Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PORSCHE Lovers

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik vind het Turbo/GT3 verhaal zeer interessant.
    Sinds mijn Z4 verkocht is, heb ik besloten om opnieuw een Porsche te kopen.

In die wetenschap ben ik recent gaan rijden met de 996TT van een kennis .. En ik was uitermate verrast: snel, comfortabel, snel .. en zijn exemplaar was bijzonder luxueus en goed onderhouden. Ik vond de testrit zo fijn dat ik er gerust die dag geld had voor willen leggen. Walibi-gevoel!

Nadien kreeg ik, eerder toevallig, de mogelijkheid om met een 997TT te gaan rijden .. en ik was opnieuw verrast: sneller, luxueuzer, mooier. Qua investering absoluut af te raden, maar ik was opnieuw overtuigd. Ik ging voor de 997TT. Walibi-gevoel in het kwadraat. Merk op, het verschil tussen een 997TT en een 996TT is absoluut geen 30K waard!

En een dikke week geleden, kreeg ik een uurtje de GT3 van een vriend onder de kont geschoven ... Het acceleratie- en rijgevoel zijn gewoon subliem: brutaal, snel, luid, hard, ... geweldig. Nee een GT3 is niet comfortabel. Ja die ophanging is hard. Ja die uitlaat maakt te veel lawaai. Maar de beleving was geweldig. Misschien dat de wagen qua "tijden" minder is dan een Turbo, maar hij "voelt" wel sneller. En dat verschil in gevoel is groot! Fuck Walibi droog in de kont! Maw. ik ga dit jaar op zoek naar een GT3.

En over paar jaar, koop ik wel een TT

Comment

• 'k zal mij ook maar eens laten gaan...

1* als eerste porsche is de TT denk ik de betere keuze: 4*4 , vermogen te over en comfy.

2* als rasechte tracker kan ie geen lap leggen aan de GT3

maw de stelling van Loe kan ik helemaal beamen.

Let op voor het walibi gevoel!

Ooit kocht ik als eerste p een 965 3.3 turbo, ik moest en zou een brede turboporsche hebben...Techart ophanging en uitlaat met pifpaf incluis! Spectaculair ! en verkocht van de eerste minuut...
      Na een jaar (+ oneindig gezaag van ons madam...) en een rit over de rotslechte snelweg naar Luik was de maat vol... turbo eruit en een 993 met 45pk minder in de plaats.
      Was me dat een échte porsche, sneller , bruikbaarder etc dan de 911turbo...

besluit: gebruik ook je hersens en niet alleen je badboy-gevoel als je zo'n aankoop doet, 't gaat over veel geld en het geluid, harde vering etc kan je gaan enerveren bij dagelijks gebruik.
      Als je in het Jokke-stadium bent en een GT3 als trackcar kan aankopen ... dan moet je natuurlijk niet twijfelen.Maar, zoiets is niet voor iedereen weggelegd.

na 4 p's ben ik nu trouwens gigantisch content van de R8, die is er als overgangsauto tot de 991 in okk betaalbaar wordt, maar ie overtreft al mijn verwachtingen... zo zie je maar, een echte porschist kan na 16j ook eens vreemd gaan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Daggie Bekijk Berichten
        Ik vind het Turbo/GT3 verhaal zeer interessant.

In die wetenschap ben ik recent gaan rijden met de 996TT van een kennis .. En ik was uitermate verrast: snel, comfortabel, snel .. en zijn exemplaar was bijzonder luxueus en goed onderhouden. Ik vond de testrit zo fijn dat ik er gerust die dag geld had voor willen leggen. Walibi-gevoel!

Nadien kreeg ik, eerder toevallig, de mogelijkheid om met een 997TT te gaan rijden .. en ik was opnieuw verrast: sneller, luxueuzer, mooier. Qua investering absoluut af te raden, maar ik was opnieuw overtuigd. Ik ging voor de 997TT. Walibi-gevoel in het kwadraat. Merk op, het verschil tussen een 997TT en een 996TT is absoluut geen 30K waard!

En een dikke week geleden, kreeg ik een uurtje de GT3 van een vriend onder de kont geschoven ... Het acceleratie- en rijgevoel zijn gewoon subliem: brutaal, snel, luid, hard, ... geweldig. Nee een GT3 is niet comfortabel. Ja die ophanging is hard. Ja die uitlaat maakt te veel lawaai. Maar de beleving was geweldig. Misschien dat de wagen qua "tijden" minder is dan een Turbo, maar hij "voelt" wel sneller. En dat verschil in gevoel is groot! Fuck Walibi droog in de kont! Maw. ik ga dit jaar op zoek naar een GT3.

Ik heb zelfs met geen van beiden echt gereden en ik vind de GT3 voor wat ie dient een topper maar bvb in mijn geval zou de TT me nu beter uitkomen als "daily" en daar naast de M3 voor circuit. Eens ik het tracken nog meer onder de knie heb en ik al even aan het 911 gevoel gewend ben komt er mss wel een GT3. Wat dan wel direct een RS zal worden puur voor track en goed weer. Een GT3 voelt mss wel sneller maar tegen een geremapped turbo maakt ie geen kans op snelheid en on track zal er een toppiloot aan het stuur van de GT3 moeten zitten om de turbo voorbij te gaan. Al meerdere tests on track gezien en zelfs de stock turbo moet het nooit echt afleggen tegen de GT3. Als ik zoveel geld aan een Porsche hang wil ik niet zitten nadenken, zou ik daar wel naartoe rijden, het kan mss regenen of sneeuwen. Of eventueel andere trips met een gewone auto moeten doen omdat de fraulein niet in een harde en luide GT3 wil meerijden. Klink belachelijk maar het is gewoon de waarheid.

Echter is het verdomd moeilijk kiezen tussen die 2, een GT3 kan een daily zijn maar dan met gewone zetels en zonder clubsportpakket maar dan is het IMO geen GT3 meer waar ie voor gemaakt is. Van Beurden is hier vlak bij en ga daar eens mijn licht gaan opsteken.

Ik ga er iig nog eens goed over nadenken.
        Last edited by Jerain; 24/02/2011, 16:35.

Comment

Ik vind het Turbo/GT3 verhaal zeer interessant.

Ik sluit me dus naadloos aan

Comment

• Merk op dat jullie hier een stock-GT3 met een stock-turbo vergelijken hé... en de verschillen blijken al immens tussen beide.... en zo hoort het! eigenlijk moet je én een turbo én een GT3 hebben.

Want iemand die graag trackt, koopt volgens mij toch beter de GT3.. hoe meer je de GT3 trackt, des te extremer hij zal worden... uitlijning, ophanging, remmen, banden,... zet dan nog es je GT3 naast een turbo en maak de vergelijking opnieuw... degene die dan nog steeds twijfelt tussen beide is gewoon een eeuwige twijfelaar en zal er nooit uitkomen.
            Wat ik wil duidelijk maken is dat iemand die de GT3 trackt, de auto enkel minder en minder geschikt gaat maken voor dagelijks gebruik (al is 't maar de bandenslijtage door het camber).

Voor iemand die niet of nauwelijks gaat tracken is de TT de juiste keuze... zoveel completer en méér auto dan de GT3. Je zal er ook een pak meer plezier aan beleven en meer km's opzetten dan met de GT3.

Er bestaat inderdaad de optie (of is de standaard ) om de GT3 met gewone zetels uit te rusten, zonder CS pakket... maar da's in mijn ogen vlees noch vis. In dat geval zou ik ook de TT nemen.
            Porsche 996 GT3 RS
            Porsche 964 RS
            BMW ///M3 e30
            Mercedes c250 CDI AMG
            www.flamebox.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
              Een GT3 voelt mss wel sneller maar tegen een geremapped turbo maakt ie geen kans op snelheid en on track zal er een toppiloot aan het stuur van de GT3 moeten zitten om de turbo voorbij te gaan.
              Volledig mee eens. Dat zei ik ook. Maar het GEVOEL in de GT3 zal groter blijven dan in de Turbo. Ik gebruik speciaal het woord gevoel (en niet snelheidsgevoel) omdat een Turbo ook enorm snel kan aanvoelen. Maar de GT3 intimideerde mij. De Turbo voelde gewoon heel leuk .. De GT3 was een ander soort ervaring, belevenis.

Versta me niet verkeerd, een Turbo is fantastisch! Ik had bijna een bod gedaan op eentje ... Maar de GT3 is een intensiever soort ervaring. En dan mag die van mij on track een flink pak trager zijn. Daar gaat het mij niet om. Ik plan een GT3 te kopen met als doel: bewust er mee gaan rijden. Dat hoeft niet snel te zijn, maar wel als doel het rijden. Met een Turbo kan je jezelf ook gewoon vervoeren (naar werk, winkel, ...). Met een GT3 ga je naar de beenhouwer, waarbij de beenhouwer het excuus is. Met een Turbo ga je naar de beenhouwer om vlees.... Nu moet ik toch herhalen dat ik amper een uur met de GT3 gereden heb en nog minder met de 997 Turbo. Dus mijn gevoel is mogelijk vertekend .. maar het is een risico (= vertekend gevoel) dat ik bereid ben te nemen. Als ik zou moeten rekening houden met bv. mijn vriendin, zou ik met een Turbo waarschijnlijk even gelukkig kunnen zijn. Maar aangezien ik nog een auto heb, mag dat voor mij een CS worden
              Last edited by ; 24/02/2011, 17:59.

Comment

• Karnivoor Daggie
                Porsche 996 GT3 RS
                Porsche 964 RS
                BMW ///M3 e30
                Mercedes c250 CDI AMG
                www.flamebox.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                  Karnivoor Daggie
                  Voor een lekker stukje vlees, mag je me altijd bellen

Addendum: ik vind een Turbo mooier dan een GT3

Comment

. Misschien dat de wagen qua "tijden" minder is dan een Turbo, maar hij "voelt" wel sneller.

Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                    . Al meerdere tests on track gezien en zelfs de stock turbo moet het nooit echt afleggen tegen de GT3.
                    Dat dacht ik nog geen jaar geleden ook tot je je gaat verdiepen...... Het is ook een logische redenering die vele maken trouwens.
                    (Remappen op dat soort auto daar zou ik toch enorm, maar dan ook enorm voorzichtig mee zijn.)

Betreffende on track snap ik niet altijd de logica van die redenering. De vraag is dan waarom de GT3 de "trackcar" is. Naast dat het duurzamer is, denk ik dat je toch meer chauffeur moet zijn om met een Turbo sneller te zijn dan met de GT3. De turbo zal on track een stuk moeilijker te rijden zijn, weet dat maar heel zeker ! Mannen die echt snel zijn on track met de turbo krijgen mijn volle respect. Maar dan nog, de GT3 is gewoon sneller. Niet alleen gevoelsmatig .

Wat rondetijden:
                    List of fastest lap times for Zolder. Updated November 2024.

http://www.fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html (zou in theorie de beste van de tracks moeten zijn voor de Turbo)

List of fastest lap times for Virginia International Raceway Grand East Course (pre 01/2014). Updated October 2024.

http://www.zeperfs.com/duel3003-1528.htm
                    Hier zie je dan weer de op "papier" sterkere Turbo tov GT3(RS).
                    Hernemingen mini (maw kies uw beste versnelling) is de GT3 zelfs sneller.
                    De luie (boekske) hernemingen komt de Turbo boven.
                    Op circuit is het heel duidelijk. Waar jullie halen dat de Turbo sneller zou zijn op circuit is mij een raadsel. (mogelijk ga je ergens eens een artikel vinden, maar daar tov staan er dan 100 die duidelijk zijn over de GT3(rs)).

Gewone GT3 tov turbo:

Conclusie de Turbo is een comfy kar die waanzinnige prestaties neerzet en zijn vermogen altijd heel snel bij de hand heeft.
                    Een GT3 is sneller en beter on track (ook beter bestuurbaar) en zal op de openbare weg (juist gereden) zo goed als niks moeten toegeven. Tenzij we over stoplichtsprintjes spreken.

De discussie is dan ook te herleiden tot wat je wil hé, het accent op comfy of het accent op puur rijgevoel (wat in mijn ogen niet altijd on track moet zijn).
                    Qua prestaties op de openbare weg gaan de wagens mekaar zeer weinig ontlopen. Op circuit is het verschil al iets groter......
                    Last edited by Jokke_vlo; 24/02/2011, 18:33.

Comment

• niet helemaal akkoord jokke.... de turbo kan verdomd snel en hard uit de hoek komen... op snellere circuits is het voor vele GT3 piloten een koude ontnuchtering om een turbo te moeten voorbijlaten.

Met een turbo ga je makkelijker snel... een doorsnee iemand gaat misschien zelfs rappere tijden afklokken inde turbo dan in de GT3....zeker in het begin. Aan de GT3 moet je een beetje wennen.
                      Porsche 996 GT3 RS
                      Porsche 964 RS
                      BMW ///M3 e30
                      Mercedes c250 CDI AMG
                      www.flamebox.be

Comment

niet helemaal akkoord jokke.... de turbo kan verdomd snel en hard uit de hoek komen... op snellere circuits is het voor vele GT3 piloten een koude ontnuchtering om een turbo te moeten voorbijlaten.

Met een turbo ga je makkelijker snel... een doorsnee iemand gaat misschien zelfs rappere tijden afklokken inde turbo dan in de GT3....zeker in het begin. Aan de GT3 moet je een beetje wennen.
                        Spreek je niet over het verschil in piloot, ik heb er een andere mening over. Dat sommigen makkelijker snel gaan met bv esp, dat volg ik wel. De cijfers liegen nu toch ook niet echt.
                        Als je bedoelt gemakkelijker snel, met dank aan de electronica, tot daar aan toe
                        De keren dat ik een Turbo aan het werk zag, was dat ofwel iemand die echt aan het genieten was van het tracken of ene die meer achterstevoren stond dan iets anders dus de voorbijvlieg sensatie heb ik eerlijkheidshalve nog niet kunnen ondervinden.

Op een circuit als Spa kan ik je wel volgen Mich, maar dat heeft dan wel met ballen en koppel te maken. Bijna zeker dat ik daar ook sneller ben met een Turbo en zelfs met de Panamera. Maar dat heeft dan wel te maken met de piloot he. (Met die esp duw ik zulke wagens gewoon tot tegen de limiet, de electronica vertelt me wel als hij bereikt is....).

Dat de Turbo verdomd snel uit de hoek kan komen is een feit ! Mijn doel was vooral om aan te tonen dat de discussie relatief nutteloos is, zeker als het over prestaties gaat.

Het is een keuze die je maakt op basis van wat je exact wil zoals oa Loe het aangeeft. Een Turbo kopen als echte tracktoy kopen is imo even dom als een GT3 om uitsluitend op de weg te rijden. Maar hey, ge hebt altijd mensen met andere gedachten, de waarheid bestaat niet..............
                        Last edited by Jokke_vlo; 24/02/2011, 19:01.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                          Als je bedoelt gemakkelijker snel, met dank aan de electronica, tot daar aan toe
                          De keren dat ik een Turbo aan het werk zag, was dat ofwel iemand die echt aan het genieten was van het tracken of ene die meer achterstevoren stond dan iets anders
                          ... ik kan u verzekeren, heb al "mannen" zien rijden met een turbo... fameus rap!

Iemand zonder veel ervaring of kunde is sneller met een turbo omdat het meer vertrouwen geeft (4wd, electronica) en een foutje is rap rechtgezet met een stoot vermogen op de rechte lijn. zet die in een GT3 en da's andere koek.

Maar.... zet iemand die kan rijden in een turbo en dat heeft ook vleugels hoor.... en ge zult fameus mogen gas geven in de GT3.... GT3 blijft sneller, maar veel zal het ni zijn!
                          Last edited by MichM3; 24/02/2011, 19:07.
                          Porsche 996 GT3 RS
                          Porsche 964 RS
                          BMW ///M3 e30
                          Mercedes c250 CDI AMG
                          www.flamebox.be

Comment

• (al is 't maar de bandenslijtage door het camber).

Nu heb ik het niet gezegd

Comment

• Wel wel, we zullen dat binnekort wel is kunnen uittesten op Spa

Kijk ik weet zeker dat ik op circuit terug ga verlangen naar iets dedicated en RWD...
                              Maar als ik naar huis ga zal ik zo blij zijn dat ik een dak boven hoofd heb en geen helm moet dragen op de autostrade

zoals ik al zei, in het leven moet je compromissen sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                              ... ik kan u verzekeren, heb al "mannen" zien rijden met een turbo... fameus rap!

Iemand zonder veel ervaring of kunde is sneller met een turbo omdat het meer vertrouwen geeft (4wd, electronica) en een foutje is rap rechtgezet met een stoot vermogen op de rechte lijn. zet die in een GT3 en da's andere koek.

Maar.... zet iemand die kan rijden in een turbo en dat heeft ook vleugels hoor.... en ge zult fameus mogen gas geven in de GT3.... GT3 blijft sneller, maar veel zal het ni zijn!

Comment

• Enfin tis al goed ik trek mijne staart in, de Turbo is op alle vlakken de beter keuze

Comment

• Welk één van de twee heeft een M3 achteras? Dat is de beste.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                    Enfin tis al goed ik trek mijne staart in, de Turbo is op alle vlakken de beter keuze
                                    ... 't is zoals de partnerkeuze in 't echte leven... zoek je de perfecte degelijke, trouwe levensgezellin, wel da's de turbo... ben je op zoek naar een avontuurtje, da's de GT3

....dus jokke, leidt zelf af
                                    Porsche 996 GT3 RS
                                    Porsche 964 RS
                                    BMW ///M3 e30
                                    Mercedes c250 CDI AMG
                                    www.flamebox.be

Comment

... 't is zoals de partnerkeuze in 't echte leven... zoek je de perfecte degelijke, trouwe levensgezellin, wel da's de turbo... ben je op zoek naar een avontuurtje, da's de GT3

....dus jokke, leidt zelf af
                                      In naam van de GT voel ik mij beledigd door uw metafoor!

Comment

• Ik heb nog altijd mijn keuze niet gemaakt maar ik neig gewoon meer naar de Turbo omdat die voor mijn doeleinden beter is. Ieder moet dat voor zich uitmaken. Een GT3 zal je bij slecht weer al sneller laten staan en bvb met je vriendin naar het zuiden rijden moet je al een serieuze carloving vriendin hebben.
                                        Een turbo doet dit zonder krimp, massaal snel en met het nodige comfort en geluidsdemping. De beleving in de GT3 zal groter zijn, no doubt! Ik zou eigenlijk eerst een met beide moeten rijden maar voor mij is het simpel, turbo als bijkomde daily, M3 als pure trackcar. Mss af en toe op snellere circuit en ring eens laten zien wat de turbo waard is tov de GT3. GT3 zal mits serieus geoefende rijder sneller zijn maar het zal bijna nooit een handvol seconden zijn...

Voor jokke is de GT3 ideaal, hardcore tracktool en daily de pan turbo, ik begrijp 'm. Ik ben echter nog jong en vind van mezelf nog niet dat ik genoeg kunde heb om een GT3 snel over het circuit te jagen, daar moet ik nog voor oefenen en ik denk dat een turbo idd makkelijker te rijden is en dat je zo de 911 feeling al krijgt. Als je achteraf toch van jezelf denkt dat je genoeg ervaring hebt kan je een hardcore RS bijkopen. Zo bekijk ik het. Trouwens een turbo is makkelijk veilig te remappen tot 530pk en 700 nm, vanaf dan kan je ook nog makkelijk hoger maar dan moet je andere intercoolers, uitlaat en luchtfilter gaan zoeken. De standaard VTG's kunnen tschijnt makkelijk 650pk aan.

Jokke ik heb ook nergens gezegde dat de turbo sneller is hé? Wel dat ie redelijk goed mee kan en daarna nog veel andere dingen beter kan. Een turbo kopen puur als tracktoy is idd dom, maar nogmaals niet mijn bedoeling.

Het zal trouwens nog niet voor nu zijn, nog even rondkijken vergelijken en tegen de zomer komt er wrslk wel iets.

Comment

• Ik volg u idd we, maar toch.......ik denk u kennende dat je misschien toch spijt zou kunnen krijgen..... je bent veel te gepassioneerd bezig, ook met track. Als je zo een snelle Porsche hebt staan zie ik u niet zo snel meer met de BMW gaan tracken trouwens, in de praktijk.

Ik ken zo ene met ne Corvette en een BMW, maar ik heb hem maar 1x weten rijden met die laatste . Enfin dat is wat ik denk als ik je posts lees in het algemeen.

Tunen, remappen........nogmaals ik zou er toch mee opletten, hier en daar zal er wel iemand zijn die is geen problemen heeft, maar over het algemeen komt dat in je gezicht terug als het ook voor intensief gebruik is.

Betreft te groen achter je oren? Het is maar hoe je het aanpakt. Ik ben verre van een super piloot, en rijdt zelf maar een jaar. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik beter eerst met een Turbo zou rijden.

Ik zou dit eigenlijk durven omdraaien? Waarom met een auto rijden die je de mogelijkheid geeft om je fouten te perfectioneren? Leer rijden met iets puur, zodat je basis goed is. Ok je moet bereid zijn om eens met jou te laten lachen (ben dat al gewoon ) en u te laten voorbij zoeven.
                                          Het enige dat je moet kunnen is discipline hebben en zelfkennis. Opbouwen dus.... na mijn ervaring zou ik echt wel zeggen: leer eerst puur rijden ipv eerst wagens aan te kopen die je fouten "zouden" corrigeren. Achteraf je fouten afleren is veel moeilijk dan deftig rijden "aan"leren.

En nu heb ik hier genoeg aan spam gedaan ....... (hoe leuk en leerzaam ik het ook vind).

Comment

Working...
                                          X