Bentley Arnage R (2003)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BENTLEY Lovers
Collapse
X
-
BENTLEY INVESTEERT MILJARDEN IN PRODUCTIE EV
PRODUCTIESTART IN 2025
De elektrificatieplannen van Bentley waren al even bekend, maar nu draait men in Crewe daadwerkelijk de geldkraan open om de overstap naar elektrische aandrijflijnen in gang te zetten. Daar zijn aardig wat euro's mee gemoeid.
Bentley investeert namelijk in totaal omgerekend €3 miljard om de overstap te maken naar elektrische aandrijflijnen. Die investering is nodig om de Bentley-fabriek in Crewe te moderniseren, waar de elektrische Bentley uiteindelijk ook gebouwd gaat worden. Even was het voortbestaan van de fabriek in Crewe onzeker, met name door de Brexit en de steeds snellere verschuiving van verbrandingsmotoren naar EV's. De investering van Bentley zorgt voor opluchting bij de Britse regering, die zich heeft ingezet om de fabriek met 4.000 werknemers te behouden.
Voor zijn nieuwe EV werkt Bentley samen met Audi aan het Project Artemis. Dat wordt een EV met een compleet nieuwe architectuur, die volgens Audi 'het neusje van de zalm' wordt als het aankomt op elektrisch en autonoom rijden. Artemis is echter nog in nevelen gehuld, dus we moeten afwachten waar men uiteindelijk mee gaat komen. Ook gaf Bentley-CEO Adrian Hallmark nog niet prijs hoe de EV van Bentley er uiteindelijk uit komt te zien. De kans is groot dat het een SUV wordt, maar misschien krijgt de afgebeelde EXP 100 GT uit 2019 wel een productievervolg.
Concurrent Rolls-Royce komt in ieder geval al eerder met een EV op de markt: in 2023 verschijnt de Spectre namelijk op het toneel. Op de lange termijn ziet de koers voor beide merken er hetzelfde uit: vanaf 2030 rollen er geen auto's met verbrandingsmotor meer uit Crewe en Goodwood.
bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenVermits er maar 12 exemplaren gebouwd worden hier maar bijzetten.
GRONDIG VERBOUWDE CONTINENTAL GT ALS TWEEZITTER!
BENTLEY BACALAR IS EXTREEM GELIMITEERD
Bentley zou tijdens de Autosalon van Genève de Continental GT Mulliner Convertible laten zien, maar dat is niet de enige open nieuwkomer van het merk waar Bentley's Mulliner-afdeling zich mee heeft bemoeid. Dít is namelijk de zeer excentrieke Bacalar, een auto die zijn werelddebuut dus ook niet in Genève beleeft.
Mulliner is de afdeling van Bentley waar je kunt aankloppen voor naar persoonlijke wens aangepaste accessoires die je graag op of in je Bentley wilt hebben. Deze 'personaliseringsafdeling' komt voort uit H.J. Mulliner & Co, een in 1897 opgerichte coachbuilder die zich al voor de oorlog bezighield met het bouwen van carrosserieën voor Rolls-Royces en Bentleys. In 1959 kwam het bedrijf volledig in handen van Rolls-Royce en momenteel gebruikt Bentley de naam voor zijn personaliseringsafdeling. Dit jaar markeert een keerpunt voor Mulliner. Bentley zet z'n Mulliner-afdeling namelijk weer in voor het ontwerpen en bouwen van exclusieve modellen in een kleine oplage. Bewijsstuk nummer één staat in Genève: de Bacalar, vernoemd naar een meer in Mexico, dient als uithangbord van waar Mulliner toe in staat is.
Design
De Bacalar is in feite niets meer dan een grondig verbouwde Continental GT Convertible met een eigen koets, maar met die omschrijving doen we de opengewerkte Engelsman tekort. Mulliner doorspekt de Bacalar namelijk met uiterlijke kenmerken van de vorig jaar gepresenteerde EXP 100 GT, een showauto waarmee Bentley zijn 100-jarig bestaan vierde. De dubbele ronde koplampen van de originele Continental GT worden vervangen door lampen die duidelijk geïnspireerd zijn op die van de EXP 100 GT. De Bacalar heeft een set enkele, meer ovale koplampen die doorkliefd worden door een horizontale ledstrip. Verder is niet alleen de complete vorm van de voorbumper geïnspireerd op die van de EXP 100 GT, ook de verticale lijn die vanuit de compleet nieuwe en met koelsleuven en diepe welvingen getekende motorkap dwars door de grille omlaag loopt, is een kenmerk dat de Bacalar ontleent aan de EXP 100 GT. Een ander niet geheel onbelangrijk verschil ten opzichte van de Continental GT: de Bacalar is een twee- in plaats van een vierzitter.
Van opzij bezien vallen onder meer de extra koelsleuven in de voorschermen, de horizontale lijn over de flank en de nieuwe zijspiegels op en ook de welving boven het achterwiel is samen met de tankdop compleet anders van vorm. Interessanter zijn het achterdek en de achterkant van de Bacalar. De complete achterkant is met zijn bijzonder vormgegeven en deels in de koets verzonken 3D-lichtunits namelijk een regelrechte aandachtstrekker. Ook hier geldt dat het ontwerp duidelijk geënt is op het lijnenspel van de EXP 100 GT. Een cabriodak heeft de Bacalar overigens niet. In ruil daarvoor krijg je een opvallend achterdek met twee speedster-kenmerkende 'bulten' achter de hoofdsteunen. Achter de voorstoelen kun je overigens nog wat bagage kwijt.
Zaken als het achterdek zijn vervaardigd uit aluminium terwijl de portieren en het spoilerwerk allemaal zijn opgetrokken uit koolstofvezel. De spoorbreedte achter is 2 centimeter groter dan die van de Continental GT. De aanpassingen in het interieur zijn kleiner, al kun je nagenoeg alle stiksels, stripjes en andere materialen aan laten passen aan je eigen smaak. Optische verschillen: de Bacalar heeft een aan de onder kant afgeplat stuurwiel en de ronde ventilatieroosters in de middenconsole van de Continental GT zijn vervangen door rechthoekige exemplaren. Geen exclusief model zonder de toepassing van opmerkelijke materialen en dus maakt Bentley trots melding van het gebruik van rijstkaf in de lak om het effect van metalliclak na te bootsen. Bentley past verder onder meer Engelse wol en - jawel - 5.000 jaar oud hout toe in het binnenste van de Bacalar.
Motor en beschikbaarheid
Ook onder de motorkap is de Bacalar niet één op één te vergelijken met de auto waar hij zijn technische basis mee deelt. Waar de Continental GT een 635 pk en 900 Nm sterke 6.0 W12 heeft, levert die twaalfcilinder in de Bacalar 659 pk en 900 Nm. Net als de Continental GT beschikt deze exclusieve afgeleide over een achttraps automaat met dubbele koppeling. De Bacalar is vierwielaangedreven, maar als de omstandigheden het toelaten gaat zoveel mogelijk vermogen naar de achteras.
Milliner gaat slechts 12 exemplaren van de Bacalar bouwen, exemplaren die - je raadt het al - allen al zijn vergeven. Ze worden stuk voor stuk met de hand gemaakt in Mulliner's werkplaats in het Engelse Crewe.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Bentley R-Type Continental: de snelste vierzitter ter wereld in 1952
Het luxemerk viert 70 jaar Continental met een blik op de zeldzame originele...
De Bentley R-Type Continental is een zeldzame verschijning. Niet alleen vandaag. Ook in de jaren vijftig was hij een zeldzaam fenomeen. In drie bouwjaren van 1952 tot 1955 werden slechts 208 exemplaren gemaakt. Toen het uitkwam, was het de snelste vierzitter ter wereld en ook een van de duurste voor £ 6.928. Ter vergelijking: een Morris Minor-limousine kostte in 1952 precies £ 582.
De R-Type Continental, ontwikkeld door hoofdingenieur Ivan Evernden en hoofdontwerper John Blatchley, werd aangedreven door een 4,5-liter zescilinder lijnmotor met 150 pk. Het prototype bereikte in vijf ronden een gemiddelde snelheid van zo'n 190 km/u op het glooiende circuit van Montlhèry.
In juli 1954 kreeg de auto een motorupgrade met een 4,9 liter-eenheid die naar schatting 170 pk zou produceren. Vanaf dat moment kon als optie ook een automatische transmissie worden besteld. Voorheen was er alleen een versnellingsbak met 4 versnellingen beschikbaar.
Van de 208 gemaakte exemplaren werden er 193 gebouwd door HJ Mulliner, terwijl Park Ward (vier dropheads en twee coupés), Franay (vijf), Graber (drie) en Farina (één) de rest van de beperkte productie uitvoerden.
Van de R-Type Continentals die nog steeds bestaan, wordt er één beheerd door de Bentley Heritage Collection. Het is het BC16C-chassis met het registratienummer JAS 949.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BENTLEY BRENGT SPEED SIX OPNIEUW TOT LEVEN
VOOROORLOGSE RACER IN HET NIEUW
Bentley gaat twaalf nieuwe exemplaren van de Speed Six bouwen. Het merk maakt dat bekend op het Goodwood Festival of Speed. Bentley's personalisatieafdeling Mulliner gaat de reïncarnaties van de vooroorlogse racer in elkaar schroeven. Uiteraard komt dat met een bijzonder heftig prijskaartje.
De nieuwe Speed Six is een zogeheten 'continuation car'. Dat betekent dat de auto's in kwestie compleet nieuw zijn, maar wel volledig trouw aan het origineel blijven. De twaalf exemplaren zijn exacte replica's van de auto's waarmee de 'Bentley Boys' in 1929 en 1930 Le Mans wonnen. Op de foto's van Bentley staan twee originele Speed Sixes afgebeeld. De groene auto met het nummer 3 in de grille deed daadwerkelijk mee aan Le Mans en is eigendom van een particulier, de zwarte auto is een straatauto die onderdeel is van Bentleys eigen verzameling. Beide auto's zijn gebruikt door Mulliner als referentiepunt voor de nieuwe Speed Six.
Bentley Speed Six
Hoe de eerste continuation car van de Speed Six eruit komt te zien, weten we nog niet. Het eerste exemplaar wordt namelijk pas gebouwd in de tweede helft van dit jaar. Als Bentley echter woord houdt, is het verschil tussen de originele exemplaren en de nieuwe Speed Sixes niet te zien. Onder de kap komt dezelfde 6,5-liter zes in lijn te liggen als in de raceversie van de oude Speed Six. Die motor levert een vermogen van 200 pk, waarmee de auto een topsnelheid van 200 km/h moet kunnen behalen. Als je durft, tenminste, want met zulke smalle banden en in de open lucht moet dat een behoorlijk angstaanjagende ervaring zijn.
Goedkoop zijn de continuation cars allesbehalve. Een nieuwe Speed Six kost namelijk minimaal 1,5 miljoen Britse ponden (€1,75 miljoen). Bentley bellen voor een exemplaar heeft geen zin meer, want ze zijn allemaal al uitverkocht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
-
Slechts 18 stuks:
BENTLEY MULLINER BATUR: STERKSTE BENTLEY OOIT
VOORUITBLIK OP EV DESIGN
Bentley heeft tijdens het hoogtepunt van de Monterey Car Week een nieuw model gepresenteerd. Maak kennis met de Bentley Mulliner Batur, op basis van de Continental GT. Ondanks dat de Batur slechts in een kleine serie gebouwd gaat worden, is de auto belangrijker dan je denkt.
Autofabrikanten als Bentley stellen wel vaker in een kleine serie te produceren auto's voor die hun basis delen met een bestaand model. Zo kwam Bentley in 2020 nog met de Mulliner Bacalar waarvan slechts 12 exemplaren verschenen. Ook in 2022 zet Bentley de zaag in de Continental voor een nieuw model, maar deze nieuwe exclusieve Brit speelt een grotere rol dan de Bacalar.
Vaarwel ronde koplampen.
In de eerste plaats gaat Bentley van de Mulliner Batur 18 in plaats van 12 stuks bouwen, maar dat maakt de rol van de Batur niet bepaald groter. Wél geldt de Mulliner Batur als een sterke hint naar hoe Bentley zijn toekomstige modellen gaat vormgegeven en in het bijzonder hoe zijn elektrische auto's op designvlak zullen opdrogen. Wat blijkt? Bentley werpt zijn decennialang gebruikte ronde koplampen naar de prullenmand.
Bentley Mulliner Batur
Ondanks dat de Bentley Mulliner Batur als een hint naar toekomst EV-design fungeert, is de auto zelf 'gewoon' uitgerust met een twaalfcilinder benzinemotor. Het gaat om de 6.0 W12 die in de basis ook in de Continental GT en Flying Spur is te krijgen. In deze Batur levert die machine echter meer vermogen dan ooit. Waar de twaalfcilinder het in de krachtigste versie van de Continental GT tot 659 pk schopt, levert het blok in de Mulliner Batur maar liefst 740 pk en 1.000 Nm. Daarmee gaat de Batur de boeken in als de krachtigste Bentley ooit. Om het vermogen te behalen heeft Bentley onder meer de turbo's, de intercoolers en het inlaattraject van de aandrijflijn aangepast. Schakelen gaat met een achttraps automaat met dubbele koppeling en onder de auto hangt een volledig titanium uitlaatsysteem. Bentley geeft de Mulliner Batur het onderstel van de Continental GT Speed, voorziet de auto van een actief anti-rolstabilisatiesysteem, een elektronisch sperdifferentieel en een mee- en tegensturende achteras.
De Batus is in tegenstelling tot de Bacalar niet vernoemd naar een een waterlichaam in Mexico, maar naar een 88 meter diep meer op Bali. Zoals gezegd gaat Bentley's Mulliner-afdeling slechts 18 exemplaren van de Mulliner Batur produceren. Ze hebben stuk voor stuk een vanafprijs van €1,95 miljoen. Jawel, dat ie exclusief lokale belastingen. Helaas voor wie al met de credit card in de aanslag zit: alle 18 exemplaren zijn al verkocht. De eerste kopers krijgen hun Mulliner Batur medio 2023 afgeleverd. De eerste elektrische Bentley waarin je designinvloeden van deze Batur vindt, komt in 2025 op de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment