BMW gaat blijkbaar een volledig elektrische 5-reeks ontwikkelen, voorlopig wel enkel voor de Chinese markt.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk BerichtenNiet echt een "elektrische" auto maar toch op hetzelfde principe:
Dan zwijg ik nog over de vele handige punten, zoals geen last van een kleine autonomie, moet geen uren opladen, geen mileuonvriendelijke batterijen,...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk BerichtenDit is pas mileuvriendelijk tov een elektrische wagen. Plus hij heeft een motorgeluid zoals een andere verbrandingsmotor waar we als autoliefhebber toch geen 'nee' op kunnen zeggen.
Dan zwijg ik nog over de vele handige punten, zoals geen last van een kleine autonomie, moet geen uren opladen, geen mileuonvriendelijke batterijen,...
Ik ben alleszins voor elektrische wagens. Die Tesla is een superexoot die ik zeker zou overwegen mocht ik het kunnen veroorloven. Maar ook de meer alledaagse vloot kan me bekoren. De Nissan Leaf is toch COTY 2011, dat wil toch al iets zeggen.
Wat me ook aanspreekt, maar waar ik bitter weinig van hoor is Mindset. Prachtige hybridewagen met optionele zonnecellen op het dak en een range extender, i.e. een uitneembare benzinemotor voor de langere ritjes, schitterend toch.
Comment
-
Drive, het Vlaamse competentiecentrum voor de voertuigindustrie, is klaar om tests uit te voeren met het draadloos opladen van elektrische voertuigen. In Lommel werden onzichtbare lussen in het wegdek geplaatst, die de batterij van een elektrische bus of auto kunnen laden terwijl het voertuig erover rijdt.
Comment
-
Het is weer mooi om zien hoe vele liefhebbers het concept elektrische auto meteen afschieten met allerhande argumenten waarbij vaak geen enkele vorm van cijfermateriaal aan te pas komt. Ik denk dat het probleem is dat we als liefhebbers te erg verknocht zijn geraakt aan de conventionele verbrandingsmotor. Elk mogelijk alternatief dat de viertakt zou verdringen moet dan maar snel even de grond in geboord worden, zo blijkt.
Voor een audi A8 V8 benzine, of een 535d,... , is er grenzeloos respect omdat die motor zo stil is: "je hoort hem bijna niet", "dat trilt niets", "je voelt dat amper schakelen". Wanneer een elektrische auto dan net hetzelfde doet, maar dan nog beter, dan zijn de hoger aangehaalde eigenschappen plotsklaps des duivels onder het mom van gebrek aan passie. Ik kan zelf ook genieten van het geluid van een performante benzinewagen maar het aantal van deze wagens in verhouding tot het volledige wagenpark is toch écht minimaal te noemen neen? Ik kan moeilijk begrijpen dat de mensen die hier al op de barricades staan hun 4 cilinder diesel een machine vol emotie vinden... Is het dan zo erg om die motor te laten varen?
Hoe je het ook draait of keert, "ooit" raakt de olievoorraad op en worden de beschikbare reserves onbetaalbaar voor de gemiddelde persoon. We zien de prijzen van jaar tot jaar stijgen, en daar lijkt niet meteen verandering in te komen.
Het milieu is een ander argument. We hebben het niet zo met de groenen omdat ze altijd klaar staan met het wijzend vingertje, omdat ze tegen automobiliteit zijn tout court. Groen wordt meteen geassocieerd met geitenwollensokken, met sandalen,... Wanneer er dan zaken geopperd worden als opwarming van de aarde, zure regen,... Is dat gezaag, boeit het ons niet, of geloven we er simpelweg niet in...
We gaan in alle geval geen eeuwen meer kunnen blijven rondrijden op fossiele brandstoffen, dus wordt het maar eens tijd dat we uitkijken naar alternatieven nietwaar?
Om het over de aangehaalde argumenten contra elektrische wagens te hebben:
- "Het transport van de grondstoffen van deze elektrische wagens te produceren is niet milieuvriendelijk"
Neen, dat is het inderdaad niet, geen enkele vorm van transport over de oceaan is milieuvriendelijk. Maar laten we nu even een simpele denkoefening doen. Wat snel opzoekwerk leert mij dat nikkel wordt geproduceerd uit een erts dat voor 35 procent nikkel bevat. Het erts weegt ongeveer 5 keer zo zwaar als olie. Dus massagewijs is 1 volume zuiver nikkel ongeveer hetzelfde als 15 volumes olie. Veel olie wordt via olietankers getransporteerd. Gesteld dat het volume van je brandstoftank en van je battery pack ongeveer even groot zijn wil dat zeggen dat je brandstoftank 15 keer vullen dezelfde transportkost als je battery pack produceren. Het is maar om een idee te krijgen van de grootte orde, het zijn geen exacte cijfers, en niet alle olie komt via olietankers natuurlijk. Het transport lijkt me niet meteen zo'n ramp te vormen.
- "Elektriciteit wordt meestal in steenkoolcentrales geproduceerd, het is gewoon een verschuiving van het probleem"
Momenteel wordt elektriciteit nog veel in steenkoolcentrales gemaakt ja, dat is waar. De CO2 uitstoot is daar niet minder, maar de uitstoot van zwaveloxiden, stikstofoxiden, CO, kleine deeltjes, is in stationaire verbranding veel beter te controleren. Om het kort te zeggen: ik ga liever met mijn neus boven de schoorsteen van een steenkoolcentrale hangen dan aan de uitlaat van een viertaktmotor in een wagen. Het probleem qua CO2 is idd verschoven, het probleem van andere giftige stoffen is wél opgelost. Om het over België te hebben: de helft van de energie wordt hier geproduceerd door Doel en Tihange. Daar komt geen bal atmosferische uitstoot aan te pas.
De tendenzen neigen trouwens ook terug meer richting kernenergie. Momenteel zijn er overal ter wereld 60 centrales in aanbouw. De ultieme oplossing van kernfusie is nog niet voor meteen, maar de vierde generatie reactoren zit er wel al snel aan te komen. Dan noem ik maar de GT-MHR die rendementen haalt tot 50 procent. En waarvan het radioactief afval al na zo'n 300 jaar terug op niveau is, vergeleken met het klassieke afval waar sommige isotopen halveringstijden hebben van duizenden jaren.
Ook het aandeel van hernieuwbare energie blijft alsmaar stijgen, hoewel het momenteel nog een marginale hoeveelheid is. Binnen enkele jaren (eandis wilt binnen de 5 jaar bij al zijn klanten slimme meters installeren) kan je dan je wagen opladen tegen real-time pricing. Als het een keertje goed waait wat bijladen en je kan weer even verder. (Gesteld dat de opslagcapaciteit nog gaat verbeteren natuurlijk)
- "Liever wat CO2 in de lucht dan kernafval in de grond"
Waarom wel als ik vragen mag? Van kernafval zie je niets en je hebt er niet het minste last van, daar komt bij dat het niet voor eeuwig afval blijft. Er worden momenteel methodes ontwikkeld om het huidig kernafval zo te behandelen dat het veel sneller terug op normaal niveau zal zijn. Uitlaatgassen hebben rechtstreeks effect op de gezondheid en het klimaat.
- Waterstof
Van H2 dacht men ooit dat het de toekomst ging zijn, dit lijkt echter alsmaar minder het geval. De opslag in wagens blijft een probleem. De BMW7 hydrogen is het laatste prototype van bmw met deze technologie als ik mij niet vergis. Als er al H2 zou gebruikt worden, dan nog is het ab-so-luut niet verstandig dit te doen via een verbrandingsmotor. Het rendement ligt lager en de uitstoot van NOx blijft. Als ik mij trouwens niet vergis was die hydrogen 7 na een dikke week stilstaan volledig leeg, gewoon omdat waterstof zodanig vluchtig is.
In mijn ogen is de elektrische wagen de toekomst. Ja, de autonomie is bijlange nog niet wat het moet zijn, maar dat is volgens mij ook maar een kwestie van tijd. Laatst liep er een project in Leuven. Daar kon een bus rond de ring rijden, zuiver elektrisch, zonder enige vorm van batterij maar met supercaps. Dit is een hele nieuwe generatie consendatoren die dmv nanotechnologie het oppervlak tussen anode en kathode enorm groot maken en dus een opslag kunnen generen die tientallen keren hoger ligt dan de condensatoren van 50 jaar terug.
Rome is ook niet op één dag gebouwd. Ik vind het positief dat we elektrische aandrijving zien in sportwagens en knappe berlines ipv enkel in die koekendoosjes. We moeten ergens starten, het grote publiek moet de elektrische wagen leren kennen, het wordt tijd dat we de zaak eens op gang trekken denk ik zodanig we klaar zijn om elektrisch te gaan als het autonomieprobleem van de baan is, het nieuwe elektriciteitsnet is uitgebouwd en de productiecapaciteit van elektrisch vermogen op niveau is. Al die factoren zullen wat tesamen moet evolueren, dat zal niet van vandaag op morgen zijn.
In tussentijd volg ik hier graag de markt van de elektrische wagens mee met mooie fotootjes, zo even tussen al dat porsche, ferrari en lambogeweld door.
Comment
-
Mooi gezegd Mensen overtuigen tot nieuwe gewoonten bleek in het verleden al moeilijk, ik vermoed dat het wat tijd nodig heeft.
Van dat project in Leuven had ik nog niet gehoord. Hybride (lijn)bussen zouden er wel meer mogen komen, die maken tenminste wat minder lawaai, want zo'n gewone bus Elektrische lijnbussen zal wel wat vroeg zijn, gezien het beperkte bereik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenHet is weer mooi om zien hoe vele liefhebbers het concept elektrische auto meteen afschieten met allerhande argumenten waarbij vaak geen enkele vorm van cijfermateriaal aan te pas komt. Ik denk dat het probleem is dat we als liefhebbers te erg verknocht zijn geraakt aan de conventionele verbrandingsmotor. Elk mogelijk alternatief dat de viertakt zou verdringen moet dan maar snel even de grond in geboord worden, zo blijkt.
De ene studie zegt dit, de andere studie iets anders.
En als je dan zo'n dingen tegen komt
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
Voor een audi A8 V8 benzine, of een 535d,... , is er grenzeloos respect omdat die motor zo stil is: "je hoort hem bijna niet", "dat trilt niets", "je voelt dat amper schakelen". Wanneer een elektrische auto dan net hetzelfde doet, maar dan nog beter, dan zijn de hoger aangehaalde eigenschappen plotsklaps des duivels onder het mom van gebrek aan passie. Ik kan zelf ook genieten van het geluid van een performante benzinewagen maar het aantal van deze wagens in verhouding tot het volledige wagenpark is toch écht minimaal te noemen neen? Ik kan moeilijk begrijpen dat de mensen die hier al op de barricades staan hun 4 cilinder diesel een machine vol emotie vinden... Is het dan zo erg om die motor te laten varen?
Het enige dat de wagen heeft is z'n koppel.
Karakter, gevoel, geluid, reuk, variatie zijn allemaal dingen die een elektrische motor niet heeft.
Dus ja, zelfs een onnozele 4 cilinder diesel heeft meer emotie dan een elektrische motor.
De motor maakt imho 90% deel uit van het de beleving van het autorijden.
Dé reden waarom we autoliefhebber is.
Indien je daar niet akkoord mee bent, ben je een gadgetliefhebber.
Iets totaal anders imho.
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
Hoe je het ook draait of keert, "ooit" raakt de olievoorraad op en worden de beschikbare reserves onbetaalbaar voor de gemiddelde persoon. We zien de prijzen van jaar tot jaar stijgen, en daar lijkt niet meteen verandering in te komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenEr is dan ook geen eenduidig en sluitend cijfermateriaal.
De ene studie zegt dit, de andere studie iets anders.
En als je dan zo'n dingen tegen komt
Een elektrische auto is op het vlak van beleving toch echt een dikke nul.
Het enige dat de wagen heeft is z'n koppel.
Karakter, gevoel, geluid, reuk, variatie zijn allemaal dingen die een elektrische motor niet heeft.
Dus ja, zelfs een onnozele 4 cilinder diesel heeft meer emotie dan een elektrische motor.
De motor maakt imho 90% deel uit van het de beleving van het autorijden.
Dé reden waarom we autoliefhebber is.
Indien je daar niet akkoord mee bent, ben je een gadgetliefhebber.
Iets totaal anders imho.
Volledig mee eens.
Autoliefhebberij kent vele vormen zeker... Ik vind het zelf geweldig om een wagen door de versnellingen te jagen en zo goed mogelijk proberen te rev-matchen en op die manier "beter" te rijden dan de gemiddelde chauffeur. Dat is anders wel het enige plezier dat ik daar aan heb, motorgeluid zegt me bij een diesel absoluut niet veel. Bij de Mini Cooper S die ik reed vond ik de knalletjes in de uitlaat geweldig.
Echter, als ik morgen een auto kan kopen, elektrisch, die vergelijkbaar is met conventioneel materiaal, maar toch in zowat alle omstandigheden sneller, dan weet ik wat ik zal kopen. Voor mij is vermogen belangrijker. De Turbine in Walibi, dat ding heeft ook geen bal passie, maar die acceleratie vind ik geweldig...
Volgens mij gaat het uiteindelijk een verhaal worden zoals bij de opkomst van de dieselmotor. In den beginne werd diesel als een tractormotor aanzien maar vandaag de dag hebben zelfs liefhebbers dit type motor omdat de nadelen gewoon niet meer opwegen tegen de voordelen.
Als je vandaag een 330d koopt en chipt trek je die 330i eraf. Daar sta je dan met je 330i, ik zou er niet mee kunnen leven denk ik.
De link in je post lees ik misschien nog wel eens, maar het zal niet voor vandaag zijn. Heb je een korte samenvatting?Last edited by glennvc; 26/01/2011, 01:02.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk BerichtenWel, als er geen eenduidig cijfermateriaal is, dan hebben de argumenten pro en contra elektrisch evenveel waarde. Dan blijft de economische kant van de zaak nog over, de olieprijzen. Op dat vlak zullen we ook afstand moeten doen van fossiele brandstof.
Autoliefhebberij kent vele vormen zeker... Ik vind het zelf geweldig om een wagen door de versnellingen te jagen en zo goed mogelijk proberen te rev-matchen en op die manier "beter" te rijden dan de gemiddelde chauffeur. Dat is anders wel het enige plezier dat ik daar aan heb, motorgeluid zegt me bij een diesel absoluut niet veel. Bij de Mini Cooper S die ik reed vond ik de knalletjes in de uitlaat geweldig.
Echter, als ik morgen een auto kan kopen, elektrisch, die vergelijkbaar is met conventioneel materiaal, maar toch in zowat alle omstandigheden sneller, dan weet ik wat ik zal kopen. Voor mij is vermogen belangrijker. De Turbine in Walibi, dat ding heeft ook geen bal passie, maar die acceleratie vind ik geweldig...
Volgens mij gaat het uiteindelijk een verhaal worden zoals bij de opkomst van de dieselmotor. In den beginne werd diesel als een tractormotor aanzien maar vandaag de dag hebben zelfs liefhebbers dit type motor omdat de nadelen gewoon niet meer opwegen tegen de voordelen.
Als je vandaag een 330d koopt en chipt trek je die 330i eraf. Daar sta je dan met je 330i, ik zou er niet mee kunnen leven denk ik.
De link in je post lees ik misschien nog wel eens, maar het zal niet voor vandaag zijn. Heb je een korte samenvatting?
Ik amuseer me véél harder met de 120 pk benzinemotor dan een 163 pk dieselmotor.
Vermogen is leuk maar is écht niet de belangrijkste factor.
Kort samengevat komt het er op neer dat er door een hacker 1000den mails gelekt zijn waarin klimaatwetenschappers met elkaar communiceren.
Tijdsspanne 1996-2009.
In die mails praten ze over de interpretatie en weergave van data die ze verzamelt hebben.
Simpel gezegd komt het er op neer dat critici in de mails een duidelijk bewijs zagen dat er geen ondersteuning van de algemene beweringen is door data.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenEen elektrische auto is op het vlak van beleving toch echt een dikke nul.
Het enige dat de wagen heeft is z'n koppel.
Karakter, gevoel, geluid, reuk, variatie zijn allemaal dingen die een elektrische motor niet heeft.
eens.
Autoliefhebbers ruiken graag benzine of soms zelfs diesel, voor vele mensen stinkt het verschrikkelijk. Maar men kan de materialen in de wagen wel lekker laten ruiken, net zoals een nieuwe wagen dat vandaag doet.
Ze werken nu ook aan elektrische wagens die geluiden kunnen voortbrengen. Misschien zal er wel één geluidstechnicus zijn die een geluid uitvindt dat beter klinkt dan een V8 of een 6 in lijn? En dan zullen er ook mensen zijn die dat geluid mooier vinden dan het geluid van verbrandingsmotoren. Wie zal het zeggen. Het is nog wat te vroeg om conclusies te trekken vind ik. We kunnen pas vergelijken wanneer de elektrische auto echt zijn doorbraak maakt en met de huidige 2% van het wagenpark is de weg nog lang.
Comment
-
Ik heb vorig jaar een thesis geschreven over elektrische wagens en ik moet toegeven dat er sinds vorig jaar toch een lichte, maar duidelijke verandering op dreef is.
Meer elektrische wagens
Sinds vorig jaar zijn er toch wel meer elektrische wagens te koop, al is het aantal nog steeds beperkt. Ik denk dat we binnen een jaar of 5 toch wel redelijk wat aanbod hebben van elektrische voertuigen.
Trage groei van laadpalen
Het probleem is dat de elektrische auto niet doorbreekt zolang er geen laadpalen zijn en zolang er geen elektrische auto's zijn, verschijnen er ook geen laadpalen. Het aantal elektrische wagens is lichtjes toegenomen en je ziet ook duidelijk dat de laadpaalproducenten nu volgen, dus dat is een goede evolutie. Helaas staat België ver achter op landen zoals Nederland, Denemarken en Engeland. Daar staan er al x0.000-den laadpalen. Pas dan wordt het voor de klant ook interessant om voor een elektrische wagen te kiezen.
In de KHLIM is vorig jaar een project gestart rond elektrische scooters. Het staat nog in zijn kinderschoenen, maar dit is misschien een goed alternatief voor de gewone scooter? Leerlingen kunnen elektrische scooters huren door hun studentenkaart te gebruiken. Doordat ik aan mijn thesis werkte, heb ik meermaals op zo'n scooter gereden en dan merk je pas de voor- en nadelen van zo'n elektrische aandrijving.
De elektrische scooter is een stuk zwaarder dan een gewone scooter en wanneer je op het fietspad rijdt dan horen de andere weggebruikers je niet. Fietsers schrikken zich een ongeluk, voetgangers springen aan de kant... Ik vond dat toch wel gevaarlijk. En zo hard gingen die dingen niet eens. Een elektrische scooter reageert ook heel anders op het gas. Het is aan of uit, maar tussenin heb je niet. Dus wanneer je al zittend op de scooter wilt manoeuvreren tussen een smalle doorgang en je steunt op één van je voeten, dan wordt het gevaarlijk wanneer je de gas bedient, want je vliegt vooruit en de kans op vallen is dan vrij groot (zelf ondervonden) .
Wanneer je met de lichten aan rijdt (toch ook een belangrijk punt van veiligheid) dan wordt je autonomie beperkt met x0km.
En dan heb je het opladen zelf. Onder het zadel steekt een verlengsnoer met adapter. Dat plug je in zo'n laadpaal en je wacht. Je kan ondertussen gaan winkelen, naar de les, of iets gaan drinken. Wel opletten dat er niemand je snoer aftapt of doorknipt natuurlijk.
Wat de auto's betreft heeft men op dit moment ook enkel het snoer en de laadpaal als oplaadmogelijkheid, maar in de toekomst zou dit vervangen kunnen worden door een strook asfalt of beton.
Ikzelf heb samen met iemand van de PHL nog een laadpaal ontworpen die kan dienen voor alle soorten elektrische voertuigen gaande van fietsen, scooters en auto's naar scootmobielen enz...
Met andere woorden er is nog veel werk aan de winkel.
Comment
-
ik ben wel voorstander. de benzinezuipende monsters moeten natuurlijk niet verdwijnen, maar een electrische wagen heeft zo zijn voordelen bij korte afstanden. zie ik zeker zitten als "extra" wagentje. enkel de prijzen zijn niet echt laag te noemen.
zoiets is dus knap in mijn ogen. wel zouden er volledige deuren inmoeten voor in de winter of regen.
Comment
Comment