Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • https://www.hln.be/binnenland/hoe-ga...omst~a9c1f245/

    Wie betaalt?


    Het is niet zozeer de vraag wie dit zal betalen - alle gebruikers dragen via de elektriciteitsfactuur immers bij tot het beheer van de Vlaamse elektriciteitsnetten - wel wat dit de gezinnen extra zal kosten. “Dit zal de factuur niet gigantisch de hoogte injagen”, stelt Fluvius gerust. “Bij normale energieprijzen bedraagt onze technische werkingskost zo’n vijfde van de elektriciteitsfactuur. Richting 2032 zal er op dat deel gradueel tot 10% bijkomen”, aldus Verdoodt. Concreet zou dit betekenen dat er op een gemiddeld jaarfactuur van 1.500 euro binnen 10 jaar tegenover vandaag 30 euro bijkomt. Voor volgend jaar is dat nog maar 3 euro.
    4 miljard is veel, maar we krijgen daar ook veel voor terug, namelijk minder afhankelijkheid van dure gas en olie uit het buitenland. In dat perspectief is die 30 euro per gezin jaar peanuts.
    Doen dus, zou ik zeggen.

    Om het even in perspectief te plaatsen:

    https://www.fleet.be/het-belgische-a...-in-6-cijfers/
    In 2019 werd 2,558 miljard liter benzine (gewone, 95 en 98 loodvrije) in de brandstoftanks van de voertuigen getankt. Dit is een groei van 12% ten opzichte van 2018 (2,281 miljard).

    Vorig jaar werd 7,532 miljard liter diesel verbruikt, tegenover 7,878 miljard liter in 2018. Aan de dieselkant was er dus een daling van ongeveer 4,5%.

    https://www.tijd.be/politiek-economi...d/9030958.html (oud artikel al wel)

    We kunnen dus kiezen, ofwel lekker blijven door stoken (en reken maar uit hoeveel geld er elk jaar naar het buitenland vloeit om al die fossiele brandstoffen te importeren), ofwel investeren in duurzame oplossingen. Makkelijke keuze wat mij betreft...

    ik betaal ook veel liever voor een verbetering van het elektriciteitsnetwerk, dan voor accijnzen op brandstof...

    Comment


    • Inderdaad, het moet toch gebeuren.

      En dan geef ik liever geld aan bedrijven die hier stroom opwekken of het net versterken dan aan Poetin.

      Wat er niet in het artikel staat is hoe veel stroom er verbruikt wordt om al die diesel en benzine te distilleren. Dat is ca 5 kWh per liter!
      Dat sparen we aan op opwekkant uit, maar het moet wel verder verdeeld worden in het land ipv met een dikke hoogspanningsleiding tussen Doel en de haven.

      Comment


      • OVERZICHT: NIEUWE EV-MERKEN OP DE EUROPESE MARKT

        OF DIE NAAR EUROPA WILLEN

        Met de opkomst van de elektrische auto schieten nieuwe autofabrikanten en dito merknamen als paddestoelen uit de grond. Maar welke van die nieuwe EV-fabrikanten hebben al voet gezet in Europa, of willen dat in de nabije toekomst gaan doen? Een overzicht van alle partijen die nu of in de toekomst gaan delen in de Europese EV-taart.



        Lucid Motors


        Lucid Air

        Lucid Motors is opgericht door Peter Rawlinson, de man die bij Tesla verantwoordelijk was voor de Model S. Momenteel heeft Lucid alleen de topsedan Air in zijn aanbod, later moet daar een SUV bijkomen. Die laatste heeft momenteel de werktitel 'Project Gravity'. In Nederland worden de eerste exemplaren van de Air aan het eind van dit jaar verwacht.

        Rivian


        Rivian R1S

        Rivian begint in Amerika aardig op stoom te raken met de elektrische pick-up R1T. Ook de SUV R1S rolt van de band, al is die laatste veruit de minst populaire van de twee. De Europese entree van Rivian is iets minder concreet dan die van Lucid. Het bedrijf krijgt in ieder geval een distributiecentrum in Waalwijk, maar er was ook een tijd sprake van een deal met VDL Nedcar in Born om een Europese productielijn op te zetten voor Rivian. Rondom die deal is het alleen al een hele poos stil ... Afwachten dus!

        VinFast


        VinFast VF 8

        Nog een EV-fabrikant die hard aan de weg timmert, maar dan uit de andere kant van de wereld. VinFast is een nieuw Vietnamees automerk dat in Nederland meteen een aantal modellen op de prijslijst wil zetten: de VF 8 en VF 9. Onder die twee modellen zit nog een hele reeks in het vat. Is VinFast een automerk om rekening mee te houden? Daarover schreven we dit achtergrondartikel. De ambities van het nieuwbakken automerk liegen er in ieder geval niet om.

        MG


        MG 5

        MG is er sinds eind 2019, dus van een heel nieuwe speler kun je eigenlijk niet spreken. Wel markeert de EV de Europese wedergeboorte van het van oorsprong Britse merk, dat nu in handen van het Chinese conglomeraat SAIC is. Toegegeven, een zuiver EV-merk is MG niet met de plug-in hybride EHS, maar het overgrote deel van de in Nederland gevoerde modellen (de ZS EV, Marvel R en de 5 Electric) hebben een elektrisch hart. Een spannend vooruitzicht is de Cyberster, een elektrische roadster van het merk. Daarvan kon AutoWeek onlangs nog de patenttekeningen laten zien, en die zijn veelbelovend! Verder is er een hatchback in aantocht die de Volkswagen ID3 en Renault Megane E-Tech moet beconcurreren.

        Aiways


        Aiways U5

        De Chinezen komen. In tegenstelling tot MG, probeert Aiways het op de Europese markt met een voor ons geheel nieuwe naam. De U5 is vooralsnog het enige model dat de fabrikant op de prijslijst heeft staan, maar op korte termijn komt daar de U6 - met aflopende daklijn - bij. Dit jaar wil het merk 10.000 auto's verkopen op de Europese markt.

        Xpeng


        Xpeng P5

        XPeng is een gloednieuwe Chinese fabrikant van EV's op Nederlandse bodem. Het eerste model van het merk is de bovenstaande P5, die verkrijgbaar is vanaf €48.000. Later komen daar nog de grotere P7 en de elektrische SUV G9 bij. De merknaam is voor ons wellicht wel even wennen, want het had ook zomaar kunnen gaan om een nieuwe smartphone.

        BYD


        BYD Han

        We gaan nog wel even door met de Chinezen in dit lijstje. BYD is in ieder geval een serieuze partij, want in april was de fabrikant nog de grootste EV-bouwer van China. Wellicht dat je de merknaam al wel eens hebt zien staan op een elektrische stadsbus. Concrete plannen voor de Europese en Nederlandse markt zijn nog niet bekend als het gaat om personenauto's, maar het lijkt erop dat de BYD Han en BYD Tang ook bij ons leverbaar worden.

        Great Wall (Wey en Ora)


        Wey Coffee 01

        De Chinese autofabrikant Great Wall haalt niet één, maar twee merken naar Europa. Het modern ogende Wey en Ora, dat juist inzet op bijzondere retrodesigns. De modellen van beide merken hebben wel bijzondere namen. Ora heeft bijvoorbeeld de 02- en 03 Cat, terwijl de auto's van Wey de modelaanduiding 'Coffee' met daarachter een cijfer hebben. Overigens bouwt Wey nu vooral plug-in hybrides, terwijl Ora echt alleen elektrisch is.

        Nio


        NIO ET5

        Als er één Chinees merk wordt gezien als een rivaal voor Tesla, dan is het wel Nio. De afgebeelde ET5 heeft zowel met zijn uiterlijk als zijn specificaties behoorlijk wat weg van de Tesla Model 3 Performance. Toch zijn het niet per sé de auto's waarmee Nio vernieuwend probeert te zijn. Dat zijn namelijk de accuwisselstations die het neerzet in de landen waar het actief is, waaronder Noorwegen. Daar kun je in vijf minuten je accu geautomatiseerd laten wisselen, zodat je direct weer met een volle lading op weg kunt. Eerder faalde onder meer Renault met een dergelijk idee, maar Nio denkt dat de markt er nu klaar voor is. Afwachten ...

        Hongqi


        Hongqi E-HS9

        Als het goed genoeg is voor functionarissen van de Communistische Partij, dan is het ook goed genoeg voor de Europeanen. Bij Hongqi hadden ze kennelijk die gedachte, want de afgebeelde elektrische SUV E-HS9 komt naar Europa. Momenteel is Hongqi alleen nog actief in Noorwegen, de Europese proeftuin voor veel Chinese EV-merken. Het merk heeft nog geen concrete plannen om ook naar Nederland te komen, maar als dat gebeurt, lijkt de E-HS9 best een prima aanbieding. De SUV is wat betreft formaat namelijk vergelijkbaar met een Mercedes-Benz GLS, maar heeft in Noorwegen een vanafprijs van circa 60 mille. Daarvoor heb je bij het merk met de ster nog niet eens een EQC ...

        JAC


        JAC iEV7s (Nu: E-S2)

        Van de snelle en luxe Chinese EV's doen we even een paar tredes terug op de ladder naar de JAC iEV7s. Dat is een hele mond vol, maar gelukkig heeft hij nu een kortere naam gekregen: E-S2. Met een vanafprijs van €29.900 is het met afstand de goedkoopste elektrische cross-over die je in Nederland kunt kopen. Verwacht geen flitsende prestaties, maar met 116 pk en 270 Nm kom je prima mee in het verkeer. De actieradius ligt dankzij de accucapaciteit van 39 kWh tussen 240 en 300 kilometer.

        Seres


        Seres 3

        Een concurrent van JAC is Seres, dat met de Seres 3 eveneens een elektrische cross-over naar Nederland brengt. De Seres 3 is met een vanafprijs van €37.995 wel fors duurder dan de JAC E-S2. Daarvoor krijg je wel wat meer terug, want in de bodem zit een accupakket van 52 kWh en de elektromotor op de vooras levert 163 pk en 300 Nm koppel. Dankzij de grotere accu moet je op één acculading 320 kilometer ver komen met de Seres 3. Overigens is dit niet het enige model waarmee het merk naar Nederland komt, de grotere Seres 5 en Seres 7 zitten ook nog in de pijplijn.

        Faraday Future


        Faraday Future FF 91

        Dan over naar de merken die nog moeten gaan beginnen met het produceren van auto's. Te beginnen met de geplaagde Amerikaanse start-up Faraday Future, dat dankzij de hulp van de Chinese gigant Geely toch nog van de grond lijkt te komen. Dit jaar moet het eerste model, de FF 91, echt in productie gaan. Met de FF 91 komt Faraday Future in het segment terecht van de eerder genoemde Lucid Air, maar het merk heeft ook de Duitse premium-brigade en Tesla in het vizier. De beloofde specificaties van de FF 91 liegen er niet om: 1.050 pk, 0-60 mph in 2,4 tellen en een accupakket van 130 kWh. De gecommuniceerde actieradius is met 480 kilometer overigens niet heel ruim voor het formaat accu. Of het inderdaad wat gaat worden met Faraday Future, zal later dit jaar moeten blijken.

        Fisker


        Fisker Ocean

        Fisker kennen sommigen misschien nog wel van de bijzondere Karma. Dat avontuur kwam echter ten einde, waarna ontwerper Henrik Fisker een nieuw EV-merk opzette. De ambitie vliegt je met de ene na de andere tekening van een nieuw model om de oren, maar in de vorm van de Ocean worden de plannen van Fisker behoorlijk concreet. Eind dit jaar komt die elektrische SUV op de markt in Amerika en 'geselecteerde Europese landen'. Een vanafprijs van tussen de 40 en 50 mille en een actieradius van 480 kilometer klinken ons als muziek in de oren, maar ook voor Fisker geldt: eerst zien, dan geloven.

        Bron: Autoweek
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • open deur intrappen, om de 4 miljard te kunnen spenderen
          Vlaanderen dreigt handen te kort te komen voor zijn elektrificatie


          https://www.hln.be/binnenland/vlaand...atie~aa7043d4/

          Comment


          • Microlino, het elektrisch ‘rij-ei’, trekt al 30.000 kopers


            https://www.hln.be/drive/microlino-h...pers~a5b8a997/






            batterij tot 14kwh/230km en top 90km/h, tss €16000 en 21000

            Comment


            • FASTNED WIL 1.000 LAADSTATIONS IN 2030

              KOMENDE JAREN HONDERDEN NIEUWE STATIONS

              Snellaadbedrijf Fastned heeft de vaart er goed in zitten. Fastned richt zijn pijlen op de toekomst en wil de komende jaren honderden nieuwe laadstations bouwen. In 2030 moet het netwerk van Fastned uit 1.000 snellaadstations bestaan.

              Fastned profiteert enorm van de toename van het aantal elektrische auto's op de weg. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. In het eerste kwartaal van dit jaar zag Fastned zijn omzet met 186 procent toenemen, wat voor het bedrijf een mooi haakje was om een uitbreiding van zijn snellaadnetwerk aan te kondigen. Eind dit jaar wil Fastned minimaal 253 laadstations hebben, maar daar blijft het niet bij. Het bedrijf kijkt nu namelijk verder vooruit en zegt in 2030 namelijk 1.000 snellaadstations te willen hebben.

              De beoogde uitbreiding van Fastned gaat hard. Heel hard. Nog voor het eind van 2024 moet het snellaadnetwerk van Fastned uit 400 stations bestaan. Daar heeft het bedrijf naar eigen zeggen een extra financiering van €50 miljoen tot €75 miljoen voor nodig. Na 2024 moet het netwerk van Fastned met jaarlijks gemiddeld 100 snellaadstations uitgebreid worden, met als voorlopige einddoel om in 2030 in totaal 1.000 laadstations te hebben.

              Fastned meldde eerder dit jaar al dat het niet alleen het aantal laadstations wil vergroten, maar dat het ook de capaciteit van zijn stations wil verbeteren. Een snellaadstation van Fastned had in 2021 gemiddeld vier laders. In 2025 moet het gemiddeld aantal laders per station op zes stuks liggen en in 2030 op acht. Fastned zegt geleidelijk aan ook nieuwe markten te willen verkennen. Daarbij geeft Fastned logischerwijs prioriteit aan landen waar veel nieuwe EV's worden verkocht. Later dit jaar opent Fastned zijn eerste Fastned Shop op het laadstation in Brecht tussen Antwerpen en Rotterdam. Hier gaat het bedrijf broodjes en koffie verkopen, een eerste stap in de richting van een zogeheten full-service laadstation.

              Mag Fastned dan winkeltjes openen bij zijn laadstations? Zeker. In 2019 werd Fastned in zijn hoger beroep tegen de Nederlandse staat in het gelijk gesteld door de Raad van State. Het ging om een besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu, waarin Fastned geen vergunning werd toegekend om een winkel en toiletten bij zijn stations te plaatsen.

              De beoogde uitbreiding heeft zijn invloed op de gemiddelde omzet die Fastned jaarlijks uit zijn stations denkt te kunnen halen. Een laadstation moet in 2025 op jaarbasis €400.000 opbrengen. In 2030 moet de gemiddelde omzet van een station op maar liefst €1 miljoen liggen.

              Bron: Autoweek


              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Benieuwd.

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Doe nogal aan zelfkastijding door de airco minimaal te gebruiken…maar - gelukkig lol - geconstateerd door de oliespoor-file gisteren liefkenshoek…dat meerverbruik kwasi verwaarloosbaar is

                  Comment


                  • Elektrische auto’s hebben amper impact op de luchtkwaliteit

                    Volgens essayist en oud-hoogleraar elektrotechniek Maxime De Blasi zal de overgang naar de elektrische auto weinig impact hebben op de luchtkwaliteit. En de man gaat nog verder: hij rekent de elektrische auto tot de ecologische onzin en voorspelt een sociale catastrofe. 
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      Doe nogal aan zelfkastijding door de airco minimaal te gebruiken…maar - gelukkig lol - geconstateerd door de oliespoor-file gisteren liefkenshoek…dat meerverbruik kwasi verwaarloosbaar is
                      Ik heb ook al vastgesteld dat dit verwaarloosbaar is. Ik gebruik dat sowieso niet veel maar dan vooral omdat ik het niet verdraag, zeker als het ook nog tocht. Wel gemakkelijk om te ontwasemen.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • zou het naar verlengen gebruiksduur van de 2.8kw autolader beter zijn die na gebruik uit het stopcontact te trekken...of niet? (ging er eerst vanuit dat die een sluipverbruik had van een 20 watt, maar op de gedetailleerde app van de zonnepanelen is er eigenlijk niets van terug te vinden)

                        Comment


                        • wordt die dan warm? zou toch niet meer mogen met die slimme laders van nu.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                            Elektrische auto’s hebben amper impact op de luchtkwaliteit



                            https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...luchtkwaliteit
                            in dat artikel stelt die man dat minder auto’s wel een deel van de oplossing kunnen zijn, met name in een stedelijke omgeving. Tevens vergeet hij dat zwaar transport wellicht zal overstappen naar waterstof.
                            Er wordt gesproken over 1% vermindering per jaar, over de 20 jaar genomen kan dat toch tellen?

                            Volgens Maxime De Blasi is het beperken van het autogebruik in het algemeen productiever, omdat het een begin zou zijn van een oplossing om de files op de wegen en in de agglomeraties die al verzadigd zijn te verlichten. Het is in deze stedelijke omgeving dat de toekomst zich zal afspelen. En daarvoor is een hefboompunt nodig.
                            Het is echter alleen door veel te rijden dat de elektrische auto daadwerkelijk de uitstoot van broeikasgassen vermindert. Het is daarom noodzakelijk om prioriteit te geven aan deze strategie en ze in de eerste plaats toe te wijzen aan wie veel rijdt, zoals de vrachtsector, taxi’s, bezorgdiensten, enz. – “om ozonconcentraties en luchtvervuilingspieken effectief te bestrijden, in plaats van overheidsgeld gewoon te verspillen. Dit is opnieuw wat ik ‘strategische ecologie’ noem, waarbij de consumenten, de planeet en de producenten de winnaars zijn”, zegt Maxime De Blasi.
                            Enfin dit ondersteunt mijn visie over autodelen, door zelf een EV te delen (die 40000 km per jaar rijdt) is er toch al wel een ton of 10 CO2 uitstoot bespaard als ik goed kan rekenen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              wordt die dan warm? zou toch niet meer mogen met die slimme laders van nu.
                              Geen slimme lader, gewoon de bijgeleverde 2.8 kw stopcontactlader


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                FASTNED WIL 1.000 LAADSTATIONS IN 2030

                                KOMENDE JAREN HONDERDEN NIEUWE STATIONS

                                Snellaadbedrijf Fastned heeft de vaart er goed in zitten. Fastned richt zijn pijlen op de toekomst en wil de komende jaren honderden nieuwe laadstations bouwen. In 2030 moet het netwerk van Fastned uit 1.000 snellaadstations bestaan.

                                Fastned profiteert enorm van de toename van het aantal elektrische auto's op de weg. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa. In het eerste kwartaal van dit jaar zag Fastned zijn omzet met 186 procent toenemen, wat voor het bedrijf een mooi haakje was om een uitbreiding van zijn snellaadnetwerk aan te kondigen. Eind dit jaar wil Fastned minimaal 253 laadstations hebben, maar daar blijft het niet bij. Het bedrijf kijkt nu namelijk verder vooruit en zegt in 2030 namelijk 1.000 snellaadstations te willen hebben.

                                De beoogde uitbreiding van Fastned gaat hard. Heel hard. Nog voor het eind van 2024 moet het snellaadnetwerk van Fastned uit 400 stations bestaan. Daar heeft het bedrijf naar eigen zeggen een extra financiering van €50 miljoen tot €75 miljoen voor nodig. Na 2024 moet het netwerk van Fastned met jaarlijks gemiddeld 100 snellaadstations uitgebreid worden, met als voorlopige einddoel om in 2030 in totaal 1.000 laadstations te hebben.

                                Fastned meldde eerder dit jaar al dat het niet alleen het aantal laadstations wil vergroten, maar dat het ook de capaciteit van zijn stations wil verbeteren. Een snellaadstation van Fastned had in 2021 gemiddeld vier laders. In 2025 moet het gemiddeld aantal laders per station op zes stuks liggen en in 2030 op acht. Fastned zegt geleidelijk aan ook nieuwe markten te willen verkennen. Daarbij geeft Fastned logischerwijs prioriteit aan landen waar veel nieuwe EV's worden verkocht. Later dit jaar opent Fastned zijn eerste Fastned Shop op het laadstation in Brecht tussen Antwerpen en Rotterdam. Hier gaat het bedrijf broodjes en koffie verkopen, een eerste stap in de richting van een zogeheten full-service laadstation.

                                Mag Fastned dan winkeltjes openen bij zijn laadstations? Zeker. In 2019 werd Fastned in zijn hoger beroep tegen de Nederlandse staat in het gelijk gesteld door de Raad van State. Het ging om een besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu, waarin Fastned geen vergunning werd toegekend om een winkel en toiletten bij zijn stations te plaatsen.

                                De beoogde uitbreiding heeft zijn invloed op de gemiddelde omzet die Fastned jaarlijks uit zijn stations denkt te kunnen halen. Een laadstation moet in 2025 op jaarbasis €400.000 opbrengen. In 2030 moet de gemiddelde omzet van een station op maar liefst €1 miljoen liggen.

                                Bron: Autoweek

                                1mio per laadstation.
                                Dat is bijna 3000€ per dag aan 0,6€/ kWh: 4566 kW
                                Gemiddelde laadbeurt… ca 40 kWh, dus 115 auto’s per dag.

                                Dat is nog niet zo veel.

                                Comment


                                • Hmm, hoelang duurt zo'n laadbeurt ? Tien minuten per auto gemiddeld of zo ? Plus een minuut aanrijden en inpluggen, en een minuut loskoppelen, instappen en vertrekken zou dat neerkomen op maximum vijf per uur. 115/5=23. Dat zal nipt worden, 23 uur van de 24 zou die in gebruik moeten zijn om aan het miljoen te komen. Dat lijkt mij niet echt realistisch.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                    Hmm, hoelang duurt zo'n laadbeurt ? Tien minuten per auto gemiddeld of zo ? Plus een minuut aanrijden en inpluggen, en een minuut loskoppelen, instappen en vertrekken zou dat neerkomen op maximum vijf per uur. 115/5=23. Dat zal nipt worden, 23 uur van de 24 zou die in gebruik moeten zijn om aan het miljoen te komen. Dat lijkt mij niet echt realistisch.
                                    Het zal wel per locatie zijn met 4-10 laadpalen, anders is dat niet realistisch. Laadbeurt zou ik eerder op 20-30 minuten inschatten.

                                    Comment


                                    • Ah ja, dat kan wel. Er is sprake over een laadstation, daarmee zal dan meerdere laadpalen van die locatie samen bedoeld worden waarschijnlijk.
                                      Er wordt daar ook in dat artikel gezegd "In 2025 moet het gemiddeld aantal laders per station op zes stuks liggen en in 2030 op acht."
                                      Dan zou mijn berekening zo zijn :
                                      115 auto's per dag / 8 palen = 14.4 auto's per paal, aan 2 per uur = elke paal 7.2 uur per dag in gebruik.

                                      Comment


                                      • Dit weekend wat vrienden op bezoek, en ja vroeg of laat praat je over auto's.
                                        Dit koppel is wat conservatiever en heeft nogal wat moeite af en toe met nieuwe dingen.

                                        Dus... uiteraard de vraag: en wanneer komt er een electrische auto... : Antwoord: heb net nog een Tiguan kunnen krijgen, dus zo laat mogelijk.
                                        De reden bleek te zijn dat hij een week met een iD3 had mogen rijden tijdens de herstelling van zijn vorige auto.
                                        Hij vond die iD3 wel enorm goed rijden, maar de VW garage had hem "uitgeleend" zonder enige laadoplossing. Geen Granny charger... dus na 3 dagen kwam het einde van de batterij in zicht.
                                        Dan moest hij maar even naar de garage terug en ze zouden die auto even aan de snellader hanger, dan kon hij weer een paar dagen verder.
                                        Bleek dat ze daar een lader van 50kW hadden die maar 30kW gaf. Dus ... 2 uur tijd verschijten bij de slechte koffie.

                                        Zijn beeld was dus ... snelladen = 2 uur wachten... meer uitleg hadden ze niet gegeven.

                                        Dat VW niet snapt dat ze met dergelijke manier van werken in hun eigen voeten schieten, en een heel slechte eerste indruk maken... spijtig gewoon.
                                        Ik heb hem een paar filmpjes van Bjorn doorgelinkt.

                                        Er is nog wat werk om te vermijden dat heel veel leaserijders de eerste EV gaan zien als een "door de strot geramde auto" die ze dan gaan haten.

                                        Comment


                                        • Tja de automerken doen precies niet al te hard hun best om EV te stimuleren (ze willen nog van hun oude brol afgeraken ook natuurlijk...) .

                                          Maar het ligt deels ook aan de ingesteldheid van de mensen. Een beetje rondzoeken op internet en je vindt massa's info over EV's en laadoplossingen.
                                          Ik heb omstreeks 2014-15 reeds een BMW i3 als vervangwagen gevraagd toen mijn 3-reeks binnen moest, qua range was dat beperkt maar genoeg voor die ene dag, nergens laadpalen te bespeuren maar toen wist ik al dat elektrisch rijden de toekomst was.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X