Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    ZO VER KOMEN EV'S ALS JE 130 KM/H RIJDT

    ACTIERADIUS BIJ 130 KM/H

    Autofabrikanten claimen een riant rijbereik voor hun EV’s, maar de dagelijkse realiteit valt nogal eens tegen. Deze praktijktest wijst uit hoe ver je echt komt met je EV, bij een maximumsnelheid van 130 km/h. Dat mag je bij ons op veel wegen na 19 uur 's avonds rijden, in Duitsland mag het overdag, en harder mag ook op sommige stukken. Onze collega's van AutoBild zijn met twaalf ev's de autobahn opgegaan en stelden de snelheid in op 130.

    Er komen er steeds meer op onze wegen en daar is niets mis mee. We hebben het over elektrische auto's, die sterk aan populariteit winnen. Maar we stellen wel telkens vast dat de toename van de actieradius helaas niet zo vlot verloopt. Het rijbereik is een belangrijk aspect. Dat je met een elektrische auto heen en weer naar je werk kunt pendelen en dan ’s nachts weer stroom kunt bijladen voor de volgende dag, verbaast niemand meer. Maar wat nu als je eens een tripje naar het buitenland moet maken? Of een vakantierit naar de bergen of het zonnige zuiden? Dan is het vervelend als je wordt gedwongen om telkens na 200 kilometer te moeten stoppen om de accu bij te laden. We hebben twaalf actuele EV-modellen de snelweg opgestuurd en met een snelheid van 130 km/h gekeken hoe lang ze het volhouden. Ze moesten allemaal aan de bak, van de nogal spaarzaam gemotoriseerde Opel Combo-e Life tot de luxueuze krachtpatser Audi RS E-tron GT. Eén ding kunnen we alvast verklappen: de resultaten zijn verrassend. Soms in positieve, soms in negatieve zin.

    Porsche Taycan 4S (Performance Accu Plus)




    Geen enkele EV is beter geschikt voor de snelweg. Niet alleen kun je er hard mee rijden (topsnelheid 250 km/h). De 93,4 kWh Performance Accu Plus Accu met een meerprijs van €6.044 zorgt ook voor snelladen met 270 kW (anders 225 kW). Volgens Porsche bedraagt de actieradius maximaal 365 kilometer.

    Vermogen: 420 kW/571 pk
    Gewicht leeg: 2.220 kg
    Accucapaciteit: 83,7/93,4 kWh
    Prijs: €95.244 (Performance Accu Plus)
    Actieradius bij 130 km/h: 352 km

    Audi RS E-tron GT




    Het technische broertje van de Taycan imponeert niet alleen met brute prestaties (0-100 km/h in 3,3 seconden, top 250 km/h), maar ook met comfort en klasse. De Audi is zwaarder, sterker en duurder dan de Porsche, maar maakt gebruik van dezelfde accu- en oplaadtechnologie. In het ideale geval duurt het opladen van de accu maar ongeveer 20 minuten.

    Vermogen: 440 kW/598 pk
    Gewicht leeg: 2.345 kg
    Accucapaciteit: 83,7/93,4 kWh
    Prijs: €148.455
    Actieradius bij 130 km/h: 367 km

    BMW iX xDrive50




    Wat een indrukwekkend bakbeest! De 2,5-tonner schiet in 4,6 seconden naar 100 km/h, veert als een sedan en rijdt vrijwel geruisloos. Op de snelweg hoeft de auto pas na 434 kilometer aan de laadpaal en bij een geschikt laadstation is de accu in 39 minuten voor 80 procent opgeladen met 195 kW.

    Vermogen: 385 kW/523 pk
    Gewicht leeg: 2.510 kg
    Accucapaciteit: 105,2/111,5 kWh
    Prijs: €105.516
    Actieradius bij 130 km/h: 434 km

    Ford Mustang Mach-E AWD




    Met de slimme combinatie van een grote accu, vierwielaandrijving en voldoende vermogen (het topmodel levert 487 pk) haalt de Mustang toch nog 367 kilometer aan één stuk. De grote accu laadt op met maximaal 150 kW (anders 115 kW). Het duurt 45 minuten om op te laden van 10 naar 80 procent.

    Vermogen: 258 kW/351 pk
    Gewicht leeg: 2.182 kg
    Accucapaciteit: 88/98,7 kWh
    Prijs: €67.640
    Actieradius bij 130 km/h: 367 km

    Kia e-Soul (204 pk)




    Als je het gaspedaal niet al te diep intrapt, haal je een actieradius van bijna 400 kilometer, maar bij een snelheid van 130 km/h is dat nog geen 300 kilometer. Wel is de kleine cross-over gemakkelijk te besturen en wendbaar. Snelladen met 80 tot 100 kW is mogelijk. Van 0 naar 80 procent duur het 54 minuten.

    Vermogen: 150 kW/204 pk
    Gewicht leeg: 1.682 kg
    Accucapaciteit: 64 kWh
    Prijs: €36.525
    Actieradius bij 130 km/h: 280 km

    Kia EV6 AWD




    De sportief gelijnde Koreaan rijdt al net zo sportief. Ook de laadprestaties mogen er zijn. Met 350 kW heb je aan 18 minuten genoeg om de accu tot 80 procent bij te laden. De actieradius is slechts middelmatig, dat had beter gekund.

    Vermogen: 239 kW/325 pk
    Gewicht leeg: 2.015 kg
    Accucapaciteit: 77,4 kWh
    Prijs: €51.995
    Actieradius bij 130 km: 305 km

    Mercedes-Benz EQS 580 4Matic




    Geruisloze luxe, met een hoog prestatieniveau. Het elektrische topmodel van Mercedes-Benz verleidt met kracht en prestige. Daarbij passen het comfortniveau en de actieradius, die van alle testdeelnemers het grootst is op de snelweg. Dankzij het laadvermogen van 200 kW kan de enorme 108 kWh accu van bijna 700 kilogram in 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent.

    Vermogen: 385 kW/523 pk
    Gewicht leeg: 2.582 kg
    Accucapaciteit: 107,8 kWh
    Prijs: €154.949
    Actieradius bij 130 km/h: 444 km

    Hyundai Ioniq 5 AWD




    Cool design en veel ruimte kenmerken het broertje van de Kia EV6, het comfortabele onderstel staat garant voor ontspannen reizen. Helaas is bij 130 km/h slechts een afstand van 300 kilometer mogelijk. Het 350 kW laden verloopt in ieder geval wel even snel als bij de Kia, namelijk 10-80 procent in 18 minuten.

    Vermogen: 225 kW/305 pk
    Gewicht leeg: 2.020 kg
    Accucapaciteit: 72,6 kWh
    Prijs: €54.500
    Actieradius bij 130 km/h: 290 km

    Opel Zafira-e Life M




    De bijna vijf meter lange Zafira-e moet het doen met 136 pk. Met een snelheid van 130 km/h is de accu snel leeg – dan rijd je vol gas met de Opel. Eén ding is duidelijk: deze auto hoort thuis in een stedelijke omgeving. Opladen is mogelijk met een vermogen van maximaal 100 kW.

    Vermogen: 100 kW/136 pk
    Gewicht leeg: 2.140 kg
    Accucapaciteit: 75 kWh
    Prijs: €53.711
    Actieradius bij 130 km/h: 250 km


    Skoda Enyaq iV 80




    De Enyaq heeft een gezinsvriendelijke indeling en is aangenaam om mee te rijden, maar de actieradius op de snelweg van 316 kilometer is niet erg geschikt voor lange ritten. Dankzij een 125 kW lader kan de accu van de Tsjech in ongeveer 35 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen. De laadtijd bij een wallbox met 11 kW bedraagt 8 uur.

    Vermogen: 150 kW/204 pk
    Gewicht leeg: 2.090 kg
    Accucapaciteit: 77/82 kWh
    Prijs: €50.690
    Actieradius bij 130 km/h: 316 km

    Volkswagen ID4 GTX




    Het broertje van de Enyaq, in dit geval met vierwielaandrijving en bijna 300 pk, is wendbaarder en sportiever. De accu- en oplaadtechnologie verschillen daarentegen niet. Het is dan ook verrassend dat de VW slechts iets verder komt op de snelweg. Een mogelijke verklaring: de weersomstandigheden.

    Vermogen: 220 kW/299 pk
    Gewicht leeg: 2.224 kg
    Accucapaciteit: 77/82 kWh
    Prijs: €52.990
    Actieradius bij 130 km/h: 332 km
    Polestar 2 met 408 pk en 78 kWh accu




    Polestar, tot voor kort huistuner van Volvo, is sinds 2017 een zelfstandig merk en heeft momenteel twee modellen in zijn gamma. De Polestar 2 is een cross-over met een lengte van 4,60 meter, die is voorzien van een strak, duurzaam interieur (PET/visnetten) en het Android-besturings-systeem van Google. Met zijn 408 pk vermogen en vierwielaandrijving levert de 2,2 ton wegende Polestar behoorlijk indrukwekkende prestaties (topsnelheid 210 km/h, in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h) en zou hij volgens de WLTP-norm 470 kilometer moeten halen. Dit haalt hij echter niet in de test, die we hebben uitgevoerd bij een buitentemperatuur van ongeveer 10 graden Celsius. De geteste Polestar legde bij een constante snelheid van 130 km/h een afstand van 268 kilometer af.

    Cupra Born met 231 pk en 58 kWh accu




    De gloednieuwe Born deelt zijn technologie met de Volkswagen ID3 en wordt, net als die auto, in het Duitse Zwickau gebouwd. Maar, eerlijk is eerlijk, hij ziet er simpelweg beter uit, gestroomlijnder vanbuiten en fraaier vanbinnen. De 1,8 ton wegende test-Cupra is voorzien van achterwielaandrijving, een vermogen van 231 pk en de 58 kWh accu. Daarmee is het een vlotte en handzame auto. Voor deze versie belooft Cupra een actieradius van 420 kilometer, wat de Born niet heeft gehaald. In de test verbruikt hij bij een constante snelheid van 130 km/h 25,7 kWh, wat neerkomt op een actieradius van 226 kilometer.

    Tesla Model Y met 77 kWh accu




    De Model Y, die straks het levenslicht ziet in de Duitse fabriek in Grünheide bij Berlijn, is een SUV met een lengte van 4,75 meter met veel ruimte en de typische Tesla-bediening via het centrale touchscreen. Helaas stellen de Amerikanen ons geen testauto’s ter beschikking; we hebben de Model Y opgehaald bij een verhuurbedrijf. Het is een Long Range Dual Motor met twee elektromotoren, 441 pk, vierwielaandrijving en een 77 kWh accu. Voor deze versie geeft Tesla een actieradius op van 507 kilometer volgens de WLTP-norm. De Model Y haalt dat onder de testomstandigheden bij lange na niet. Bij een temperatuur van ongeveer 10 graden Celsius en een constante snelheid van 130 km/h haalde ons exemplaar 304 kilometer.

    Volkswagen ID3 met 204 pk en 58 kWh accu




    De volledig elektrische ID3 is sinds 2019 verkrijgbaar en qua formaat vergelijkbaar met de Golf. De ID3 is verkrijgbaar met vermogens van 145, 150 en 204 pk en met drie accupakketten: 45, 58 en 78 kWh. Niet alle varianten zijn op dit ogenblik leverbaar, want het Volkswagen-concern heeft bijzonder te lijden onder de chip*tekorten die de autobranche teisteren. Misschien is de gespannen situatie de reden waarom Volkswagen ons op dit moment geen testauto’s ter beschikking wil stellen. Zodoende hebben we er een geregeld bij een verhuurbedrijf, een ID3 Pro met 204 pk motor achterin en een 58 kWh accu. Volgens de WLTP-cyclus moet hij 419 kilometer kunnen afleggen op een volledig opgeladen accu, maar in de test hield hij het met een snelheid van 130 km/h na 216 kilometer voor gezien.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Vreemd lage cijfers voor de Tesla Y hier...
      304 km vind ik weinig..

      Comment


      • ik hou het zelf dagelijks bij op 1 auto, zowel bc als effectief laden en er zijn nog zoveel meer variabelen dan bij een ice-kar..1 op 1 vergelijk is kwasi onmogelijk

        bij de tesla en de polstar worden ook itt tot de rest de temp vermeld...maar ook de temp bij de vorige laadbeurt(en, gaat niet in 1 keer) tellen mee, wind, hoogteverschil...en wrs doet de laadsnelheid ook nog wel wat

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Vreemd lage cijfers voor de Tesla Y hier...
          304 km vind ik weinig..
          Tgoh ja, de id3 doet ook 200 km minder in deze test dan de WLTP ...
          Het is gewoon iets waar ev's het moeilijk mee hebben, die snelwegkilometers. En zeker de SUV's.

          Uiteindelijk beweeg je twee ton verder aan 130 per uur, onze 5008 volgeladen aan dergelijke snelheden haalt ook maar net de 400 kilometer. Dan zit je ook aan 10l/100 km en die haalt die 2 ton dan nog niet.

          Ik zag onlangs een test van kleine ev's op de snelweg en die blijven veel dichter bij de opgegeven range, ook al is het eigenlijk niet echt hun biotoop. Maar ze hebben meestal genoeg pk's, een redelijke stroomlijn en een lager gewicht.

          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • DE BESTVERKOCHTE EV'S VAN EUROPA IN 2021

            TESLA BOVENAAN, VOLKSWAGEN OP PLEK 2

            De elektrische auto wist het afgelopen jaar wederom meer marktaandeel te verwerven in Europa. In december was de EV zelfs populairder dan de diesel op ons continent. Welke stekkeraars waren het meest in trek? Dataverzamelaar JATO Dynamics zette de bestverkochte EV's van Europa op een rijtje.

            Het marktaandeel van de batterij-elektrische auto steeg in 2021 van 5,4 naar 9,1 procent in Europa. In de verkoopcijfers vertaalde zich dat naar een stijging van 63,1 procent tot 878.432 auto's. In december was al te zien dat de Tesla Model 3 op koers lag om de populairste EV van Europa te worden in 2021. Dat blijkt uiteindelijk te kloppen, want de Tesla Model 3 staat met 141.221 exemplaren fier bovenaan in de ranglijst. In het afgelopen jaar verkocht Tesla 64 procent meer Model 3's dan in 2020. De Renault Zoe komt op grote afstand op de tweede plaats van het erepodium terecht, met 71.579 exemplaren. De Volkswagen ID3 neemt de derde plaats in beslag met 69.090 exemplaren.

            Bij de merken is de voorsprong van Tesla al een stuk minder groot. Tesla verkocht in totaal 167.549 EV's in Europa, terwijl Volkswagen 166.357 exemplaren aan de man wist te brengen. Het gat met het derde merk is wat groter, want Renault verkocht vorig jaar 97.129 EV's. Overigens is de Volkswagen Groep als geheel wel de grootste EV-bouwer. Zowel Audi als Skoda staan namelijk ook in het toplijstje van de merken. De grootste stijger van 2021 is Fiat met 582 procent. Die stijging heeft het merk geheel te danken aan de nieuwe 500e, waarvan het in 2021 44.334 exemplaren verkocht in Europa. Daarmee komen de Italianen uit op de zesde plek bij de modellen en de tiende plek bij de merken.

            Bestverkochte EV's van 2021 (bron: JATO)

            Merk en model Verkoopaantal Stijging/daling t.o.v. 2020
            Tesla Model 3 141.221 +49%
            Renault Zoe 71.579 -28%
            Volkswagen ID3 69.090 +23%
            Volkswagen ID4 54.476 nieuw
            Kia Niro 46.790 +50%
            Fiat 500e 44.334 +582%
            Skoda Enyaq 44.039 nieuw
            Hyundai Kona Electric 42.920 -10%
            Peugeot e-208 42.450 +35%
            Volkswagen e-Up! 40.973 +87%
            Nissan Leaf 34.643 +11%
            Mini Cooper SE 29.712 +79%
            Smart Fortwo 27.990 +43%
            Dacia Spring 27.569 nieuw
            Peugeot e-2008 26.453 +127%

            Elektrische verkoopaantallen per merk in 2021 (bron: JATO)

            Merk Verkoopaantal Stijging/daling t.o.v. 2020
            Tesla 167.549 +70%
            Volkswagen 166.357 +42%
            Renault 97.129 -7%
            Hyundai 72.912 +25%
            Peugeot 70.493 +61%
            Kia 62.668 +60%
            Audi 56.232 +61%
            Skoda 49.103 +234%
            BMW 45.388 +95%
            Fiat 44.334 +582%
            Opel/Vauxhall 42.972 +119%
            Mercedes-Benz 41.383 +145%
            Smart 37.113 +37%
            Nissan 35.733 +9%
            Mini 29.712 +79%
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Ook in Engeland.

              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • ‘EV VEEL BRANDVEILIGER DAN ANDERE AUTO’S’

                HYBRIDES HET GROOTSTE GEVAAR

                Elektrische auto’s hebben een slechte naam als het gaat om brandveiligheid. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt echter dat niet de puur elektrische auto, maar juist de hybride het echte brandgevaar vormt. De EV is juist het veiligst.

                Volgens analisten van AutoInsuranceEZ vliegen hybrides zelfs vaker in brand dan elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor samen. Ze namen gegevens van de National Transportation Safety Board en de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Association en vergeleken die met verkoopgegevens per autocategorie. Daaruit blijkt dat EV’s in de VS aanzienlijk minder snel in brand vliegen dan auto’s met een verbrandingsmotor aan boord.

                Hybridemodellen gaan aan kop als het gaat om brandgevaar. Per 100.000 verkochte auto’s bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen. Het beeld is vanwege andere merken en modellen niet helemaal identiek aan de Europese situatie, maar het verschil is wel erg groot.

                Waarom hybrides relatief vaak in brand vliegen, is niet officieel bekend. Wel is zeker dat er bij plug-i -hybrides veel wordt gevraagd van de kleine accu’s. Vaak moeten ze de eerste 10 of 20 kilometers de gehele auto voortstuwen totdat de benzinemotor het overneemt. Als de software dat niet goed regelt kan de accu een opdonder krijgen, waardoor eenmaal aan de laadpaal de elektriciteit niet wordt opgeslagen, maar wordt omgezet in warmte.

                Blussen

                Met dit onderzoek lijkt één belangrijk bezwaar tegen EV’s de wereld uit. De slechte naam van de elektrische auto op dit vlak wordt echter niet alleen veroorzaakt door de vermeende frequentie, maar ook doordat de auto’s lastig te blussen zouden zijn. Dat is waar, maar ook daar zijn kanttekeningen bij te plaatsen.

                Bron: Autoweek


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • ONDERZOEK: 'EUROPA HEEFT 65 MILJOEN LAADPALEN NODIG IN 2035'

                  85 PROCENT THUIS

                  De komende jaren moeten er flink wat oplaadpunten voor EV's uit de grond worden gestampt in Europa. Dat melden adviesbureau Ernst & Young (EY) en Eurelectric, de branchevereniging voor de Europese stroomsector, in een gezamenlijk rapport. In 2035 is het de bedoeling dat er 65 miljoen oplaadpunten in Europa staan, die de dan naar schatting 130 miljoen EV's in het Europese wagenpark moeten kunnen opladen.

                  Van die 65 miljoen laadpunten zal zo'n 85 procent thuis moeten worden geïnstalleerd, becijfert men in het rapport. Dat betekent dat er in 2035 zo'n 10 miljoen openbare laadpunten nodig zouden zijn. Volgens de laatste cijfers zijn dat er nu nog geen half miljoen. Halverwege vorig jaar was goed te zien dat de verdeling van de laadpunten ook nog behoorlijk scheef is: destijds stond maar liefst 30 procent van alle laadpunten in de EU in Nederland. Met name Oost-Europa loopt achter als het gaat om de laadinfrastructuur. Maar ook in Nederland neemt de druk op de openbare laadpunten momenteel toe.

                  Dat het rapport mede is opgesteld door de branchevereniging voor de Europese stroomsector, behoeft natuurlijk een kritische kanttekening. Gezien de huidige trend in de automarkt lijken meer laadpalen echter geen overbodige luxe. Vorig jaar steeg het marktaandeel van elektrische auto's in Europa naar bijna 10 procent. Volgens EY rijden er momenteel bijna vijf miljoen EV's op de Europese wegen en het adviesbureau schat dat dit aantal in de volgende vijf jaar zal verdubbelen. In 2030 is het aantal EV's dan toegenomen tot 65 miljoen auto's. De autofabrikanten zelf trokken daarom al aan de bel: als de laadinfrastructuur niet snel wordt uitgebreid, hindert dat de verkoop van de EV's.

                  Bron: Autoweek


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Are Electric Cars REALLY That Green? [New 2022 Data]

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • straf dat de leugenpers het niet heeft opgepikt, volvo ligt nochthans in hun bovenste schuif...of heb ik erover gelezen

                      de pdf onder de video is ook een 404 not found

                      https://group.volvocars.com/news/sus...rintreport.pdf

                      waarmee ik niet bedoel dat het wel niet waar zal zijn

                      Comment


                      • EV range killers - DON'T DO THIS!

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Comment


                          • Comment


                            • Artikel over de verkoopscijfers van EV's wereldwijd: https://www.autointernationaal.nl/2022/02/97374/
                              In 2021 zijn wereldwijd 6,6 miljoen elektrische auto’s verkocht. Daarmee waren dergelijke personenwagens goed voor bijna 9 procent van de mondiale automarkt. Het resultaat is een verdubbeling in vergelijking met 2020. Ten opzichte van 2019 is er sprake van een ruime verdrievoudiging van de verkoop van elektrische auto’s, zo meldt het International Energy Agency (IEA) in haar rapport.
                              Het gaat snel gaan. Iedere fabrikant die een goede EV kan maken en leveren voor correcte prijs, krijgt hem zo verkocht.
                              Al het gedoe over "Tesla killers", voorlopig zijn het allemaal ICE killers.

                              Comment


                              • Die zogenaamde competitie tussen ice en ev is gewoon belachelijk. Killers

                                Ieder zijn voorkeur van het moment, meestal is dat momenteel ook financieel bepaald door de fiscale voordelen

                                Laat het allemaal zijn beloop en we zien wel waar het uitkomt.

                                Het een is niet beter dan het ander.
                                Last edited by order66; 21/02/2022, 20:49.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • ondertussen aan boord vd felicity ace...

                                  het geeft wel aan dat er voor elektrische voertuigen een oplossing moet worden gezocht. Ze vliegen veel minder snel in brand dan een ICE maar als het gebeurd is het wel stront aan de knikker...
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Idd, wat heb je aan een killer als je niet kan leveren voor midden 2023.

                                    Ik moet begin volgend jaar een nieuwe firmawagen.

                                    De auto's die ik zie zitten en normaal ook in het budget moeten gaan zijn de Q4, i4 of Mod Y.
                                    De BMW en Audi zitten met leveringstermijnen van meer dan een jaar.... De Model Y heb je op een paar maanden.

                                    Hoe wil je nu een model "killen" als je niet kan produceren?

                                    Comment


                                    • nu niet om de tesla fanboy uit te hangen...

                                      maar ze sturen al jaren boten van de VS naar europa vol tesla's, nog nooit een incident.
                                      Nu sturen ze wat europese EV's naar daar en ze vliegen in de fik onderweg .

                                      trouwens vorige week met een polestar 2 gereden, zeer goed bevallen. absoluut beter dan tesla op vlak van comfort en afwerking.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                        nu niet om de tesla fanboy uit te hangen...

                                        maar ze sturen al jaren boten van de VS naar europa vol tesla's, nog nooit een incident.
                                        Nu sturen ze wat europese EV's naar daar en ze vliegen in de fik onderweg .

                                        trouwens vorige week met een polestar 2 gereden, zeer goed bevallen. absoluut beter dan tesla op vlak van comfort en afwerking.
                                        Ja, de Polestar is op gebied van comfort niet slecht, maar laden en efficientie.... dat is een pak minder.
                                        Ook de ruimte op de achterbank is een pak minder.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                          Ja, de Polestar is op gebied van comfort niet slecht, maar laden en efficientie.... dat is een pak minder.
                                          Ook de ruimte op de achterbank is een pak minder.
                                          ik heb gereden met de FWD long range, en die is efficienter dan de AWD. bovendien had hij een warmtepomp, waardoor nu in winterse toestanden de range eigenlijk nog best in orde is.
                                          Van gent naar tongeren gereden en terug met tussenstop in leuven dus dik 300 km, en aangekomen met 18% batterij. mijn tesla doet dat niet beter, maar die heeft wel AWD en een pak meer vermogen (en geen warmtepomp).
                                          Als ik nu met hetzelfde budget (60k) zou moeten kiezen tussen een model 3 AWD en een polestar 2WD met plus pack en pilot pack, dan neig ik toch naar de polestar eerlijk gezegd.
                                          Al biedt de model 3 meer rijplezier, in het dagelijks verkeer is die polestar zeer aangenaam.
                                          Qua snelladen doet de polestar het ook goed, alleen heb je dan niet het supercharger netwerk, al zijn ze wel volop bezig met dit open te stellen.
                                          Verder vind ik de autopilot van tesla ook beter (die van polestar geeft het op bij slecht zicht), en de multimedia in tesla is ook beter (o.a. spotify..).
                                          Maar de polestar heeft mij echt aangenaam verrast.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X