sensationeel, met meer vermogen dan een Ferrari 308 of Porsche 911 Carrera.
Had BMW zich nog niet op de kaart gezet als producent van sportieve auto’s, dan plaatste de M5 het merk wel op die positie. Het is een rijdend understatement, iets wat men vandaag een ‘sleeper’ noemt. De zogeheten wolf in schaapskleren. Aan de buitenkant verwijzen alleen maar de typeplaatjes naar het beestachtige karakter. Geen spoilers, geen bodykit, geen extreem grote wielen, geen grote luchtinlaten voorin; het had zomaar een heel gewone Fünfer kunnen zijn. De veren zijn iets korter, de dempers gasgevuld en stugger en de banden (Michelin TRX af fabriek) zijn breder. De volgende generaties M5 werden steeds sneller en krachtiger; wat ons betreft is de E28 de puurste van het stel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment