Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Idd! Minstens 10k meer, toch ook niet niks hé Tommie.

    Met mijn 1000 km ritten ben ik idd geen referentie voor de constructeurs. Tegenwoordig doe ik die ook in 2 keer (overnachting), dus ik heb al een EV nodig waar ik minstens 550 km aan ongeveer 130 km/h mee kan rijden (?). En dan is het nog krap want ik hou niet van op de limiet te gaan rijden, je kan altijd in een file of nog iets erger terecht komen op het eind.
    Om veel tijd te gaan verliezen aan een snelwegpompstation heb ik ook geen zin. Laden zou ik 's nachts kunnen bij het tussenstop hotel.

    Besparen op onderhoud klopt maar aan brandstof of beter gezegd stroom ben ik nog niet zo zeker, ik heb geen gratis tankkaart hé

    Ik ga dus nog een jaar of 5 wachten en mij waarschijnlijk volgend jaar nog een hybride kopen. Hoewel mijn zuinig A-tje met nu bijna 40k km het voortreffelijk doet hoor. Maja, als autofreak hou ik van afwisseling en geef het liever uit aan de mooie auto dan aan MB stealers of de belastingen
    Geen enkele EV kan 500km aan 130km/h.
    Aan 130 kan je comfortabel 300-350km halen met een Tesla Y, ID4,....
    Na 300km ga je een broodje eten, plasje doen, koffietje drinken en na 30 min zit je terug aan 80% en je rijdt door.
    Eventueel nog een tweede stop van 10-15 min en je bent op je bestemming.

    Vergelijk 7l/100km (7x 1,8€ = 12,6€) met 20kWh aan 60ct (op de snelweg aan een snellader) of 35ct (thuis).
    Met snelladers is het verschil niet groot, thuisladen of AC laden is vrijwel altijd goedkoper dan benzine/diesel.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Of 1 van 300 km range kopen en 1 keer pluggen per dag. Ik heb ook lang gekeken naar die range, maar al deed ik budget maal 2 dan nog ging mijn range niet maal 2. Ik blijf erbij, sneller laden gaat economisch logischer zijn dan range blijven vergroten op wagens.

      Maar particulier kan je nu absoluut nog voor hybride gaan, al blijft het contrast dan met smooth op electriciteit rijden en die benzine motor die er dan inkomt. Dat is iets waar veel hybride rijders zich gaan aan storen.

      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
      Tja, ik ben geen fan van hybride. De complexiteit houdt me tegen, en die auto's zijn ook niet zo goedkoop, tenminste als je plug-in kiest met 80km range.

      Comment


      • Ik vraag me dan af, wat is momenteel de beste keuze wanneer je nog niet voor een volledig elektrische auto wilt kiezen?
        Plug-in hybride, waarbij je niet te lange verplaatsingen volledig elektrisch kunt doen, paar wel de brandstofmotor hebt voor langere verplaatsingen.
        Een gewone hybride, die ervoor zorgt dat je verbruik lager is, maar waarmee je maar korte stukjes volledig elektrisch kunt rijden.
        of toch nog gewoon voor een benzine kiezen? (In bepaalde gevallen misschien nog diesel?)
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Of 1 van 300 km range kopen en 1 keer pluggen per dag. Ik heb ook lang gekeken naar die range, maar al deed ik budget maal 2 dan nog ging mijn range niet maal 2. Ik blijf erbij, sneller laden gaat economisch logischer zijn dan range blijven vergroten op wagens.

          Maar particulier kan je nu absoluut nog voor hybride gaan, al blijft het contrast dan met smooth op electriciteit rijden en die benzine motor die er dan inkomt. Dat is iets waar veel hybride rijders zich gaan aan storen.
          Afwachten is de boodschap in mijn geval en kijken wat bij een eventuele wissel volgend jaar het gunstigste is.

          EV is de toekomst, ik weet het, maar voor mij als particulier zal het dan ook aan een eerlijke prijs moeten zijn.

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

            Afwachten is de boodschap in mijn geval en kijken wat bij een eventuele wissel volgend jaar het gunstigste is.

            EV is de toekomst, ik weet het, maar voor mij als particulier zal het dan ook aan een eerlijke prijs moeten zijn.
            Voor mijn zaak ook hoor, dat is geen verschil, buiten dat ik daarin harder gedwongen wordt naar EV dan privé. Ik heb nu een stadswagen in EV voor het budget dat ik anders een middenklasse wagen had ...

            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Geen enkele EV kan 500km aan 130km/h.
              Aan 130 kan je comfortabel 300-350km halen met een Tesla Y, ID4,....
              Na 300km ga je een broodje eten, plasje doen, koffietje drinken en na 30 min zit je terug aan 80% en je rijdt door.
              Eventueel nog een tweede stop van 10-15 min en je bent op je bestemming.

              Vergelijk 7l/100km (7x 1,8€ = 12,6€) met 20kWh aan 60ct (op de snelweg aan een snellader) of 35ct (thuis).
              Met snelladers is het verschil niet groot, thuisladen of AC laden is vrijwel altijd goedkoper dan benzine/diesel.
              Klopt! Maar net daarin heb ik juist geen zin. Ik stop nu ook 2 keer max 10 minuten. Ik let in Duitsland tegenwoordig nu ook op de laadpalen aan de tankstations en zo vlot gaat het daar ook niet altijd hoor. Maar ok, dat gaat ongetwijfeld allemaal nog verbeteren in de nabije toekomst.

              Met mijn diesels vroeger moest ik helemaal niet bijtanken in Duitsland om in Polen te geraken en nu met mijn 43 liter bakje tank ik daar voor 20€ en dat is ook maar omdat het anders te nip wordt want ik kom minstens 800 km ver met die inhoud.

              Aanpassen zal het sowieso worden want de EV's verbeteren nu elke dag, dus binnen een paar jaar zie ik het wel zitten.

              Achja, het wordt zeker geen PHEV maar een gewone hybrid. Onlangs een redelijke rit gemaakt met zo'n nieuwe Tucson van mijn kameraad. 6,5 liter voor zo'n zware kar is lang niet mis imo.

              Als het toch met stekker moet ga ik dadelijk voor the real stuff
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Voor mijn zaak ook hoor, dat is geen verschil, buiten dat ik daarin harder gedwongen wordt naar EV dan privé. Ik heb nu een stadswagen in EV voor het budget dat ik anders een middenklasse wagen had ...
                Jij hebt zo'n Honda E gekocht hé. Daarstraks gelezen in het Honda lovers topic. Mooi bakske! Congratzz

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Interessante uitspraak in Nederland kan ook voor hier (gaan) gelden.

                  Het zogenaamde laadpaalkleven, waarbij de elektrisch auto nog steeds op een parkeerplek bij een openbaar oplaadpunt staat terwijl de accu allang vol is, blijkt volgens de rechter strafbaar te zijn. Bestuurders van elektrische auto’s moeten hun auto na het opladen dus direct verplaatsen.

                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                    Beide zijn belangrijk. Maar als de range tegen de 400 km zit, en je terug naar 80% geraakt op 15-20 min, dan is een grotere batterij of nog sneller laden amper zinvol. De capaciteit van de batterij overschrijdt dan de capaciteit van de chauffeur (blaasinhoud, vermoeidheid).

                    Geef toe, als je 1000 km kan af leggen in 10h inclusief de laadstops, wat heb je dan meer nodig?

                    Maar toch zijn er nog eigenwijze mensen die denken dat een batterij goed moet zijn voor 800 km en dat die in 5 min vol moet zijn. Degene die 800 km doet zonder stops…. die moeten ze eigenlijk zijn rijbewijs af nemen.

                    Het verhaal ziet er wel anders uit voor de caravanrijders die met sleurhut naar het zuiden rijden. Maar dat heb ik sowieso nooit begrepen.
                    Ik zou het zeer tof vinden moest er een batterij komen met range van 200 km, die op 5 a 10 minuten volgeladen is.
                    Het probleem is dat momenteel die hoge laadsnelheden enkel gehaald worden met grotere batterijen, omdat de stroom parallel over alle cellen verdeeld wordt, en de snelheid van een cel beperkt is.
                    Ik kan met de model 3 long range vlot lange afstanden afleggen, met een standard range zou dat langer duren. En even goed met andere wagens met hoger verbruik / kleinere batterij.
                    Zelfs in de winter wordt het al wat lastiger met de long range model 3, dan moet je toch al een half uur laden ipv 20 minuten, want je geraakt met 70% batterij niet meer aan de volgende charger als die verder dan 200 km ligt, dus je moet tot 80-85% gaan en dat gaat trager in verhouding.

                    Comment


                    • Eerste 10kwh rit van 2022




                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          Eerste 10kwh rit van 2022




                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                          Haha, ik krijg de Honda met moeite onder de 20 tot nu toe
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Haha, ik krijg de Honda met moeite onder de 20 tot nu toe
                            Kia kopen

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ziet er leuk uit, maar het is wel heel erg merk (en zelfs model-) gebonden en veel infra voor nodig. ik zie deze nog niet opduiken op elke snelwegparking...

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                ziet er leuk uit, maar het is wel heel erg merk (en zelfs model-) gebonden en veel infra voor nodig. ik zie deze nog niet opduiken op elke snelwegparking...
                                Ik geloof niet echt in het concept van batterijwissels.
                                Op een druk wisselstation loop je na een paar wissels ook tegen de laadcapaciteit van de "stock' batterijen.
                                En elk wisselstation is enorm duur omdat er ook een paar batterijen op stock moeten gehouden worden.
                                En stel je eens voor dat zowat elk merk dit wil gaan opzetten. Dan krijg je op elke snelwegparking 17 "wisselpunten". En de densiteit moet voldoende zijn... overal in EU.


                                De gemiddelde gebruiker heeft dit ook maar een paar keer per jaar nodig, en daar moet je dan een maandelijks abbo (huur batterij) voor betalen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                  Ik geloof niet echt in het concept van batterijwissels.
                                  Op een druk wisselstation loop je na een paar wissels ook tegen de laadcapaciteit van de "stock' batterijen.
                                  En elk wisselstation is enorm duur omdat er ook een paar batterijen op stock moeten gehouden worden.
                                  En stel je eens voor dat zowat elk merk dit wil gaan opzetten. Dan krijg je op elke snelwegparking 17 "wisselpunten". En de densiteit moet voldoende zijn... overal in EU.


                                  De gemiddelde gebruiker heeft dit ook maar een paar keer per jaar nodig, en daar moet je dan een maandelijks abbo (huur batterij) voor betalen.
                                  klopt... al wil Nio het wel openstellen voor andere merken, als zij aan hun standaarden voldoen. Dat gaat wellicht niet gebeuren. Tenzij mss andere chinese merken..
                                  mocht er een universele standaard komen, dan kan het misschien wel iets worden. maar dan denk ik eerder aan een systeem met kleinere batterijen, dat ook voor stadswagens kan toegepast worden zodat je daar toch eens een wat verdere trip mee kunt maken. of grotere wagens met 2 kleinere batterijen: 1 vaste en 1 verwisselbare (en die laatste gebruik je dan enkel maar voor de langere trips).

                                  langs de andere kant... zet gewoon om de 50-100 km een tesla V3 supercharger op een snelwegparking en je verliest ook nauwelijks nog tijd. Momenteel zit het tijdsverlies (bij tesla dan) in 2 dingen: je moet van de snelweg gaan (en dan soms weer file op lokale wegen, zeker in frankrijk bij zo'n centre commercial), en dat het laden boven de 70% traag gaat. Met een V3 supercharger zit je in 10 minuten terug aan 50% batterij en kan je weer 150 km doen. Dit geldt natuurlijk ook voor ionity , fastned en dergelijke.
                                  Last edited by sunking; 13/04/2022, 12:10.

                                  Comment


                                  • Klopt, de meeste landen hebben nu de ambitie om een snellader te plaatsen om de 25km op de autowegen.
                                    En Duitsland verplicht nieuwe laders alvast met een betaalsysteem dat een gewone bankkaart accepteert.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Klopt, de meeste landen hebben nu de ambitie om een snellader te plaatsen om de 25km op de autowegen.
                                      En Duitsland verplicht nieuwe laders alvast met een betaalsysteem dat een gewone bankkaart accepteert.
                                      Dat klinkt al veel beter, alles wat vereenvoudigen voor Jan Modaal.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Tuurlijk, is geen slechte evolutie.
                                        Feit is dat "Jan Modaal" totaal overschat hoe dikwijls die koffie kan gaan drinken naast een snellader.

                                        Mijn schoonbroer is een fervente EV hater. Maar... woont nog thuis, rijdt met een Toyota Aygo en komt niet verder dan 20km van huis.
                                        Grootste probleem zal de kost zijn voor hem, maar die zou tijd en geld sparen met een tweedehands ZOE van de eerste generatie.

                                        Als mensen spreken over die lange laadtijden, dan vraag ik altijd hoe dikwijls ze meer dan 200km op een dag rijden. Meer dan 2-3 keer per jaar doen die dat dan niet.

                                        En als ze over vakantie beginnen, dan vraag ik hoe lang ze aanvaardbaar vinden voor 1000km inclusief stops.
                                        Dan is het meestal... een uur of 10-11. Wel ja... dat lukt dus perfect met de betere EVs.
                                        En dan gooien ze het argument er nog bovenop van de files aan de laadstations. Waarop: tja, dat heb ik ook al meegemaakt als ik stop in Luxemburg of het eerste tankstation na Parijs als je op weg gaat naar het zuiden.
                                        Ik vraag dan altijd hoe de bokes smaken met diesel aan hun vingers (iets wat ik enorm goor vind). En pas dan komt de glimlach...

                                        Het zal nog efkes duren eer mensen snappen dat het allemaal niet zo moeilijk is.

                                        Comment


                                        • Pfoeh, behoorlijk belerende post dit. Toch bedankt voor de zaken die we al weten Toch blijft de keuze voor een particulier niet zo eenvoudig als sommigen laten blijken. Maar dat is duidelijk waarom, ik ga het niet neerschrijven, want het is voorlopig allemaal al gezegd.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X