Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 'ELEKTRISCHE AUTO BIJ JUISTE ENERGIEMIX SCHONER DAN BRANDSTOFAUTO'

    ONDERZOEK NAAR TOTALE UITSTOOT

    Een elektrische auto stoot zelf weliswaar niets uit, maar bij de productie gebeurt dat wel en eventueel ook bij de opwekking van de elektriciteit. Of een elektrische auto schoner is dan een vergelijkbare brandstofauto, hangt dus sterk af van de energiemix in een land. Over heel Europa gezien zit dat wel goed. Kijkend naar de gemiddelde Europese energiemix is een elektrische auto schoner dan een auto met brandstofmotor. Dat blijkt althans uit onderzoek van Green NCAP.

    Is een elektrische auto nou wel echt schoner dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor? Op die vraag wil Green NCAP een antwoord geven. Dat is een organisatie die zich inzet voor het bevorderen van schone auto's en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Green NCAP deed onderzoek naar hoe 'schoon' elektrische auto's en plug-in hybrides werkelijk zijn.

    Het onderzoek in kwestie is een zogeheten life cycle assessment (LCA). De onderzoekers kijken dan naar de milieu-impact van een auto van productiestart tot aan het einde van de levensduur en niet alleen naar het het gebruik van de auto. De onderzoeksmethode is van het Oostenrijkse onderzoeksinstituut Joanneum Research en gevalideerd door het Zwitserse Paul Scherrer Institute. Green NCAP is voor zijn berekeningen voor de geschatte uitstoot van broeikasgassen gedurende de levensduur van een voertuig uitgegaan van een periode van zestien jaar en een uiteindelijke tellerstand van 240.000 kilometer. In totaal zijn gedurende twee jaar 61 recente modellen onder de loep genomen, variërend van stadsauto's tot aan personenbusjes. Wat niet is meegewogen, zijn milieueffecten als stikstofoxide en fijnstof.

    De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat bij elektrische auto's de productiefase voor de meeste uitstoot zorgt, terwijl dat bij auto's met verbrandingsmotor de gebruiksfase is. De uitstootwinst van een EV ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor moet dus behaald worden bij de schone opwekking van de elektriciteit waarop de EV rijdt. In een land als Polen, waar nog veel steenkool wordt verstookt, resulteert de gebruiksperiode van een elektrische auto in meer uitstoot dan de productiefase ervan. In totaal ligt de uitstoot van een EV daar dus nog hoger dan bij een auto met verbrandingsmotor en is elektrisch rijden dus nog niet schoner. Uitgaande van de gemiddelde Europese energiemix, slaat de wijzer echter wél in het voordeel van de elektrische auto uit.

    Plug-in hybrides

    Regelmatig wordt gezegd dat plug-in hybrides ondanks hun deels elektrische aandrijving eigenlijk heel vervuilend zijn. Er zijn volgens de onderzoekers wel scenario's denkbaar waarin de totale uitstoot van broeikasgassen van een plug-in hybride auto lager zijn dan die van een volledig elektrische auto. Dat is te danken aan het kleinere accupakket, de productie daarvan is minder belastend voor het milieu. Echter, bij het gebruik van een plug-in hybride gaat het vaak mis. In de praktijk rijden veel mensen veel met een lege accu rond en gebruiken ze dus vrijwel alleen de brandstofmotor. Daardoor is het over de hele levenscyclus gezien vanwege de uitstoot bij de accuproductie in potentie zelfs de meest vervuilende vorm van aandrijving, waarschuwen de onderzoekers.

    Efficiënter stroomverbruik

    Ook al zijn elektrische auto's bij een gunstige energiemix nu al schoner dan auto's met een verbrandingsmotor, er is volgens Green NCAP nog voldoende winst te behalen met het verbruik. Dat geldt met name voor de relatief grote en zware elektrische modellen. Het primair energieverbruik houdt rekening met de verliezen die langs de keten kunnen optreden. Naast de compacte elektrische auto's zijn het vooral de diesels en middelgrote plug-in hybride modellen die op dit punt goed scoren.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Blijkt dus ook weeral een redelijk bullshit onderzoek te zijn:
      https://twitter.com/AukeHoekstra/sta...71202934394881



      Technisch lead van Green NCAP zou wel eens een verborgen agenda kunnen hebben:
      https://twitter.com/AukeHoekstra/sta...27693976875008

      Maar we mogen al blij zijn zeker?
      3 jaar geleden moesten we kennelijk nog 700.000km rijden om groener uit te zijn met een EV.
      https://tweakers.net/nieuws/150132/o...nzineauto.html
      Last edited by Chris_147; 03/05/2022, 16:38.

      Comment


      • Carbon footprint en lifecycle berekeningen zijn zo verdomd moeilijk te maken hé?

        In mijn job ben ik er ook constant mee bezig, om te "vergroenen", maar het is niet simpel om niet aan greenwashing te doen, zelfs al besef je het vaak niet zelf.

        Ik zat een aantal jaren geleden op een congres in Berlijn over het duurzamer maken van aankopen van Palm olie. Langs mij zat toen een lid van greenpeace die vrij hoog in de organisatie zat in Londen.
        Haar woorden blijven me altijd bij.

        "In saving the planet it's very hard to do the right thing".

        Comment


        • BMW-TOPMAN: 'GEEN LOZE BELOFTEN DOEN OVER ACTIERADIUS'

          'SPELLETJE SPELEN MET VERWACHTINGEN VAN CONSUMENT'

          De actieradius van een elektrische auto is één van de belangrijkste eigenschappen waarop men een eventuele aankoop baseert. Dan is het wel zo fijn als de auto in de praktijk niet ineens veel minder ver komt. Frank Weber, technisch topman bij BMW, kraakt hierover een kritische noot.

          Voor de meeste mensen is wel bekend dat een actieradiustest volgens de WLTP-cyclus, hoewel beter dan NEDC, nog altijd wat optimistisch kan uitpakken. De actieradius die uit die test voortkomt, wordt echter wel volop in de schijnwerpers gezet door autofabrikanten. BMW schermt ook met die waarden. Toch kraakt Frank Weber van BMW tegenover het AD een kritische noot over de 'beloften' die fabrikanten op dit gebied doen. In de praktijk blijkt de actieradius namelijk nog wel eens tegen te vallen: "Het gevolg daarvan is dat die consument concludeert: het klopt niet wat ze beloofd hebben, dit is de laatste keer dat ik een auto van dit merk heb gekocht. Dat is het slechtste wat je als autofabrikant kunt doen: een spelletje spelen met de verwachtingen van de consument.’’

          Ter verdediging van zijn eigen merk, haalt Weber twee tests van de ADAC aan. Daarin bleek dat bij de BMW iX xDrive50 in de praktijk een actieradius van 610 km haalbaar was, waar 626 km (WLTP) opgegeven was. In diezelfde 'ecotest' haalde de concurrent, de Mercedes-Benz EQS 450+ een rijbereik van 575 km tegenover een WLTP-bereik van 731 km. Niet alleen kwam de iX dus verder, hij zat vooral veel dichter op het WLTP-bereik. Weber: "Uit hun test bleek dat die beloofde reikwijdte van de EQS in de praktijk niet haalbaar is. Onze iX verbruikt veel minder stroom dan zo’n EQS. Uit de ADAC-test bleek dat wij precies waarmaken wat we beloven.’’ Dat laatste klopt niet helemaal, de iX kwam ook wat minder ver dan volgens de WLTP-test, maar het verschil is opvallend.

          Zoals gezegd communiceren beide fabrikanten de WLTP-waarde als indicatie. Het is niet duidelijk hoe Weber het dan precies voor zich ziet om een realistischere 'belofte' te doen. Wellicht is de WLTP-waarde in het geval van de iX gewoon al een realistischer indicatie, omdat deze in de praktijk onder verschillende omstandigheden kennelijk efficiënter met zijn stroom omspringt.

          Bron: Autoweek
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Ik ben dus toch niet de enige die een goede en juiste actieradius belangrijk vindt
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
              Ik ben dus toch niet de enige die een goede en juiste actieradius belangrijk vindt
              Ik kan de wltp actieradius van mijn EV halen en ik kan met momenten geen 70% halen. Wat moeten ze dan opgeven als een goede en juiste actieradius? Mensen die zich goed informeren weten wel wat ze kunnen halen op welke moment en op welk traject. Is massa's info over te vinden net zoals over laadsnelheid.

              Sommige zaken zijn niet met 1 waarde weer te geven in zijn volledigheid. Maar langs de andere kant weet je wel de verhouding tussen wagens aan de hand van die waarden.

              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Ik kan de wltp actieradius van mijn EV halen en ik kan met momenten geen 70% halen. Wat moeten ze dan opgeven als een goede en juiste actieradius? Mensen die zich goed informeren weten wel wat ze kunnen halen op welke moment en op welk traject. Is massa's info over te vinden net als over laadsnelheid.

                Sommige zaken zijn niet met 1 waarde weer te geven in zijn volledigheid. Maar langs de andere kant weet je wel de verhouding tussen wagens aan de hand van die waarden.
                Ik weet het, bedoelde het misschien wat cynisch omdat sommige EV rijders de range niet belangrijk vinden. Voor mij blijft een range onder de 500 snelwegkilometers not done.
                Zolang ik dat niet kan bij een betaalbaar exemplaar voor een particulier begin ik er niet aan. Binnen een vijftal jaar zie ik dat wel zitten want ik heb er wel zin in en tegen dan gaat de laadinfrastructuur ook overal stilaan op punt staan.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                  Ik ben dus toch niet de enige die een goede en juiste actieradius belangrijk vindt
                  Maar bij de “gewone” auto weet de grote meerderheid niet eens hoever ze geraken laat staan hoe groot de tank is.

                  Omdat ze de volle capaciteit zo goed als nooit nodig hebben.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                    Maar bij de “gewone” auto weet de grote meerderheid niet eens hoever ze geraken laat staan hoe groot de tank is..
                    Maar ze weten wel dat ze binnen de 5 minuten weer een volle tank hebben gelijk waar ze zijn, zelfs in de middle of nowhere.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                      Maar bij de “gewone” auto weet de grote meerderheid niet eens hoever ze geraken laat staan hoe groot de tank is.

                      Omdat ze de volle capaciteit zo goed als nooit nodig hebben.
                      Ik weet perfect hoe ver ik kom met mijn auto en al zeker hoeveel liter er in mijn tank gaat. Wat de grote meerderheid weet of niet weet zal mij worst wezen

                      Hoewel ik toch denk dat de overgrote meerderheid van de privé rijders net als ik nog minstens 5 jaar gaat wachten met een full EV. En ook logisch met de huidige voorwaarden en prijzen
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat die BMW topman wat uit zijn nek lult.
                        Dat de WLTP niet volledig representatief is: kan goed zijn.
                        In deze vergelijkingstest haalt echter de iX ook niet zijn WLTP cijfers:
                        https://www.carmagazine.co.uk/car-re...eqs-vs-bmw-ix/
                        Mercedes: Efficiency 3.2-3.7 miles per kWh (official), 2.6 miles per kWh (tested), 453-mile range (official), 363-mile range (tested) => 80% dus van WLTP
                        BMW: Efficiency 2.9-3.0 miles per kWh (official), 2.1 miles per kWh (tested), 380-mile range (official), 266-mile range (tested) => 70% van WLTP, wie wijkt er nu het meeste af?
                        Ik zou het ook wel straf vinden dat zo'n bakbeest als die iX een betere efficiency zou hebben dan de gestroomlijnde EQS.

                        Dan begint hij wat te lullen over de laders van Tesla en lange wachttijden zonder fundering van wat hij zegt.
                        Tja, jaloers waarschijnlijk op dat netwerk, terwijl BMW het met het dure Ionity moet doen.
                        en oh ja, Tesla heeft 6500 laders in Europa en Ionity slechts 1500. Tegen 2025 willen ze er 7000 hebben. Natuurlijk dat je dan met je BMW 24u moet wachten! Wees eens premium en zorg dat er laders bijkomen. Als een kleine fabrikant dit kan uitbouwen, waarom BMW dan niet met hun premium tarieven?

                        Wil hij eigenlijk wel EV's verkopen?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                          Maar ze weten wel dat ze binnen de 5 minuten weer een volle tank hebben gelijk waar ze zijn, zelfs in de middle of nowhere.
                          Klopt maar het gaat hem vooral om dat ze het rij bereik toch niet nodig hebben.

                          Heb in Frankrijk toch al dikwijls voor een gesloten pompstation gestaan ook.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                            Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat die BMW topman wat uit zijn nek lult.
                            Dat de WLTP niet volledig representatief is: kan goed zijn.
                            In deze vergelijkingstest haalt echter de iX ook niet zijn WLTP cijfers:
                            https://www.carmagazine.co.uk/car-re...eqs-vs-bmw-ix/
                            Mercedes: Efficiency 3.2-3.7 miles per kWh (official), 2.6 miles per kWh (tested), 453-mile range (official), 363-mile range (tested) => 80% dus van WLTP
                            BMW: Efficiency 2.9-3.0 miles per kWh (official), 2.1 miles per kWh (tested), 380-mile range (official), 266-mile range (tested) => 70% van WLTP, wie wijkt er nu het meeste af?
                            Ik zou het ook wel straf vinden dat zo'n bakbeest als die iX een betere efficiency zou hebben dan de gestroomlijnde EQS.

                            Dan begint hij wat te lullen over de laders van Tesla en lange wachttijden zonder fundering van wat hij zegt.
                            Tja, jaloers waarschijnlijk op dat netwerk, terwijl BMW het met het dure Ionity moet doen.
                            en oh ja, Tesla heeft 6500 laders in Europa en Ionity slechts 1500. Tegen 2025 willen ze er 7000 hebben. Natuurlijk dat je dan met je BMW 24u moet wachten! Wees eens premium en zorg dat er laders bijkomen. Als een kleine fabrikant dit kan uitbouwen, waarom BMW dan niet met hun premium tarieven?

                            Wil hij eigenlijk wel EV's verkopen?
                            BMW is behalve met de i3 enorm laat met het ontwikkelen van een goede lijn van EVs. Ze zaten nog met waterstof te klooien.
                            Kijk naar hun line-up nu:

                            iX: dure enorm grote ketel, efficiency is zwak, maar wel de enige auto in hun gamma die ontwikkeld is als EV.
                            i4 en iX3: beide auto's zijn eigenlijk omgevormde ICE's. Deze zijn enorm zwaar, en in vergelijking met respectievelijk een M3 en MY van Tesla helemaal niet efficient. De BMW's wegen makkelijk 500kg meer.

                            En dan de leveringstermijnen.... je krijgt van BMW geen deftig antwoord, meer dan "minstens 1 jaar" krijg je niet te horen.

                            Conclusie: BMW is er niet klaar voor, en heeft ongelooflijk veel werk op de plank.

                            Kijk eens kritisch waar ze de laatste jaren hun ontwikkelingsbudgetten aan gespendeerd hebben: het aantal modellen uitgebreid tot een kluwen waar een kat haar jongen niet meer in vindt. Waarom een X1, 2 Tourer en X2... voor mij zijn dat vrijwel dezelfde auto's.
                            Wat speciale Mversies die dan M CS etc moeten heten, maar in weze geen verschil maken.
                            Optielijsten nog wat uitbreiden...

                            (je kan het al lezen, ik ben geen BMW fan. Ik heb 1 jaar met een 525d gereden, en was enorm teleurgesteld door de zwakke navigatie (ondanks professional), en de plaats voor passagiers achteraan door de dikke comfortzetels. Je rijdt dan in een grote bak, en er is achteraan niet meer plaats dan in een BMW 3. Audi, Volvo scoren daar een pak beter. )



                            Comment


                            • Ik heb er 3 gehad en ben altijd tevreden geweest. Om van de pot gerukte prijzen te betalen en onzekere leveringstermijnen moet je niet enkel bij BMW zijn, klooien met EV's doen ze allemaal nog, op Tesla na misschien.

                              Alles heeft zijn tijd nodig, zeker de onvermijdelijke overgang naar EV's. Te beginnen met ze toegankelijk (lees betaalbaar) te maken voor iedereen
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • TIEN PROCENT IN EU VERKOCHTE AUTO'S IS ELEKTRISCH

                                ELEKTRISCH RUKT VERDER OP

                                Van de ruim 2,2 miljoen nieuwe personenauto's die in het eerste kwartaal van dit jaar in de Europese Unie zijn verkocht, was 10 procent voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn. Het aandeel van EV's is daarmee bijna verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar, zo blijkt uit data die de Europese brancheorganisatie van de auto-industrie (ACEA) vrijgeeft.

                                In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in de Europese Unie 2.245.976 nieuwe personenauto's geregistreerd, 12,3 procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Volledig elektrische auto's hadden een aandeel van 10 procent in de registratiecijfers, zo blijkt uit data van ACEA. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 224.145 nieuwe EV's geregistreerd, 53,4 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. In Roemenië nam de verkoop van volledig elektrische auto's met maar liefst 408 procent toe tot 2.108 exemplaren. In Frankrijk met bijna 43 procent en in Duitsland met 29,3 procent.

                                Daarmee heeft de elektrische auto de plug-in hybride, goed voor een aandeel van 8,9 procent, ingehaald. Er zijn in het eerste kwartaal van dit jaar dan ook 5,3 procent minder nieuwe plug-ins in de EU geregistreerd, al is het aandeel door de stevige daling van de verkoop van benzine- en dieselauto's iets toegenomen. Conventionele hybride modellen winnen tevens aan terrein. Hybride modellen hebben een aandeel van 25,1 procent in de registratiecijfers en daarmee is het aandeel van hybrides met vier procentpunten toegenomen.

                                Auto's met reguliere benzine- en dieselmotoren zijn nog altijd goed voor ruim de helft van de in de Europese Unie registreerde nieuwe personenauto's (52,8 procent). Auto's met benzinemotoren waren in het eerste kwartaal van dit jaar in de EU goed voor 808.039 registraties, goed voor een aandeel van 36 procent. Wel is dat aandeel met bijna 5 procentpunten gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Ook diesels leveren terrein in. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 378.000 zelfontbranders geregistreerd, 33,2 procent minder dan vorig jaar. Het aandeel van diesels in de registratiecijfers is met 5,3 procentpunten gedaald tot 16,8 procent. In Frankrijk werden maar liefst 44,1 procent minder zelfontbranders geregistreerd. In Italië, Spanje en Duitsland vielen dalingen van achtereenvolgens 39,2 procent, 30,8 procent en 20,2 procent waar te nemen.

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Ik heb er 3 gehad en ben altijd tevreden geweest. Om van de pot gerukte prijzen te betalen en onzekere leveringstermijnen moet je niet enkel bij BMW zijn, klooien met EV's doen ze allemaal nog, op Tesla na misschien.

                                  Alles heeft zijn tijd nodig, zeker de onvermijdelijke overgang naar EV's. Te beginnen met ze toegankelijk (lees betaalbaar) te maken voor iedereen
                                  Ik heb er 7 gehad en nu nog 3. Altijd zeer tevreden geweest, van de E46 in de 90ties tot de zware 6 cylinders en M modellen. Maar mijn volgende daily zal geen “premium” merk meer zijn. Die focus van bmw op de leasingmarkt maakt de service bij dealers voor particulieren kapot. De prijzen ook. Gelukkig ga ik bij geen dealers meer.

                                  De vraag is of ev dé oplossing is, om het wat breder open te trekken. Momenteel wel, door de fiscale aantrekkingskracht voor bedrijven en zelfstandigen. Maar hoe evolueert het? Is de toekomst ev? Benieuwd welke merken uiteindelijk goed of verkeerd gokken
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • Wat is er anders dan een (B)EV, als uitstoot naar nul moet?
                                    Waterstof? Komende 10 jaar blijft +80% van de waterstof grijs, dus uit aardgas. Kan je eigenlijk beter gewoon op gas rijden, ipv al die energie omzettingen. Waterstof zal broodnodig zijn voor de zware industrie, niet voor personenvervoer.
                                    Solid state is ook een EV, maar zal nog zeker 5 jaar duren voor massa productie.
                                    Plugin hybride gaat men ook ontmoedigen.
                                    Groene brandstofsoorten kosten nog meer energie, dus duurder, of verdringen waardevolle landbouwgrond. Ook niet aan te raden dus.

                                    Ik zou niet weten waarop men anders moet gokken.
                                    Spijtig inderdaad dat enkele pioniers zoals BMW en Nissan het daarna halfslachtig hebben aangepakt. Nissan had toch gemakkelijk op het platform van de 2e Leaf meer modellen kunnen bouwen?
                                    Platform van de i3 was misschien minder herbruikbaar. Maar ook daar te lang getalmd waardoor alle kennis is vertrokken.
                                    Het is nu niet dat er geen goed geld verdiend kan worden aan EV's, dat bewijst Tesla wel, al zeker 3 jaar.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                      Ik heb er 7 gehad en nu nog 3. Altijd zeer tevreden geweest, van de E46 in de 90ties tot de zware 6 cylinders en M modellen. Maar mijn volgende daily zal geen “premium” merk meer zijn. Die focus van bmw op de leasingmarkt maakt de service bij dealers voor particulieren kapot. De prijzen ook. Gelukkig ga ik bij geen dealers meer.

                                      De vraag is of ev dé oplossing is, om het wat breder open te trekken. Momenteel wel, door de fiscale aantrekkingskracht voor bedrijven en zelfstandigen. Maar hoe evolueert het? Is de toekomst ev? Benieuwd welke merken uiteindelijk goed of verkeerd gokken
                                      Ik ben echt enorm overtuigd dat EV de realiteit en toekomst is.
                                      Kostprijs gaat zakken van de productie van batterijen, de rest van de auto is eenvoudiger. Een electromotor is een pak simpeler van constructie en aantal componenten dan een benzine motor met turbo, injectie en versnellingsbak.
                                      De range is nu zeker voldoende voor normaal gebruik. Doe er nog wat incrementele verbetering bij, en laden wordt nog iets sneller.
                                      Het plaatsen van laadpalen is niet complex een gaat goed vooruit. Trouwens 90% van de tijd heb je dat amper nodig tenzij je in de stad woont zonder garage/vaste parkeerplaats.

                                      EV's gaan ook helpen met het stabiliseren van de electriciteitsnetten als we meer en meer overstappen op wind en zon door bidirectioneel laden.
                                      Het gebruik en het onderhoud van een EV gaat goedkoper worden.

                                      De CO2 reductie targets voor auto's kan je op geen enkele andere manier halen.

                                      En voor we over waterstof beginnen: de cyclus voor het produceren van waterstof van wiel (windmolen) tot wiel (auto) is zowat 70% minder efficient.

                                      En die efficientie haal je enkel als je zo lokaal mogelijk waterstof gaat produceren door electrolyse. Dwz, elk tankstation produceert waterstof en slaat het ter plaatse op in buffertanks.
                                      Dan heeft zo'n tankstation minstes 3 keer zo veel electriciteit nodig als een stel laadpalen om dezelfde hoeveel auto's te kunnen bedienen.
                                      Bovendien, die lokale buffertanks zijn heel duur, je kan niet de hele nacht waterstof produceren om dan de dag door te komen. Nadat er een paar auto's volgetankt hebben moet je terug wachten vooraleer die buffer op peil geraakt.

                                      De grote uitdaging zal liggen bij schepen, vliegtuigen en vrachtwagens (long haul).
                                      Voor auto's hebben zowat alle grote spelers hun keuze bevestigd.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                        Maar mijn volgende daily zal geen “premium” merk meer zijn. Die focus van bmw op de leasingmarkt maakt de service bij dealers voor particulieren kapot. De prijzen ook. Gelukkig ga ik bij geen dealers meer.

                                        De vraag is of ev dé oplossing is, om het wat breder open te trekken. Momenteel wel, door de fiscale aantrekkingskracht voor bedrijven en zelfstandigen. Maar hoe evolueert het? Is de toekomst ev? Benieuwd welke merken uiteindelijk goed of verkeerd gokken
                                        Klopt volledig, het lijkt bij die premiummerken wel of er geen particuliere klanten meer bestaan. De mensen die de merken groot gemaakt hebben kunnen blijkbaar de pot op, toch in België. In het buitenland heb ik betere ervaringen, daar betekent een klant nog iets. Hier loopt de verwaandheid aan hun kakshowrooms uit, de technische kennis daarentegen...

                                        Dat alles EV gaat worden staat als een paal boven water. Maar ik ben wel overtuigd dat we nog niet aan de nieuwe patatjes zijn, het gaat nog ettelijke jaren duren alvorens alles en iedereen overtuigd gaat zijn. Zoals altijd hinken we hier ten lande weer hopeloos achterop op de rest.

                                        Nuja, mijn voorspelling om privé nog 3 tot 5 jaar te wachten om er een aan te schaffen lijkt mij niet slecht. De EV knowledge gaat nu met rasse schreden vooruit en zal tegen dan wel stilaan op punt staan
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                          Klopt volledig, het lijkt bij die premiummerken wel of er geen particuliere klanten meer bestaan. De mensen die de merken groot gemaakt hebben kunnen blijkbaar de pot op, toch in België. In het buitenland heb ik betere ervaringen, daar betekent een klant nog iets. Hier loopt de verwaandheid aan hun kakshowrooms uit, de technische kennis daarentegen...
                                          Dat is ook gewoon zo.
                                          60% van de nieuw verkochte wagens zijn voor leasing.
                                          In die resterende 40% zitten ook de Dacia's, veel Japanners en Koreanen want die staan maar op weinig leasinglijsten, en de echt dure merken zoals Rolls, Lambo, Ferrari, ...
                                          Ruwe schatting durf ik te zeggen dat bij de Franse merken het misschien 50/50 leasing/privé is. (Eigenlijk geen idee)
                                          Maar bij Audi, BMW en Mercedes zou dat best wel eens 90/10 kunnen zijn. Waarbij dan het grootste deel van de privé verkoop de echte topmodellen zijn (voor die personen maken die garageprijzen toch niet uit en die krijgen wel goede service), en het lagere deel van het gamma (A1/A3, A/B en 1/2). Die laatsten (zoals jij) haken nu ook af.
                                          Ik zie ook veel mensen met bedrijfswagen een klasse lager gaan rijden: BMW 3 naar 1/2, A4 naar A3 en zo.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X