Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'ELEKTRISCHE AUTO POPULAIRDER DAN DIESEL IN EUROPA'
EV VERKOCHT BETER IN DECEMBER
Elektrische auto's verkochten in december beter dan dieselauto's in Europa. Tot die conclusie komt de doorgaans goed geïnformeerde marktanalist Matthias Schmidt.
Puur elektrische auto's winnen rap aan marktaandeel in Europa. Ondertussen verdwijnen dieselauto's juist steeds verder uit de verkoopcijfers. In december is er volgens Matthias Schmidt van Schmidt Automotive voor het eerst een Europa-breed omslagpunt bereikt. Dat meldt de Financial Times. Over 18 landen gezien, waaronder het van de EU afgesplitste Verenigd Koninkrijk, kwam het aandeel volledig elektrische auto's in december op ruim 20 procent uit. Auto's met een dieselmotor (waaronder ook plug-in hybrides) bleven steken op krap 19 procent.
Meer verkocht of populairder zijn nu toch wel 2 verschillende dingen.
Meer verkocht, dat zal wel, dat zullen de cijfers wel aantonen. Maar zijn daar onderzoeken naar gedaan dat ze ook echt populairder zijn ?
In de andere landen van Europa zijn er ook subsidies, weliswaar onder een andere vorm. Als dit wegvalt zou de markt er wel anders uitzien
Juist, maar in sommige landen gelden de voordelen ook voor particuliere kopers.
Nuja, ik sta er zeker niet afkerig tegenover maar de exemplaren met een deftige range (+500 km) moeten wel betaalbaar worden. In afwachting gaat het voor mij waarschijnlijk nog een hybride zonder stekker worden of een gewone propere benzine
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ik dacht niet dat in België voor het ogenblik (of vorige jaren) er een EV-subsidie loopt.
In Duitsland en Griekenland was dat tot vorig jaar €6000 max. en een tegemoetkoming op het plaatsen van een laadpunt.
Ik weet niet of deze zijn doorgetrokken voor dit jaar ook.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Ik dacht niet dat in België voor het ogenblik (of vorige jaren) er een EV-subsidie loopt.
In Duitsland en Griekenland was dat tot vorig jaar €6000 max. en een tegemoetkoming op het plaatsen van een laadpunt.
Ik weet niet of deze zijn doorgetrokken voor dit jaar ook.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Er is geen subsidie bij aankoop, maar er zijn wel voordelen in biv, verkeersbelasting en fiscaliteit voor bedrijven. Dat zijn ook "subsidies" eigenlijk. Op de laadpalen zit ook een belastingvoordeel voor particulieren en bedrijven.
Wie kijkt er niet op als die op de weg een mooie oldtimer ziet passeren? Maar wat doe je met die oldtimer als er in de toekomst enkel nog elektrische auto’s mogen rijden? Zal die nog van een uitzondering kunnen genieten? En wat als je je klassieker zou (laten) ombouwen tot elektrische oldtimer? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft in 10 vragen en evenveel antwoorden een overzicht van hoe je dat best aanpakt en wat dat dan moet kosten.
Van je oldtimer een elektrisch voertuig maken? “Het kan, maar je moet een achterpoortje gebruiken”
In Europa – en dus ook ons land – zullen er in de toekomst enkel nog elektrische auto’s mogen rijden. Maar wat betekent dat dan voor de oldtimer? Zal die nog van een uitzondering kunnen genieten? En wat als je je klassieker nu eens zou (laten) ombouwen tot elektrische oldtimer? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft in 10 vragen en evenveel antwoorden een overzicht van hoe je dat best aanpakt en wat dat dan moet kosten. Brecht Vanhaelewyn 20-01-22, 14:07 Laatste update: 14:38
Waarom zou je je oldtimer ombouwen?
Kan je elke oldtimer ombouwen tot elektrische auto?
In principe wel. Maar hoeveel voeten dat precies in de aarde heeft, hangt sterk af van de auto. Daar valt een duidelijke lijn in te trekken. Bij Electric Classic Cars in Engeland, dat met meer dan dertig elektrische conversies per jaar een grote speler is in dit segment, zegt grote baas Richard Morgan ons: “Auto’s vanaf halverwege de jaren vijftig tot midden jaren tachtig liggen het meest voor de hand. Die hebben immers een goed onderstel en degelijke remmen. Bij oudere auto’s wordt het weggedrag een uitdaging, bij nieuwere auto’s kan elektronica de zaak veel ingewikkelder maken.”
Als je echt zeldzame auto’s ombouwt, dan kan dat nefast zijn voor de waarde. Maar bij een veel voorkomende klassieker is mogelijk het omgekeerde het geval. Die kan dan weer meteen een pak meer waard zijn. Je gaat dan immers van iets gewoons naar iets uitzonderlijks. Tenminste, voorlopig nog. Is dat helemaal wettelijk, die ombouw?
Hier kan ik een boek mee vullen. Samengevat, dus: weet dat de Belgische wetgever en de keurstations niet tolerant zijn tegenover aanpassingen aan een oude auto. Sinds april 2021 lijkt een nieuwe keuringsrichtlijn wel het pad naar elektrische ombouw al een beetje te effenen: de originele verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor staat sindsdien op de lijst met toegestane aanpassingen. Alleen zijn de kleine lettertjes daarmee niet verdwenen. Je moet een grondig gedocumenteerd dossier voor goedkeuring indienen bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken, dat de Vlaamse regering ondersteunt in kwesties rond mobiliteit en verkeersveiligheid. Daar knelt het schoentje.
De richtlijn heeft het immers over een rapport dat de ombouw duidelijk vermeldt en eist ook een “geldig en volledig testrapport”. Beide rapporten moeten opgesteld zijn door een door de Europese Commissie erkende technische dienst en het chassisnummer van de auto vermelden. Daarbij wordt verwezen naar VN/ECE-reglement nr. 100 (Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen wat de specifieke voorschriften voor de elektrische aandrijflijn betreft, red.). Maar die richtlijn is nog niet overtuigend vertaald naar een Belgisch of Vlaams kader.
Hopelijk komt er voor het einde van het jaar meer duidelijkheid over de wettelijke manieren om oldtimers te elektrificeren.
Jawel, maar je moet een achterpoortje gebruiken. De Europese wetgeving stipuleert immers dat een auto die in eender welk EU-land is goedgekeurd en ingeschreven, naderhand in elk Europees land in het verkeer kan worden gebracht. Onder meer in Duitsland (TÜV), Nederland (RDW) en Frankrijk (UTAC) zijn erkende instanties die rapporten afleveren die er tot inschrijving kunnen leiden. De elektrische oldtimers die momenteel in België rondrijden, volgden dat tracé: je laat de auto in het buitenland homologeren, je laat hem daar inschrijven, en vervolgens importeer je hem in ons land. Het is dus niet onmogelijk, maar gruwelijk omslachtig.
Hoeveel kost het om een oldtimer elektrisch te maken?
De prijs is sterk afhankelijk van het vermogen en rijbereik dat je wil. Zoals bij een nieuwe EV ook het geval is. Ik vond kits met basiscomponenten (motor, accu, bekabeling en sturingselektronica) vanaf 6.000 euro, maar dan moet je nog heel wat onderdelen zelf maken of dat laten doen.
Ja en neen. Je kan er immers niet omheen dat je de auto ingrijpend ombouwt. Voor de internationale oldtimerfederatie FIVA is dat al voldoende om te stellen dat de auto niet meer historisch is. Die (machtige) organisatie sprak zich al openlijk uit tegen de praktijk. BEHVA, de koepelfederatie van Belgische oldtimerclubs, lijkt er ook niet warm voor te lopen. Er zal uiteindelijk een onderscheid ontstaan tussen ‘historische auto’s’ (die zo origineel mogelijk zijn) en ‘auto’s met een historisch karakter’ (aangepast), met elk eigen regels en privileges. En elk een eigen waarde, ongetwijfeld. Zou onze mobiliteitsexpert een oldtimer ombouwen?
Mijn eerste bedenking is dat je goed moet besefffen dat het wel mogelijk is, maar ook omslachtig. Ik zou me dus eerst afvragen of er een goede reden is om het te doen. Zoals: als je voor een grote technische kost (zoals een motorrevisie) staat om je oldtimer rijdende te houden. Is dat niet het geval, dan moet je goed nadenken wat het eventuele nut van de ingreep is. Elektrische ombouw is lang niet voor iedere historische auto even opportuun. Er zijn auto’s waarbij de aandrijving cruciaal is voor de beleving en dat moet je respecteren. Tegelijk zijn er ook klassiekers die geen hond ooit kocht net vanwege de motor. Dat zijn wellicht betere kandidaten voor elektrische ombouw.
Synthetische brandstoffen hebben het vermogen om CO2-neutraal rijden met je oldtimer in de toekomst mogelijk te maken zonder (dure) technische ingrepen.
Brecht Vanhaelewyn
Specifieke gevallen uitgezonderd stel ik mij ook vragen bij een eventuele rechtvaardiging vanuit milieustandpunt. Volgens BEHVA rijdt een oldtimer in ons land jaarlijks gemiddeld 1.160 km. Bij actiegroep ‘Red De Oldtimer’ klinkt een soortgelijk signaal: “92,9 procent van de oldtimers rijdt minder dan 5.000 kilometer per jaar.” Elektrificatie zou dus wel eens een probleem kunnen oplossen dat niet bestaat. Bovendien volgt de Europese Commissie de ontwikkeling van synthetische brandstoffen met grote aandacht. Die hebben het vermogen om CO2-neutraal rijden met oldtimers in de toekomst mogelijk te maken zonder (dure) technische ingrepen. Zelf zou ik daarom vooral de kat uit de boom kijken en de drang om bij de pioniers te horen nog even onderdrukken.
Comment