Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Zo'n schoolbus rijdt wel heel voorspelbaar.
    Staat bijna altijd stil, enkel 's morgens en 's avonds niet en misschien overdag voor een uitstap.
    Gewone gezinswagen is minder voorspelbaar: madam wil naar de winkel, zoon naar voetbal, ... Grote aantallen kunnen dat nivelleren, maar toch.
    Zo'n balancing bedrijf zal eerder met andere bedrijven contracten willen afsluiten om de bedrijfswagens op de parking hiervoor te kunnen gebruiken.
    Ook veel gemakkelijker qua contracten en betalingen dan met individuen.
    JA... maar als dat 300€ per maand kan opleveren, en alles via telematica loopt, dan komt het er wel.
    Het zal software zijn in de laadpaal, en klaar.
    Als dat systeem draait op 10000 palen, dan is dat voorspelbaar genoeg door de massa aan data en gemiddeldes.

    Comment


    • Ik vrees dat je je rijk aan het rekenen bent.
      300€ per maand x 10.000 palen = 3.000.000€ per maand.
      Bij Elia kan je de imbalance prijzen opzoeken:
      - 15 minuten response: https://www.elia.be/en/grid-data/bal...-prices-15-min
      - 1 minuut response https://www.elia.be/en/grid-data/bal...e-prices-1-min (ik betwijfel of een EV binnen de minuut voldoende kan reageren!)

      Het is moeilijk te berekenen, maar ik denk niet dat met max prijzen rond 500€/MWh je zoveel deelnemers 300€ per maand kan uitkeren.
      Per Mega Watt, van een EV batterij ga je 10 Kilo Watt kunnen gebruiken (gebruiker wil ook nog kunnen rijden), dus heb je minimum 100 deelnemers nodig.
      Dus 5€ per deelnemer. Als alle deelnemers meedoen en niet even naar de winkel moeten. Misschien heb je er dubbel zoveel nodig, wie weet?

      Die tussenpartij moet al het werk doen en wil ook nog winst maken.
      Voor 300€ per maand, kunnen ze zelf al voor 3.600€ batterijen kopen waar ze volledige controle over hebben, kunnen afschrijven, etc.
      Daar hebben ze zeker 4kWh voor, mogelijk meer (schaalvoordeel)

      Als je een 10e of zelfs honderdste gaat krijgen van die 300€ , mag je blij zijn denk ik.

      EDIT: bij mijn vorig project prefereerde men een project om elektrische warm water boilers aan te sturen voor frequentie balancering. Water blijft een hele tijd warm in het vat. Kan rechtstreeks via de energieleverancier die de boiler beheerd geregeld worden. Klanten kregen dan een klein voordeel op hun rekening als ze wilden meedoen en hadden eigenlijk geen nadelen. Tenzij men heel veel warm water nodig had.
      Last edited by Chris_147; 16/12/2021, 15:01.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
        EDIT: bij mijn vorig project prefereerde men een project om elektrische warm water boilers aan te sturen voor frequentie balancering. Water blijft een hele tijd warm in het vat. Kan rechtstreeks via de energieleverancier die de boiler beheerd geregeld worden. Klanten kregen dan een klein voordeel op hun rekening als ze wilden meedoen en hadden eigenlijk geen nadelen. Tenzij men heel veel warm water nodig had.
        Dat zouden ze hier in Griekenland of bij uitbreiding in alle zuiderse landen gemakkelijk kunnen promoten/opstarten met hun talrijke zonneboilers.
        Ik zou me per direct inschrijven.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          jep...

          En dat gaan we meer zien.
          De VW ID5 krijg al bidirrectional charging. Dat gaat je toelaten thuis aan peak shaving te doen.
          Maar er zijn al bedrijven die de batterijen van auto's die aan het net hangen gebruiken (en daarvoor betalen) om aan frequentiestabilisatie te doen.
          In Californië doen ze dat al met Nissan Leaf's, en dat levert de eigenaars ca 300$ per auto per maand op als die lang genoeg aan de lader hangen thuis.
          Impact op batterijlevensduur schijnt verwaarloosbaar te zien omdat ze uiteraard nooit de uitersten opzoeken.

          Maar dat bidirectioneel laden wordt een belangrijke factor in de energietransitie, alleen is het moeilijk aan het grote publiek uit te leggen.
          Iets wat de Mitsubishi Outlander al jaren kan en doet met andere woorden.
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
            Ik vrees dat je je rijk aan het rekenen bent.
            300€ per maand x 10.000 palen = 3.000.000€ per maand.
            Bij Elia kan je de imbalance prijzen opzoeken:
            - 15 minuten response: https://www.elia.be/en/grid-data/bal...-prices-15-min
            - 1 minuut response https://www.elia.be/en/grid-data/bal...e-prices-1-min (ik betwijfel of een EV binnen de minuut voldoende kan reageren!)

            Het is moeilijk te berekenen, maar ik denk niet dat met max prijzen rond 500€/MWh je zoveel deelnemers 300€ per maand kan uitkeren.
            Per Mega Watt, van een EV batterij ga je 10 Kilo Watt kunnen gebruiken (gebruiker wil ook nog kunnen rijden), dus heb je minimum 100 deelnemers nodig.
            Dus 5€ per deelnemer. Als alle deelnemers meedoen en niet even naar de winkel moeten. Misschien heb je er dubbel zoveel nodig, wie weet?

            Die tussenpartij moet al het werk doen en wil ook nog winst maken.
            Voor 300€ per maand, kunnen ze zelf al voor 3.600€ batterijen kopen waar ze volledige controle over hebben, kunnen afschrijven, etc.
            Daar hebben ze zeker 4kWh voor, mogelijk meer (schaalvoordeel)

            Als je een 10e of zelfs honderdste gaat krijgen van die 300€ , mag je blij zijn denk ik.

            EDIT: bij mijn vorig project prefereerde men een project om elektrische warm water boilers aan te sturen voor frequentie balancering. Water blijft een hele tijd warm in het vat. Kan rechtstreeks via de energieleverancier die de boiler beheerd geregeld worden. Klanten kregen dan een klein voordeel op hun rekening als ze wilden meedoen en hadden eigenlijk geen nadelen. Tenzij men heel veel warm water nodig had.
            De imbalance is maar een deel, het tweede deel komt van frequentie regulation.
            hoe het technisch werkt heb ik nog niet helemaal begrepen, maar daar zit ook geld in.

            Als de batterijen gekoppeld zijn kan je juist wel binnen 1 minuut stroom leveren. Dat hoeft per batterij geen 50 kW te zijn, maar 11 kW is zeker mogelijk.

            Comment


            • STEKKERAUTO'S GOED VOOR KWART VAN EUROPESE AUTOVERKOPEN

              OPMARS

              Auto's met een lage of zelfs geen directe uitstoot nemen een flinke punt uit de Europese verkooptaart van november. 26 procent van de nieuw verkochte auto's viel afgelopen maand in deze 'Low Emission Car'-categorie.

              November was een dramatische maand voor de verkoop van nieuwe auto's. Eerder bleek al uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA dat het de slechtste novembermaand sinds 1993 was. JATO Dynamics heeft nu de verkoopcijfers van november van de EU + EFTA. Voor die landen komt het totaal uit op 855.281 verkocht nieuwe auto's, 18 procent minder dan vorig jaar. Volledig elektrische auto's, deels elektrische auto's en waterstofauto's, die JATO schaart onder Low Emission Cars, hebben tegen de verdrukking in een groeispurt doorgemaakt ten opzichte van de verkopen van vorig jaar. Dat waren er namelijk 217.709, waarmee het verkoopaandeel op maar liefst 26 procent uitkomt. In november 2019 was het nog 4 procent en vorig jaar 16 procent. Volgens JATO zijn de in tal van landen geldende aanschafsubsidies een belangrijke aanjager van het groeiende aandeel.

              Het aandeel dieselauto's was met 18 procent duidelijk kleiner. Ook is de krimp van dat aandeel over meerdere jaren gezien evident: in november 2019 waren diesels nog goed voor 32 procent, vorig jaar was dat 27 procent. Benzineauto's zijn nog altijd goed voor het leeuwendeel van de verkopen: 53 procent in november van dit jaar. Vorig jaar was dat 54 procent en in 2019 was het 62 procent.



              De populairste volledig elektrische auto van november was de Tesla Model 3. De Renault Zoe en Dacia Spring volgen op plaats twee en drie. Bij de plug-in hybride auto's gaat de Peugeot 3008 er met de koppositie vandoor. De Volvo XC40 en Ford Kuga maken de top drie compleet. Elektrische auto's doen het met name goed in het segment van de middelgrote SUV's, al heeft dat natuurlijk vooral met het aanbod te maken.

              Bron: Autoweek


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Hier een artikeltje met aangepaste EV verkoopsdoelstellingen van Hyundai/Kia.
                Was 1 miljoen EV's tegen 2026, wordt nu 1,7 miljoen.
                Verwachting is dat ze volgend jaar 220.000 EV's verkopen.
                Ik vind het eigenlijk straf dat een groep die toch best goed bezig is qua EV's zo weinig aantallen verkoopt of plant te verkopen.
                Tesla gaat met amper 4 modellen dit jaar al bijna 1 miljoen EV's verkopen.
                Als volgend jaar de fabrieken in Berlijn en Texas ook gaan draaien gaan die toch vlot 2 miljoen EV's kunnen maken? Waarom zouden Hyundai/Kia dat niet kunnen?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                  Hier een artikeltje met aangepaste EV verkoopsdoelstellingen van Hyundai/Kia.
                  Was 1 miljoen EV's tegen 2026, wordt nu 1,7 miljoen.
                  Verwachting is dat ze volgend jaar 220.000 EV's verkopen.
                  Ik vind het eigenlijk straf dat een groep die toch best goed bezig is qua EV's zo weinig aantallen verkoopt of plant te verkopen.
                  Tesla gaat met amper 4 modellen dit jaar al bijna 1 miljoen EV's verkopen.
                  Als volgend jaar de fabrieken in Berlijn en Texas ook gaan draaien gaan die toch vlot 2 miljoen EV's kunnen maken? Waarom zouden Hyundai/Kia dat niet kunnen?
                  Hoofdreden is waarschijnlijk omdat een groot deel van hun aanbod en verkoop op markten is waar aanbod en verkoop van EV niet zo snel zal evolueren zoals op een deel van de west-Europese en Amerikaanse markt. Hun productieplanning en verhouding EV/non EV daarin houdt daar rekening mee.

                  Comment


                  • Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      Eindelijk deftige focus op het verbruik.

                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • Comment




                        • ioniq met 150000km

                          Comment


                          • tis mss ot, maar toch te belangrijk als wetenschappers en ingenieurs ingaan tegen onze klimaatpaus die helemaal onder wef-invloed staat





                            Ingenieurs willen diploma inleveren als Frans Timmermans eredoctoraat krijgt: “Schande voor wetenschap”


                            Afgestudeerde ingenieurs leveren uit protest hun diploma in als de TU Delft (Technische Universiteit Delft) volgende maand een eredoctoraat uitreikt aan ‘klimaatpaus’ Frans Timmermans. Samen met nog eens bijna 5.000 ondertekenaars van de petitie ‘Geen eredoctoraat voor Frans Timmermans van TU-Delft’ verzetten ze zich tegen de eervolle benoeming van de vicevoorzitter van de Europese Commissie. ”Dit is het einde van de wetenschap.” Theresia Schouten 01-01-22, 06:45 Laatste update: 15:01 Bron: AD.nl


                            Frans Timmermans, de Nederlandse vicevoorzitter van de Europese Commissie, krijgt over twee weken een eredoctoraat uitgereikt van de TU Delft. De universiteit wil Timmermans onderscheiden vanwege zijn sociaal-maatschappelijke prestaties rondom de energietransitie. Maar dat de TU juist hém eredoctor wil maken, is een schande voor de wetenschap, vinden meerdere afgestudeerde TU’ers. “Het kan niet zo zijn dat de TU Delft een eredoctoraat verstrekt aan iemand die onzin uitkraamt over de energietransitie”, zegt oud-TU’er Jan Asselbergs.

                            Zo’n dertig alumni van de universiteit schreven rector magnificus Tim van der Hagen de afgelopen weken brieven om hem op andere gedachten te brengen. ‘Timmermans is geen wetenschapper, hij is een geslepen politicus’, pende de afgestudeerde TU’er Egbert de Beyer op. ‘Mocht u Frans Timmermans daadwerkelijk een eredoctoraat geven, dan zal ik uit protest afstand doen van mijn diploma en u vragen mij van uw lijst van afgestudeerde ingenieurs te schrappen.’ Grote inzet


                            Alle briefschrijvers hebben antwoord gekregen, meldt een woordvoerder van de TU. “We leggen mensen dan uit dat het gaat om een eredoctoraat vanwege sociaal-maatschappelijke prestaties en dus niet om een wetenschappelijk eredoctoraat”, geeft de TU aan.

                            “Met dit sociaal-maatschappelijke eredoctoraat wil het College voor Promoties, met daarin alle decanen, de heer Timmermans onderscheiden voor zijn grote inzet in het maatschappelijke veld om de klimaatproblematiek op de agenda te zetten”, vertelt rector Van der Hagen, “en overheden, bedrijfsleven en instellingen in Nederland, Europa en in de wereld in beweging te krijgen om noodzakelijke actie te ondernemen.”

                            Tekst gaat verder onder de foto.

                            Het is vreselijk”, vindt De Beyer. “Een eredoctoraat moet je als universiteit niet willen uitreiken aan een politicus die nog volop invloed heeft. Ik kan dit niet anders zien dan als een linkse truc om geld binnen te halen van Europa.” Daarnaast twijfelt De Beyer sterk aan de ‘populistische uitspraken met betrekking tot CO2die Timmermans al vaker in het openbaar heeft gedaan. “Hij vindt dat een CO2-loze samenleving moet worden gerealiseerd met overal maar windmolens en zonnepanelen. Juist een technische universiteit als de TU Delft weet heel goed dat zo’n beleid theoretisch, technisch en wetenschappelijk gezien onzinnig is.” Eredoctor


                            De Beyer vindt dat de TU meer ruimte moet bieden aan twijfel en kritisch denken met betrekking tot de klimaatcrisis en niet mee moet gaan in de ‘CO2-hype’. “De basis van de wetenschap is juist om kritisch na te denken over theorieën en deze waar dat kan te weerleggen”, legt hij uit. De Beyer is overigens niet de enige die zijn ingenieursdiploma inlevert als de TU Timmermans eredoctor maakt.
                            Timmermans snapt niets van kernener*gie en strooit met uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. In feite bemoei*lijkt hij de energie*tran*si*tie.

                            Jan Asselbergs


                            Ook Jan Asselbergs is fel gekant tegen de benoeming en bereid om zijn titel op te geven. Hij begon eind november een petitie die inmiddels al door bijna 5.000 mensen is ondertekend. “Er heerst onder alumni al een poosje onvrede over de weg die de TU Delft inslaat met betrekking tot klimaatproblematiek. Deze benoeming was een goed moment om dat ook aan de buitenwereld te laten zien. Dit is een schande voor de universiteit als kennisinstituut.”

                            Tekst gaat verder onder de foto.

                            Een klimaat-ontkenner, zo wil hij absoluut niet genoemd worden. Zelf is Asselbergs voorstander van kernenergie. “Timmermans snapt niets van kernenergie en strooit met uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. In feite bemoeilijkt hij de energietransitie”, zegt Asselbergs. “Timmermans is bijvoorbeeld voorstander van biomassa en bevordert dus grootschalige houtkap. Wetenschappers hebben in 2015 al geconstateerd dat biomassa absoluut niet duurzaam is”, gaat hij verder. “Wetenschap bestaat bij twijfel, daar kun je in de politiek niets mee. Politiek is de handel in perceptie, zoiets hoort niet thuis op de universiteit.”

                            De kans dat het eredoctoraat niet aan Timmermans wordt uitgereikt noemt Asselbergs ‘nihil’. “Het gaat mij er om dat de discussie in ieder geval op gang komt.”

                            Timmermans heeft niet gereageerd op vragen van onze collega’s van AD.nl.


                            https://www.hln.be/buitenland/ingeni...3dc/205137691/


                            we kunnen alleen maar hopen dat er meer knappe koppen opstaan en geen schrik hebben om gecancelled te worden

                            je kan de proberen wetenschappers van de unief steunen en hun woke bestuur terugroepen door hun petitie te tekenen

                            TU Delft wil Frans Timmermans een eredoctoraat verlenen, vanwege zijn vermeende bijdragen aan het energietransitiebeleid. Echter, Frans Timmermans is voorvechter van biomassacentrales en hij beweert dat kernstroom te duur is en dat de bouw van een centrale 20 jaar duurt.
                            Last edited by bobo; 01/01/2022, 19:20.

                            Comment


                            • DE 10 BELANGRIJKSTE ELEKTRISCHE AUTO'S VAN 2022

                              DE STROOM GAAT DOOR

                              In 2021 maakten we kennis met een enorme hoeveelheid elektrische nieuwkomers. Dat de stortvloed aan nieuws nog lang niet ten einde is, blijkt wel uit het feit dat we streng moesten selecteren om tot de tien belangrijkste elektrische nieuwkomers van 2022 te komen.

                              Hyundai Ioniq 6






                              De Hyundai Ioniq 5 was in 2021 zonder twijfel één van de belangrijkste elektrische nieuwkomers. Hyundai pakt in 2022 door met de Ioniq 6 (zie illustratie hierboven), die heel anders wordt dan het eerste model uit deze reeks. In plaats van een enorme hatchback met retro-koets staat er straks een glad, laag model met een sedan-achtige koets klaar. Dat is goed nieuws voor het verbruik, want een elektrische auto profiteert als geen ander van een goede stroomlijn.

                              Renault Mégane E-Tech electric






                              We hebben hem al uitgebreid bekeken en konden er zelfs al even mee op pad, maar volgend jaar arriveert de Renault Mégane E-Tech Electric in Nederland. Met recht een belangrijke nieuwkomer, want dit is de eerste EV van Renault op het nieuwe CMF-EV platform, dat hij deelt met de Nissan Ariya. Daarover gesproken …

                              Nissan Ariya




                              De Ariya zelf mag natuurlijk niet ontbreken op deze lijst. De auto werd al in 2020 gepresenteerd, maar komt na enige vertraging toch echt naar Europa. Deze Nissan deelt zijn techniek met de Mégane E-Tech, maar is wel een stuk groter en meer SUV. Daar waar de Renault op de Volkswagen ID3 mikt, zit deze Nissan meer in het vaarwater van de ID4. Dat zien we ook terug in de specificaties, want de Nissan kan rekenen op grotere accu’s en meer vermogen.

                              Toyota BZ4X/Subaru Solterra





                              Twee in één, want het gaat in feite om dezelfde auto. Zowel de Toyota bZ4X als de Subaru Solterra moet voor het einde van 2022 in Nederland arriveren. Met name de Toyota is erg belangrijk, vooral omdat de autowereld zo lang heeft moeten wachten op de eerste serieuze EV van deze gigantische autofabrikant. Hij is ook onderdeel van een interessante subtrend, want net als de inzendingen van Nissan en Renault is deze ‘dedicated’ EV in principe een voorwielaandrijver. Er komen echter ook versies met vierwielaandrijving aan. Daar blijft het trouwens niet bij, want Toyota presenteerde volgende week een heus EV-offensief, waaronder nog vier modellen uit de BZ-reeks.

                              Mercedes-Benz EQE (SUV)



                              Na elektrische toplimousine EQS wacht ons volgend jaar de EQE, ofwel een iets minder groot model op hetzelfde MEA-platform en met bijna net zo indrukwekkende specificaties. In tegenstelling tot de EQS is de EQE een echte sedan. Wie dat niet praktisch genoeg vindt, kan zich echter verheugen in de komst van een EQE SUV. Juist: het elektrische equivalent van een GLE, zij het met een compleet andere koets. Te groot en te duur? Geen nood, er komt ook een EQB.

                              BMW i3




                              Net als concurrent Mercedes wil BMW niet alleen puur als zodanig ontwikkelde EV’s aanbieden, maar ook waar mogelijk met elektrische varianten van bestaande modellen komen. Het eerste voorbeeld uit de eerste categorie zagen we in 2021, in de (bijzondere) vorm van de iX. Volgend jaar staat alles in het teken van de tweede categorie. Na de iX3 arriveert de i4, ofwel de elektrische uitvoering van de 4-serie Gran Coupé. BMW pakt meteen door met een i3, die niets te maken heeft met het gelijknamige model dat we nu kennen. Het is ‘gewoon’ een elektrische 3-serie, maar dat zou ook weleens zijn grootste kracht kunnen zijn. Het blijft trouwens niet bij een i3, want er komt ook een elektrische 7-serie met de naam i7. Interessante tijden!

                              Polestar 3




                              Op fantasievolle modelnamen kunnen we Polestar nog steeds niet betrappen, maar wel op een fantasievoller uiterlijk. De Polestar 3, die in 2022 wordt geïntroduceerd, krijgt ten opzichte van zijn merkgenoten namelijk een heel andere neus. Daarmee worden ook de zichtbare familiebanden met Volvo grotendeels losgelaten en krijgt het merk veel meer een eigen gezicht. De Polestar 3 wordt -uiteraard- een SUV, maar wel een met sportieve proporties. Grote wielkasten, een lage daklijn en een langgerekte zijruitpartij leveren een gespierd uiterlijk op. De Polestar 3 lijkt ook in technisch opzicht sterk af te wijken van de Polestar 2, Volvo XC40 en Volvo C40 en belooft dus in alle opzichten een belangrijke nieuwkomer te worden voor dit Zweeds/Chinese merk.

                              Volkswagen ID5/Skoda Enyaq Coupé




                              Voor wie het nog niet door had: ja, stiekem bespreken we veel meer auto’s dan tien. Net als bij Toyota en Subaru staan er twee auto’s in de kop, want de Volkswagen ID5 en Skoda Enyaq Coupé vertonen veel overeenkomsten. Ze verhouden zich tot elkaar zoals de ID4 tot de reguliere Enyaq, maar hebben allebei een aflopende, meer coupé-achtige daklijn. Opvallend is dat Volkswagen voor een aparte modelnaam kiest, terwijl Skoda kiest voor het toevoegen van het discutabele ‘Coupé’. Reken in beide gevallen uiteraard op een hogere prijs en minder bagageruimte dan bij de reeds bekende modellen, al valt het verlies onder het afdekzeil wel mee. Als ruimte belangrijk is, is het goed om te weten dat Volkswagens elektrische ‘busje’ volgend jaar eindelijk in productievorm moet verschijnen. De ID Buzz is de personenversie, de ID Cargo een bestelbus.

                              Audi Q6 e-tron




                              2021 was bij Audi het jaar van de E-Tron GT en de Q4 e-tron, 2022 wordt dat van de Q6 e-tron. Een grotere elektrische SUV dus, die weer net onder vaandeldrager E-tron SUV moet verschijnen. Het interessantste aspect van de Q6 e-tron is op dit moment dat het de eerste Audi is die op het in samenwerking met Porsche ontwikkelde PPE-platform staat. Dat deelt de auto vanaf 2023 met een elektrische Porsche Macan, maar er volgt bijvoorbeeld ook een A6 e-tron op deze basis.

                              MG 5 Electric




                              Het in China herboren MG brengt verrassend betaalbare EV’s naar Nederland en scoorde daarmee tot dusver heel aardig. De gefacelifte ZS EV staat inmiddels in de (gesloten) showroom met een veel grotere actieradius, maar volgend jaar maken we kennis met de MG5 Electric. Dat is een heel leuke, want het is geen SUV, maar een elektrische stationwagon. Dat kenden we tot nu toe eigenlijk alleen van Porsche, maar we betwijfelen of er veel mensen zijn die twijfelen tussen een MG5 en een Taycan. De MG kost minder dan 30 mille, heeft een bagageruimte van 479 liter en komt in het gunstigste geval 400 kilometer ver. Lang niet onaardig, toch?
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Comment




                                • gewicht mét 40kwh batt is 1190kg ferm

                                  Comment




                                  • Als je duits begrijpt, dan zeker dit filmpje eens bekijken.

                                    VW gaat bij de ID5 bidirectionaal laden invoeren samen met hun eigen huislader. Ook de ID4 en mogelijk de ID3 kunnen omgebouwd of een software update krijgen voor bidirectioneel laden.

                                    Het leuke is dat hier een vergoeding tegenover staat, en die kan zo groot worden dat je eigenlijk gratis stroom krijgt als VW je batterij mag gebruiken voor load balancing en frequentie regeling.
                                    Dat zou voorzien zijn binnen ca 2 jaar.

                                    In onze energietransitie weg van kolen, gas naar wind/zon etc wordt opwekken van genoeg vermogen niet het grootste probleem, wel om genoeg stroom te hebben op elk moment op de juiste plaats.
                                    Als VW zowat in elke straat een 10-tal auto's heeft die aan de lader hangen, dan hebben ze heel wat mogelijkheden om op kritieke momenten (ca 18h) er voor te zorgen dat dat we onze biefstuk en patatjes klaar krijgen.
                                    Als de vergoeding dan effectief zo is dat je daarmee je stroom voor de auto gratis krijgt, dan wint iedereen.

                                    Comment


                                    • mooie denkpiste, maar het blijft onbegrijpbaar waarom men van electriciteit willens nillens een schaars goed wil maken...met alle gevolgen voor onze welvaart..of is dat net de bedoeling

                                      in dat filmpje kwam ook dit artikel ter sprake

                                      https://energyload.eu/elektromobilit...altet%20werden.

                                      nieuwe laadstations in VK schakelen zichzelf uit tss 8 en 11 sochtends en 16 en 22 savonds, toch de private en die op de werkplek...de snelladers op de verkeersassen blijven open

                                      allemaal benieuwd naar de evolutie nu de eu commissie gas en kernenergie gaar groen labelen onder voorwaarden en een 180° bocht maakt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        mooie denkpiste, maar het blijft onbegrijpbaar waarom men van electriciteit willens nillens een schaars goed wil maken...met alle gevolgen voor onze welvaart..of is dat net de bedoeling

                                        in dat filmpje kwam ook dit artikel ter sprake

                                        https://energyload.eu/elektromobilit...altet%20werden.

                                        nieuwe laadstations in VK schakelen zichzelf uit tss 8 en 11 sochtends en 16 en 22 savonds, toch de private en die op de werkplek...de snelladers op de verkeersassen blijven open

                                        allemaal benieuwd naar de evolutie nu de eu commissie gas en kernenergie gaar groen labelen onder voorwaarden en een 180° bocht maakt
                                        Electriciteit is een heel speciaal goed. Het is niet echt schaars, alleen op bepaalde momenten zijn er overschotten en op andere tekorten.

                                        En dat fenomeen zie je zowel op macro gebied (tussen landen/steden), maar ook op lokaal niveau.
                                        Als heel veel mensen het laden tegelijk doen met de momenten dat de kookplaat de patatjes moet koken, dan gaat het mis.

                                        Maar kijk naar gemiddeldes.
                                        Gemiddeld doet een belgische auto ca 15.000km per jaar. Neem gemiddeld 1.5 auto's per gezin.
                                        Dat betekent dat je per dag 61 km rijdt, wat goed is voor een dikke 10-12 kWh.
                                        Met een 4 kW lader is dat ca 3 uur per dag laden terwijl auto's gemiddeld meer dan 12 uur thuis op de oprit staan.
                                        Gedurende die periode kan je zeker wat doen met die tienduizenden batterijen en meestal 11kW laders thuis.

                                        Bovendien kan je dat vermogen in een paar seconden aan spreken. En het enige wat je moet doen is zorgen dat de volgende morgen de batterij terug ergens tussen de 80 en 100% zit, en niet onder de 20-30% gaat.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          Omdat ik mijn twijfels heb over de slaagkans van dit retro project zal ik maar geen topic openen bij 'nieuwe auto's' en hier maar bijzetten.


                                          KARO-ISETTA DEZE MAAND IN DUITSLAND TE KOOP

                                          ARTEGA KOMT MET 'ELEKTRISCHE ISETTA'

                                          Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het Duitse Artega brengt deze maand nog een volledig elektrische stadsauto op de markt die sterke uiterlijke overeenkomsten vertoont met de Iso/BMW Isetta uit de jaren vijftig.

                                          De auto die zijn leven als Iso Isetta begon en later door BMW als Isetta gebouwd werd, keert deze maand in zekere zin in volledig elektrische vorm terug. Het huidige Artega, een nazaat van het in 2012 op de fles gegane Artega Automobile dat we onder meer kennen van de Artega GT, brengt in de vorm van de Karo-Isetta een volledig elektrisch stadsautootje op de markt dat zeer sterk lijkt op een herboren Isetta van weleer.

                                          De Karo-Isetta is een 2,5 meter kort en 1,5 meter breed elektrisch tweezittertje dat deze maand nog in Duitsland in de verkoop gaat en er een kale vanafprijs heeft van € 15.122. Het wagentje, dat in feite de tijd van de 'bubble car' doet herleven, beschikt over een accupakket met een nieuwe nader gespecificeerde capaciteit waarmee een actieradius van 200 kilometer haalbaar moet zijn. De topsnelheid van het koddige kleintje ligt op 90 km/h. De Karo-Isetta heeft twee dicht bij elkaar geplaatste achterwielen en net als de oer-Isetta een aan de voorzijde van de auto openslaand portier. Bang voor juridische claims met betrekking tot het uiterlijk van het EV'tje lijkt Artega niet te hoeven zijn. Het bedrijf zegt goedkeuring te hebben gekregen van de erfgenamen van Isetta-stamvader Ermenegildo Preti. De Karo-Isetta heeft led-koplampen, led-dagrijverlichting én led-achterlichten. Het laadpunt bevindt zich op dezelfde plek als waar de vulopening van de benzinetank zat bij de oer-Isetta: aan de achterkant.

                                          Artega heeft voor onder meer het accupakket en de software het bedrijf Voltabox aangehaakt. De eerste exemplaren moeten in april 2020 worden geleverd. Artega zegt met de Kari-Isetta te mikken op jonge consumenten die geen, nu komt het, 'slecht ecologisch geweten' willen.

                                          Aanloop

                                          Het heeft wat voeten in de aarde gehad alvorens Artega de Karo-Isetta daadwerkelijk op de markt kon brengen. In 2016 presenteerde het Zwitserse Micro Mobility Systems in Genève de Microlino, eveneens een kleine elektrische retrorakker met een Isetta-achtige koets. Tecno Meccanica Imola (TMI), nu een onderdeel van het Duitse Artega GmbH, zou de Microlino gaan produceren, een samenwerking die door TMI noodgedwongen werd stopgezet omdat de overeenkomst tussen de bedrijven volgens het German Federal Cartel Office antitrustwetten schond.

                                          Microlino:



                                          TMI ging vervolgens zijn eigen weg met het concept en was voornemens om onder merknaam Artega een op 150 punten aangepaste versie van het wagentje presenteren tijdens de IAA van Frankfurt in 2019. Micro Mobility spande een rechtszaak aan, een juridisch proces dat niet in het voordeel van Artega en TMI werd beslist. In november 2019 kwamen Artega en Micro Mobility tot een schikking waarin de twee bedrijven overeenkwamen dat Micro Mobility de Microlino zoals die in 2016 werd gepresenteerd op de markt brengt en Artega zijn aangepaste versie onder modelnaam Karo-Isetta klaarstoomt voor productie. "De markt is groot genoeg voor twee fabrikanten van deze auto," zo luidde de conclusie van de twee bedrijven.

                                          Bron: Autoweek







                                          Ze zouden nu toch al een fabriek hebben. Afwachten maar

                                          Microlino 2.0 | Sneak peek of the BIW & chassis production line

                                          A lot has happend since the unveiling of the Microlino 2.0 at the IAA Mobility in September 2021. Here is a little sneak peek of the Microlino 2.0 BIW & chassis production line in Turin, Italy. Read the latest update here: https://bit.ly/3HFEREn


                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X