Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts



  • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • De laadprijzen in het artikel lijken mij toch wel heel optimistisch met de huidige stroomprijzen
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • ...en dat gaat zeker niet beteren als je de huidige europesche politieke families laat doen

        Comment


        • 'ELEKTRISCHE AUTO POPULAIRDER DAN DIESEL IN EUROPA'

          EV VERKOCHT BETER IN DECEMBER

          Elektrische auto's verkochten in december beter dan dieselauto's in Europa. Tot die conclusie komt de doorgaans goed geïnformeerde marktanalist Matthias Schmidt.

          Puur elektrische auto's winnen rap aan marktaandeel in Europa. Ondertussen verdwijnen dieselauto's juist steeds verder uit de verkoopcijfers. In december is er volgens Matthias Schmidt van Schmidt Automotive voor het eerst een Europa-breed omslagpunt bereikt. Dat meldt de Financial Times. Over 18 landen gezien, waaronder het van de EU afgesplitste Verenigd Koninkrijk, kwam het aandeel volledig elektrische auto's in december op ruim 20 procent uit. Auto's met een dieselmotor (waaronder ook plug-in hybrides) bleven steken op krap 19 procent.

          Het gaat snel, want in oktober vorig jaar ging hybride aandrijving voor het eerst voorbij aan diesel in Europa. Nu dus ook puur elektrisch. In december bleek bovendien dat elektrische aandrijving al het populairst is in Europa als het aankomt op middelgrote SUV's.

          Bron: Autoweek
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Meer verkocht of populairder zijn nu toch wel 2 verschillende dingen.
            Meer verkocht, dat zal wel, dat zullen de cijfers wel aantonen. Maar zijn daar onderzoeken naar gedaan dat ze ook echt populairder zijn ?

            Comment


            • Tja, money talks...

              Ferrari zal ook wel meer 'populair' zijn dan VW, maar VW verkoopt toch echt meer.

              Comment


              • Met dank aan de subsidies en firmawagen regeling natuurlijk. Neem dat weg en het is een totaal ander plaatje.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                  Met dank aan de subsidies en firmawagen regeling natuurlijk. Neem dat weg en het is een totaal ander plaatje.
                  Klopt! Hoewel het Belgisch systeem ongezien is in de wereld. Benieuwd hoelang dat betaalbaar gaat blijven.
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                    Klopt! Hoewel het Belgisch systeem ongezien is in de wereld. Benieuwd hoelang dat betaalbaar gaat blijven.
                    In de andere landen van Europa zijn er ook subsidies, weliswaar onder een andere vorm. Als dit wegvalt zou de markt er wel anders uitzien
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • In andere landen worden EV’s bevoordeeld. Bij ons worden firmawagens bevoordeeld. Welke van die twee zit het meest scheef?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                        In de andere landen van Europa zijn er ook subsidies, weliswaar onder een andere vorm. Als dit wegvalt zou de markt er wel anders uitzien
                        Juist, maar in sommige landen gelden de voordelen ook voor particuliere kopers.

                        Nuja, ik sta er zeker niet afkerig tegenover maar de exemplaren met een deftige range (+500 km) moeten wel betaalbaar worden. In afwachting gaat het voor mij waarschijnlijk nog een hybride zonder stekker worden of een gewone propere benzine
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          In andere landen worden EV’s bevoordeeld. Bij ons worden firmawagens bevoordeeld. Welke van die twee zit het meest scheef?
                          Salariswagens bedoel je? Firmawagen klinkt alsof je die echt wel nodig hebt
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            In andere landen worden EV’s bevoordeeld. Bij ons worden firmawagens bevoordeeld. Welke van die twee zit het meest scheef?
                            Beiden!
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • Ik dacht niet dat in België voor het ogenblik (of vorige jaren) er een EV-subsidie loopt.
                              In Duitsland en Griekenland was dat tot vorig jaar €6000 max. en een tegemoetkoming op het plaatsen van een laadpunt.
                              Ik weet niet of deze zijn doorgetrokken voor dit jaar ook.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                              Comment


                              • er liep een subsidie tss 2016 en 2019 van 2000 tot €4000

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                  Ik dacht niet dat in België voor het ogenblik (of vorige jaren) er een EV-subsidie loopt.
                                  In Duitsland en Griekenland was dat tot vorig jaar €6000 max. en een tegemoetkoming op het plaatsen van een laadpunt.
                                  Ik weet niet of deze zijn doorgetrokken voor dit jaar ook.


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                  Er is geen subsidie bij aankoop, maar er zijn wel voordelen in biv, verkeersbelasting en fiscaliteit voor bedrijven. Dat zijn ook "subsidies" eigenlijk. Op de laadpalen zit ook een belastingvoordeel voor particulieren en bedrijven.

                                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Alle belastingvoordelen voor bedrijfswagens zijn in feite subsidies. De lagere accijns op diesel vroeger waren ook subsidies etc.

                                    Comment


                                    • Wie kijkt er niet op als die op de weg een mooie oldtimer ziet passeren? Maar wat doe je met die oldtimer als er in de toekomst enkel nog elektrische auto’s mogen rijden? Zal die nog van een uitzondering kunnen genieten? En wat als je je klassieker zou (laten) ombouwen tot elektrische oldtimer? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft in 10 vragen en evenveel antwoorden een overzicht van hoe je dat best aanpakt en wat dat dan moet kosten.


                                      Van je oldtimer een elektrisch voertuig maken? “Het kan, maar je moet een achterpoortje gebruiken”

                                      In Europa – en dus ook ons land – zullen er in de toekomst enkel nog elektrische auto’s mogen rijden. Maar wat betekent dat dan voor de oldtimer? Zal die nog van een uitzondering kunnen genieten? En wat als je je klassieker nu eens zou (laten) ombouwen tot elektrische oldtimer? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft in 10 vragen en evenveel antwoorden een overzicht van hoe je dat best aanpakt en wat dat dan moet kosten. Brecht Vanhaelewyn 20-01-22, 14:07 Laatste update: 14:38
                                      Waarom zou je je oldtimer ombouwen?

                                      Newspress
                                      © Newspress
                                      Omdat je er dan onbeperkt de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent mee binnen kan. Die maken immers (nog) geen uitzondering voor oldtimers, zoals Brussel en de meeste andere Europese milieuzones wel doen. En dan ben je voorbereid op de toekomstige maatschappij, wanneer er volgens sommigen alleen maar elektrische auto’s zullen mogen rijden.
                                      Maar er zijn nog meer voordelen: je lost er wat ouderdomskwaaltjes in de aandrijflijn mee op, en je mag ervan uitgaan dat je onderhoudsfactuur tot quasi nul daalt. Ten slotte zal je in bijna alle gevallen merken dat de prestaties erop vooruit gaan. Een elektromotor levert nu eenmaal al vanaf stilstand zijn maximale trekkracht.

                                      Lees ook


                                      Kan je elke oldtimer ombouwen tot elektrische auto?

                                      In principe wel. Maar hoeveel voeten dat precies in de aarde heeft, hangt sterk af van de auto. Daar valt een duidelijke lijn in te trekken. Bij Electric Classic Cars in Engeland, dat met meer dan dertig elektrische conversies per jaar een grote speler is in dit segment, zegt grote baas Richard Morgan ons: “Auto’s vanaf halverwege de jaren vijftig tot midden jaren tachtig liggen het meest voor de hand. Die hebben immers een goed onderstel en degelijke remmen. Bij oudere auto’s wordt het weggedrag een uitdaging, bij nieuwere auto’s kan elektronica de zaak veel ingewikkelder maken.”

                                      Waar moet je op letten als je een oude auto wil elektrificeren? Monceau / Noortje Blokland
                                      © Monceau / Noortje Blokland
                                      Eén rode draad: respecteer de technische limieten van het oorspronkelijke voertuig. Blijf dus binnen de normen op het gebied van gewicht, vermogen en belasting van de onderdelen. Doe je dat niet, dan rijzen allerlei vervelende vragen: kan het chassis dat wel dragen? Kunnen de remmen de auto nog wel veilig tot stilstand brengen? En wat doet al dat extra gewicht bij een ongeval? Hoe zit het met de waarde van je historische voertuig?

                                      Als je echt zeldzame auto’s ombouwt, dan kan dat nefast zijn voor de waarde. Maar bij een veel voorkomende klassieker is mogelijk het omgekeerde het geval. Die kan dan weer meteen een pak meer waard zijn. Je gaat dan immers van iets gewoons naar iets uitzonderlijks. Tenminste, voorlopig nog. Is dat helemaal wettelijk, die ombouw?

                                      Hier kan ik een boek mee vullen. Samengevat, dus: weet dat de Belgische wetgever en de keurstations niet tolerant zijn tegenover aanpassingen aan een oude auto. Sinds april 2021 lijkt een nieuwe keuringsrichtlijn wel het pad naar elektrische ombouw al een beetje te effenen: de originele verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor staat sindsdien op de lijst met toegestane aanpassingen. Alleen zijn de kleine lettertjes daarmee niet verdwenen. Je moet een grondig gedocumenteerd dossier voor goedkeuring indienen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken, dat de Vlaamse regering ondersteunt in kwesties rond mobiliteit en verkeersveiligheid. Daar knelt het schoentje.

                                      De richtlijn heeft het immers over een rapport dat de ombouw duidelijk vermeldt en eist ook een “geldig en volledig testrapport”. Beide rapporten moeten opgesteld zijn door een door de Europese Commissie erkende technische dienst en het chassisnummer van de auto vermelden. Daarbij wordt verwezen naar VN/ECE-reglement nr. 100 (Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen wat de specifieke voorschriften voor de elektrische aandrijflijn betreft, red.). Maar die richtlijn is nog niet overtuigend vertaald naar een Belgisch of Vlaams kader.
                                      Hopelijk komt er voor het einde van het jaar meer duidelijk­heid over de wettelijke manieren om oldtimers te elektrifi­ce­ren.

                                      Brecht Vanhaelewyn
                                      Electric Classic Cars
                                      © Electric Classic Cars
                                      Bij de oldtimer-werkgroep van Traxio (de federatie van professionals in de autosector) hopen ze dat er voor eind 2022 meer duidelijkheid is. Dan zullen er twee manieren ontstaan om oldtimers te elektrificeren. Een eerste, toegespitst op gespecialiseerde bedrijven, die gebruikmaakt van een homologatieprocedure (de auto technisch goedkeuren voor de Belgische openbare weg) en erkende installateurs voor identieke modellen (bijvoorbeeld een Citroën 2pk van een welbepaalde uitvoering). Die kunnen die oude auto’s dan als het ware in serie ombouwen. Een tweede manier, meer voor particulieren, volgt een parcours voor individuele gevallen, zoals iemand die een bepaalde oldtimer in zijn garage heeft. Aan de hand van onafhankelijke keuringsverslagen zal je dan zelf een goedkeuring kunnen aanvragen en krijgen. Vandaag zijn beiden nog eerder theorie dan praktijk. Kan het vandaag dan nog niet?

                                      Jawel, maar je moet een achterpoortje gebruiken. De Europese wetgeving stipuleert immers dat een auto die in eender welk EU-land is goedgekeurd en ingeschreven, naderhand in elk Europees land in het verkeer kan worden gebracht. Onder meer in Duitsland (TÜV), Nederland (RDW) en Frankrijk (UTAC) zijn erkende instanties die rapporten afleveren die er tot inschrijving kunnen leiden. De elektrische oldtimers die momenteel in België rondrijden, volgden dat tracé: je laat de auto in het buitenland homologeren, je laat hem daar inschrijven, en vervolgens importeer je hem in ons land. Het is dus niet onmogelijk, maar gruwelijk omslachtig.

                                      Hoeveel kost het om een oldtimer elektrisch te maken?

                                      De prijs is sterk afhankelijk van het vermogen en rijbereik dat je wil. Zoals bij een nieuwe EV ook het geval is. Ik vond kits met basiscomponenten (motor, accu, bekabeling en sturingselektronica) vanaf 6.000 euro, maar dan moet je nog heel wat onderdelen zelf maken of dat laten doen.

                                      Kant-en-klare sets zijn er vanaf pakweg 15.000 euro voor eenvoudige modellen met een beperkt vermogen en relatief klein rijbereik. R-Fit (uit Frankrijk) heeft er zo één voor de Citroën 2pk, met een geschat rijbereik van zo’n 80 kilometer. De ombouw zit in de prijs vervat, maar de basisauto dus niet. Bij Electric Classic Car (Engeland) citeren ze precies dezelfde prijs voor een kant-en-klare inbouwkit voor een Fiat 500 met 110 km rijbereik, maar dan zonder auto én inbouwkosten. “Voor grotere en zwaardere klassiekers zoals een Range Rover hebben we kits tot 65.000 euro. We spreken dan over 400 pk en 400 km rijbereik”, zeggen ze daar nog. Electric Classic Cars
                                      © Electric Classic Cars Kan je in België terecht?

                                      Elektrische ombouw van oldtimers staat hier nog in de kinderschoenen. Maar er zijn wel al specialisten mee bezig, zoals Monceau Automobiles in Genk, waar ze een Mercedes SLC met elektrische aandrijving hebben uitgerust. Ook dat bedrijf maakt gebruik van het eerder vermelde achterpoortje. Een klassieke naar elektriciteit omgebouwde Mercedes SL kost je er wel 204.000 euro, inclusief gerestaureerde donorauto. Ander voorbeeld: bij Chicane Classics in Antwerpen wordt de laatste hand gelegd aan een elektrische Mercedes 190 SL uit 1962. Die zal 230.000 euro kosten, eveneens met inbegrip van het gerestaureerde basisvoertuig. Om maar te zeggen dat het een zeer dure oefening kan worden. Chicane Classics
                                      © Chicane Classics
                                      Is een elektrische oldtimer nog wel… een oldtimer?

                                      Ja en neen. Je kan er immers niet omheen dat je de auto ingrijpend ombouwt. Voor de internationale oldtimerfederatie FIVA is dat al voldoende om te stellen dat de auto niet meer historisch is. Die (machtige) organisatie sprak zich al openlijk uit tegen de praktijk. BEHVA, de koepelfederatie van Belgische oldtimerclubs, lijkt er ook niet warm voor te lopen. Er zal uiteindelijk een onderscheid ontstaan tussen ‘historische auto’s’ (die zo origineel mogelijk zijn) en ‘auto’s met een historisch karakter’ (aangepast), met elk eigen regels en privileges. En elk een eigen waarde, ongetwijfeld. Zou onze mobiliteitsexpert een oldtimer ombouwen?

                                      Mijn eerste bedenking is dat je goed moet besefffen dat het wel mogelijk is, maar ook omslachtig. Ik zou me dus eerst afvragen of er een goede reden is om het te doen. Zoals: als je voor een grote technische kost (zoals een motorrevisie) staat om je oldtimer rijdende te houden. Is dat niet het geval, dan moet je goed nadenken wat het eventuele nut van de ingreep is. Elektrische ombouw is lang niet voor iedere historische auto even opportuun. Er zijn auto’s waarbij de aandrijving cruciaal is voor de beleving en dat moet je respecteren. Tegelijk zijn er ook klassiekers die geen hond ooit kocht net vanwege de motor. Dat zijn wellicht betere kandidaten voor elektrische ombouw.
                                      Syntheti­sche brandstof­fen hebben het vermogen om CO2-neu­traal rijden met je oldtimer in de toekomst mogelijk te maken zonder (dure) technische ingrepen.

                                      Brecht Vanhaelewyn
                                      Specifieke gevallen uitgezonderd stel ik mij ook vragen bij een eventuele rechtvaardiging vanuit milieustandpunt. Volgens BEHVA rijdt een oldtimer in ons land jaarlijks gemiddeld 1.160 km. Bij actiegroep ‘Red De Oldtimer’ klinkt een soortgelijk signaal: “92,9 procent van de oldtimers rijdt minder dan 5.000 kilometer per jaar.” Elektrificatie zou dus wel eens een probleem kunnen oplossen dat niet bestaat. Bovendien volgt de Europese Commissie de ontwikkeling van synthetische brandstoffen met grote aandacht. Die hebben het vermogen om CO2-neutraal rijden met oldtimers in de toekomst mogelijk te maken zonder (dure) technische ingrepen. Zelf zou ik daarom vooral de kat uit de boom kijken en de drang om bij de pioniers te horen nog even onderdrukken.

                                      Comment


                                      • De Mercedes was wel +200k zonder donor wagen.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • edit.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X