Ook luxemerken hebben te kampen met de gevolgen van de recessie. Volgens cijfers van Verdict Research dalen de wereldwijde bestedingen aan luxeproducten in 2006 met 9% naar 211 miljard euro. Om te overleven moeten luxemerken de traditionele marketingwetten opzij zetten. Jean-Noël Kapferer en Vincent Bastien, schrijvers van `The luxury strategy`, hebben 18 anti-marketing wetmatigheden opgesteld voor luxemerken om hun status quo te behouden.
De belangrijkste zijn: vergeet positionering; luxemerken zijn niet vergelijkbaar met concurrenten, ze moeten uniek en origineel zijn; handmatige foutjes maken een product juist begerenswaardig. Ga niet in op de wensen van de consument; het merk heeft een goed beredeneerde langetermijnstrategie. Houd niet-enthousiastelingen verre van het merk en probeer geen klanten te stelen van de concurrentie.
Maak indruk op de klant door een autoritaire, adviserende en opvoedende toon. Zorg dat artikelen moeilijk te krijgen zijn; klanten moeten er moeite voor willen doen. De rol van reclame is niet verkoopbevorderend, maar dient het waarmaken van een droom. Zorg dat er meer liefhebbers zijn dan klanten die het product kunnen betalen. Verhoog de prijs als de vraag toeneemt. Cultiveer banden met de kunsten en maak geen gebruik van celebrities.
De belangrijkste zijn: vergeet positionering; luxemerken zijn niet vergelijkbaar met concurrenten, ze moeten uniek en origineel zijn; handmatige foutjes maken een product juist begerenswaardig. Ga niet in op de wensen van de consument; het merk heeft een goed beredeneerde langetermijnstrategie. Houd niet-enthousiastelingen verre van het merk en probeer geen klanten te stelen van de concurrentie.
Maak indruk op de klant door een autoritaire, adviserende en opvoedende toon. Zorg dat artikelen moeilijk te krijgen zijn; klanten moeten er moeite voor willen doen. De rol van reclame is niet verkoopbevorderend, maar dient het waarmaken van een droom. Zorg dat er meer liefhebbers zijn dan klanten die het product kunnen betalen. Verhoog de prijs als de vraag toeneemt. Cultiveer banden met de kunsten en maak geen gebruik van celebrities.
Comment