https://www.hln.be/binnenland/hoe-ga...omst~a9c1f245/
4 miljard is veel, maar we krijgen daar ook veel voor terug, namelijk minder afhankelijkheid van dure gas en olie uit het buitenland. In dat perspectief is die 30 euro per gezin jaar peanuts.
Doen dus, zou ik zeggen.
Om het even in perspectief te plaatsen:
https://www.fleet.be/het-belgische-a...-in-6-cijfers/
https://www.tijd.be/politiek-economi...d/9030958.html (oud artikel al wel)
We kunnen dus kiezen, ofwel lekker blijven door stoken (en reken maar uit hoeveel geld er elk jaar naar het buitenland vloeit om al die fossiele brandstoffen te importeren), ofwel investeren in duurzame oplossingen. Makkelijke keuze wat mij betreft...
ik betaal ook veel liever voor een verbetering van het elektriciteitsnetwerk, dan voor accijnzen op brandstof...
Wie betaalt?
Het is niet zozeer de vraag wie dit zal betalen - alle gebruikers dragen via de elektriciteitsfactuur immers bij tot het beheer van de Vlaamse elektriciteitsnetten - wel wat dit de gezinnen extra zal kosten. “Dit zal de factuur niet gigantisch de hoogte injagen”, stelt Fluvius gerust. “Bij normale energieprijzen bedraagt onze technische werkingskost zo’n vijfde van de elektriciteitsfactuur. Richting 2032 zal er op dat deel gradueel tot 10% bijkomen”, aldus Verdoodt. Concreet zou dit betekenen dat er op een gemiddeld jaarfactuur van 1.500 euro binnen 10 jaar tegenover vandaag 30 euro bijkomt. Voor volgend jaar is dat nog maar 3 euro.
Het is niet zozeer de vraag wie dit zal betalen - alle gebruikers dragen via de elektriciteitsfactuur immers bij tot het beheer van de Vlaamse elektriciteitsnetten - wel wat dit de gezinnen extra zal kosten. “Dit zal de factuur niet gigantisch de hoogte injagen”, stelt Fluvius gerust. “Bij normale energieprijzen bedraagt onze technische werkingskost zo’n vijfde van de elektriciteitsfactuur. Richting 2032 zal er op dat deel gradueel tot 10% bijkomen”, aldus Verdoodt. Concreet zou dit betekenen dat er op een gemiddeld jaarfactuur van 1.500 euro binnen 10 jaar tegenover vandaag 30 euro bijkomt. Voor volgend jaar is dat nog maar 3 euro.
Doen dus, zou ik zeggen.
Om het even in perspectief te plaatsen:
https://www.fleet.be/het-belgische-a...-in-6-cijfers/
In 2019 werd 2,558 miljard liter benzine (gewone, 95 en 98 loodvrije) in de brandstoftanks van de voertuigen getankt. Dit is een groei van 12% ten opzichte van 2018 (2,281 miljard).
Vorig jaar werd 7,532 miljard liter diesel verbruikt, tegenover 7,878 miljard liter in 2018. Aan de dieselkant was er dus een daling van ongeveer 4,5%.
Vorig jaar werd 7,532 miljard liter diesel verbruikt, tegenover 7,878 miljard liter in 2018. Aan de dieselkant was er dus een daling van ongeveer 4,5%.
https://www.tijd.be/politiek-economi...d/9030958.html (oud artikel al wel)
We kunnen dus kiezen, ofwel lekker blijven door stoken (en reken maar uit hoeveel geld er elk jaar naar het buitenland vloeit om al die fossiele brandstoffen te importeren), ofwel investeren in duurzame oplossingen. Makkelijke keuze wat mij betreft...
ik betaal ook veel liever voor een verbetering van het elektriciteitsnetwerk, dan voor accijnzen op brandstof...
Comment